Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 15 Απριλίου 2019

Τελικά φέρνουν οι υποδομές ανάπτυξη και για να έχουμε ανάπτυξη θέλουμε υποδομές;

κείμενο από το ypodomes.com
Βλέποντας την Ελλάδα του 2019 και πηγαίνοντας πίσω 20 χρόνια, για κάποιον ο οποίος απουσίαζε από τη χώρα, φαντάζει μία εικόνα μαγική. Νέα αεροδρόμια, δρόμοι, σιδηρόδρομοι (αυτοί οσονούπω), μετρό, τραμ. Για εμάς που ζούμε μέρα-μέρα σε αυτή τη γωνιά της Ευρώπης, αυτό ίσως δεν είναι ορατό.
Ακόμα και σήμερα ίσως δεν έχουμε συνειδητοποιήσει τι έχουμε πλέον στα χέρια μας και ακόμα περισσότερο πως μπορούμε να το αξιοποιήσουμε. Πριν από μερικά χρόνια, άκουγα το περίφημο "οι υποδομές δεν φέρνουν ανάπτυξη". Φυσικά! Συμφωνώ!, οι υποδομές από μόνες τους δεν φέρνουν ανάπτυξη... ή όχι;
Αυτή η περίφημη φράση με έχει στοιχειώσει από τότε. Οι υποδομές δεν φέρνουν ανάπτυξη... Για να σκεφτούμε λίγο. Η Ιόνια Οδός ας πούμε, μία σπουδαία υποδομή που διαθέτει η Δυτική Ελλάδα και η Ήπειρος ακόμα και αν μηδενίσουμε οτιδήποτε άλλο, προσέφερε ένα μεγάλο δώρο στην περιοχή. Της προσέφερε προσβασιμότητα. Για όλους εκείνους που είχαν κάνει το μαρτυρικό ταξίδι των σχεδόν 6 ωρών (ή 5 αν ήσουν διατεθειμένος να παίξεις τη ζωή σου κορώνα-γράμματα), ο νέος δρόμος έφερε μία νέα εποχή στην περιοχή. Έφερε ανάπτυξη; Όχι ιδιαίτερα θα πω, αλλά δεν θα επιχειρηματολογήσω ακόμα.
Το 2001 ένα νέο αεροδρόμιο στην Αθήνα, αντικατέστησε το γερασμένο αεροδρόμιο στο Ελληνικό. Το νέο καμάρι της πρωτεύουσας πλαισιώθηκε από ένα αυτοκινητόδρομο, την Αττική Οδό. Η πορεία των δύο υποδομών παράλληλη, όχι όμως η ίδια. Το Αεροδρόμιο αναπτύχθηκε μέχρι το 2009 έφτασε στα τάρτατα το 2013 και μετά εκτοξεύθηκε έχοντας από τότε σχεδόν διπλασιάσει την κίνηση της. Η Αττική Οδός, έφτασε στο απώγειο της το 2009, η κρίση της "έκλεψε" ένα 30% της κίνησης της και από το 2015 και μετά αναρρώνει με σχετικά μέτριους ρυθμούς.
Θα μπορούσα να παραθέσω πολλά παραδείγματα αλλά ας πάμε στην ουσία. Κοινός παρονομαστής στις 3 παραπάνω υποδομές είναι η "επανάσταση" που έφεραν όχι η ανάπτυξη. Με την λειτουργία τους άλλαξαν τις περιοχές που βρίσκονται ή διασχίζουν. Το γιατί το αεροδρόμιο από το 2013 και μετά και εν μέσω κρίσης έφτασε να διπλασιάσει την κίνηση του, μπορούμε να την συμπυκνώσουμε σε μία λέξη. Πολιτική.
Η πολιτική που ακολούθησε αποδείχθηκε ελκυστική και σε μία Αθήνα που μαστιζόταν από προβλήματα, άρχισαν να συρρέουν οι αεροπορικές εταιρείες. Δεν είναι παράδοξο; Η ανάπτυξη του αεροδρομίου από τότε είναι τόσο ραγδαία που σύντομα θα ανακοινώσει το πλάνο επέκτασης του. Η πολιτική του εξακολουθεί να είναι ελκυστική και παράγοντες της αγοράς πιστεύουν ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται προσφέροντας πολύτιμη ανάπτυξη για τη χώρα.
Σοβαρές υποδομές είναι επίσης τα λιμάνια. Το λιμάνι του Πειραιά από το 2009 που εν μέρει ιδιωτικοποιήθηκε αυξήθηκε κατά 400% και ολοκληρώθηκαν 2 προβλήτες που είχαν μείνει ανολοκλήρωτες. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης που μόλις πέρυσι ιδιωτικοποιήθηκε σε σχέση με το 2009 έχει μείνει κολλημένο με τις προοπτικές του όμως τώρα να είναι ξεκάθαρα αναπτυξιακές.
Οι υποδομές από μόνες τους δεν φέρνουν οικονομική ανάπτυξη, σε αυτό τελικά θα συμφωνήσω. Θα φέρουν βελτίωση, καλύτερη εικόνα για τη χώρα, καλύτερη ποιότητα ζωής για τους κατοίκους της, μεγαλύτερη ασφάλεια, θα εκσυγχρονίσουν παλαιότερες υποδομές. Αυτό δεν είναι ανάπτυξη;
Οι υποδομές όμως για να φέρουν οικονομική ανάπτυξη χρειάζονται πολιτικές ανάλογες. Οι υποδομές, είναι το χαλί πάνω στο οποίο θα στήσεις την στρατηγική εκείνη που τελικά θα είναι ελκυστική, αναπτυξιακή, θα έχει αποτέλεσμα. Ας πάρουμε μαθήματα από το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Από την άλλη πλευρά, δεν θέλουμε υποδομές για τις υποδομές. Το ζήσαμε αυτό με τις αθλητικές υποδομές της Ολυμπιάδας της Αθήνας το 2004. Οι περισσότερες από αυτές, 15 χρόνια μετά φυτοζωούν, ζημιώνουν, αποσυντίθενται. Για αυτές τις υποδομές δεν υπήρξαν πολιτικές, δεν υπήρξε σχέδιο και το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπουμε σήμερα.
Σε όλους αυτούς λοιπόν που ακόμα και σήμερα μπορεί να πουν ότι οι υποδομές δεν φέρνουν ανάπτυξη, θα απαντήσουμε, να φέρουν σχέδιο για να φέρουν οι υποδομές ανάπτυξη, να είναι βιώσιμες, να είναι ρεαλιστικές για την χώρα και να μπορούν να είναι ελκυστικές.
Θέλουμε το παράδειγμα των επιτυχημένων υποδομών του αεροδρομίου της Αθήνας ή του λιμανιού του Πειραιά να περάσει και αλλού. Στους υπεραστικούς μας αυτοκινητόδρομους, στον σχεδόν ολοκληρωμένο στον βασικό του άξονα σιδηρόδρομο, στα υπό αναβάθμιση περιφερειακά αεροδρόμια, στην ενέργεια και αλλού και στις υποδομές που έρχονται.
Τέλος, θα ήθελα να υπενθυμίσω σε όσους λένες ότι φτάνει με τους δρόμους και τα έργα, ότι είμαστε πολύ μακριά από το χαρακτηριστούμε πλήρεις σε υποδομές και από την άλλη ανάπτυξη χωρίς υποδομές δεν γίνεται, πόσο μάλλον υποδομές χωρίς ανάπτυξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα