κείμενο από το ypodomes.com
Η Αττική Οδός είναι σήμερα ο μοναδικός αστικός αυτοκινητόδρομος της χώρας με το σύστημα της παραχώρησης. Όταν πριν από 11 χρόνια ολοκληρώθηκε έφερε πραγματική επανάσταση στις οδικές μεταφορές της Αττικής, μειώνοντας δραστικά τις χρονοαποστάσεις από σημείο σε σημείο, εντός της εμβέλειας του.
Για να φτάσουμε όμως στο σημείο να αποκτήσουμε την Αττική Οδό χρειάστηκε να γίνουν πολλά. Πρώτα από όλα έπρεπε να ξεπεραστούν εμπόδια που στην εποχή της δεκαετίας του 1990 φάνταζαν «φουτουριστικά».
Όλα ξεκίνησαν από την απόφαση της Κυβέρνησης το 1994 να προκηρύξει διαγωνισμό για την κατασκευή ενός νέους οδικού άξονα με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου και διόδια μέσα στην πόλη!
Αυτό και μόνο είχε φέρει μεγάλες αντιδράσεις τότε και χρειάστηκε να πειστεί η τοπική κοινωνία για τα οφέλη του δρόμου. Τελικά στις 28 Φεβρουαρίου 1995 υποβλήθηκαν οι προσφορές από τους υποψήφιους επενδυτές.
Η Αττική Οδός, με κονσόρτιουμ εταιρειών με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, την J&P, την ΕΤΕΘ, και την Γαλλική EGIS Projects αναδείχθηκε ως ο ανάδοχος του έργου ένα χρόνο αργότερα και στις 26 Μαϊου 1996 υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης και ξεκίνησε η προετοιμασία για το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου.
Οι πρώτες εργασίες ξεκίνησαν στις 31 Αυγούστου 1997 στο τμήμα της Περιφερειακής Υμηττού και στις 19 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους ξεκίνησαν και τα έργα στο κυρίως τμήμα του άξονα.
Το 2001 ήταν μία πραγματικά ιστορική χρονιά για την Αττική Οδό. Στις 19 Μαρτίου 2001 παραδόθηκε το τμήμα Γέρακας-Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος και Λ.Κύμης-Μεταμόρφωση. Λίγες μέρες αργότερα εγκαινιάστηκε και το Αεροδρόμιο και τότε όλα άλλαξαν.
Η Αθήνα είχε αλλάξει σελίδα και με την χώρα να βρίσκεται σε προ-Ολυμπιακή περίοδο κανένας δεν παραπονέθηκε για τα διόδια. Ήταν τόσο μεγάλη η χρονική διαφορά στις διαδρομές εξάλλου που οι αντιδράσεις ήταν σχεδόν μηδενικές.
Μέχρι το 2003 είχαν παραδοθεί και τα υπόλοιπα τμήματα του αυτοκινητόδρομου με τελευταία τα τμήματα Ελευσίνα-Μεταμόρφωση και Δυτική Περιφερειακή Υμηττού.
Τα 65 χιλιόμετρα του δρόμου πλέον ήταν λειτουργικά από άκρη σε άκρη. 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση, ΛΕΑ και στο μέσον σιδηρόδρομος. Η ολοκλήρωση έφερε ακόμα περισσότερους οδηγούς στον δρόμο και μέχρι το 2009 η Αττική Οδός είχε φτάσει σχεδόν 310.000 διελεύσεις καθημερινά σχεδόν 50% περισσότερες από ότι είχε υπολογισθεί.
Την κατασκευή του δρόμου την ανέλαβε η Κοινοπραξία με επικεφαλής τον ΑΚΤΩΡ. Τη λειτουργία του δρόμου ανέλαβε η εταιρεία «Αττικές Διαδρομές ΑΕ».
Σήμερα η Αττική Οδός αν και επηρεασμένη από την μεγάλη εξαετή κρίση της χώρας προχωρά σημειώνοντας κέρδη. Το 2013 είχε 162,4εκ.ευρώ και 20.9εκ.ευρώ κέρδη. Για το πρώτο εννιάμηνο του 2014 είχε έσοδα 118,4εκ.ευρώ ενώ τα καθαρά της κέρδη έφτασαν τα 30,4 εκ.ευρώ.
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Η Αττική Οδός αποτελεί ένα σύγχρονο κατασκευαστικό επίτευγμα της χώρας μας και είναι ένα από σημεία αναφοράς των μεγάλων τεχνικών εταιρειών. Στα 65χλμ που διαθέτει τα νούμερα είναι εκπληκτικά. Συνδέει συνολικά 30 Δήμους εξοικονομώντας χρόνο και καύσιμα.
56 σήραγγες και cut&cover με συνολικό μήκος 15,3 χλμ (το 23% του συνολικού έργου), 4 150χλμ οι βοηθητικοί παράπλευροι οδοί, 29 ανισόεπεδοι κόμβοι (σχεδόν ένας ανά 2 χλμ). 38 γέφυρες σιδηροδρομικών γραμμών, 12 πεζογέφυρες, 4 ΣΕΑ.
Τα αντιπλημμυρικά έργα που έγιναν κατά τη διάρκεια της κατασκευής της Αττικής Οδού είναι μνημειώδη: 66,7χλμ είναι το μήκος των αντιπλημμυρικών ενώ το ποσό που δαπανήθηκε για αυτά είναι ένα σημαντικό μέρος του συνολικού κόστους. Δεν είναι τυχαίο πως τις μέρες που η Αθήνα (ειδικά η Δυτική) πλημμυρίζει, στην Αττική Οδό και τις εφαπτόμενες σε αυτήν περιοχές δεν αντιμετωπίστηκε το παραμικρό πρόβλημα.
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Η Αττική Οδός αποτελείται από 2 ξεχωριστά οδικά τμήματα: την Λεωφόρο Ελευσίνας-Σταυρού-Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ. και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ.
Διαθέτει 39 σταθμούς διοδίων ενώ συνδέεται με το δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας. Στο δυτικό της άκρο (Ελευσίνα) με τον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπίας Οδού. Στο μέσον περίπου του οδικού άξονα, στη Μεταμόρφωση συνδέεται με τη Νέα Οδό (Μεταμόρφωση-Σκάρφεια) που είναι το πρώτο τμήμα της εθνικής οδού Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Η Αττική Οδός είναι σήμερα ο μοναδικός αστικός αυτοκινητόδρομος της χώρας με το σύστημα της παραχώρησης. Όταν πριν από 11 χρόνια ολοκληρώθηκε έφερε πραγματική επανάσταση στις οδικές μεταφορές της Αττικής, μειώνοντας δραστικά τις χρονοαποστάσεις από σημείο σε σημείο, εντός της εμβέλειας του.
Για να φτάσουμε όμως στο σημείο να αποκτήσουμε την Αττική Οδό χρειάστηκε να γίνουν πολλά. Πρώτα από όλα έπρεπε να ξεπεραστούν εμπόδια που στην εποχή της δεκαετίας του 1990 φάνταζαν «φουτουριστικά».
Όλα ξεκίνησαν από την απόφαση της Κυβέρνησης το 1994 να προκηρύξει διαγωνισμό για την κατασκευή ενός νέους οδικού άξονα με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου και διόδια μέσα στην πόλη!
Αυτό και μόνο είχε φέρει μεγάλες αντιδράσεις τότε και χρειάστηκε να πειστεί η τοπική κοινωνία για τα οφέλη του δρόμου. Τελικά στις 28 Φεβρουαρίου 1995 υποβλήθηκαν οι προσφορές από τους υποψήφιους επενδυτές.
Η Αττική Οδός, με κονσόρτιουμ εταιρειών με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, την J&P, την ΕΤΕΘ, και την Γαλλική EGIS Projects αναδείχθηκε ως ο ανάδοχος του έργου ένα χρόνο αργότερα και στις 26 Μαϊου 1996 υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης και ξεκίνησε η προετοιμασία για το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου.
Οι πρώτες εργασίες ξεκίνησαν στις 31 Αυγούστου 1997 στο τμήμα της Περιφερειακής Υμηττού και στις 19 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους ξεκίνησαν και τα έργα στο κυρίως τμήμα του άξονα.
Το 2001 ήταν μία πραγματικά ιστορική χρονιά για την Αττική Οδό. Στις 19 Μαρτίου 2001 παραδόθηκε το τμήμα Γέρακας-Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος και Λ.Κύμης-Μεταμόρφωση. Λίγες μέρες αργότερα εγκαινιάστηκε και το Αεροδρόμιο και τότε όλα άλλαξαν.
Η Αθήνα είχε αλλάξει σελίδα και με την χώρα να βρίσκεται σε προ-Ολυμπιακή περίοδο κανένας δεν παραπονέθηκε για τα διόδια. Ήταν τόσο μεγάλη η χρονική διαφορά στις διαδρομές εξάλλου που οι αντιδράσεις ήταν σχεδόν μηδενικές.
Μέχρι το 2003 είχαν παραδοθεί και τα υπόλοιπα τμήματα του αυτοκινητόδρομου με τελευταία τα τμήματα Ελευσίνα-Μεταμόρφωση και Δυτική Περιφερειακή Υμηττού.
Τα 65 χιλιόμετρα του δρόμου πλέον ήταν λειτουργικά από άκρη σε άκρη. 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση, ΛΕΑ και στο μέσον σιδηρόδρομος. Η ολοκλήρωση έφερε ακόμα περισσότερους οδηγούς στον δρόμο και μέχρι το 2009 η Αττική Οδός είχε φτάσει σχεδόν 310.000 διελεύσεις καθημερινά σχεδόν 50% περισσότερες από ότι είχε υπολογισθεί.
Την κατασκευή του δρόμου την ανέλαβε η Κοινοπραξία με επικεφαλής τον ΑΚΤΩΡ. Τη λειτουργία του δρόμου ανέλαβε η εταιρεία «Αττικές Διαδρομές ΑΕ».
Σήμερα η Αττική Οδός αν και επηρεασμένη από την μεγάλη εξαετή κρίση της χώρας προχωρά σημειώνοντας κέρδη. Το 2013 είχε 162,4εκ.ευρώ και 20.9εκ.ευρώ κέρδη. Για το πρώτο εννιάμηνο του 2014 είχε έσοδα 118,4εκ.ευρώ ενώ τα καθαρά της κέρδη έφτασαν τα 30,4 εκ.ευρώ.
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Η Αττική Οδός αποτελεί ένα σύγχρονο κατασκευαστικό επίτευγμα της χώρας μας και είναι ένα από σημεία αναφοράς των μεγάλων τεχνικών εταιρειών. Στα 65χλμ που διαθέτει τα νούμερα είναι εκπληκτικά. Συνδέει συνολικά 30 Δήμους εξοικονομώντας χρόνο και καύσιμα.
56 σήραγγες και cut&cover με συνολικό μήκος 15,3 χλμ (το 23% του συνολικού έργου), 4 150χλμ οι βοηθητικοί παράπλευροι οδοί, 29 ανισόεπεδοι κόμβοι (σχεδόν ένας ανά 2 χλμ). 38 γέφυρες σιδηροδρομικών γραμμών, 12 πεζογέφυρες, 4 ΣΕΑ.
Τα αντιπλημμυρικά έργα που έγιναν κατά τη διάρκεια της κατασκευής της Αττικής Οδού είναι μνημειώδη: 66,7χλμ είναι το μήκος των αντιπλημμυρικών ενώ το ποσό που δαπανήθηκε για αυτά είναι ένα σημαντικό μέρος του συνολικού κόστους. Δεν είναι τυχαίο πως τις μέρες που η Αθήνα (ειδικά η Δυτική) πλημμυρίζει, στην Αττική Οδό και τις εφαπτόμενες σε αυτήν περιοχές δεν αντιμετωπίστηκε το παραμικρό πρόβλημα.
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Η Αττική Οδός αποτελείται από 2 ξεχωριστά οδικά τμήματα: την Λεωφόρο Ελευσίνας-Σταυρού-Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ. και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ.
Διαθέτει 39 σταθμούς διοδίων ενώ συνδέεται με το δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας. Στο δυτικό της άκρο (Ελευσίνα) με τον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπίας Οδού. Στο μέσον περίπου του οδικού άξονα, στη Μεταμόρφωση συνδέεται με τη Νέα Οδό (Μεταμόρφωση-Σκάρφεια) που είναι το πρώτο τμήμα της εθνικής οδού Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου