κείμενο από το ypodomes.com
Η επιλογή της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού για τοποθέτηση Υφυπουργού που θα επιμεληθεί την ομαλή εκτέλεση του ΕΣΠΑ ήταν μία από τις πιο ορθές κινήσεις που έχουν γίνει εδώ και χρόνια.
Αν κάποιος πει πως είναι υπερβολή τα στοιχεία είναι αδιάψευστος μάρτυρας. Στα 4 Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης η χώρα μας δεν κατάφερε σε κανένα να απορροφήσει το 100% των πόρων που της δόθηκαν. Το χειρότερο όμως είναι πως τα κονδύλια που τελικά εισέπραξε είτε ήρθαν με τεράστια χρονική καθυστέρηση, είτε πήγαν σε άσχετες πηγές από εκείνες που αρχικά είχε προγραμματιστεί να δοθούν.
Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα της διαχείρισης των «ΕΣΠΑ» είναι πως ενώ βρισκόμαστε στο τελευταίο έτος του προγράμματος (2007-2013) σαν χώρα θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε τον κανόνα Ν+2 και Ν+3 προκειμένου να εξασφαλίσουμε άλλα 3 χρόνια για να απορροφήσουμε τα κονδύλια που έπρεπε να έχουν απορροφηθεί κανονικά μέχρι το τέλος του φετινού έτους.
Αυτό δημιουργεί και ένα φαύλο κύκλο στη λειτουργία του ΕΣΠΑ. Καθώς η χώρα μας θα πασχίζει να απορροφήσει χρήματα για το παρόν ΕΣΠΑ μέχρι το 2016, πρέπει ταυτόχρονα από το επόμενο έτος να ξεκινήσει όχι μόνο να εντάσσει νέα έργα αλλά να πραγματοποιεί και απορροφήσεις από το νέο ΕΣΠΑ.
Αυτό το πρόβλημα η χώρα μας το κληρονόμησε από το πρώτο ΚΠΣ και από τότε συμβαίνει το ίδιο λάθος ξανά και ξανά σε όλα τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα. Κάθε ΚΠΣ (ή ΕΣΠΑ αν θέλετε) είναι αρκετά δις ευρώ προς τη χώρα μας. Αυτά τα χρήματα έχουν ως κύριο σκοπό την σύγκλιση των χωρών της Ευρώπης σε οικονομικό επίπεδο και επίπεδο υποδομών.
Το μεγάλο πρόβλημα της χώρας μας στο να πάρει εγκαίρως τα χρήματα που της χαρίζονται και να τα διαθέσει σε έργα και δράσεις είναι καθαρά δομικό και αφορά την δημόσια διοίκηση που όπως αποδεικνύεται εδώ και 20 χρόνια είναι κατώτερη των περιστάσεων.
Όλα τα παραπάνω συντελούν ένα μεγάλο στόχο και μια λογική βάση για την απόφαση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά να τοποθετήσει ένα πολιτικό προϊστάμενο για να καλύψει αυτό το μεγάλο πρόβλημα.
Αυτό από μόνο του όμως δεν είναι πανάκεια. Όταν αναλυθεί η λειτουργία του συστήματος μελέτης-εντάξης-δημοπράτησης-πράξης και απορρόφησης των χρημάτων τότε θα φανούν οι αδύναμοι κρίκοι και θα πρέπει να αντικατασταθούν από ένα σύγχρονο σύστημα το οποίο θα πρέπει να είναι δίκαιο και αδιάβλητο όσον αφορά τις δομές του και από την άλλη εύκολο, γρήγορο και αποτελεσματικό όσον αφορά την εκτέλεση του.
Η μεγαλύτερη παθογένεια όλων των ΕΣΠΑ και ειδικά του τελευταίου δεν είναι η ένταξη δράσεων, αλλά η εκτέλεση τους και ειδικά η έγκαιρη εκτέλεση τους. Για να δώσουμε ένα παράδειγμα, ας πάρουμε το Κτηματολόγιο. Το μεγάλο αυτό έργο, βάση για ένα σύγχρονο κράτος ξεκίνησε εδώ και 15 χρόνια.
Έχει περάσει πάνω από 3 ΚΠΣ (ή ΕΣΠΑ) και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί αλλά ούτε και προβλέπεται εντός του τρέχοντος ΕΣΠΑ. Γιατί; Γιατί η παθογένεια που παρουσιάζει η Δημόσια Διοίκηση είναι τόσο έντονη που τελικά υπερκαλύπτει κάθε αναπτυξιακό σχέδιο.
Αυτός θα είναι και ο μεγαλύτερος στόχος του νέου Υφυπουργού ΑΝΥΠ, υπεύθυνου για το ΕΣΠΑ κου Κυριάκου Βιρβιδάκη. Να δημιουργήσει ένα ΕΣΠΑ που θα μπορεί επιτέλους να κινείται γρήγορα, αποτελεσματικά, φέρνοντας εις πέρας το σημαντικότερο ίσως πρόγραμμα για τη χώρα μας. Την επιστροφή στην ανάπτυξη.
Η επιλογή της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού για τοποθέτηση Υφυπουργού που θα επιμεληθεί την ομαλή εκτέλεση του ΕΣΠΑ ήταν μία από τις πιο ορθές κινήσεις που έχουν γίνει εδώ και χρόνια.
Αν κάποιος πει πως είναι υπερβολή τα στοιχεία είναι αδιάψευστος μάρτυρας. Στα 4 Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης η χώρα μας δεν κατάφερε σε κανένα να απορροφήσει το 100% των πόρων που της δόθηκαν. Το χειρότερο όμως είναι πως τα κονδύλια που τελικά εισέπραξε είτε ήρθαν με τεράστια χρονική καθυστέρηση, είτε πήγαν σε άσχετες πηγές από εκείνες που αρχικά είχε προγραμματιστεί να δοθούν.
Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα της διαχείρισης των «ΕΣΠΑ» είναι πως ενώ βρισκόμαστε στο τελευταίο έτος του προγράμματος (2007-2013) σαν χώρα θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε τον κανόνα Ν+2 και Ν+3 προκειμένου να εξασφαλίσουμε άλλα 3 χρόνια για να απορροφήσουμε τα κονδύλια που έπρεπε να έχουν απορροφηθεί κανονικά μέχρι το τέλος του φετινού έτους.
Αυτό δημιουργεί και ένα φαύλο κύκλο στη λειτουργία του ΕΣΠΑ. Καθώς η χώρα μας θα πασχίζει να απορροφήσει χρήματα για το παρόν ΕΣΠΑ μέχρι το 2016, πρέπει ταυτόχρονα από το επόμενο έτος να ξεκινήσει όχι μόνο να εντάσσει νέα έργα αλλά να πραγματοποιεί και απορροφήσεις από το νέο ΕΣΠΑ.
Αυτό το πρόβλημα η χώρα μας το κληρονόμησε από το πρώτο ΚΠΣ και από τότε συμβαίνει το ίδιο λάθος ξανά και ξανά σε όλα τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα. Κάθε ΚΠΣ (ή ΕΣΠΑ αν θέλετε) είναι αρκετά δις ευρώ προς τη χώρα μας. Αυτά τα χρήματα έχουν ως κύριο σκοπό την σύγκλιση των χωρών της Ευρώπης σε οικονομικό επίπεδο και επίπεδο υποδομών.
Το μεγάλο πρόβλημα της χώρας μας στο να πάρει εγκαίρως τα χρήματα που της χαρίζονται και να τα διαθέσει σε έργα και δράσεις είναι καθαρά δομικό και αφορά την δημόσια διοίκηση που όπως αποδεικνύεται εδώ και 20 χρόνια είναι κατώτερη των περιστάσεων.
Όλα τα παραπάνω συντελούν ένα μεγάλο στόχο και μια λογική βάση για την απόφαση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά να τοποθετήσει ένα πολιτικό προϊστάμενο για να καλύψει αυτό το μεγάλο πρόβλημα.
Αυτό από μόνο του όμως δεν είναι πανάκεια. Όταν αναλυθεί η λειτουργία του συστήματος μελέτης-εντάξης-δημοπράτησης-πράξης και απορρόφησης των χρημάτων τότε θα φανούν οι αδύναμοι κρίκοι και θα πρέπει να αντικατασταθούν από ένα σύγχρονο σύστημα το οποίο θα πρέπει να είναι δίκαιο και αδιάβλητο όσον αφορά τις δομές του και από την άλλη εύκολο, γρήγορο και αποτελεσματικό όσον αφορά την εκτέλεση του.
Η μεγαλύτερη παθογένεια όλων των ΕΣΠΑ και ειδικά του τελευταίου δεν είναι η ένταξη δράσεων, αλλά η εκτέλεση τους και ειδικά η έγκαιρη εκτέλεση τους. Για να δώσουμε ένα παράδειγμα, ας πάρουμε το Κτηματολόγιο. Το μεγάλο αυτό έργο, βάση για ένα σύγχρονο κράτος ξεκίνησε εδώ και 15 χρόνια.
Έχει περάσει πάνω από 3 ΚΠΣ (ή ΕΣΠΑ) και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί αλλά ούτε και προβλέπεται εντός του τρέχοντος ΕΣΠΑ. Γιατί; Γιατί η παθογένεια που παρουσιάζει η Δημόσια Διοίκηση είναι τόσο έντονη που τελικά υπερκαλύπτει κάθε αναπτυξιακό σχέδιο.
Αυτός θα είναι και ο μεγαλύτερος στόχος του νέου Υφυπουργού ΑΝΥΠ, υπεύθυνου για το ΕΣΠΑ κου Κυριάκου Βιρβιδάκη. Να δημιουργήσει ένα ΕΣΠΑ που θα μπορεί επιτέλους να κινείται γρήγορα, αποτελεσματικά, φέρνοντας εις πέρας το σημαντικότερο ίσως πρόγραμμα για τη χώρα μας. Την επιστροφή στην ανάπτυξη.
1 σχόλιο:
καλημερασας τη θα γίνει όλο στο θα κ θα,,έχουμε 2 χρόνια άνεργη, κ ακούμε συνέχεια το θα,έως πότε αυτό το θα,'έτυχε να δουλεύουμε στα τεχνικά έργα,,αλλά δεν είμαστε κ έπιπλα να μείνουμε στην αποθήκη μέχρι να ξεκινήσουν τα έργα,,άνθρωποι ήμαστε,χρωστάμε ενοίκια ρεύματα ,με τι,πόσο θα αντέξουμε ακόμη θα μας πετάξουν απτά σπίτια έξω,
Δημοσίευση σχολίου