Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 27 Αυγούστου 2024

Η 88η ΔΕΘ φέρνει στο προσκήνιο τα μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης - Από το Μετρό και το flyover μέχρι το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος

 κείμενο από το ypodomes.com

Καθώς η Θεσσαλονίκη προετοιμάζεται εντατικά για την 88η ΔΕΘ σημαίνοντα ρόλο για το μέλλον της έχουν τα μεγάλα έργα τα οποία είτε είναι σε εξέλιξη είναι σε διαγωνιστική διαδικασία. Λίγο-πολύ τα περισσότερα από αυτά τα έργα είναι γνωστά από χρόνια όπως το Μετρό ή το flyover, όμως υπάρχουν και έργα τα οποία είναι νέα για την πόλη όπως το Μουσείο Ολοκαυτώματος ή το ThessINTEC ή το Στρατόπεδο Γκόνου.

Τα έργα αυτά έρχονται να δώσουν μια νέα δυναμική στην πόλη που τις δύο πρώτες δεκαετίες του 21ου αιώνα έλειψαν και που είναι απαραίτητα. Σημαντικό στοιχείο στα έργα αυτά είναι πως έχουν μπει σε μια σειρά και που τόσο η πόλη όσο και η ευρύτερη περιοχή θα τα δουν να υλοποιούνται ενώ κάποια άλλα είναι στη φάση της υλοποίησης.

Μιλάμε επίσης για δημόσια και ιδιωτικά έργα. Σημαντικοί επενδυτές  υλοποιούν επενδύσεις στην πόλη όπως η Dimand που τρέχει projects το Hub 26 και την ανάπλαση του κτιρίου στου Φιξ αλλά και άλλοι επενδυτές κυρίως για ξενοδοχειακές μονάδες.

Από αυτά φυσικά το έργο-σημαία για την Θεσσαλονίκη είναι το Μετρό. Η πόλη ζει σε ρυθμούς αντίστροφης μέτρησης για την ημέρα που οι σταθμοί θα ανοίξουν επίσημα τις πύλες τους και θα μετακινηθούν σε χρόνους που σήμερα μοιάζουν μυθικοί. Η επίσημη ημερομηνία λειτουργίας της βασικής γραμμής Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Νέα Ελβετία αναμένεται να ανακοινωθεί στην ΔΕΘ από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη και υπολογίζεται προς τα τέλη Νοεμβρίου. Αυτό σημαίνει πως φέτος θα είναι η τελευταία χρονιά που η ΔΕΘ θα διεξαχθεί χωρίς Μετρό. Για τα τέλη του 2025 οδεύει και η επέκταση Καλαμαριάς που θα συμπληρώσει το πρώτο δίκτυο μετρό για την πόλη.

Εγκαίνια όμως εν μέσω ΔΕΘ, στις 6/9 θα έχουμε για το νέο “πράσινο” συγκρότημα γραφείων HUB 26 στη Θεσσαλονίκη. Το νέο “πράσινο” συγκρότημα γραφείων της Dimand στη Δυτική Είσοδο της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί σταδιακά από το Σεπτέμβριο έως το Δεκέμβριο.Οι χώροι του έχουν ήδη μισθωθεί σε μεγάλες ελληνικές και ξένες εταιρείες ενώ το συγκρότημα έχει προσυμφωνηθεί να αγορασθεί από την Prodea Investments.

Σημαντικά για την πόλη είναι και τα αντιπλημμυρικά τα οποία είναι σε εξέλιξη. όπως η κατασκευή αντιπλημμυρικού έργου υδάτων του νοτίου τμήματος Δήμου Καλαμαριάς για την αποχέτευση ομβρίων υδάτων, η κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων ευρύτερης περιοχής Λαχαναγοράς Θεσσαλονίκης, τα έργα διευθέτησης ρεμάτων περιοχής Ωραιοκάστρου και κατασκευή δικτύων ομβρίων. Τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν σταδιακά από το 2025 και μετά.

Ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα της χώρας εκτελείται στη Θεσσαλονίκη και φυσικά αναφερόμαστε στο flyover. Η κατασκευή ενός νέου υπερυψωμένου άξονα στο ανατολικό μισό της περιφερειακής έχει δημιουργήσει και ανησυχία για τον κυκλοφοριακό φόρτο που δημιουργεί αλλά και προσμονή για την δραστική βελτίωση που υπόσχεται να φέρει. Η προγραμματισμένη ολοκλήρωση του έργου είναι για τον Μάιο του 2027.

Μεγάλο και σημαντικό έργο για τον χαρακτήρα που βγάζει προς τα έξω η πόλη είναι και τα έργα για το ThessINTEC. Οι πρόδρομες εργασίες είναι σε πλήρη εξέλιξη και μέσα στο 2024 αναμένεται να ξεκινήσει και η ανέγερση των κτιρίων αλλά και η δημιουργία των απαραίτητων υποδομών. Αυτό το πρότυπο κέντρο καινοτομίας και τεχνολογίας είναι κάτι που η Ελλάδα δεν το έχει και η Θεσσαλονίκη είναι αυτή που τολμά με την κατασκευή του.

Επίσης από τα Electra Hotels & Resorts σε εξέλιξη είναι 5άστερο ξενοδοχείο συνολικής επένδυσης 30 εκατ. ευρώ το οποίο όπως τονίζεται αναμένεται να αποτελέσει σημείο αναφοράς στην Θεσσαλονίκη. Το ξενοδοχείο θα βρίσκεται στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Εθνικής Αμύνης, θα έχει 160 δωμάτια.

Σε εξέλιξη είναι και η κατασκευή του νέου -και πρώτου για την πόλη- Νοσοκομείου Παίδων στο Φίλυρο. Η δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος θα αφήσει παρακαταθήκη ένα πρότυπο νοσοκομείο που κατασκευαστικά θα διαθέτει όλες τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις, θα πιστοποιηθεί κατά LEED και θα προσφέρει πολύτιμες υπηρεσίες υγείας στην πόλη. Το κόστος κυμαίνεται περίπου σε 160 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι με την ίδια δωρεά το ΙΣΝ κατασκευάζει και τα Γενικά Νοσοκομεία σε Κομοτηνή και Σπάρτη.

Υπό κατασκευή είναι όμως και το σημαντικότατο έργο ανάπλασης για την δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου στο Στρατόπεδο του Παύλου Μελά, με φορέα υλοποίησης τον δήμο Παύλου Μελά και με προϋπολογισμό 30 εκατομμύρια. Το έργο είναι σε προχωρημένη υλοποίηση και το 2025 πιθανόν να είναι και η χρονιά που θα ολοκληρωθεί.

Έναρξη εργασιών είχαμε όμως προ ημερών και για σημαντικό έργο που αφορά στο Μουσείο Ολοκαυτώματος στην Δυτική είσοδο της πόλης της Θεσσαλονίκης. Το έργο ύψους περίπου 30 εκατ. ευρώ αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου 2 έτη και θα αποτελέσει ένα σημαντικό έργο πολιτιστικού χαρακτήρα.

Έργα προς έναρξη υλοποίησης και διαγωνισμό

Προς υπογραφή είναι το έργο για την ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα στον λιμένα της Θεσσαλονίκης. Το project είναι ταλαιπωρημένο και έχει ιστορία 20 και πλέον ετών και όλοι τώρα πιστεύουν ότι θα μπορέσει το επόμενο διάστημα να υπογραφεί και ο ΟΛΘ να αποκτήσει ένα σημαντικό asset στην προσπάθεια αύξησης στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.

Προς υπογραφή είναι και το σημαντικό κτιριακό έργο-ΣΔΙΤ για τα 17 σχολεία σε Θεσσαλονίκη και Πιερία. Η ΚΤΥΠ που έχει ήδη την εμπειρία της Αθήνας προετοιμάζεται πυρετωδώς για την έναρξη της υλοποίησης αυτού του έργου που υπόσχεται να αναβαθμίσει την παροχή εκπαίδευσης στην ευρύτερη περιοχή. Το κόστος του έργου ανέρχεται σε 129 εκατ. ευρώ.

Σε προχωρημένο διαγωνισμό είναι και το έργο-ΣΔΙΤ για τα Δικαστικά Μέγαρα Κεντρικής Μακεδονίας, κόστους 120 εκατομμυρίων ευρώ. Περιλαμβάνει την λειτουργική ανακατασκευή του υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης, ανέγερση νέων Δικαστικών Μεγάρων Σερρών, Έδεσσας και Κιλκίς.

Σε προχωρημένο διαγωνισμό είναι τα δύο μεγάλα οδικά έργα που "αγγίζουν" τη Θεσσαλονίκη. Το πρώτο αφορά στον άξονα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και το δεύτερο στον άξονα Δράμα-Αμφίπολη. Οι δύο διαγωνισμοί είναι στη Β` φάση και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2025. Το κόστος των έργων είναι 444 και 248 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Ξεκινούν διαγωνισμοί

Στην έναρξη του διαγωνισμού για την δημιουργία ενός μεγάλου Logistics Park μέσω ΤΑΙΠΕΔ οδηγούμαστε για το πρώην Στρατόπεδο Γκόνου. Ο διαγωνισμός εκτιμάται σε περίπου 300 εκατ. ευρώ και θα λειτουργήσει μαζί με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως πόλος έλξης για την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

Σε πλήρη προετοιμασία είναι όμως και το έργο για την περίφημη Ανάπλαση της ΔΕΘ. Το έργο εκτιμώμενου κόστους 300 εκατ. ευρώ υπόσχεται να δώσει μια νέα όψη στο κέντρο της πόλης και να επαναφέρει την ΔΕΘ ως ένα από τα σημαντικότερα σημεία της Θεσσαλονίκης.

Για το μέλλον αναμένουμε την υλοποίηση του φιλόδοξου προγράμματος για τις επεκτάσεις του Μετρό με προτεραιότητα τα δυτικα προάστια αλλά και παρεμβάσεις στην πόλη από τον Δήμο για την περαιτέρω βελτίωση της εικόνας της πόλης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα