Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2021

Ποια μεγάλα σιδηροδρομικά έργα διεκδικούν χρηματοδότηση από CEF και ΕΣΠΑ 2021-2027

 κείμενο από το ypodomes.com

Στη “μάχη” για τη χρηματοδότηση από το CEF και το ΕΣΠΑ 2021-2027, των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων ρίχνεται από φέτος το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η ΕΡΓΟΣΕ. Μετά το ξεκαθάρισμα των έργων που δύναται να προχωρήσουν μέσα από το ΕΣΠΑ 2014-2020, αποφασίστηκε η μετακίνηση έργων που δεν πρόλαβαν να ωριμάσουν μελετητικά, άρα και να προχωρήσουν σε υλοποίηση στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com τα σιδηροδρομικά έργα που αφορούν την αναβάθμιση της υποδομής στο τμήμα ΣΚΑ-Οινόη, το έργο για την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και το έργο για τη νέα γραμμή Ρίο-Λιμένας Πάτρας, απεντάχθηκαν από το ΕΣΠΑ 14-20 λόγω έλλειψης χρόνου και μην έχοντας την απαιτούμενη ωριμότητα.

Για αυτά τα τρία έργα μαζί με αρκετά άλλα, θα επιχειρηθεί η ένταξη τους είτε στο Connecting Europe Facility (CEF), είτε στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027. Ειδικότερα για το ΣΚΑ-Οινόη και το Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, οι μελέτες είναι σε προχωρημένο στάδιο και αναμένεται να ολοκληρωθούν φέτος, άρα συγκεντρώνουν μεγάλες πιθανότητες να εγκριθεί η υλοποίηση τους μέσω του CEF.

O χρηματοδοτικός μηχανισμός της Ε.Ε. καλύπτει έργα με μελετητική ωριμότητα και στο παρελθόν έχει χρηματοδοτήσει άλλα ελληνικα σιδηροδρομικά έργα με πιο πρόσφατο παράδειγμα, την Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων. Τα διαθέσιμα κεφάλαια του είναι περίπου 2,1 δισ. ευρώ, ποσό που δίνει την ελπίδα στη χώρα ότι θα μπορέσει να βάλει και άλλα έργα μέσα στο “σακούλι” του CEF.

Η σιδηροδρομική σύνδεση με τα λιμάνια

Κυρίαρχος στόχος μετά την ολοκλήρωση του βασικού διαδρόμου, Αθήνας-Θεσσαλονίκης, είναι η σύνδεση με λιμάνια, ΒΙΠΕ και αεροδρόμια. Άμεση προτεραιότητα δίδεται στην σύνδεση με τα σημαντικά λιμάνια της χώρας και σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε τη γραμμή Ρίο-Λιμένας Πάτρας, ένα έργο 516 εκατ. ευρώ, τη γραμμή Κορωπί-Λαύριο και Αεροδρόμιο-Ραφήνα που κλείνουν βασικές εκκρεμότητες του παρελθόντος.

Δηλαδή από τη μία ολοκληρώνεται ο κεντρικός διάδρομος ΠΑΘΕΠ της χώρας (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη και μέχρι τα σύνορα Ειδομένη και Προμαχώνα), αλλά και ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Αθήνας. Αμφότερες οι δύο περιπτώσεις αφορούν έργα με σπουδαίο εμπορικό και επιβατικό χαρακτήρα και απόλυτα χρηματοδοτήσημα.

Η σύνδεση με την Πάτρα καλύπτει την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της χώρας (με πληθυσμό που αγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ) με ένα από τα στρατηγικότερα λιμάνια που συνδέουν τη χώρα με την Δυτική Ευρώπη. Ο υπουργός ΥΠΟΜΕ, Κώστας Καραμανλής, εξήγγειλε από το καλοκαίρι την σύνδεση της Πάτρας μέσω μίας σήραγγα 5,1 χλμ που ταυτόχρονα θα εξυπηρετεί και τις ανάγκες του Προαστιακού της πόλης με 9 στάσεις.

Η ολοκλήρωση του Προαστιακού της Αθήνας θα εξυπηρετήσει τα δύο συμπληρωματικά του Πειραιά, λιμάνια του Λαυρίου και της Ραφήνας αλλά και το σύνολο της Ανατολικής Αττικής, περιοχής που διαμένουν περισσότεροι από μισό εκατομμύριο κάτοικοι, κάνοντας την εμπορική επιτυχία του έργου δεδομένη. Τα δε λιμάνια εξυπηρετούν πολλούς ακτοπλοϊκούς προορισμούς ενώ το λιμάνι του Λαυρίου έχει δυνατότητες και για κρουαζιερόπλοια-εμπορευματική χρήση.

Η Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία

Μέσα στο ίδιο πρόγραμμα σύνδεσης του σιδηρόδρομου με τα λιμάνια, εντάσσεται και το οραματικό έργο της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Αναφερόμαστε στην κατασκευή της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη και την αναβάθμιση της γραμμής μέχρι την Αλεξανδρούπολη και το Όρμένιο.

Η διασύνδεση των λιμένων Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης θα δημιουργήσει μία συνεχή ροή εμπορευμάτων και με τις απαραίτητες συνδέσεις του σιδηρόδρομου με Ειδομένη-Προμαχώνα θα δώσει μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης στα προαναφερόμενα λιμάνια.

Επίσης εδώ θα επιδιωχθεί η χρηματοδότηση από το CEF ή το ΕΣΠΑ 2021-2027 και πηγές της αγοράς σημειώνουν ότι ειδικά η νέα γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη που έχει ώριμες μελέτες συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες έγκρισης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα