κείμενο από το ypodomes.com
Η πρωτεύουσα της χώρας, η Αθήνα συγκαταλέγεται μέσα στις 10 πολυπληθέστερες περιοχές σε όλη την Ευρώπη. Η τάση που ξεκίνησε από τις αρχές του 20ου αιώνα και κορυφώθηκε στα τέλη του δημιούργησε μία πολύ μεγάλη Μητροπολιτική περιοχή που έχει την ικανότητα να δημιουργεί πλούτο και να είναι μία από τις πόλεις σύμβολα της Ευρώπης.
Με πληθυσμιακά κριτήρια η Μητροπολιτική Αθήνα βρίσκεται στην 8η θέση ανάμεσα στις μεγαλύτερες πόλεις της Ευρώπης. Συγκεκριμένα βρίσκεται πίσω από:
1.ΛΟΝΔΙΝΟ 11.917.000
2.ΠΑΡΙΣΙ 11.089.000
3.ΜΟΣΧΑ 10.965.642
4.ΜΑΔΡΙΤΗ 5.804.829
5.ΠΕΡΙΟΧΗ ΡΟΥΡ 5.302.179
6.ΒΕΡΟΛΙΝΟ 4.971.331
7.ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ 4.233.638
8.ΑΘΗΝΑ 4.013.368
Συμπληρώνοντας την δεκάδα βρίσκουμε το ΑΜΒΟΥΡΓΟ με 3.134.620 και το ΜΙΛΑΝΟ με 3.076.643 κατοίκους.
Αυτό το στοιχείο μας δείχνει πόσο σημαντική είναι η θέση της πόλης μέσα στην Ευρώπη αλλά και πόσο επίκαιρη είναι η ανάγκη η Αθήνα να μπορέσει να πρωταγωνιστήσει τα επόμενα χρόνια έχοντας το προνόμια να είναι στο «champion league» των πόλεων της Γηραιάς Ηπείρου.
Αντίστοιχα η διαφορά που έχει με όλες τις παραπάνω Μητροπόλεις είναι πως βρίσκεται πολύ πίσω σε σχέση με τις απαραίτητες υποδομές που θα την καταστήσουν ισάξιο και υπολογίσιμο συμπαίκτη και θα της δώσουν μία ισχυρή θέση ανάμεσα στις ισχυρές τοπικές οικονομίες της Ευρώπης.
Άλλωστε δεν είναι τυχαίο πως όλες οι παραπάνω πόλεις έχουν εκτεταμένο δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς που καλύπτουν ένα πολύ μεγάλο τμήμα των περιοχών ενώ διαθέτουν εξελιγμένες πύλες εισόδου (αεροδρόμια, Λιμάνια, αστικούς αυτοκινητόδρομους) που χρησιμοποιούνται όχι μόνο για την καθημερινότητα της ίδιας της πόλης αλλά λειτουργούν ως ένας μεγάλος πυρήνας της ευρύτερης περιοχής της χώρας τους και λειτουργούν ως τεράστια hub για μεταφορές, τουρισμό κ.α
Στην περίπτωση της Αθήνας, σίγουρα έχουμε καλύψει μεγάλο μέρος της απόστασης καθώς υπάρχουν σχετικά δίκτυα από αυτοκινητόδρομους, Μετρό, Τραμ κ.α, όμως μόλις ανακαλύψαμε την δύναμη της συνένωσης λιμανιών και σιδηροδρόμων με την Μητρόπολη να διαθέτει 4 μεγάλα λιμάνια (Πειραιάς, Ελευσίνα, Ραφήνα, Λαύριο) για την εμπορική τους εκμετάλλευση και την μεταφορά προϊόντων και υλών προς την Νότια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Μόλις λίγα χρόνια πριν συνειδητοποιήσαμε πως βιώσιμη πόλη είναι αυτή που έχει επαρκή μέσα μεταφοράς, περιβαλλοντικά φιλικά οχήματα και αστικούς αυτοκινητόδρομους που θα βοηθούν στην γρήγορη και άνετη μετακίνηση μέσα στον σφιχτό κλοιό της πόλης.
Λόγω της διαφαινόμενης ραγδαίας ανάπτυξης του τουρισμού είναι σημείο συζήτησης αν το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος πρέπει να ενδυναμωθεί και να σχεδιαστεί η δημιουργία και του δεύτερου terminal πριν αυτό γίνει βασανιστική ανάγκη.
Έτσι μπορεί η Αθήνα να βρίσκεται 8η σε όλη την Ευρώπη πληθυσμιακά όμως αν κάνουμε την κατάταξη σύμφωνα με τις υποδομές της, τότε το νούμερο που θα την χαρακτηρίζει θα είναι αρκετά-αρκετά χαμηλότερα. Αυτό το χαρακτηριστικό είναι και το κρίσιμο για το άν θα μπορέσει τελικά να ανταγωνιστεί με ίσους όρους τις άλλες μεγάλες Μητροπόλεις και να επωφελείται από την τάση για ανάδειξη τους, που όσο πάει μεγαλώνει.
Η πρωτεύουσα της χώρας, η Αθήνα συγκαταλέγεται μέσα στις 10 πολυπληθέστερες περιοχές σε όλη την Ευρώπη. Η τάση που ξεκίνησε από τις αρχές του 20ου αιώνα και κορυφώθηκε στα τέλη του δημιούργησε μία πολύ μεγάλη Μητροπολιτική περιοχή που έχει την ικανότητα να δημιουργεί πλούτο και να είναι μία από τις πόλεις σύμβολα της Ευρώπης.
Με πληθυσμιακά κριτήρια η Μητροπολιτική Αθήνα βρίσκεται στην 8η θέση ανάμεσα στις μεγαλύτερες πόλεις της Ευρώπης. Συγκεκριμένα βρίσκεται πίσω από:
1.ΛΟΝΔΙΝΟ 11.917.000
2.ΠΑΡΙΣΙ 11.089.000
3.ΜΟΣΧΑ 10.965.642
4.ΜΑΔΡΙΤΗ 5.804.829
5.ΠΕΡΙΟΧΗ ΡΟΥΡ 5.302.179
6.ΒΕΡΟΛΙΝΟ 4.971.331
7.ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ 4.233.638
8.ΑΘΗΝΑ 4.013.368
Συμπληρώνοντας την δεκάδα βρίσκουμε το ΑΜΒΟΥΡΓΟ με 3.134.620 και το ΜΙΛΑΝΟ με 3.076.643 κατοίκους.
Αυτό το στοιχείο μας δείχνει πόσο σημαντική είναι η θέση της πόλης μέσα στην Ευρώπη αλλά και πόσο επίκαιρη είναι η ανάγκη η Αθήνα να μπορέσει να πρωταγωνιστήσει τα επόμενα χρόνια έχοντας το προνόμια να είναι στο «champion league» των πόλεων της Γηραιάς Ηπείρου.
Αντίστοιχα η διαφορά που έχει με όλες τις παραπάνω Μητροπόλεις είναι πως βρίσκεται πολύ πίσω σε σχέση με τις απαραίτητες υποδομές που θα την καταστήσουν ισάξιο και υπολογίσιμο συμπαίκτη και θα της δώσουν μία ισχυρή θέση ανάμεσα στις ισχυρές τοπικές οικονομίες της Ευρώπης.
Άλλωστε δεν είναι τυχαίο πως όλες οι παραπάνω πόλεις έχουν εκτεταμένο δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς που καλύπτουν ένα πολύ μεγάλο τμήμα των περιοχών ενώ διαθέτουν εξελιγμένες πύλες εισόδου (αεροδρόμια, Λιμάνια, αστικούς αυτοκινητόδρομους) που χρησιμοποιούνται όχι μόνο για την καθημερινότητα της ίδιας της πόλης αλλά λειτουργούν ως ένας μεγάλος πυρήνας της ευρύτερης περιοχής της χώρας τους και λειτουργούν ως τεράστια hub για μεταφορές, τουρισμό κ.α
Στην περίπτωση της Αθήνας, σίγουρα έχουμε καλύψει μεγάλο μέρος της απόστασης καθώς υπάρχουν σχετικά δίκτυα από αυτοκινητόδρομους, Μετρό, Τραμ κ.α, όμως μόλις ανακαλύψαμε την δύναμη της συνένωσης λιμανιών και σιδηροδρόμων με την Μητρόπολη να διαθέτει 4 μεγάλα λιμάνια (Πειραιάς, Ελευσίνα, Ραφήνα, Λαύριο) για την εμπορική τους εκμετάλλευση και την μεταφορά προϊόντων και υλών προς την Νότια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Μόλις λίγα χρόνια πριν συνειδητοποιήσαμε πως βιώσιμη πόλη είναι αυτή που έχει επαρκή μέσα μεταφοράς, περιβαλλοντικά φιλικά οχήματα και αστικούς αυτοκινητόδρομους που θα βοηθούν στην γρήγορη και άνετη μετακίνηση μέσα στον σφιχτό κλοιό της πόλης.
Λόγω της διαφαινόμενης ραγδαίας ανάπτυξης του τουρισμού είναι σημείο συζήτησης αν το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος πρέπει να ενδυναμωθεί και να σχεδιαστεί η δημιουργία και του δεύτερου terminal πριν αυτό γίνει βασανιστική ανάγκη.
Έτσι μπορεί η Αθήνα να βρίσκεται 8η σε όλη την Ευρώπη πληθυσμιακά όμως αν κάνουμε την κατάταξη σύμφωνα με τις υποδομές της, τότε το νούμερο που θα την χαρακτηρίζει θα είναι αρκετά-αρκετά χαμηλότερα. Αυτό το χαρακτηριστικό είναι και το κρίσιμο για το άν θα μπορέσει τελικά να ανταγωνιστεί με ίσους όρους τις άλλες μεγάλες Μητροπόλεις και να επωφελείται από την τάση για ανάδειξη τους, που όσο πάει μεγαλώνει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου