Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013

Μετρό Θεσσαλονίκης: Με οριστική παύση κινδυνεύει το έργο λόγω των αρχαιοτήτων

κείμενο από το ypodomes.com
Με οριστική παύση κινδυνεύει το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, αν τελικά καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου, προκειμένου να διατηρηθούν στον φυσικό τους χώρο οι βυζαντινές αρχαιότητες, που βρέθηκαν εκεί, σύμφωνα με όσα υποστήριξε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Χρήστος Τσίτουρας. Η πιθανή κατάργηση θα σηματοδοτήσει περαιτέρω καθυστέρηση χρονοδιαγράμματος έως τριών ετών και σημαντική αύξηση κόστους, κατά δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, γεγονότα που αν συνδυαστούν με την ήδη οριακή κατάσταση του έργου και της κατασκευαστικής κοινοπραξίας και άλλους παράγοντες, δεν αποκλείεται να οδηγήσουν το έργο σε οριστικό σταμάτημα.

Σύμφωνα με τον κ.Τσίτουρα, δεδομένου ότι δεν υφίσταται τεχνικά και οικονομικά εφικτή λύση για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό του μετρό (λόγω των παρακείμενων πολυκατοικιών δεν υπάρχει χώρος έστω για μικρή μετατόπισή του, ώστε να τις "χωρέσει"), οι εναλλακτικές είναι δύο: είτε να μεταφερθούν οι αρχαιότητες είτε ο σταθμός να καταργηθεί, κάτι που θα είχε καταστροφικό αντίκτυπο στη λειτουργία συνολικά του έργου.

"Κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου συνεπάγεται ορατό κίνδυνο καταγγελίας της σύμβασης, αποχώρησης των εταιρειών της αναδόχου κοινοπραξίας και οριστικού σταματήματος του έργου [...] Θα οδηγήσει σε ανάγκη περικοπής συμβατικού αντικειμένου από τη σύμβαση του αναδόχου, με αποτέλεσμα να χαθούν χρήματα από τη χρηματοδότηση ΕΕ και Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων [...] Θα υπάρξει σημαντική μείωση εξυπηρέτησης 5.350 επιβατών την ώρα αιχμής και στις δύο κατευθύνσεις και αύξηση του συνολικού χρόνου διαδρομής.

Η συνολική απόσταση μεταξύ των δύο παρακείμενων σταθμών, Δημοκρατίας-Αγίας Σοφίας, θα είναι 1150 μέτρα, πολύ μεγαλύτερη από την αντίστοιχη στο κέντρο των ευρωπαϊκών πόλεων (500-800 μέτρα)", υποστήριξε ο κ.Τσίτουρας, σε συνέντευξη Τύπου.

"Ταφόπλακα" για το έργο
Ο γενικός γραμματέας Δημοσίων 'Εργων, Στράτος Σιμόπουλος, επισήμανε πως, αφού είναι αδύνατη η λειτουργία του σταθμού με ταυτόχρονη έκθεση των αρχαιοτήτων, το εμπόδιο που ανακύπτει, αν δεν ξεπεραστεί, μπορεί ν' αποτελέσει την ταφόπλακα του έργου. Πρόσθεσε ότι η απόσπαση των αρχαιοτήτων θα ξεκινήσει μόνο εφόσον βρεθεί ο χώρος όπου θα τοποθετηθούν, ώστε αυτές να μη μείνουν επί μακρόν αποθηκευμένες σε κιβώτια.

Ο ακαδημαϊκός Μιχάλης Τιβέριος, ειδικός σύμβουλος του έργου, επισήμανε ότι η μεταφορά των αρχαιοτήτων (σ.σ. "στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά ή αλλού", βάσει γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου-ΚΑΣ) είναι αναγκαστική και υποχρεωτική, γιατί από τον Οκτώβριο που μελετά το θέμα, δεν έχει μπορέσει να βρει άλλη εφικτή λύση. Μάλιστα, ο ίδιος εξέφρασε την πεποίθηση ότι κάτω από αυτές τις αρχαιότητες θα βρεθούν πιθανότατα άλλες, οι οποίες θα γίνουν ορατές με την απόσπαση του άνω στρώματος.

"Το ΚΑΣ αποφάσισε ομόφωνα για το τι πρέπει να γίνει (με 17 ψήφους υπέρ και μηδέν κατά). Από τη στιγμή που το ΚΑΣ έλαβε αποφάσεις για συγκεκριμένο τρόπο αντιμετώπισης του θέματος, για εμάς είναι εντολή. Αν δεν τις υιοθετήσουμε, μιλάμε για ποινικά αδικήματα", είπε χαρακτηριστικά ο κ.Τσίτουρας.

Στο στρατόπεδο Παύλου Μελά ή ...αλλού
Πάντως, η μεταφορά των αρχαιοτήτων στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά δεν αποτελεί οριστική απόφαση, όπως διευκρίνισαν τόσο ο κ. Σιμόπουλος, όσο και ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος, Ποιότητας Ζωής και Ελεύθερων Χώρων, Κωνσταντίνος Ζέρβας. Ο κ.Σιμόπουλος επισήμανε ότι για το πρώην στρατόπεδο υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του δήμου Π. Μελά, ενώ πρόσθεσε ότι ο ίδιος τάσσεται υπέρ της αναβάθμισης της δυτικής Θεσσαλονίκης. Κάλεσε, όμως, τον κεντρικό δήμο Θεσσαλονίκης, που επίσης ενδιαφέρεται να φιλοξενήσει τις αρχαιότητες, να υποδείξει τον κατάλληλο χώρο, ισοδύναμο σε προτερήματα με το πρώην στρατόπεδο και να συζητηθούν και οι δύο λύσεις.

Στο 10% του προϋπολογισμού του έργου οι αρχαιότητες, έναντι 2,5% στην Αθήνα
Ο κ.Τσίτουρας υπενθύμισε ότι οι εγκεκριμένες δαπάνες για αρχαιολογικές ανασκαφές έχουν ήδη φτάσει στα 90 εκατ. ευρώ, ήτοι 10% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, έναντι 2,5% για το μετρό των Αθηνών. Πάντως, το κόστος απόσπασης και μεταφοράς των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου θα καλυφθεί από τα 90 εκατ. ευρώ. Ήδη, η Αττικό Μετρό βρίσκεται σε φάση προκήρυξης διαγωνισμού για την ανάθεση του έργου σε εξειδικευμένη εταιρεία. Οι τεχνο-οικονομικές προσφορές αναμένεται να κατατεθούν στις επόμενες ημέρες.

Όσον αφορά την ανάδειξη του μνημείου του Αλκαζάρ σε μουσείο για τη φιλοξενία των αρχαιολογικών ευρημάτων του μετρό, ο διευθυντής του έργου στη Θεσσαλονίκη, Γεώργιος Κωνσταντινίδης, ξεκαθάρισε ότι "αυτό δεν περιλαμβάνεται στο αντικείμενο της συγκεκριμένης εργολαβίας". Πάντως, στόχος της εταιρείας είναι να δημιουργηθούν 13 μίνι "μουσεία" σε ισάριθμους σταθμούς του μετρό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα