Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 21 Ιουλίου 2023

Τα 7+1 βήματα που θα μας οδηγήσουν στην λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης

 κείμενο από το ypodomes.com

Συνεχίζεται η αντίστροφη μέτρηση στο μεγάλο έργο για την ολοκλήρωση των της βασικής γραμμής για τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης αλλά και της επέκτασης προς Καλαμαριά. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας έχει δηλώσει πως μέσα στο 2024 θα λειτουργήσει το Μετρό της πόλης, ένα έργο που αναμένεται εδώ και αρκετά χρόνια και έχει περάσει κυριολεκτικά από 40 κύματα.

Μπορεί να λύθηκαν τα προβλήματα που υπήρχαν με διάφορα θέματα με κυρίαρχο της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου (λόγω των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν εκεί το 2013 και έκτοτε μέχρι και το 2022 είχαν σταματήσει οι εργασίες) , είμαστε όμως πλέον σε ένα αγώνα δρόμου για να μπορέσει να ολοκληρωθεί το κατασκευαστικό μέρος.

Δεκατρείς σταθμοί, ένα αμαξοστάσιο και επιπλέον πέντε σταθμοί για την επέκταση προς τα ανατολικά έχουν στόχο να συμβάλουν στη λειτουργια της πόλης και η κατασκευή αντί να είναι μια γιορτή αναβάθμισης της Θεσσαλονίκης, έφτασε να είναι μια αγχωτική εμπειρία.

Ο χρόνος δεν είναι σύμμαχος και θα χρειαστεί ένα διαρκές σπριντ για να γίνει εφικτή όχι μόνο η ολοκλήρωση αλλά και η πολυπόθητη έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής. Για να γίνει αυτό θα χρειαστεί να επιτευχθούν από την Ελληνικό Μετρό 7+1 ορόσημα ή βήματα για να φτάσουμε στη μέρα που η πόλη θα γιορτάσει την αρχή της εμπορικής λειτουργίας του δικού της Μετρό. Ποια είναι όμως αυτά;

Τι έγινε μέσα μέσα στο 2023

Μέσα στο 2023  μέχρι σήμερα,  έχει ολοκληρωθεί η επιδομή (οι γραμμές δηλαδή) στο σημείο που διανοίχθηκε η σήραγγα στη Βενιζέλου  και τα βασικά ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα. Παράλληλα ξεκίνησαν οι δοκιμές των συρμών (πρώτα σε manual και μετά σε driverless mode) σε όλο το μήκος της γραμμής, από το Αμαξοστάσιο μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.

Αυτό ήταν ίσως το μεγαλύτερο βήμα για το Μετρό, καθώς για πρώτη φορά στη βασική γραμμή κινούνται συρμοί σε όλο το μήκος της γραμμής, και πλέον μπορούμε να δούμε τον συρμό να πηγαίνει από άκρη σε άκρη. Επίσης  ξεκίνησε από τα τέλη Μαρτίου η σταδιακή επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα

Βήμα 1: Να ολοκληρωθεί πλήρως η εγκατάσταση ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων σε όλους τους σταθμούς και στο αμαξοστάσιο.

Βήμα 2: Να ολοκληρωθούν πλήρως οι σταθμοί -πλην Βενιζέλου- τον Σεπτέμβριο με τελευταίο τον σταθμό ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.

Βήμα 3: Να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός - ΣΔΙΤ για τον φορέα λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης. Ο διεθνής αυτός διαγωνισμός έχει πλέον ανάδοχο το σχήμα ΑΤΜ-EGIS και γίνεται αγώνας δρόμου για την υπογραφή της σύμβασης στις αρχές Φθινοπώρου.

Βήμα 4: Να αποδοθούν όλοι οι δρόμοι και επιφάνειες που έχει γίνει εργοταξιακή κατάληψη. Θα είναι η πρώτη φορά που η πόλη θα μπορέσει να αποκτήσει την πρότερη μορφή της - με την προσθήκη του Μετρό - μετά από 15 χρόνια. Αυτό εκτιμάται ότι μπορεί να γίνει στις αρχές του Φθινοπώρου.

Βήμα 5: Να ολοκληρωθεί πλήρως ο 13ος σταθμός της βασικής γραμμής, ο σταθμός ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Η αποπεράτωση του εκτιμάται ότι θα γίνει τέλος Φθινοπώρου.

Βήμα 6: Να ολοκληρωθούν τα δοκιμαστικά δρομολόγια και να τοποθετηθούν ακυρωτικά μηχανήματα (με πύλες εισόδου-εξόδου) σε όλους τους σταθμούς.

Βήμα 7: Να ολοκληρωθεί η προετοιμασία της εταιρείας λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης καθώς θα αναλάβει τα ηνία για την καθημερινή λειτουργία και συντήρηση του μέσου. Αυτό είναι το τελευταίο βήμα που θα μας οδηγήσει στα εγκαίνια του Μετρό, 18 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής μέσα στο 2024.

Ποιοι είναι οι σταθμοί που θα λειτουργήσουν

Οι πρώτοι σταθμοί Μετρό της Θεσσαλονίκης που θα λειτουργήσουν για την 1η και βασική γραμμή είναι: ΝΕΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ, ΣΙΝΤΡΙΒΑΝΙ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΠΑΠΑΦΗ, ΕΥΚΛΕΙΔΗ, ΦΛΕΜΙΝΓΚ, ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ, 25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ, ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ. Τα έργα διεξάγει η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-WEBUILD-HITACHI.

Βήμα 7+1: Μετά τη λειτουργία της βασικής γραμμής το τελευταίο βήμα θα αποτελέσει η ολοκλήρωση και της 2ης γραμμής, της επέκτασης προς Καλαμαριά που θα οριστικοποιήσει την πρώτη φάση λειτουργίας του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης. Ο στόχος είναι αυτό να επιτευχθεί το καλοκαίρι του 2024.

Η 2η γραμμή, θα έχει κοινούς σταθμούς με την 1η γραμμή από τον Ν.Σ. Σταθμό μέχρι τον σταθμό 25ης Μαρτίου. Εκεί θα διακλαδώνεται προς τα νοτιο-ανατολικά με τους σταθμούς ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ, ΜΙΚΡΑ. Τα έργα διεξάγει η ΑΚΤΩΡ. Ανεξάρτητος Μηχανικός του έργου είναι η ΣΑΛΦΩ.

Η ολοκλήρωση και λειτουργία της βασικής γραμμής έχουν να ξεπεράσουν και άλλες προκλήσεις πέρα από το έργο. Η προεκλογική περίοδος μπορεί να σημάνει χαμηλότερους ρυθμούς, πράγμα σύνηθες στη χώρα μας. Επίσης να μην υπάρξουν απρόοπτα της τελευταίας στιγμής, έχουμε δει στο παρελθόν να συμβαίνουν και σε έργα Μετρό στην Αθήνα.

Αυτό που είναι θεμελιώδους σημασίας για την ίδια την πόλη είναι να μπορεί να γιορτάσει εγκαίρως την έναρξη του Μετρό που θα της δώσει άλλες δυνατότητες ανάπτυξης και θα βοηθήσει στην ελάφρυνση του κυκλοφοριακού, των αστικών μετακινήσεων και τελικά της ποιότητας ζωής της πόλης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα