Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου 2023

Μετρό Αθήνας: στα σκαριά διαγωνισμός για κλιματισμό σε 28 συρμούς "βραστήρες"

 κείμενο από το ypodomes.com

Μετά από 24 και πλέον χρόνια ...ιδρώτα, η ΣΤΑΣΥ που λειτουργεί το Μετρό αναζητά επειγόντως τεχνική λύση για να μπορέσει να ξεκινήσει διαγωνισμός και να εγκατασταθεί κλιματισμός στους 28 συρμούς Μετρό της πρώτης γενιάς που λειτουργούν στις γραμμές 2 και 3 αλλά πλέον και στην γραμμή 1.

Όπως ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς από το βήμα του 1ου Growthfund Summit, η εταιρεία έχει απευθυνθεί σε τουλάχιστον 4 εταιρείες προκειμένου μέσα στον Ιανουάριο να έχει προτάσεις με τεχνικές λύσεις για το πως θα μπορέσουν να εγκατασταθούν συστήματα κλιματισμού και στους 28 συρμούς.

Μια από τις εταιρείες που έχει κληθεί να δώσει τεχνική λύση είναι και η Alstom που είναι η κατασκευάστρια των συρμών αυτών (μαζί με την Siemens) αλλά και η εταιρείες που εγκατέστησαν -προ εικοσαετίας σχεδόν- κλιματιστικά σε συρμούς της γραμμής 1 του Μετρό που παρουσίαζαν το ίδιο πρόβλημα.

Στόχος της ΣΤΑΣΥ είναι με την τεχνική λύση που θα προκριθεί να ξεκινήσει ο αγώνας για να ωριμάσει ένας διαγωνισμός προμήθειας και εγκατάστασης μονάδων που θα λύσει το πρόβλημα στους λεγόμενους και ...συρμούς-βραστήρες της πρώτης γενιάς που ξεκίνησαν λειτουργία το 2020 με την έναρξη των γραμμών 2 και 3.

Φυσικά θα πρέπει να εξασφαλιστεί και η απαραίτητη χρηματοδότηση όμως σύμφωνα με πηγές της ΣΤΑΣΥ στο ypodomes.com αυτό δεν αναμένεται να αποτελέσει πρόβλημα μιας και τέτοιου είδους έργα που συνδυάζονται και με την κλιματική αλλαγή (δηλαδή την ενίσχυση της χρήσης των μέσων σταθερής τροχιάς), τυγχάνουν θετικής απόκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το κόστος δεν έχει διευκρινιστεί προς το παρόν, καθώς αποτελεί στοιχείο της τεχνικής λύσης που θα προκριθεί από την ΣΤΑΣΥ και θα γίνει γνωστό με την έναρξη της προσπάθειας εύρεσης χρηματοδότησης. Οι 28 συρμοί του Μετρό είναι οι πρώτοι που λειτούργησαν το 2000 και ξεχωρίζουν από το αλουμινένιο περίβλημα και ροζ-γκρι εσωτερικό.

Ειδικά το περασμένο καλοκαίρι όπου είχαμε πρωτοφανείς θερμοκρασίες οι συρμοί αυτοί έγιναν αντικείμενο  κριτικής από τους χρήστες του Μετρό και όχι μόνο. Το ypodomes.com έχει ήδη από το 2018 επισημάνει το πρόβλημα που παρουσιάζει η λειτουργία των συρμών αυτών το καλοκαίρι.

Οι 15 νέοι συρμοί

Πέρα από την αναζήτηση λύσης στο Μετρό όπου θα υπάρξει διαγωνισμός για τους 28 συρμούς πρώτης γενιάς, η Ελληνικό Μετρό προετοιμάζει και τον μεγάλο διαγωνισμό για 15 νέους συρμούς που θα λύσουν το πρόβλημα του κορεσμού λόγω της μεγάλης επιβατικής κίνησης στο Μετρό, και κυρίως στη γραμμή 3.

Η έναρξη της επέκτασης της γραμμής 3 στον Πειραιά κυριολεκτικά εκτόξευσε την κίνηση στο Μετρό και φέτος παρουσιάζεται εκρηκτική αύξηση κατά 20%. Αυτός είναι και ο λόγος που εξετάζονται και άλλα μέτρα όπως εσωτερικά δρομολόγια, πύκνωση στις ώρες αιχμής κ.α.

Από τους 15 νέους συρμούς που θα παραγγελθούν, οι 7 είναι διαρευματικοί για να καλύπτουν τα δρομολόγια του αεροδρομίου και οι άλλοι 8 θα είναι κλασσικοί συρμοί Μετρό. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να βελτιωθούν ουσιαστικά οι χρονοαποστάσεις, ειδικά κατά τις ώρες αιχμής. Οι συρμοί αυτοί δεν αναμένονται πριν το 2027-2028.

Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση προσπαθεί με προσλήψεις οδηγών και τεχνιτών να βελτιώσει τους χρόνους στο ενδιάμεσο διάστημα.

Διαγωνισμός εξοικονόμησης ενέργειας

Ως τις αρχές του 2024 αναμένεται να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός που θα βάλει τις σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας σε τροχιά εξοικονόμησης ενέργειας. Μέσα στο 2022, η αλματώδης αύξηση στο κόστος της ενέργειας κόστισε στη ΣΤΑ.ΣΥ. επιπλέον 24,79 εκατ. ευρώ, μία αύξηση της τάξεως του 87,32%. Θέτοντας σε εφαρμογή το πρωτοπόρο σύστημα ανάκτησης ηλεκτρικής ενέργειας από το «φρενάρισμα» των συρμών εκτιμάται ότι η εταιρεία που διαχειρίζεται το μετρό και το τραμ της Αθήνας θα εξοικονομήσει 12-14% της ενέργειας που καταναλώνει.

Ο διαγωνισμός ύψους 2,7 εκατ. ευρώ (χωρις ΦΠΑ) είναι το πρώτο αποφασιστικό βήμα της ΣΤΑ.ΣΥ., προκειμένου να βελτιώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.
Ουσιαστικά το σύστημα, που ήδη εφαρμόζεται στην Αγγλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, μετατρέπει την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική και την επιστρέφει στο σύστημα. Ο ανάδοχος θα αναβαθμίσει δύο υποσταθμούς έλξης της Γραμμής 1, σε Νέο Φάληρο και Ηράκλειο, ώστε να είναι δυνατή η ανάκτηση και η επιστροφή της ενέργειας στο δημόσιο δίκτυο.

Οι προετοιμασίες βρίσκονται στην τελική φάση, καθώς μένει η έγκριση της Διαχειριστικής Αρχής μιας και το έργο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ. Υπολογίζεται πως το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί σε 12-18 μήνες, διάστημα που εφόσον όλα «τρέξουν» χωρίς εμπόδια φέρνει την ολοκλήρωση περί τα τέλη του 2025.

Χάρη σε αυτή τη λειτουργία, αναμένεται να εξοικονομηθεί το 12-14% της κατανάλωσης ενέργειας της Γραμμής 1, δεδομένου ότι η ενέργεια που μπορεί να ανακτηθεί από την ηλεκτροπέδηση είναι της τάξης των 4.500 MWh ετησίως. Βεβαίως, εταιρείες που εφαρμόζουν αντίστοιχα συστήματα στο εξωτερικό ανεβάζουν την εξοικονόμηση και στο 20%. Πέρα από το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, θα βελτιώσει την αξιοπιστία του δικτύου ηλεκτροδότησης και θα μειώσει τις βλάβες που οφείλονται στον ξεπερασμένο λόγω παλαιότητας εξοπλισμό.

Το εν λόγω έργο θα λειτουργήσει ως πιλότος και για τις Γραμμές 2 και 3, με τις μελέτες να ξεκινούν από την πλευρά της ΣΤΑ.ΣΥ. στις αρχές του 2024. Σημειώνεται ότι η υπό κατασκευή Γραμμή 4 του μετρό θα διαθέτει εξαρχής τέτοιο σύστημα.

Παραγωγή «πράσινης» ενέργειας

Η εταιρεία στρέφεται, επίσης, στην παραγωγή ενέργειας και το net metering, ώστε να εξορθολογίσει το ενεργειακό της κόστος. Ήδη δρομολογεί την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στη στέγη του ιδιόκτητου αμαξοστασίου του τραμ στο Ελληνικό. Το έργο, προϋπολογισμού 900 χιλιάδων ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί με τη στήριξη του Πράσινου Ταμείου του οποίου η συμβολή θα ανέλθει σε περίπου 30%.

Αυτό το έργο αναμένεται να αποφέρει εξοικονόμηση ενέργειας της τάξεως του 70%, άρα και αντίστοιχη μείωση δαπανών. Παράλληλα, προετοιμάζονται μελέτες για το υπόλοιπο δίκτυο και τις εγκαταστάσεις της ΣΤΑ.ΣΥ.

\Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024 αναμένεται να ολοκληρωθεί και η αντικατάσταση του φωτισμού στους σταθμούς του Γραμμής 1 με led, που έχει ήδη ξεκινήσει από 4-5 σταθμούς. Ο προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται σε 300-400 χιλιάδες ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα