κείμενο από το ypodomes.com
Κλειδώνει όπως όλα δείχνουν η μελλοντική ανάπτυξη γραμμών Μετρό στην Αθήνα μέσω του μοντέλου παραχώρησης. Τα σημερινά οικονομικά δεδομένα ουσιαστικά δεν μπορούν να χρηματοδοτήσουν έργα Μετρό που απαιτούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Ένας από τους βασικότερους λόγους είναι πως το ΣΕΣ 2014-2020 έχει μικρό προϋπολογισμό για έργα υποδομών (περίπου 4,2 δις ευρώ) εκ των οποίων το 1,5 δις είναι από τώρα δεσμευμένο για την ολοκλήρωση των εν ενεργεία κατασκευών. Μιλάμε για την βασική γραμμή και την επέκταση προς Καλαμαριά του Μετρό Θεσσαλονίκης και την επέκταση προς Πειραιά του Μετρό της Αθήνας.
Ένας δεύτερος εξίσου σημαντικός λόγος είναι πως και χρήματα διαθέσιμα να υπήρχαν δεν θα κάλυπταν τις μεγάλες ανάγκες που έχει η πόλη για να καλύψει σημαντικό τμήμα της με γραμμές Μετρό.
Μόνο η ανάπτυξη της Γραμμής 4 απαιτεί περίπου 4 δις ευρώ εκτός από τις επεκτάσεις της γραμμής 2 (προς Γλυφάδα και Ίλιον) και της γραμμής 1 (προς Νέα Ερυθραία και υπογειοποίηση του τμήματος Φάληρο-Πειραιά). Το ποσό υπολογίζεται σε πάνω από 5 δις ευρώ και αφορά μόνο την Αθήνα.
ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ
Προς το παρόν κυκλοφορούν πολλά σενάρια που εξετάζονται από την Αττικό Μετρό, μέχρι να βρεθεί το κατάλληλο μείγμα που θα σημάνει και το τελικό «οκ» προκειμένου η πρόταση να πάει στο Υπουργείο Υποδομών και να μπορέσει να προχωρήσει.
Ένα από τα μεγάλα προβλήματα είναι πως δεν υπάρχει αντίστοιχο μοντέλο παραχώρησης, τουλάχιστον στον Ευρωπαϊκό χώρο με όλα τα συστήματα Μετρό να είναι Δημόσια. Ένα δεύτερο πρόβλημα είναι πως θα λειτουργήσει το ενιαίο δίκτυο όταν οι 40 ή 45 σταθμοί από τους 120 θα είναι κατασκευασμένοι με ιδιωτικά κεφάλαια.
Ένα τρίτο σημαντικό και πρακτικό πρόβλημα είναι πως το μείγμα που θα αποφασιστεί δεν θα «εκτοξεύσει» την τιμή του εισιτηρίου σε επίπεδα Λονδίνου (που ένα απλό εισιτήριο κυμαίνεται σχεδόν στα 5 ευρώ). Ένα ακριβό εισιτήριο στην Αθήνα θα είχε αποτρεπτικά αποτελέσματα και θα επέφερε πλήγμα στην επιβατική κίνηση με το Μετρό.
Τα μέχρι σήμερα σενάρια μιλούν για μοντέλο τύπου Αττικής Οδού ή Ελ.Βενιζέλος.
ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ
Από την Αττικό Μετρό πλέον με ώριμες πολλές μελέτες για έργα Μετρό μιλούν για ανάγκη εξεύρεσης λύσης για τα επόμενα έργα. Από το Υπουργείο Υποδομών ουσιαστικά έχουν ανοίξει την πόρτα και περιμένουν την πρόταση της Α.Μ.
Χαρακτηριστική είναι και η δήλωση του ΓΓΔΕ Στράτου Σιμόπουλου που είπε πως δεν μιλάμε για έργα και χρονοδιαγράμματα μέχρι να δούμε το μοντέλο χρηματοδότησης.
Οι πιθανότητες πάντως να δούμε νέο έργο Μετρό στην Αθήνα με την παλιά κλασική μέθοδο του δημόσιου διαγωνισμού φαίνεται πως είναι πολύ μικρές και καθημερινά μειώνονται.
Κλειδώνει όπως όλα δείχνουν η μελλοντική ανάπτυξη γραμμών Μετρό στην Αθήνα μέσω του μοντέλου παραχώρησης. Τα σημερινά οικονομικά δεδομένα ουσιαστικά δεν μπορούν να χρηματοδοτήσουν έργα Μετρό που απαιτούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Ένας από τους βασικότερους λόγους είναι πως το ΣΕΣ 2014-2020 έχει μικρό προϋπολογισμό για έργα υποδομών (περίπου 4,2 δις ευρώ) εκ των οποίων το 1,5 δις είναι από τώρα δεσμευμένο για την ολοκλήρωση των εν ενεργεία κατασκευών. Μιλάμε για την βασική γραμμή και την επέκταση προς Καλαμαριά του Μετρό Θεσσαλονίκης και την επέκταση προς Πειραιά του Μετρό της Αθήνας.
Ένας δεύτερος εξίσου σημαντικός λόγος είναι πως και χρήματα διαθέσιμα να υπήρχαν δεν θα κάλυπταν τις μεγάλες ανάγκες που έχει η πόλη για να καλύψει σημαντικό τμήμα της με γραμμές Μετρό.
Μόνο η ανάπτυξη της Γραμμής 4 απαιτεί περίπου 4 δις ευρώ εκτός από τις επεκτάσεις της γραμμής 2 (προς Γλυφάδα και Ίλιον) και της γραμμής 1 (προς Νέα Ερυθραία και υπογειοποίηση του τμήματος Φάληρο-Πειραιά). Το ποσό υπολογίζεται σε πάνω από 5 δις ευρώ και αφορά μόνο την Αθήνα.
ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ
Προς το παρόν κυκλοφορούν πολλά σενάρια που εξετάζονται από την Αττικό Μετρό, μέχρι να βρεθεί το κατάλληλο μείγμα που θα σημάνει και το τελικό «οκ» προκειμένου η πρόταση να πάει στο Υπουργείο Υποδομών και να μπορέσει να προχωρήσει.
Ένα από τα μεγάλα προβλήματα είναι πως δεν υπάρχει αντίστοιχο μοντέλο παραχώρησης, τουλάχιστον στον Ευρωπαϊκό χώρο με όλα τα συστήματα Μετρό να είναι Δημόσια. Ένα δεύτερο πρόβλημα είναι πως θα λειτουργήσει το ενιαίο δίκτυο όταν οι 40 ή 45 σταθμοί από τους 120 θα είναι κατασκευασμένοι με ιδιωτικά κεφάλαια.
Ένα τρίτο σημαντικό και πρακτικό πρόβλημα είναι πως το μείγμα που θα αποφασιστεί δεν θα «εκτοξεύσει» την τιμή του εισιτηρίου σε επίπεδα Λονδίνου (που ένα απλό εισιτήριο κυμαίνεται σχεδόν στα 5 ευρώ). Ένα ακριβό εισιτήριο στην Αθήνα θα είχε αποτρεπτικά αποτελέσματα και θα επέφερε πλήγμα στην επιβατική κίνηση με το Μετρό.
Τα μέχρι σήμερα σενάρια μιλούν για μοντέλο τύπου Αττικής Οδού ή Ελ.Βενιζέλος.
ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ
Από την Αττικό Μετρό πλέον με ώριμες πολλές μελέτες για έργα Μετρό μιλούν για ανάγκη εξεύρεσης λύσης για τα επόμενα έργα. Από το Υπουργείο Υποδομών ουσιαστικά έχουν ανοίξει την πόρτα και περιμένουν την πρόταση της Α.Μ.
Χαρακτηριστική είναι και η δήλωση του ΓΓΔΕ Στράτου Σιμόπουλου που είπε πως δεν μιλάμε για έργα και χρονοδιαγράμματα μέχρι να δούμε το μοντέλο χρηματοδότησης.
Οι πιθανότητες πάντως να δούμε νέο έργο Μετρό στην Αθήνα με την παλιά κλασική μέθοδο του δημόσιου διαγωνισμού φαίνεται πως είναι πολύ μικρές και καθημερινά μειώνονται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου