Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 8 Αυγούστου 2024

Η "πλούσια" σεζόν 2023 - 2024 για τα έργα - Ποια παραδόθηκαν ή ξεκίνησαν και ποιοί είναι οι νέοι διαγωνισμοί

 κείμενο από το ypodomes.com

Μια πολύ πλούσια περίοδος αποδείχθηκε τελικά η σεζόν 2023-2024. Στο διάστημα μεταξύ Σεπτεμβρίου του 2023 και μέχρι τον Αύγουστο όπου ολοκληρώνεται, οι εξελίξεις στον χώρο των υποδομών ήταν σημαντικές. Παραδόσεις έργων, νέοι διαγωνισμοί, αλλά και ωρίμανση έργων ήταν μέσα στο μενού.

Επίσης υπήρξαν σημαντικά γεγονότα που επηρέασαν τις εξελίξεις όπως η καταιγίδα Daniel και η καταιγίδα Elias οι οποίες κατά κάποιο τρόπο διαφοροποίησαν προτεραιότητες και ανάγκες. Στο επιχειρηματικό πεδίο των κατασκευών οι 4 μεγάλοι κατασκευαστές είδαν τα ανεκτέλεστα και τα έσοδα τους να συνεχίζουν να είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα και μάλιστα σε μια περίοδο που η έλλειψη προσωπικού είναι η σημαντικότερη πρόκληση για την υλοποίηση έργων.

Μέσα στην εξεταζόμενη περίοδο η άνοδος της ιδιωτικής κατασκευής συνεχίστηκε με αμείωτους ρυθμούς με αιχμή του δόρατος το Ελληνικό. Παράλληλα η σταθερή συμβολή των δημόσιων έργων που συνεχίζει να είναι ο βασικός πυλώνας των κατασκευών, διατήρησε το κλίμα ευφορίας και προσδοκιών.

Κορυφαία στιγμή της σεζόν 2023-2024 είναι η παράδοση στην κυκλοφορία των τμημάτων του Ε65, Λαμία-Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Καλαμπάκα. Ο Ε65 με αυτές τις παραδόσεις έπαψε να είναι ο τυφλός αυτοκινητόδρομος αποκτώντας σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Πλέον ο τρίτος κάθετος άξονας της χώρας, έχει μήκος 141 χιλιόμετρα ξεκινώντας από την Λαμία και φτάνοντας μέχρι την Καλαμπάκα. Τα έργα ολοκλήρωσε η ΤΕΡΝΑ, μέλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Πολύ μεγάλη στιγμή ήταν και στις αρχές του έτους η συνολική παράδοση του άξονα της Αμβρακίας Οδού. Ο δρόμος Άκτιο-Αμβρακία που ταλαιπώρησε για πολλά χρόνια με τα σκαμπανεβάσματα στην κατασκευή του ολοκληρώθηκε τον περασμένο Ιανουάριο με την απόδοση και του τελευταίου τμήματος Βόνιτσα-Δρυμός από την ΜΕΤΚΑ, μέλος του Ομίλου Metlen. Για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών οι δύο παραπάνω παραδόσεις υπήρξαν δύο σημαντικά κλεισίματα πολύ μεγάλων έργων που αλλάζουν τις μετακινήσεις σε Περιφέρειες όπως η Στερεά Ελλάδα, η Θεσσαλία η Δυτική Ελλάδα και τα Ιόνια Νησιά.

Πέρα από αυτές τις κορυφαίες στιγμές στις κατασκευές είχαμε και παραδόσεις έργων σε πιο τοπικό επίπεδο, όπως αυτή του δρόμου Καλλονή-Σίγρι στη Λέσβο ή του λιμανιού του Αγίου Κωνσταντίνου στη Φθιώτιδα. Εξίσου σημαντική ολοκλήρωση έργου είναι και αυτή από την Dimand με τον Πύργο Πειραιά να λειτουργεί πλήρως ανακαινισμένος και σύγχρονος, ένα μεγάλο τοπόσημο για τον Πειραιά.

Τα νέα έργα

Σε επίπεδο νέων μεγάλων έργων το υπουργείο ΥΠΟΜΕ έχει να επιδείξει πολύ πλούσιο έργο. Μέσα στο καλοκαίρι υπέγραψε σημαντικά έργα όπως το Φράγμα Τσικνιά (ΑΚΤΩΡ), την ύδρευση Πρέβεζας-Αρτας-Λευκάδας (ΤΕΡΝΑ) και τα εγγειοβελτιωτικά έργα στην Αιτωλοακαρνανία (INTRAKAT).

Σημαντικές υπογραφές θεωρούνται επίσης και αυτές για την Παράκαμψη Γιάλοβας (INTRAKAT) στη Μεσσηνία, ο ποδηλατοδρόμος της Αθηναϊκής Ριβιέρας (ZITAKAT), το Riviera Galleria (METKA) στο Ελληνικό και σε επίπεδο μεταφορών οι συμβάσεις για τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και για άλλα 300 λεωφορεία φυσικού αερίου. Επίσης έπεσαν υπογραφές για την παραχώρηση των λιμένων Καβάλας, Ηρακλείου και Ηγουμενίτσας. Ακόμα μια σημαντική υπογραφή είναι αυτή για το Φράγμα Αγιόκαμπου στη Λάρισα.

Το μεγαλύτερο σε αξία έργο υπεγράφη τον Δεκέμβριο για την ανέγερση του IRC στο Ελληνικό για το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και HARD ROCK. Εξίσου μεγάλο είναι και το έργο για τα Data Centers της Microsoft στα Σπάτα με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Έργα είδαμε επίσης να ξεκινούν για τα οικιστικά συγκροτήματα στον Άγιο Κοσμά και για το Thess Intec, το πρώτο νέο κέντρο καινοτομίας και τεχνολογίας της χώρας.

Μεγάλο έργο είναι και αυτό για το Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά από την Dimand που ξεκίνησε στην εξεταζόμενη περίοδο. Τα έργα ξεκίνησαν και αναμένεται να δώσει ζωή σε μια περιοχή που παλαιότερα υπήρξε βιομηχανική περιοχή.

Οι νέες δημοπρατήσεις

Σε επίπεδο νέων διαγωνισμών, ως κορυφαίο έχουμε να επιδείξουμε αυτόν για την επέκταση της Ιόνιας Οδού με το τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά. Με αυτό το έργο πρακτικά ολοκληρώνεται η Ιόνια Οδός ενώ προωθείται και το ελληνικό τμήμα της Αδριατικής Οδού που ξεκινά από την Τεργέστη στην Ιταλία και φτάνει μέχρι την Ελλάδα. Στον διαγωνισμό έχει επικρατήσει η ΑΒΑΞ.

Σχεδόν μισό δισ. ευρώ είναι και ο διαγωνισμός που ξεκίνησε για το Κυβερνητικό Πάρκο "Ανδρέας Λεντάκης" στο ακίνητο της ΠΥΡΚΑΛ. Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και προβλέπει την μεταφορά 9 υπουργείων και πολλών ακόμα φορέων.

Σημαντικότατος είναι και ο διαγωνισμός για το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής από το ΤΑΙΠΕΔ. Στον χώρο προβλέπεται να μετακινηθούν πολλές μεταφορικές εταιρείες που σήμερα εδρεύουν στον Βοτανικό. Τούτο λεχθέντος, σε εξέλιξη είναι και ο διπλός διαγωνισμός για τις υποδομές και το πράσινο στον Βοτανικό. Ανάδοχοι έχουν ανακηρυχθεί η ΟΔΟΣ και η ΖΙΤΑΚΑΤ.

Μεγάλος είναι και ο διαγωνισμός για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Νέα Καρβάλη-Τοξότες Ξάνθης. Θα ενώσει το λιμάνι της Καβάλας με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Σε εξέλιξη είναι και οι διαγωνισμοί για τα Δικαστικά Μέγαρα Ηρακλείου-Ρεθύμνου ενώ στο Ελληνικό σχεδόν ολοκληρωμένοι είναι οι διαγωνισμοί για τις Αθλητικές Εγκαταστάσεις και το Μητροπολιτικό Πάρκο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα