Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 23 Αυγούστου 2018

Κωδικός Θεσσαλονίκη: Τα μεγάλα έργα σε Μετρό, Αεροδρόμιο και Λιμάνι και η ανάγκη για νέα γενιά μεγάλων έργων

κείμενο από το ypodomes.com
Μιλώντας για τη Θεσσαλονίκη στο χώρο των έργων αυτόματα σου έρχεται στο μυαλό το Μετρό. Το έργο θρύλος για την πόλη που έχει ταλαιπωρήσει όσο λίγα έργα στη χώρα, κυριαρχεί στην ατζέντα και τώρα με την έναρξη σε λίγες μέρες της νεας ΔΕΘ, πάλι θα παίξει κυρίαρχο ρόλο στις συζητήσεις.
Η πόλη της Θεσσαλονίκης είναι αλήθεια ότι μετά από πολλά χρόνια εσωστρέφειας επιτέλους αλλάζει και κάνει βήματα, αν όχι άλματα. Τα έργα του Μετρό προχωρούν, έργα έχουμε στο Αεροδρόμιο οσονούπω και στο λιμάνι.
Τα αποτελέσματα αυτών των μεγάλων επενδύσεων όχι μόνο δεν πρέπει να θεωρηθεί ως αρκετά για την εικόνα της "νέας" Θεσσαλονίκης του 2021 αλλά χρειάζεται να μπει γρήγορα στο προσκήνιο η νέα γενιά έργων που θα συνεχίσει να δίνει δυναμική Μητρόπολης την πόλη.
Σήμερα υπό κατασκευή έχουμε 2 γραμμές Μετρό με συνολικά 18 σταθμούς που θα τεθούν σε λειτουργία σταδιακά από το τέλος του 2020 μέχρι το 2022. Στο ιδιωτικό πλέον -κάτω από τα φτερά της Fraport Greece- Αεροδρόμιο Μακεδονία τα έργα αναβάθμισης στον διάδρομο προσαπογείωσης 10-28, ο νέος αεροσταθμός και η ανακαίνιση του υπάρχοντος μεταμορφώνουν την εικόνα του και σταδιακά από το 2019 μέχρι το 2021 το "Μακεδονία" θα είναι πλέον ένα σύγχρονο Μητροπολιτικό Αεροδρόμιο για όλη την Κεντρική Μακεδονία.
Στο λιμάνι περιμένουμε επίσης την μεγάλη επένδυση για την επέκταση του Προβλήτα 6 και την οδική και σιδηροδρομική σύνδεση με τα δίκτυα της χώρας. Αυτές οι επενδύσεις αναμένεται να ξεκινήσουν σταδιακά από το 2019 και να ολοκληρωθούν μέχρι το 2022-2023 διπλασιάζοντας το capacity για εμποευματοκιβώτια του λιμανιού ενώ γίνεται μεγάλη προσπάθεια για να γίνει η πόλη προορισμός κρουαζιέρας αλλά και να προστεθούν περισσότερα ακτοπλοϊκά δρομολόγια.
Τέλος έχουμε την ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής που θα επιτευχθεί τους επόμενους μήνες αλλά και τα έργα του Δήμου Θεσσαλονίκης που βήμα-βήμα εκμοντερνίζουν την πόλη.
Η ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ ΕΡΓΩΝ
Αυτή είναι η εικόνα όπως έχει δημιουργηθεί σήμερα. Η ανάγκη για πλέγμα νέων έργων δεν βλέπουμε ακόμα να έχει τεθεί επί τάπητος αλλά σχέδια υπάρχουν, μόνο που πρέπει να μετουσιωθούν σε πράξη. Αυτό που είναι εμφανές είναι πως τα έργα του Μετρό είναι μόνο η αρχή για μία σειρά νέων μεγάλων συγκοινωνιακών έργων που θα βοηθήσουν την πόλη να περάσει από την εποχή του "ΟΑΣΘ" στην εποχή των μέσων σταθερής τροχιάς.
Έργα που το κόστος τους ξεπερνά τα 2,3δισ.ευρώ είτε είναι σε μελλοντική τροχιά υλοποίησης είναι προγραμματίζονται ή προτείνονται. Καταρχάς έχουμε την μεγάλη επέκταση προς δυσμάς που αφορά την κατασκευή μίας κυκλικής γραμμής που θα ξεκινά από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και θα αγκαλιάζει τις δυτικές συνοικίες (Αμπελόκηποι, Μενεμένη, Εύοσμο, Κορδελιό, Ευκαρπία, Σταυρούπολη) και θα "ξανακουμπώνει" στον Ν.Σ.Σταθμό. Από την Αττικό Μετρό έχει ήδη εξαγγελθεί η δημοπράτηση των πρόδρομων εργασιών για τη μεγάλη αυτή επέκταση.
Επίσης έχουμε την υπέργεια επέκταση της Γραμμής Καλαμαριάς που θα φτάσει επιτέλους μέχρι το Αεροδρόμιο Μακεδονία συνδέοντας την πόλη. Αυτά τα έργα υπολογίζεται πως θα κοστίσουν περίπου 1,3δισ.ευρώ.
Το δεύτερο μεγάλο συγκοινωνιακό έργο που έχει προταθεί πολλάκις είναι ένα δίκτυο Τραμ κόστους 500εκατ.ευρώ που θα ενώσει τις βόρειο-ανατολικές περιοχές που δεν θα διαθέτουν Μετρό δημιουργώντας ένα σύμπλεγμα δύο μέσων. Η πρόταση μέχρι σήμερα δεν έχει "περπατήσει" είναι όμως μάλλον καιρός να μπει στα μελλοντικά πλάνα του συστήματος μεταφορών της πόλης.
Το τρίτο συγκοινωνιακό έργο είναι η δημιουργία του λεγόμενου "Δυτικού Προαστιακού" που με την εκμετάλλευση παλιών σιδηροδρομικών γραμμών και τη δημιουργία νέων θα δημιουργήσει ένα πλέγμα γραμμών που θα συνδέονται επίσης με το Μετρό. Εδώ δεν έχουμε τάξη μεγέθους αλλά μιλάμε σίγουρα θα ένα κόστος που θα ξεπερνά τα 150εκατ.ευρώ συνυπολογίζοντας την δημιουργία στάσεων, κτιρίων, αναπλάσεων των περιοχών που θα περνά κ.α.
Ένα έργο που μπήκε στον πάγο λόγω της κρίσης είναι η περίφημη "Εξωτερική Περιφερειακή" Θεσσαλονίκης, ένα μεγάλο οδικό δαχτυλίδι που θα παρακάμπτει όχι μόνο την πόλη αλλά όλο το Μητροπολιτικό συγκρότημα με ευεργετικές επιδράσεις στην διαμπερή κίνηση προς ανατολικά και Χαλκιδική αλλά και παράλληλα δημιουργώντας μία "Αττική Οδό" για τη Θεσσαλονίκη.
Έχουμε ένα μεγάλο πλάνο ανάπλασης του παράκτιου μετώπου που δεν αφορά το κέντρο αλλά την ευρύτερη Θεσσαλονίκη, ιδιαίτερα στην ανατολική του πλευρά που εφόσον ευοδωθεί θα μεταμορφώσει σε έκταση 40χλμ ριζικά την όχι και τόσο κολακευτική εικόνα που έχει η περιοχή περιλαμβάνοντας οκτώ μεγάλες παρεμβάσεις.
Τέλος ένα μικρό σχέδιο που μπήκε στον πάγο είναι το περίφημο "τελεφερίκ" που θα ένωνε το παραλιακό μέτωπ της πόλης με το περιαστικό δάσος καθώς και της Άνω Πόλης με το ιστορικό κέντρο, έργο εκτιμώμενου κόστους 12εκατ.ευρώ. Το έργο δεν προχώρησε λόγω χρηματοδότησης αλλά θα μπορούσε κάλλιστα να συμβάλλει στην γρήγορη μεταφορά από την Άνω Πόλη στο κέντρο και να μετατραπεί σε ένα σημαντικό τουριστικό σημείο όπως αντίστοιχα έχει γίνει στη Βαρκελώνη.

Σε αυτά δεν έχουμε προσθέσει τυχόν άλλες επενδύσεις σε δημοτικά έργα ή ιδιωτικά έργα όπως εκείνο της ανάπτυξης mall πάνω από το Σιδηροδρομικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης ή τουριστικές επενδύσεις κ.α.
Σε αυτή τη δεδομένη χρονική στιγμή όπου προγραμματίζεται το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 είναι μία χρυσή ευκαιρία η πόλη να διεκδικήσει τα κονδύλια αυτά για να μπορέσει μέχρι το τέλος της επόμενης δεκαετίας να έχει ολοκληρώσει τη μεταμόρφωση της από μεγαλούπολη σε Μητρόπολη και να δημιουργήσει τις συνθήκες εκείνες που θα συνεχίσουν να παρουσιάζουν την Θεσσαλονίκη ως μία "ανθρώπινη" πόλη που όμως τα τελευταία 10 χρόνια έχει θαμπώσει επικίνδυνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα