κείμενο από το ypodomes.com
Οι καθυστερήσεις των έργων στην Ελλάδα είναι πλέον το πιο συνηθισμένο φαινόμενο για την κατασκευαστική κοινότητα. Στη συνείδηση του κόσμου είναι σχεδόν ταυτισμένο το γεγονός της χρονικής καθυστέρησης μια και πρόκειται για την συντριπτική πλειοψηφία των έργων.
Οι καθυστερήσεις των έργων στην Ελλάδα είναι πλέον το πιο συνηθισμένο φαινόμενο για την κατασκευαστική κοινότητα. Στη συνείδηση του κόσμου είναι σχεδόν ταυτισμένο το γεγονός της χρονικής καθυστέρησης μια και πρόκειται για την συντριπτική πλειοψηφία των έργων.
Το καρκίνωμα στις δημόσιες συμβάσεις ξεκινά από το γεγονός των άστοχων ή ημιτελών μελετών ενώ μπροστά μας είναι τρανταχτό το παράδειγμα του Μετρό Θεσσαλονίκης που κατασκευάζεται με τη μέθοδο της μελέτης-κατασκευής επιφέροντας πολλά χρόνια καθυστέρησης.
Η συνήθης πρακτική είναι να δημοπρατούνται τα έργα με πολιτικά κριτήρια καθώς ο πολιτικός ή Υπουργός ανακοινώνει το χρονοδιάγραμμα για την λειτουργία ενός έργου προκειμένου να αποκομίσει τα όποια οφέλη από αυτό. Σχεδόν από την αρχή κάθε έργου είναι βέβαιο πως το χρονοδιάγραμμα είναι μάλλον λάστιχο.
Τα πάσης φύσης προβλήματα είναι πανταχού παρόντα με ελάχιστες ή μηδενικές εξαιρέσεις. Οι πλέον γνωστές αιτίες για καθυστερήσεις που μετρούν ακόμα και 2 και 3 και 4 χρόνια σε ένα έργο είναι:
Απαλλοτριώσεις. Το Δημόσιο δημοπρατεί χωρίς πρώτα να έχει δεσμεύσει τις απαραίτητες εκτάσεις κάνοντας από μόνο του χαρακίρι στο χρόνο κατασκευής του έργου. Πολλές φορές οι δικαστικές διαμάχες κρατούν πολλά χρόνια.
Μελέτες. Συνήθως ελλιπείς, κακοσχεδιασμένες, πρόχειρες οδηγούν σε αλλαγές της τελευταίας στιγμής με τεράστιο οικονομικό κόστος που καλείται να πληρώσει ο Έλληνας πολίτης.
Πληρωμές Δημοσίου. Το έργο όταν δημοπρατείται πρέπει να υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Αυτός ο κανόνας είναι μόνο στα χαρτιά καθώς το τεράστιο χρέος του Δημοσίου στις εταιρείες που αγγίζει τα 6 δις μιλάει από μόνο του.
Προβλήματα Αναδόχων: τα οικονομικά προβλήματα των αναδοχών εδώ και 5 χρόνια είναι πλέον συνηθισμένα και οδηγούν σε χρονική και οικονομική εκτροπή των έργων. Παρά τη γνώση της κατάστασης δεν έχει ρυθμιστεί ένα πλαίσιο για την άμεση αντικατάσταση αναδόχων που δεν μπορούν να ανταποκριθούν για διάφορους λόγους στις απαιτήσεις ενός έργου. Το οδικό έργο της παράκαμψης Λαμίας του ΠΑΘΕ στον Μαλιακό Κόλπο είναι σε διαδικασία αντικατάστασης του αναδόχου εδώ και 1,5 χρόνο!
Αυτά είναι μόνο μερικά από τα σοβαρά προβλήματα που ανακύπτουν στην πλειοψηφία των έργων στην Ελλάδα. Τα έργα αυτά μπορεί να είναι μικρά και τοπικά ή μεγάλα και Εθνικά. Οι καθυστερήσεις δημιουργούν ντόμινο προβλημάτων τόσο στις εταιρείες που έχουν μάθει να λειτουργούν σε αυτές τις συνθήκες, το Δημόσιο να μην παίρνει αυστηρά μέτρα και τον πολίτη να μην πιστεύει πλέον τις εξαγγελίες και τα πολλές φορές προεκλογικά λόγια.
Με δεδομένες αυτές τις συνθήκες η επόμενη Κυβέρνηση και των Υπουργείων, Περιφερειών, Δήμων και εταιρειών του Δημοσίου καλείται να βάλει αρχικά φρένο σε όλα αυτά και να εφαρμόσει πολιτικές ανάλογες των χωρών της Ευρώπης με σκοπό να μπει μια μεγάλη τάξη στην ακαταστασία των Ελληνικών Δημόσιων Έργων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου