Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2022

Ποια είναι τα 10 μεγαλύτερα υπό κατασκευή σιδηροδρομικά έργα στην Ελλάδα

 κείμενο από το ypodomes.com

Τα σιδηροδρομικά έργα στην Ελλάδα την τελευταία εικοσαετία έχουν μια ξεχωριστή θέση στην ειδησεογραφία των έργων. Μπορεί οι αυτοκινητόδρομοι να είναι πιο "λαμπερά" έργα όμως τα έργα σταθερής τροχιάς και δη αυτά του τρένου είναι από εκείνα που παρουσιάζουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
 
Ένας σημαντικός παράγοντας είναι το γεγονός ότι σε αντίθεση με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, στα σιδηροδρομικά έργα είμαστε στα μισά του δρόμου. Ο διάδρομος Αθήνας-Θεσσαλονίκης είναι κατά βάση ο μόνος που είναι λειτουργικά αναβαθμισμένος και μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει το τρένο σε ένα express δρομολόγιο σε 4 ώρες.
 
Οι υπόλοιπες γραμμές είτε είναι ημιτελείς (π.χ. η γραμμή Αθήνα-Πάτρα), είτε είναι τοπικές που χρήζουν αναβάθμισης (το δίκτυο της Θεσσαλίας), είτε απαιτούνται επεκτάσεις όπως στον Προαστιακό της Αθήνας.
 
Παράλληλα τα έργα αυτά έχουν χρηματοδότηση από μεγάλα ευρωπαϊκά προγράμματα (ΕΣΠΑ και CEF) και έχουν ως στόχο την βελτίωση της εικόνας του σιδηροδρομικού δικτύου ώστε να γίνει ανταγωνιστικό προς τις οδικές και αεροπορικές (σε κάποιες περιπτώσεις) μεταφορές.
 

Η δεκάδα των μεγάλων έργων

 
Σήμερα συλλέξαμε τα 10 μεγαλύτερα εν εξελίξει σιδηροδρομικά έργα που υλοποιεί η ΕΡΓΟΣΕ και θα επιχειρήσουμε να συγκεντρώσουμε το αποτύπωμα τους, όταν αυτά ολοκληρωθούν και παραδοθούν σε λειτουργία στον ΟΣΕ που είναι και ο διαχειριστής της υποδομής του ελληνικού δικτύου.

1.Σιδηροδρομική Γραμμή Αθήνα-Πάτρα, τμήμα Ψαθόπυργος-Ρίο, έργα υποδομής

Σήμερα είναι η μεγαλύτερη εν εξελίξει εργολαβία στην γραμμή Αθήνα-Πάτρα. Αφορά στην δημιουργία της υποδομής στο τμήμα από τον Ψαθόπυργο μέχρι το Ρίο. Ουσιαστικά είναι ένα έργο που προετοιμάζει την επόμενη εργολαβία για γραμμές (επιδομή), ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και σταθμούς. Το κόστος με το ΦΠΑ φτάνει τα 174 εκατ. ευρώ. Τα έργα ξεκίνησαν το 2017 από την GD Infrastrutture και αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2023.

2.Ανάταξη Σηματοδότησης κατά τμήματα της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας

Η υλοποίηση της εν λόγω σύμβασης είναι απολύτως αναγκαία καθώς παρέχει στον ΟΣΕ την δυνατότητα πλήρους λειτουργίας της σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και συνεπώς μέγιστη ασφάλεια στην κυκλοφορία των συρμών,

- παρέχει την μεγαλύτερη ευελιξία σε χειρισμούς μειώνοντας τυχόν καθυστερήσεις, καθώς η εποπτεία της γραμμής θα γίνεται από μεγάλα Κέντρα Τηλεδιοίκησης
- παρέχει τη δυνατότητα, σε συνδυασμό και με άλλα υποσυστήματα, σε μεγάλα τμήματα του δικτύου να αναπτυχθεί ταχύτητα έως 200 Km/h (αντί των 160 Km/h που είναι σήμερα), μειώνοντας τον χρόνο της διαδρομής Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Το κόστος με το ΦΠΑ φτάνει τα 41 εκατ. ευρώ. Η εργολαβία ξεκίνησε το 2014 από το σχήμα ΤΟΜΗ-ALSTOM και αναμένεται να ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες.

3.Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων

Το αντικείμενο του έργου αφορά στην κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου μήκους 2,36 χλμ, εκ των οποίων τα 1,91 χλμ. υποβαθμισμένου / υπογειοποιημένου, ο οποίος ξεκινά από την έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών προς Θεσσαλονίκη (ΧΘ 10+821) και καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες (ΧΘ 13+181) στη περιοχή Σεπολίων του Δήμου Αθηναίων όπου συναντά τον κατασκευασμένο και σε λειτουργία τετραπλό σιδηροδρομικό διάδρομο. Το κόστος με τον ΦΠΑ φτάνει τα 151 εκατ. ευρώ. Η εργολαβία ξεκίνησε το 2018 από το σχήμα ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.

4.Κανονικοποίηση-Ηλεκτροκίνηση μονής σιδηροδρομικής γραμμής Ισθμός-Λουτράκι

Αντικείμενο του έργου είναι η μετατροπή της υφιστάμενης μονής μετρικής γραμμής Ισθμού - Λουτρακίου σε κανονικού εύρους ηλεκτροκινούμενη γραμμή και η τελική σύνδεσή της, στην περιοχή του Ισθμού, με την υπάρχουσα Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων (Σ.Γ.Υ.Τ.), του Προαστιακού Σιδηροδρόμου που λειτουργεί μεταξύ Κιάτου - Κορίνθου - Αεροδρομίου. Το κόστος του έργου με τον ΦΠΑ είναι 14,8 εκατ. ευρώ. Η εργολαβία ξεκίνησε το 2018 από το σχήμα ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ΞΑΝΘΑΚΗΣ και εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες.

5.Νέες Σιδηροδρομικές Γέφυρες Γαλλικού Ποταμού

Το αντικείμενο του έργου, αφορά στην κατασκευή των 2 νέων σιδηροδρομικών γεφυρών (άνοδος - κάθοδος), στη Χ.Θ. 9+184 της Γραμμής Θεσσαλονίκης - Φλώρινας, οι οποίες προβλέπεται να αντικαταστήσουν τις υφιστάμενες μεταλλικές γέφυρες. Το κόστος του έργου με τον ΦΠΑ φτάνει τα 8,9 εκατ. ευρώ. Η εργολαβία ξεκίνησε το 2019 από την ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ και αναμένεται να ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα.

6.Ηλεκτροκίνηση Γραμμής Λάρισα-Βόλος

Συνοπτικά, το αντικείμενο του έργου αφορά: στην κατασκευή νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής κανονικού εύρους, στο τμήμα από την Χ.Θ. 49+184 (πριν από την είσοδο του Σ.Σ. Λατομείου) έως τη Χ.Θ. 59+677 (είσοδος Σ.Σ. Βόλου), προς αντικατάσταση της υπάρχουσας μη λειτουργούσας, μετρικού ή μεικτού εύρους, γραμμής στο τμήμα, τοποθέτηση ηλεκτροκίνησης και μιας νέας στάσης στη ΒΙΠΕ. Το έργο είναι κόστους 82,8 εκατ. ευρώ. Η εργολαβία ξεκίνησε από την ΙΝΤΡΑΚΑΤ φέτος τον Μάιο και έχει διάρκεια τρία χρόνια (2025.

7.Σηματοδότηση Γραμμής Θεσσαλονίκη-Ειδομένη

Αφορά στην εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης, καθώς και ETCS - level 1, στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, και αντικατάσταση 37 αλλαγών τροχιάς, για τις ανάγκες της σηματοδότησης. Η αρχή του έργου οριοθετείται στον Σ.Σ. ΤΧ1 (είσοδος από ΤΧ2) και το τέλος στον σταθμό Ειδομένης (Χ.Θ. 77+521 - πέρας Σ.Σ. Ειδομένης, μέτρηση Θ-Ε). Στο τμήμα Πολύκαστρο - Ειδομένη, το έργο εκτείνεται κατά μήκος της νέας παραλλαγής της γραμμής. Το συνολικό μήκος του άξονα της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη (ΤΧ1) - Ειδομένη (μέσω της νέας παραλλαγής Πολυκάστρου - Ειδομένης), στo οποίo θα εγκατασταθεί το σύστημα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS, είναι περίπου 70,5 χιλιόμετρα. Το κόστος του έργου είναι 56,7 εκατ. ευρώ. Η εργολαβία ξεκίνησε φέτος τον Μάρτιο και θα διαρκέσει 30 μήνες (2024). Τα έργα υλοποιεί το σχήμα ΑΒΑΞ-ALSTOM.

8.Ηλεκτροκίνηση Γραμμής Κιάτο-Αίγιο

Tο έργο αφορά στην κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης με δύο υποσταθμούς τροφοδοσίας 150kv/25kv/50Hz ισχύος 2Χ15MVA και συστήματος εναέριας γραμμής επαφής 25 kV/50Hz, με τηλεδιοίκηση (SCADA) από το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας. Το κόστος του έργου είναι 84 εκατ. ευρώ. Η εργολαβία ξεκίνησε φέτος τον Ιούλιο και θα έχει διάρκεια 30 μήνες (2025). Τα έργα υλοποιεί το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.

9.Έργα Β`φάσης Κεντρικού Σιδ.Σταθμού Αθηνών

Συνοπτικά το αντικείμενο αφορά: Πλήρης κατασκευή των νέων αποβαθρών Νο 1, 2 & 3 μετά των στεγάστρων τους και κατασκευή της θεμελίωσης των μελλοντικών εγκαταστάσεων του επιπέδου +1+2. Ολοκλήρωση κατασκευής της μεγάλης υπόγειας πεζοδιάβασης του Σ.Σ. Αθηνών περί την Χ.Θ. 10+300 κάτω από τις νέες αποβάθρες Νο 1, 2, 3 συμπεριλαμβανομένου του κελύφους των καταστημάτων εντός της υπόγειας διάβασης, τις κλίμακες, τις κυλιόμενες κλίμακες, τους ανελκυστήρες και την σύνδεση με το Σταθμό «Λαρίσης» της Αττικό Μετρό. Το κόστος του έργου με τον ΦΠΑ είναι 42,1 εκατ. ευρώ. Η εργολαβία ξεκίνησε φέτος τον Ιούλιο και θα διαρκέσει 30 μήνες. Τα έργα υλοποιεί το σχήμα ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ.

10.Σιδηροδρομική Στάση Νέου Αγίου Παντελεήμονα

Αφορά στην κατασκευή δύο αποβαθρών εκατέρωθεν των υφισταμένων σιδηροδρομικών γραμμών υψηλών ταχυτήτων (ΣΓΥΤ), μήκους 150 μέτρων και πλάτους 4 μέτρων η κάθε μία, ενός κλιμακοστασίου με ανελκυστήρα, πασαλοτοίχου αντιστήριξης γαιών μήκους 30 μέτρων στην άνω πλευρά της ΣΓΥΤ αποβάθρας, καθώς και δύο μεταλλικών στεγάστρων επί των αποβαθρών, μήκους 35 μέτρων το καθένα. Το κόστος με τον ΦΠΑ αγγίζει το 1 εκατ. ευρώ και τα έργα ξεκίνησαν από την SOLIS το 2021.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα