Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2023

[ΦΩΤΟ] Μετρό Αθήνας - Γραμμή 4: έτσι θα γίνουν οι πλατείες πάνω από τους νέους σταθμούς Ακαδημία, Αλεξάνδρας, Δικαστήρια, Κυψέλη

 κείμενο από το ypodomes.com

Ακόμα 4 σταθμοί στο Μετρό της Αθήνας για τη νέα Γραμμή 4 θα αποκτήσουν πλατείες με αρχιτεκτονική πινελιά καθώς ολοκληρώθηκαν οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί για Ακαδημία, Αλεξάνδρας, Δικαστήρια και Κυψέλη. Οι διαγωνισμοί αυτοί έρχονται σε συνέχεια των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών για τις πλατείες στους σταθμούς Ευαγγελισμός, Κολωνάκι και Εξάρχεια πριν από λίγες εβδομάδες.

Συνολικά οι επτά σταθμοί και οι πλατείες στις οποίες κατασκευάζονται είναι αντικείμενο σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αθηναίων, της Ελληνικό Μετρό, του υπουργείου ΥΠΟΜΕ και της Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε. που πραγματοποίησε αυτούς τους διαγωνισμούς.

Οι 4 πλατείες με την ολοκλήρωση των έργων Μετρό θα αναβαθμιστούν και στόχος είναι η καλύτερη ενσωμάτωση τους στο αστικό τοπίο της Αθήνας. Βρίσκονται άλλωστε σε περίοπτες θέσεις στον κλεινόν άστυ καθώς για παράδειγμα ο σταθμός Ακαδημία βρίσκεται πίσω από την Τριλογία και σε μια θέση μεταξύ Εξαρχείων και Κολωνακίου. Η πλατεία της Κυψέλης είναι από τις ιστορικότερες της Αθήνας ενώ οι πλατείες σε Αλεξάνδρας και Δικαστήρια αναμένεται να δημιουργήσουν νέους αστικούς πόλους λόγω της θέσης τους αλλά και της δυναμικής που θα έχουν κατά τη διάρκεια λειτουργίας της γραμμής 4 του Μετρό.

Πως θα μεταμορφωθούν οι πλατείες

Πως όμως θα μεταμορφωθούν στο Μετρό της Αθήνας, στην Γραμμή 4 οι νέες πλατείες;

Σταθμός Μετρό Ακαδημία

[caption id="attachment_88160" align="aligncenter" width="1200"]Η πλατεία πάνω από τον σταθμό Ακαδημία της γραμμής 4 του Μετρό. Πηγή Apostolopoulos – Tasoulis Η πλατεία πάνω από τον σταθμό Ακαδημία της γραμμής 4 του Μετρό. Πηγή Apostolopoulos – Tasoulis[/caption]

Πρόκειται για έναν σταθμό που θα εξελιχθεί σε συγκοινωνιακό κόμβο. Θα είναι σταθμός που θα συνδέεται με τον σταθμό Πανεπιστήμιο της γραμμής 2 μέσω μιας υπόγειας διάβασης μήκους περίπου 150 μέτρων αλλά και με πολλές λεωφορειακές γραμμές.

Στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό κέρδισε η πρόταση από το γραφείο Apostolopoulos – Tasoulis με συνεργασία με την αρχιτέκτονα την Στέλλα Μέρμηγκα. Όπως σημειώνεται: ο σχεδιασμός διακρίνεται για τον σεβασμό και την πρόθεση ανάδειξης του αστικού χαρακτήρα του χώρου, όπως αυτός διαμορφώνεται από την ιστορικότητα των μνημείων και του πολεοδομικού ιστού.

Ιδιαίτερα επιτυχημένη κρίνεται η ενιαία και λιτή αντιμετώπιση ως προς τα υλικά και τις χαράξεις και η ανάδειξη των σημαντικών υπαρχόντων στοιχείων μέσω μιας αφαιρετικής συνθετικής στρατηγικής. Η σχεδιαστική προσέγγιση επιμέρους αντικειμένων, όπως του στεγάστρου, στοιχείων αστικού εξοπλισμού, ταμιευτήρων συλλογής βρόχινου νερού και άλλων, χαρακτηρίζεται από ευαισθησία και τεχνική επάρκεια.

Σταθμός Μετρό Αλεξάνδρας

[caption id="attachment_88161" align="aligncenter" width="1200"]Η πλατεία πάνω από τον σταθμό Αλεξάνδρας της γραμμής 4 του Μετρό. Πηγή XZA Architects Η πλατεία πάνω από τον σταθμό Αλεξάνδρας της γραμμής 4 του Μετρό. Πηγή XZA Architects[/caption]

Ο σταθμός Μετρό Αλεξάνδρας βρίσκεται χαμηλά στον ομώνυμο οδικό άξονα και χωροθετείται στη συμβολή της Λεωφ. Αλεξάνδρας με την οδό Μουστοξύδη στον Δήμο Αθήνας. Θα εξυπηρετεί τις περιοχές των Εξαρχείων, του Γκύζη αλλά και την ευρύτερη περιοχή του Πεδίου του Άρεως.

Σε αυτόν τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό κέρδισε η πρόταση από το γραφείο XZA Architects. Όπως αναφέρεται "προτείνει, από τη μια πλευρά, έναν μεγάλο δημόσιο χώρο με σκληρό δάπεδο και καμπύλο σχήμα, ένα “μητροπολιτικό πεζοδρόμιο”, που φιλοξενεί τις μαζικές κινήσεις των επιβατών του μετρό και την είσοδο – έξοδο σε αυτό και, από την άλλη, ένα πάρκο για τους κατοίκους της περιοχής, με επιμέρους ποιοτικούς και ευχάριστους χώρους.

Απαντά αναλυτικά, σχεδόν εξαντλητικά, στη διασύνδεση της περιοχής μελέτης με την ευρύτερη περιοχή μέχρι το Πεδίον Αρεως και ισχυροποιεί την πρόταση με την πεζοδρόμηση του πίσω δρόμου του οικοπέδου. Ακόμη, η χρήση ιδιαίτερων αρχιτεκτονικών μορφών, πρωτότυπων “ομπρελών” – βιοκλιματικών στεγάστρων σημαίνει από μακριά την παρουσία του νέου σταθμού και της εισόδου του".

Σταθμός Μετρό Δικαστήρια

[caption id="attachment_88163" align="aligncenter" width="1200"]Η πλατεία πάνω από τον σταθμό Δικαστήρια της γραμμής 4 του Μετρό. Πηγή Tense Architecture Network Η πλατεία πάνω από τον σταθμό Δικαστήρια της γραμμής 4 του Μετρό. Πηγή Tense Architecture Network[/caption]

Αυτός ο σταθμός Μετρό θα λύσει το πρόβλημα προσβασιμότητας στα Δικαστήρια της Αθήνας αλλά και στο πυκνοκατοικημένο Γκύζη και θα αποτελέσει έναν σημαντικό σταθμό της γραμμής 4. Ο Σταθμός Δικαστήρια χωροθετείται στα δυτικά του συμπλέγματος των πρώην κτιρίων της σχολής Ευελεπίδων Δικαστηρίων στον Δήμο Αθήνας, στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη.

Στον διαγωνισμό κέρδισε η πρόταση από το γραφείο Tense Architecture Network. Όπως αναφέρεται: "η μελέτη προτείνει ένα ιδιαίτερο, σχεδιαστικά πολύ ποιοτικό, αναγνωρίσιμο αρχιτεκτονικό στοιχείο, ένα κυκλικό στέγαστρο της εισόδου – εξόδου του σταθμού μετρό που πατάει σε κυκλική πλατεία και θα λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για τον σταθμό και την περιοχή. Ο ανελκυστήρας προς τον σταθμό του μετρό επανασχεδιάζεται επιτυχημένα ως γυάλινος κύλινδρος. Η μελέτη προτείνει ακόμη την έντονη φύτευση του οικοπέδου περιμετρικά του κυκλικού στεγάστρου ενοποιώντας το με το πάρκο έμπροσθεν της εισόδου των δικαστηρίων. Η πράσινη έκταση συνεχίζει και σβήνει σταδιακά φτάνοντας στην πλ. Πρωτομαγιάς και στον χώρο μπροστά από το παλιό κτίριο της Σχολής Ευελπίδων".

Σταθμός Μετρό Κυψέλη

[caption id="attachment_88164" align="aligncenter" width="1200"]Η πλατεία πάνω από τον σταθμό Κυψέλη της γραμμής 4 του Μετρό. Πηγή Fiore Architects. Η πλατεία πάνω από τον σταθμό Κυψέλη της γραμμής 4 του Μετρό. Πηγή Fiore Architects.[/caption]

Ο σταθμός Μετρό στην Κυψέλη εκτιμάται ότι θα είναι ο πλέον πολυσύχναστος σε όλη τη γραμμή. Η περιοχή της Κυψέλης είναι από τις πιο πυκνοκατοικημένες στην Ευρώπη και η λειτουργία του σταθμού θα διευκολύνει τις μετακινήσεις μέσα στην πόλη.

Στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό κέρδισε η πρόταση από το γραφείο Fiore Architects. Όπως αναφέρεται: "προτείνει την οργάνωση μιας εκτεταμένης κεντρικής περιοχής στάσης – συνεύρεσης δημόσιου χώρου, δηλαδή μια αστική πλατεία. Τμήμα της περιοχής αυτής μετατρέπεται στις θερμές ημέρες του χρόνου σε κυκλική υδάτινη επιφάνεια και περιβάλλεται από κυκλικής χάραξης περιοχές υψηλής και χαμηλής φύτευσης. Η εισαγωγή του κύκλου ως επαναλαμβανόμενου μοτίβου στις γενικές χαράξεις, αλλά και στα διαφορετικά στοιχεία της πρότασης, έχει ενδιαφέρον, διότι προσδίδει ιδιαίτερη ταυτότητα στον δημόσιο χώρο".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα