Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 4 Απριλίου 2012

Editorial: αποτυχημένο το μείγμα στους αυτοκινητόδρομους, ανάγκη αλλαγής τακτικής!

κείμενο από το ypodomes.com Το πολύπλοκο θέμα των αυτοκινητόδρομων μας έχει απασχολήσει πολύ εδώ και ένα χρόνο τουλάχιστον. Οι ανώριμες μελέτες, η απουσία απαλλοτριώσεων, η κρίση, η εσφαλμένη κίνηση των τεχνικών εταιρειών, έφεραν την σημερινή κατάσταση με τις κύριες Εθνικές μας Οδούς, όμηρους των καταστάσεων που μας έφεραν εδώ. Σήμερα γίνεται μία προσπάθεια για να αρχίσουν και πάλι τα έργα ενόσω είμαστε βαθειά χωμένοι στην κρίση. Κατά τη γνώμη μου με τις παρούσες συνθήκες πολύ δύσκολα θα αρχίσουν και πάλι τα έργα, τουλάχιστον έτσι όπως σχεδιάζονται αλλά και όπως προωθούνται. Το μοντέλο που προσπαθούν να εγκαταστήσουν είναι πλέον καταδικασμένο σε αποτυχία. Οι λόγοι είναι πάρα πολύ απλοί. Το μείγμα με το οποίο ξεκίνησαν οι δρόμοι αυτοί το 2007 να κατασκευάζονται δεν υπάρχει πια. Τα έργα ξεκίνησαν με μία άλλη Ελλάδα και σήμερα είναι μία εντελώς διαφορετική κατάσταση. Για να καταλάβουμε όμως γιατί μιλάμε ας κάνουμε απλές αριθμητικές πράξεις. Το 2007 ένας οδηγός ι.χ αν ήθελε να πάει από την Αθήνα στην Θεσσαλονίκη το κόστος του θα έφτανε περίπου στα 52-55 ευρώ. Η ανάλυση είναι απλή: ένα μέσο αυτοκίνητο για την βενζίνη θα χρειαζόταν περίπου 40 λίτρα και με την τιμή του καυσίμου περίπου στο 1 ευρώ θα πλήρωνε περίπου 40 ευρώ. Τα διόδια που έπρεπε να πληρώσει ήταν συνολικά 12 ευρώ. Ο μέσος μισθός ήταν περίπου στα 1.000 ευρώ και η ανεργία δεν ξεπερνούσε το 8% ενώ η φορολόγηση ξεκινούσε από τα 12.000 ευρώ ετήσιου εισοδήματος. Το 2012 ένας οδηγός για να κάνει την ίδια απόσταση πρέπει να πληρώσει περίπου 95-100 ευρώ. Ένα μέσο αυτοκίνητο για 40 λίτρα με 1,80 ευρώ την τιμή του λίτρου θα χρειαστεί 72 ευρώ. Τα διόδια είναι περίπου 25 ευρώ. Επίσης ο μέσος μισθός πλέον δεν ξεπερνά τα 800 ευρώ με την ανεργία στο 21% και την φορολόγηση από τα 5.000 ευρώ ετήσιου εισοδήματος. Μάλιστα αυτές οι τιμές δεν είναι τελικές καθώς δεν έχουν τεθεί σε λειτουργία διόδια στον Μαλιακό, στα Τέμπη και στο Αιγίνειο (Ημαθία). Η σύγκριση είναι από μόνη της τόσο καταδικαστική που το σημερινό μοντέλο δεν μπορεί να την αντέξει. Μία οικογένεια για ένα ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα πρέπει να δαπανήσει 200 ευρώ μόνο για την μετακίνηση της! Με την ανεργία να χτυπά κόκκινο, τα εισοδήματα να μικραίνουν επικίνδυνα και την φορολόγηση να είναι τόσο μεγάλη, η μετακίνηση γίνεται πλέον πολυτέλεια. Ήδη οι μετρήσεις από τις εταιρείες είναι όχι μόνο απογοητευτικές αλλά απαγορευτικές. Σήμερα κάποιος κινείται από ανάγκη και όχι για αναψυχή ή διασκέδαση. Η κλασσική μετακίνηση των Ελλήνων στους τόπους καταγωγής τους μειώνεται ραγδαία, όπως και ο εσωτερικός τουρισμός, του Σαββατοκύριακου και ο ημερήσιος κοντινών αποστάσεων. Το συμπέρασμα είναι απλό: χρήματα δεν υπάρχουν, το μοντέλο που θέλουν να εφαρμόσουν ανήκει σε μία άλλη Ελλάδα που δεν υπάρχει πια. Αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές πρέπει να εφαρμοστεί άλλη τακτική καθώς είναι βέβαιο πως και αύριο να τελειώσουν οι δρόμοι η μείωση στην κίνηση θα συνεχίσει ακάθεκτη για μερικά χρόνια ακόμα. Και 10 ευρώ να μπει ταρίφα σε κάθε σταθμό διοδίων πάλι ζημιογόνα θα είναι. Η ανάγκη αλλαγής του τρόπου με τον οποίο πρέπει να διαχειριστούν την κατασκευή και λειτουργία των αυτοκινητόδρομων είναι δεδομένη. Η ακριβή βενζίνη και τα ακριβά διόδια θα μπορούσαν ?ίσως- να λειτουργήσουν στην Βρετανία ή την Γερμανία αλλά σίγουρα όχι στην σημερινή Ελλάδα αλλά και αυτή που διαμορφώνεται με τους μισθούς να κατρακυλούν συνεχώς. Τι μπορεί να γίνει θα πει κανείς; Η λύση είναι απλή, δραστική μείωση στη τιμή των διοδίων κατά τουλάχιστον 50%, αλλαγή πολιτικής στην τιμή της βενζίνης και πτώση της τιμής της κατά τουλάχιστον 40% από την μία. Από την άλλη αύξηση στα χρόνια παραχώρησης με στόχο να φτάσουν και τα 50 χρόνια ενώ το ποσοστό είσπραξης από τα διόδια να αυξηθεί στο διπλάσιο αλλά και χρηματική συμβολή από την Ε.Ε. Επίσης μπορεί να επιτραπεί η μεγαλύτερη εμπορική εκμετάλλευση του δρόμου με μελλοντικές ευκαιρίες όπως διαμορφώνονται. Ένα παράδειγμα είναι η εγκατάσταση αιολικών και φωτοβολταϊκών μονάδων κατά μήκος του δρόμου, ενώ μελλοντικά μπορεί να υπάρχουν διάσπαρτοι ηλεκτρικοί φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα κυριαρχήσουν στο μέλλον στην αγορά. Ας μην είμαστε αιθεροβάμονες και να πούμε ελεύθεροι δρόμοι χωρίς διόδια γιατί ξέρουμε καλά πως μόνο μέσω συντήρησης από ιδιωτικές εταιρείες οι εθνικοί μας δρόμοι θα παρέχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και θα διαρκέσουν σε βάθος χρόνου. Αλλά το γεγονός αυτό δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως αδυναμία ενός ολόκληρου λαού και να αποκλείεται από το δικαίωμα του να μετακινείται. Αφού λοιπόν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές και να βλέπουμε τα πράγματα έτσι όπως πραγματικά είναι, να η ευκαιρία να δράσουμε για να έχουμε αυτοκινητόδρομους, με οχήματα, γιατί σε άλλη περίπτωση θα έχουμε αυτοκινητόδρομους φαντάσματα που όσο και αν αυξήσουν την τιμή στα διόδια, δεν πρόκειται να βγάλουν ποτέ τα λεφτά τους. Για να ξεχρεώσουν οι δρόμοι πρέπει να κυκλοφορούν αυτοκίνητα, χρειάζεται δράση ρεαλιστική, ανάλογη με τα υπόλοιπα θέματα που «δεν έβγαιναν» οι αριθμοί (μισθοί, φορολογία, μέτρα και άλλα πολλά).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα