κείμενο από το ypodomes.com
Κάτι περισσότερο από 1 χρόνο μετράμε για να φτάσουμε στο τέλος του 2015. Γιατί μετράμε όμως τόσο πριν; Γιατί τότε ολοκληρώνεται και χρηματοδότικά το ΕΣΠΑ 2007-2013. Αν αυτό το διάστημα το δούμε με την «εργοταξιακή ματιά» των πραγμάτων θα διαπιστώσουμε πως υπάρχουν πολλοί λόγοι ανησυχίας για την ολοκλήρωση δεκάδων έργων που τραβούν χρηματοδότηση από το μεγάλο πακέτο της ΕΕ.
Όπως έγινε γνωστό, η πρόοδος του ΕΣΠΑ έχει φτάσει το 75%. Αυτό το νούμερο είναι από το 2008 μέχρι και σήμερα δηλαδή σε περίπου 6 χρόνια. Έτσι καλούμαστε να ολοκληρώσουμε το υπόλοιπο 25% σε διάστημα 13 μηνών, δηλαδή καλούμαστε να κάνουμε ένα θαύμα.
Αυτό φυσικά θα μπορούσε να μεταφραστεί ως η μεγάλη ευκαιρία στο επόμενο διάστημα να γίνει μία μεγάλη άνοιξη του κατασκευαστικού τομέα και να εισρεύσουν μεγάλα κεφάλαια από τις χρηματοδοτήσεις της ΕΕ για να ωριμάσουν και να ολοκληρωθούν όλα αυτά τα έργα.
Εδώ, παρουσιάζεται όμως το πρόβλημα. Σχεδόν στο σύνολο τους τα έργα που είναι σε εκτέλεση και ειδικότερα τα μεγάλα έργα υποδομής, παίρνουν απανωτές παρατάσεις με αποτέλεσμα σχεδόν όλα τα έργα να φτάνουν για το «κόψιμο της κορδέλας» οριακά στο τέλος του 2015.
Πολλά από αυτά ήδη έχουν μεταφέρει την ολοκλήρωση τους το 2016 πράγμα που μεταφράζεται σε απώλεια πόρων από νέα έργα καθώς θα προέχει η ολοκλήρωση των υπό κατασκευή έργων. Η αλυσίδα αυτή φέρνει αναστάτωση καθώς το ήδη μικρό ποσό που έχει εξασφαλίσει η χώρας μας για υποδομές και περιβάλλον (μόλις 5,2 δις ευρώ) ως φαίνεται θα καταλήξει περισσότερο να μεταβληθεί ως το ΕΣΠΑ-γέφυρα με το μεγαλύτερο ποσό χρηματοδότησης να οδηγείται σε ήδη εκτελούμενα έργα.
Τα καμπανάκια αυτά είναι ήδη γνωστά στο Υπουργείο Υποδομών καθώς έρχονται από παντού ανησυχητικές ειδήσεις. Σχεδόν όλα τα συγκοινωνιακά έργα της Εγνατίας Οδού θα είναι θαύμα αν ολοκληρωθούν στα τέλη του 2015 (έχοντας σημαντικότατες καθυστερήσεις). Το ίδιο συμβαίνει με πολλά έργα μικρότερου κόστους στις Κτιριακές Υποδομές ΑΕ σε νοσοκομεία, σχολεία κλπ.
Ίδια εικόνα παρατηρούμε σχεδόν στο σύνολο των έργων σε Περιφέρειες, Δήμους και ΔΕΚΟ και πλέον χρειάζεται ένα «θαύμα» για να καταφέρει η χώρα μας να κάνει την υπέρβαση και να απορροφήσει το υπόλοιπο ποσό του ΕΣΠΑ χωρίς να έχει απώλειες.
Αυτό που τώρα είναι αναγκαίο είναι μία αναδιάταξη των έργων, να γίνει αντιληπτό ποια έργα θα έχουν ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης μέχρι τον Δεκέμβριο του 2015 και ποια έργα θα πρέπει να τα «προσθέσουμε» στο αριθμητικό σύνολο του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020.
Σε κάθε περίπτωση η χρονοτριβή αυτή προκαλεί μόνο προβλήματα και είναι πλέον απαραίτητη η καλύτερη διαχείριση των πόρων που μένουν για να υπάρξει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Κάτι περισσότερο από 1 χρόνο μετράμε για να φτάσουμε στο τέλος του 2015. Γιατί μετράμε όμως τόσο πριν; Γιατί τότε ολοκληρώνεται και χρηματοδότικά το ΕΣΠΑ 2007-2013. Αν αυτό το διάστημα το δούμε με την «εργοταξιακή ματιά» των πραγμάτων θα διαπιστώσουμε πως υπάρχουν πολλοί λόγοι ανησυχίας για την ολοκλήρωση δεκάδων έργων που τραβούν χρηματοδότηση από το μεγάλο πακέτο της ΕΕ.
Όπως έγινε γνωστό, η πρόοδος του ΕΣΠΑ έχει φτάσει το 75%. Αυτό το νούμερο είναι από το 2008 μέχρι και σήμερα δηλαδή σε περίπου 6 χρόνια. Έτσι καλούμαστε να ολοκληρώσουμε το υπόλοιπο 25% σε διάστημα 13 μηνών, δηλαδή καλούμαστε να κάνουμε ένα θαύμα.
Αυτό φυσικά θα μπορούσε να μεταφραστεί ως η μεγάλη ευκαιρία στο επόμενο διάστημα να γίνει μία μεγάλη άνοιξη του κατασκευαστικού τομέα και να εισρεύσουν μεγάλα κεφάλαια από τις χρηματοδοτήσεις της ΕΕ για να ωριμάσουν και να ολοκληρωθούν όλα αυτά τα έργα.
Εδώ, παρουσιάζεται όμως το πρόβλημα. Σχεδόν στο σύνολο τους τα έργα που είναι σε εκτέλεση και ειδικότερα τα μεγάλα έργα υποδομής, παίρνουν απανωτές παρατάσεις με αποτέλεσμα σχεδόν όλα τα έργα να φτάνουν για το «κόψιμο της κορδέλας» οριακά στο τέλος του 2015.
Πολλά από αυτά ήδη έχουν μεταφέρει την ολοκλήρωση τους το 2016 πράγμα που μεταφράζεται σε απώλεια πόρων από νέα έργα καθώς θα προέχει η ολοκλήρωση των υπό κατασκευή έργων. Η αλυσίδα αυτή φέρνει αναστάτωση καθώς το ήδη μικρό ποσό που έχει εξασφαλίσει η χώρας μας για υποδομές και περιβάλλον (μόλις 5,2 δις ευρώ) ως φαίνεται θα καταλήξει περισσότερο να μεταβληθεί ως το ΕΣΠΑ-γέφυρα με το μεγαλύτερο ποσό χρηματοδότησης να οδηγείται σε ήδη εκτελούμενα έργα.
Τα καμπανάκια αυτά είναι ήδη γνωστά στο Υπουργείο Υποδομών καθώς έρχονται από παντού ανησυχητικές ειδήσεις. Σχεδόν όλα τα συγκοινωνιακά έργα της Εγνατίας Οδού θα είναι θαύμα αν ολοκληρωθούν στα τέλη του 2015 (έχοντας σημαντικότατες καθυστερήσεις). Το ίδιο συμβαίνει με πολλά έργα μικρότερου κόστους στις Κτιριακές Υποδομές ΑΕ σε νοσοκομεία, σχολεία κλπ.
Ίδια εικόνα παρατηρούμε σχεδόν στο σύνολο των έργων σε Περιφέρειες, Δήμους και ΔΕΚΟ και πλέον χρειάζεται ένα «θαύμα» για να καταφέρει η χώρα μας να κάνει την υπέρβαση και να απορροφήσει το υπόλοιπο ποσό του ΕΣΠΑ χωρίς να έχει απώλειες.
Αυτό που τώρα είναι αναγκαίο είναι μία αναδιάταξη των έργων, να γίνει αντιληπτό ποια έργα θα έχουν ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης μέχρι τον Δεκέμβριο του 2015 και ποια έργα θα πρέπει να τα «προσθέσουμε» στο αριθμητικό σύνολο του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020.
Σε κάθε περίπτωση η χρονοτριβή αυτή προκαλεί μόνο προβλήματα και είναι πλέον απαραίτητη η καλύτερη διαχείριση των πόρων που μένουν για να υπάρξει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου