κείμενο από το ypodomes.com
Η αλήθεια είναι ότι ζούμε σε μία μαγική χώρα. Στη χώρα που ότι θες μπορείς να το ζητήσεις. Λογικό ή παράλογο, λογικό ή τρελό. Ο καθένας έχει ένα αίτημα το πετάει, οι εντυπώσεις δημιουργούνται, όλοι είναι ευχαριστημένοι και η ζωή προχωρά στη χώρα με τους πιο έξυπνους κατοίκους της Γης.
Πριν λίγες μέρες έβγαλε μία ανακοίνωση η Περιφέρεια Κρήτης, όπου με λίγα λόγια κάνει αίτημα στο Υπουργείο Υποδομών και ζητάει την κατασκευή αυτοκινητόδρομου. Μέχρι εδώ όλα καλά, έχει την αμέριστη υποστήριξη όλων.
Όμως, πάμε ένα βήμα περισσότερο, δεν μένουμε εδώ. Ζητείται η κατασκευή αυτοκινητόδρομοy χωρίς όμως διόδια, χωρίς να "επιβαρύνονται" οι πολίτες. Λογικό; Λογικό θα πει κάποιος, γιατί να πληρώνουν οι κάτοικοι πανάκριβα για να μετακινούνται σε ένα κλειστό ανισόπεδο αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών;
Ούτε εγώ και πιστεύω κανένας από εσάς δεν θέλει να πληρώνει για να μετακινηθεί υπεραστικά από το ένα σημείο στο άλλο. Άρα, πολύ ωραία, λεβέντικη κίνηση αυτή η απαίτηση,....
Είναι όμως τελικά λογικό το αίτημα; εκτός από λογικό είναι και ηθικό το αίτημα; Σε μία χώρα αυτό που θα πρέπει να διέπει τη σχέση των κατοίκων είναι η ισονομία. Η ίδια μεταχείριση σε όλους από το Κράτος. Φυσικά σε αυτό μπορούμε να εξαιρέσουμε κάποιες ιδιάζουσες περιπτώσεις.
Αυτό λοιπόν που ζητά η Περιφέρεια, πέρα από το δίκαιο αίτημα απόκτησης ενός σύγχρονου οδικού άξονα που θα την απαλλάξει από το δρόμο-καρμανιόλα που έχει τώρα, είναι να σπάσει αυτή η ισονομία. Σε όλη τη χώρα, από την Εγνατία στη Βόρεια Ελλάδα, την Ιόνια στην Ήπειρο μέχρι το Μορέα στην Πελοπόννησο είτε λειτουργούν είτε κατασκευάζονται τέτοιοι κλειστοί αυτοκινητόδρομοι.
Ένας από τους βασικούς όρους χρηματοδότησης των έργων με παραχώρηση είναι η πληρωμή διοδίων από τους χρήστες σε όλη τη διάρκεια λειτουργίας από τον ιδιώτη. Αυτό σημαίνει πως όποιος χρησιμοποιεί τον δρόμο πρέπει να πληρώνει ένα αντίτιμο, συμβάλλοντας στην αποπληρωμή του δρόμου. Στην Ολυμπία Οδό μάλιστα πληρώνουν και στο τμήμα που κατασκευάζεται εδώ και χρόνια.
Επίσης εμφανίζεται ως ένα δίκαιο σύστημα, ο χρήστης του Μορέα στην Πελοπόννησο που σε μεγάλο βαθμό θα είναι είτε από την περιοχή είτε με καταγωγή, να πληρώνει για να μην επιβαρύνει τον κάτοικο π.χ της Ρόδου που δεν χρησιμοποιεί τον δρόμο αυτό ή κάποιον άλλο. Όταν όμως και ο κάτοικος της Ρόδου βρεθεί με το όχημα του σε ένα από τους αυτοκινητόδρομους της Ηπειρωτικής Ελλάδας θα καλεστεί να πληρώσει το αντίτιμο για να χρησιμοποιήσει τον οδικό άξονα που επέλεξε.
Η Περιφέρεια Κρήτης ζητά λοιπόν, αυτό να μην συμβαίνει στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Δηλαδή ο οδηγός που θα πάει π.χ από το Ηράκλειο στα Χανιά να χρησιμοποιήσει τον (μελλοντικό) αυτοκινητόδρομο είτε μέ όχημα, είτε με φορτηγό, είτε με πούλμαν και να βγει χωρίς να έχει βγει από την τσέπη του ούτε ένα ευρώ.
Αντί για αυτό σύμφωνα με αυτή τη λογική, ζητείται να πληρώσει το Ελληνικό Κράτος με πληρωμές διαθεσιμότητας, δηλαδή με χρήματα όλων των Ελλήνων πολιτών, είτε χρησιμοποιήσουν αυτό τον δρόμο στη ζωή τους, είτε όχι.
Είναι λογικό; Δεν υπάρχει παράπλευρο οδικό δίκτυο θα πει κάποιος, ο οδηγός είναι αναγκασμένος να χρησιμοποιήσει τον αυτοκινητόδρομο, αρά δεν υπάρχει ισονομία με τον οδηγό της Ολυμπίας Οδού π.χ που μπορεί να πάει από την Παλιά Εθνική Κορίνθου-Πατρών.
Σωστό. Όμως θα μπορούσε να υπάρξει είτε κάποια διαφορετική όδευση για την αποφυγή του αυτοκινητόδρομου είτε κάποια ειδική μέριμνα του κράτους για κάποια μείωση διοδίων, θα έλεγε κάποιος, προκειμένου να υπάρχει αίσθημα δικαίου.
Είναι ηθικό; Η Περιφέρεια ζητώντας να μην υπάρχουν διόδια και πληρωμή αυτών, ζητά από τον χρήστη του κάθε αυτοκινητόδρομου της Ηπειρωτικής χώρας, πέρα από το να πληρώνει τον αυτοκινητόδρομο που οδηγεί, να επιδοτεί τον χρήστη του ΒΟΑΚ μέσω του Κράτους (αφού θα πληρώνει το Κράτος). Δηλαδή με λίγα λόγια ο Ξανθιώτης που θα πληρώσει στην Εγνατία για να μετακινηθεί θα πρέπει να καταβάλλει μέσω του κράτους την μετακίνηση π.χ. του Χανιώτη.
Αν το πάμε ακόμα παραπέρα, θα δούμε ότι αφού ζητείται η πληρωμή του δρόμου από το Κράτος και όχι από το χρήστη του ΒΟΑΚ, θα πρέπει ο συνταξιούχος σε ένα ορεινό χωριό στα Άγραφα, η ο μισθωτός π.χ στα Κύθηρα να συμβάλλει μέσω της φορολόγησης για να μετακινούνται δωρεάν οι οδηγοί στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.
Επίσης από που θα πληρώνεται η ετήσια συντήρηση του δρόμου; από την ίδια τσέπη προφανώς, του Κράτους (το Κράτος δεν είναι αφηρημένη έννοια, αποτελείται από όλους τους πολίτες που είναι εγγεγραμμένοι και οι πληρωμές γίνονται από την άμεση και έμμεση φορολόγηση τους). Σήμερα στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους, όπως η Αττική Οδός, μέσα στο αντίτιμο είναι για τη συντήρηση και λειτουργία ενός υποδειγματικού δρόμου.
Στην εξασθενημένη από την υπερφορολόγηση ελληνική κοινωνία, είναι γενικά άδικο να επιβάλεις την πληρωμή για τη χρήση ενός κοινού αγαθού που είναι ο δρόμος. Πόσο άδικο είναι όμως να ζητάς οι κάτοικοι μιας συγκεκριμένης περιφέρειας να μην πληρώνουν και αντί για αυτούς να επιβαρυνθούν όλοι οι υπόλοιποι, που την ίδια ώρα ήδη επιβαρύνονται για το ίδιο αγαθό; Αυτό αλήθεια πως λέγεται στην καθομιλουμένη;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου