Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 14 Ιουνίου 2023

Μετρό Αθήνας - Γραμμή 1: "κοιτάει" προς τα βόρεια με επέκταση σε Κηφισιά & Βαρυμπόμπη

 κείμενο από το ypodomes.com

Ένα από τα μεγάλα μετεκλογικά στοιχήματα που θα κληθεί να δώσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αλλά και συνολικά η νέα κυβέρνηση είναι αδιαμφισβήτητα η περαιτέρω επέκταση του Μετρό και μια από αυτές αφορά στα βόρεια στην επέκτση Κηφισιά-Βαρυμπόμπη. Άλλωστε έχει γίνει γνωστό πως είναι εξετάζεται από την Ελληνικό Μετρό Α.Ε. και αυτή μαζί με σειρά άλλων επεκτάσεων.

Στον χάρτη άλλωστε του Μετρό της Αθήνας στην ιστοσελίδα της εταιρείας αποτυπώνεται και αυτή η επέκταση. Το σχέδιο επέκταση προς τα βόρεια της Γραμμής 1 (πρώην Ηλεκτρικός) του Μετρό έχει υπάρξει ήδη από την δεκαετία του 2000 αλλά τότε είχε ατονήσει και είχε δοθεί προτεραιότητα στην ανάπτυξη των νεών γραμμών 2 και 3 ενώ την περασμένη δεκαετία και για την νέα γραμμή 4.

Ο μεγάλος στόχος που πιστεύεται ότι μπορεί να επιτευχθεί με αυτή την επέκταση είναι η «ένωση» του Κηφισού (και της εθνικής οδού) με το δίκτυο Μετρό της Αττικής και συνεπακόλουθα με το δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας. Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμα και σήμερα στον διαμπερή αυτοκινητόδρομο που ξεκινά από το Φάληρο και φτάνει μέχρι τις Αφίδνες όπου και συνεχίζει προς βορρά, δεν υπάρχει κανένας σταθμός Μετρό ή Προαστιακού.

Ποιες είναι οι πρώτες κινήσεις

Η συγκεκριμένη επέκταση της γραμμής 1 είναι ανάμεσα στις 9 επεκτάσεις που εξετάζονται από την Ελληνικό Μετρό. Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά, ο στόχος είναι να ενωθεί το Μετρό ψηλά στην Εθνική Οδό για να εξυπηρετηθούν οι κάτοικοι της Βόρειας Αττικής σε ένα σημείο που να υπάρχει σταθμός μετεπιβίβασης.

Η άσκηση λοιπόν που εξετάζεται είναι η γραμμή να πάει βόρεια, να υπάρξει ένας ενδιάμεσος σταθμός στην Νέα Ερυθραία και τελικά η γραμμή να καταλήξει στον κόμβο Βαρυμπόμπης. Εκεί σε απόσταση βολής υπάρχει δημόσια έκταση η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως χώρος park and ride και οι επιβάτες να συνεχίζουν το ταξίδι τους χρησιμοποιώντας το δίκτυο σταθερής τροχιάς της Αθήνας.

Η επιλογή της επέκτασης της γραμμής 1 μέχρι την Εθνική Οδό, θεωρείται μάλιστα από γνώστες της περιοχής των βορείων προαστίων ως μια πιο βατή λύση στην πρόσβαση του Αθηναϊκού δικτύου Μετρό στην είσοδο ουσιαστικά της πρωτεύουσας.

Η επέκταση της γραμμής 1 από την Κηφισιά εξετάζεται να γίνει με υπογειοποίηση του σημερινού τερματικού σταθμού ΚΗΦΙΣΙΑ και μετά με σήραγγα περίπου 2,5-3 χιλιομέτρων να δημιουργηθεί ο ενδιάμεσος σταθμός ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ και τελικά να φτάσει στον τερματικό σταθμό ΚΟΜΒΟΣ ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ.

Ο σταθμός ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ χωροθετείται στη συμβολή των οδών Κηφισίας και Χαριλάου Τρικούπη και ο τερματικός ΚΟΜΒΟΣ ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ πλησίον του ομώνυμου κόμβου. Προς το παρόν είμαστε σε πολύ αρχικά στάδια καθώς θα χρειαστεί μελετητική ωρίμανση για την οριστική απόφαση χωροθέτησης των σταθμών και το γενικό φυσικό αντικείμενο του έργου.

Εφόσον τρέξουν οι μελέτες και βρεθεί χρηματοδότηση (μιλάμε για ένα κόστος που σαφώς ξεπερνά τα 200-250 εκατ. ευρώ), τότε η γραμμή 1 θα μπορούσε σε βάθος χρόνου στο βόρειο άκρο της Αθήνας.

Παράλληλα με μια επέκταση όπως αυτή που περιγράφηκε, ο επιβάτης της γραμμής -μελλοντικά και έχοντας τρέξει και η επέκταση προς Πετρούπολη- θα μπορεί στον σταθμό Νερατζιώτισσα με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο, στα ΠΕΥΚΑΚΙΑ να μετεπιβιβαστεί στη γραμμή 4 και πιο νότια στο σταθμό ΑΤΤΙΚΗ που συνδέεται με τη γραμμή 2 του Μετρό.

Σημαντική επέκταση

Η επέκταση του Μετρό, δηλαδή επέκταση της Γραμμής 1 μέχρι την Εθνική Οδό από Κηφισιά μέχρι Βαρυμπόμπη, θα μπορούσε να θεωρηθεί ως εξαιρετικά σημαντική για την ελάφρυνση του κυκλοφοριακού φόρτου στον άξονα. Με την επιλογή του Μετρό στο βόρειο άκρο του πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας, θεωρητικά θα μειώσει την κυκλοφορία σε μερικές χιλιάδες οχήματα ημερησίως που θα έχουν πλέον την επιλογή του να χρησιμοποιήσουν το μέσο σταθερής τροχιάς.

Αυτό μπορεί να επιφέρει ευεργετικές επιδράσεις και σε άλλους άξονες καθώς τα οχήματα που καθημερινά κινούνται στον Κηφισό, είναι κυρίως για επαγγελματικούς λόγους και επιβαρύνουν πριν και μετά τη χρήση του, και άλλους άξονες της πόλης. Εφόσον η επέκταση υλοποιηθεί η Γραμμή 1 του Μετρό θα επεκταθεί για πρώτη φορά μετά το 1957 όταν, τότε, είχε φτάσει στην Κηφισιά. Επίσης θα φτάσει συνολικά τους 26 σταθμούς αυξάνοντας τους υπόγειους σταθμούς σε 6 (ΟΜΟΝΟΙΑ, ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ, ΚΑΤΩ ΠΑΤΗΣΙΑ, ΚΗΦΙΣΙΑ, ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ, Κ.ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ).

Δεδομένου ότι ο Κηφισός σήμερα είναι ο μοναδικός διαμπερής άξονας νότου-βορρά στην πόλη και λειτουργεί και ως ο άξονας κίνησης υπεραστικών μετακινήσεων από/προς την Αθήνα, η λειτουργία ενός ή περισσοτέρων σταθμών Μετρό σε επιλεγμένα σημεία του, ίσως είναι επιβεβλημένη.

Η Αττικό Μετρό στο παρελθόν είχε πραγματοποιήσει προκαταρκτική μελέτη για την επέκταση του ΗΣΑΠ προς τη Νέα Ερυθραία (πηγές αναφέρουν πως ήταν το 2013). Η τότε μελέτη έκανε λόγο για δύο σταθμούς, έναν στην συμβολή των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου (δηλαδή της Κηφισίας) και Χαριλάου Τρικούπη και δεύτερο σταθμό στην διασταύρωση των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου (Κηφισίας) και Αγ. Σαράντα και πάλι στην Νέα Ερυθραία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα