κείμενο από το ypodomes.com
Η υπόθεση ανάπτυξης του Μετρό στην Αθήνα είναι μια πολύπλοκη υπόθεση. Πρόκειται για την πιο ακριβή επένδυση σε μέσο μαζικής μεταφοράς καθώς το κάθε υπόγειο χιλιόμετρο κοστίζει πολλά εκατομμύρια ευρώ. Πολύ ακριβό κοστίζουν επίσης οι απαλλοτριώσεις και οι κατασκευές των σταθμών που είναι ένα υπόγειο οικοδομικό συγκρότημα.
Όμως η ανάπτυξη ενός μεγάλου δικτύου Μετρό αλλάζει την λειτουργία όλης της πόλης. Έχουμε μπροστά μας τα παραδείγματα πόλεων όπως το Λονδίνο, το Παρίσι και την Μόσχα που λόγω του εκτεταμένου δικτύου Μετρό εξελίχθηκαν σε παγκόσμιες Μητροπόλεις του σύγχρονου κόσμου.
Στην εποχή μας που η αστικοποίηση είναι όχι απλώς ένα φαινόμενο αλλά μια εξέλιξη της ίδιας της πορείας του ανθρώπου η μετακίνηση σε ένα πολύτιμο μέσο για την επικοινωνία, την απασχόληση, την κοινωνική ζωή του μέσου πολίτη. Και το Μετρό είναι η κορυφαία επιλογή.
Στην Αθήνα που για 50 χρόνια (μετά τον Β` παγκόσμιο πόλεμο) το μοντέλο μεταφοράς ήταν το ι.χ φτάσαμε σε σημείο κορεσμού πολύ γρήγορα. Όταν όμως μπήκε στη ζωή μας το Μετρό που μαζί με την σχεδόν εξ`ολοκλήρου επίγεια γραμμή 1 (ο πρώην ΗΣΑΠ) δημιούργησαν για πρώτη φορά στην πόλη ένα δίκτυο που σε μετέφερε σε απίστευτα γρήγορο χρόνο από την μία πλευρά της πόλης στην άλλη όλα άλλαξαν.
Δεν είναι τυχαίο που το Μετρό είναι κορυφαίο στις προτιμήσεις των Αθηναίων και η εμπιστοσύνη στο μέσο είναι πάρα πολύ υψηλή. Φέτος το δίκτυο της Αθήνας θα μεγαλώσει σημαντικά αλλά η πρόκληση είναι πάντα το μέλλον. Πως ονειρευόμαστε αυτή την πόλη σε 30 χρόνια από σήμερα;
Πως πιστεύουμε ότι πρέπει να αναπτυχθεί στις επόμενες δεκαετίες το μέσο που έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των ανθρώπων που κατοικούν αυτή την πόλη; Μέσα από την εμπειρία άλλων πόλεων βλέπουμε ένα φαινόμενο που συνδυάζεται με το δίκτυο Μετρό κάθε πόλης.
Οι πολύ μεγάλες πόλεις της Ευρώπης που έχουν ως βασικό μοντέλο μετακίνησης το Μετρό είναι και οι πιο ανεπτυγμένες οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά. Αντίθετα πόλεις που το δίκτυο Μετρό που έχουν δεν είναι αρκετό περιορίζονται τόσο στην ανάπτυξη τους όσο και στην σημαντικότητα τους.
Θυμάμαι εκείνο το περίφημο σχέδιο ανάπτυξης Μετρό επί εποχής Υπουργείας Σουφλιά και πραγματικά νοσταλγώ όταν υπήρχε έστω ένα μελλοντικό σχέδιο, μια ρότα για το μέλλον της πόλης. Έστω και με μεγάλες αδυναμίας αυτός ο μπούσουλας έδειχνε την προδιάθεση αυτή της πόλης να γίνει φιλική και ανθρώπινη, δυνατή και παγκόσμια Μητρόπολη όπως άλλωστε της αρμόζει.
Σήμερα όμως αυτό φαντάζει πιο πολύ αστείο από το παρελθόν παρά μία εφικτή μελλοντική εξέλιξη του μοντέλου μετακίνησης στην πόλη. Και αυτό ξαναπάει την πόλη στις εποχές που το Μετρό φάνταζε πολύ μεγάλη πολυτέλεια για να γίνει. Δεν υπάρχει χρηματοδότηση αλλά το κυριότερο είναι πως φαίνεται να λείπει η πολιτική βούληση.
Η Αθήνα όμως έχει ανάγκη το Μετρό και αυτή η σκέψη πρέπει να υπερισχύσει έναντι άλλων σκέψεων. Κατά την γνώμη μου είναι λάθος να καθυστερούμε σε υπερβολικό βαθμό την συνεχή ανάπτυξη του δικτύου Μετρό της πόλης.
Η ανάπτυξη του δικτύου Μετρό θα φέρει ανάπτυξη και στις περιοχές που θα διασχίζει. Αυτό το είδαμε ξεκάθαρα από το 2000 και μετά όταν άνοιξε τις πύλες του το Μετρό. Ποιος θυμάται πως ήταν π.χ η πλατεία Καλογήρων στη Δάφνη πριν το Μετρό; Ένα αδιάφορο σημείο στην πόλη. Με την λειτουργία του σταθμού η περιοχή άλλαξε το εμπορικό στοιχείο κυριάρχησε και ζωντάνεψε σε ακτίνα τριακοσίων μέτρων γύρω από το σταθμό.
Το ίδιο συνέβη με τον πιο πρόσφατο σταθμό ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ στην οδό Αγίας Παρασκευής. Μέσα σε 2,5 χρόνια η περιοχή από σχεδόν έρημη έγινε αστικό κέντρο χάρη στον σταθμό του Μετρό. Αυτό τώρα και για τα επόμενο χρόνια είναι ένα «φάρμακο» που μπορεί να δοθεί σε πολλές περιοχές της πόλης βοηθώντας όχι μόνο την απασχόληση κατά τη διάρκεια της κατασκευής με τις χιλιάδες θέσεις εργασίας αλλά κυρίως μετά με την ανάπτυξη που θα φέρει ο κάθε σταθμός ξεχωριστά δίνοντας πολλές χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας σε μία πόλη διψασμένη για δουλειές.
Με το νέο ΕΣΠΑ πρέπει σημαντικό μέρος των κονδυλίων να κατευθυνθεί προς την υπόθεση ανάπτυξης του δικτύου Μετρό της πόλης. Ας μην αφήσουμε λοιπόν την υπόθεση ανάπτυξης του Μετρό στην πόλη γιατί θα είναι μία ακόμα χαμένη ευκαιρία για την Αθήνα. Και οι χαμένες ευκαιρίες σήμερα πληρώνονται ακριβά. Ως επί το πλείστον, από την τσέπη μας…
Η υπόθεση ανάπτυξης του Μετρό στην Αθήνα είναι μια πολύπλοκη υπόθεση. Πρόκειται για την πιο ακριβή επένδυση σε μέσο μαζικής μεταφοράς καθώς το κάθε υπόγειο χιλιόμετρο κοστίζει πολλά εκατομμύρια ευρώ. Πολύ ακριβό κοστίζουν επίσης οι απαλλοτριώσεις και οι κατασκευές των σταθμών που είναι ένα υπόγειο οικοδομικό συγκρότημα.
Όμως η ανάπτυξη ενός μεγάλου δικτύου Μετρό αλλάζει την λειτουργία όλης της πόλης. Έχουμε μπροστά μας τα παραδείγματα πόλεων όπως το Λονδίνο, το Παρίσι και την Μόσχα που λόγω του εκτεταμένου δικτύου Μετρό εξελίχθηκαν σε παγκόσμιες Μητροπόλεις του σύγχρονου κόσμου.
Στην εποχή μας που η αστικοποίηση είναι όχι απλώς ένα φαινόμενο αλλά μια εξέλιξη της ίδιας της πορείας του ανθρώπου η μετακίνηση σε ένα πολύτιμο μέσο για την επικοινωνία, την απασχόληση, την κοινωνική ζωή του μέσου πολίτη. Και το Μετρό είναι η κορυφαία επιλογή.
Στην Αθήνα που για 50 χρόνια (μετά τον Β` παγκόσμιο πόλεμο) το μοντέλο μεταφοράς ήταν το ι.χ φτάσαμε σε σημείο κορεσμού πολύ γρήγορα. Όταν όμως μπήκε στη ζωή μας το Μετρό που μαζί με την σχεδόν εξ`ολοκλήρου επίγεια γραμμή 1 (ο πρώην ΗΣΑΠ) δημιούργησαν για πρώτη φορά στην πόλη ένα δίκτυο που σε μετέφερε σε απίστευτα γρήγορο χρόνο από την μία πλευρά της πόλης στην άλλη όλα άλλαξαν.
Δεν είναι τυχαίο που το Μετρό είναι κορυφαίο στις προτιμήσεις των Αθηναίων και η εμπιστοσύνη στο μέσο είναι πάρα πολύ υψηλή. Φέτος το δίκτυο της Αθήνας θα μεγαλώσει σημαντικά αλλά η πρόκληση είναι πάντα το μέλλον. Πως ονειρευόμαστε αυτή την πόλη σε 30 χρόνια από σήμερα;
Πως πιστεύουμε ότι πρέπει να αναπτυχθεί στις επόμενες δεκαετίες το μέσο που έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των ανθρώπων που κατοικούν αυτή την πόλη; Μέσα από την εμπειρία άλλων πόλεων βλέπουμε ένα φαινόμενο που συνδυάζεται με το δίκτυο Μετρό κάθε πόλης.
Οι πολύ μεγάλες πόλεις της Ευρώπης που έχουν ως βασικό μοντέλο μετακίνησης το Μετρό είναι και οι πιο ανεπτυγμένες οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά. Αντίθετα πόλεις που το δίκτυο Μετρό που έχουν δεν είναι αρκετό περιορίζονται τόσο στην ανάπτυξη τους όσο και στην σημαντικότητα τους.
Θυμάμαι εκείνο το περίφημο σχέδιο ανάπτυξης Μετρό επί εποχής Υπουργείας Σουφλιά και πραγματικά νοσταλγώ όταν υπήρχε έστω ένα μελλοντικό σχέδιο, μια ρότα για το μέλλον της πόλης. Έστω και με μεγάλες αδυναμίας αυτός ο μπούσουλας έδειχνε την προδιάθεση αυτή της πόλης να γίνει φιλική και ανθρώπινη, δυνατή και παγκόσμια Μητρόπολη όπως άλλωστε της αρμόζει.
Σήμερα όμως αυτό φαντάζει πιο πολύ αστείο από το παρελθόν παρά μία εφικτή μελλοντική εξέλιξη του μοντέλου μετακίνησης στην πόλη. Και αυτό ξαναπάει την πόλη στις εποχές που το Μετρό φάνταζε πολύ μεγάλη πολυτέλεια για να γίνει. Δεν υπάρχει χρηματοδότηση αλλά το κυριότερο είναι πως φαίνεται να λείπει η πολιτική βούληση.
Η Αθήνα όμως έχει ανάγκη το Μετρό και αυτή η σκέψη πρέπει να υπερισχύσει έναντι άλλων σκέψεων. Κατά την γνώμη μου είναι λάθος να καθυστερούμε σε υπερβολικό βαθμό την συνεχή ανάπτυξη του δικτύου Μετρό της πόλης.
Η ανάπτυξη του δικτύου Μετρό θα φέρει ανάπτυξη και στις περιοχές που θα διασχίζει. Αυτό το είδαμε ξεκάθαρα από το 2000 και μετά όταν άνοιξε τις πύλες του το Μετρό. Ποιος θυμάται πως ήταν π.χ η πλατεία Καλογήρων στη Δάφνη πριν το Μετρό; Ένα αδιάφορο σημείο στην πόλη. Με την λειτουργία του σταθμού η περιοχή άλλαξε το εμπορικό στοιχείο κυριάρχησε και ζωντάνεψε σε ακτίνα τριακοσίων μέτρων γύρω από το σταθμό.
Το ίδιο συνέβη με τον πιο πρόσφατο σταθμό ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ στην οδό Αγίας Παρασκευής. Μέσα σε 2,5 χρόνια η περιοχή από σχεδόν έρημη έγινε αστικό κέντρο χάρη στον σταθμό του Μετρό. Αυτό τώρα και για τα επόμενο χρόνια είναι ένα «φάρμακο» που μπορεί να δοθεί σε πολλές περιοχές της πόλης βοηθώντας όχι μόνο την απασχόληση κατά τη διάρκεια της κατασκευής με τις χιλιάδες θέσεις εργασίας αλλά κυρίως μετά με την ανάπτυξη που θα φέρει ο κάθε σταθμός ξεχωριστά δίνοντας πολλές χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας σε μία πόλη διψασμένη για δουλειές.
Με το νέο ΕΣΠΑ πρέπει σημαντικό μέρος των κονδυλίων να κατευθυνθεί προς την υπόθεση ανάπτυξης του δικτύου Μετρό της πόλης. Ας μην αφήσουμε λοιπόν την υπόθεση ανάπτυξης του Μετρό στην πόλη γιατί θα είναι μία ακόμα χαμένη ευκαιρία για την Αθήνα. Και οι χαμένες ευκαιρίες σήμερα πληρώνονται ακριβά. Ως επί το πλείστον, από την τσέπη μας…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου