Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 5 Μαρτίου 2025

Μετρό Αθήνας: πώς προχωρά η χρηματοδότηση για τους νέους συρμούς

 κείμενο από το ypodomes.com

Ένα βήμα πιο κοντά φαίνεται πως είμαστε στην διαδικασία προμήθειας νέων συρμών για τις ανάγκες των γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ολοκληρωθεί από την Ελληνικό Μετρό η σύνταξη των προδιαγραφών και για την προμήθεια -οκτώ;- συρμών για την κίνηση στις γραμμές 2 και 3 αλλά και οι προδιαγραφές για τους νέους -επτά- διρευματικούς συρμούς που θα κινούνται και στο σιδηροδρομικό δίκτυο του τμήματος Δουκίσσης Πλακεντίας-Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Επίσης φαίνεται πως η χρηματοδότηση για το πρώτο σκέλος είναι μάλλον εξασφαλισμένη και μένει να ολοκληρωθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες ένταξης στο ΕΣΠΑ. Άλλωστε πρόσφατα ο υπουργός ΥΠΟΜΕ, Χρήστος Σταϊκούρας στο περιθώριο εκδήλωσης για τις ανέπαφες πληρωμές στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας, στόχος είναι μέχρι το καλοκαίρι να έχει "κλειδώσει" το χρηματοδοτικό εργαλείο και να μπορεί ακολούθως η Ελληνικό Μετρό να τρέξει τον σχετικό διαγωνισμό.

Το κόστος σύμφωνα με πληροφορίες ανέρχεται σε περίπου 300 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ, με τον ΦΠΑ φτάνει τα 370 εκατ. ευρώ).

Εφόσον οι διαγωνισμοί για την προμήθεια των συρμών προκηρυχθούν μέσα στο καλοκαίρι, υπάρχει η πιθανότητα -πάντα με την αίρεση της απουσίας προσφυγών- μέσα στο 2026 να υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις.

Από εκεί και έπειτα η κατασκευή τέτοιων βαριών σιδηροδρομικών οχημάτων απαιτεί κατά προσέγγιση σταδιακά μια τριετία για να παραδοθούν στο σύνολο τους. Αυτό σημαίνει πως σταδιακά μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας το Μετρό της Αθήνας θα μπορεί να έχει περίπου 15 νέους συρμούς .

Συνολικά μιλάμε για περίπου 7 διρευματικούς συρμούς και άλλους 8 για την αύξηση του στόλου αλλά τα πάντα εξαρτώνται από τα χρήματα που θα εξασφαλιστούν. Οι νέοι διρευματικοί συρμοί θα κληθούν να βελτιώσουν τις συχνότητες στα δρομολόγια του αεροδρομίου που σήμερα είναι ανά 36 λεπτά. Παρά του ότι στο αεροδρόμιο δρομολογείται και η προαστιακή γραμμή που φτάνει στον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό, δεν είναι ελκυστική για τους περισσότερους επιβάτες με αποτέλεσμα να γεμίζουν οι συρμοί σχεδόν άμεσα σε κάθε δρομολόγιο.

Παράλληλα η προμήθεια νέων συρμών θα βοηθήσει στην βελτίωση της συχνότητας των δρομολογίων που σήμερα στις ώρες αιχμής είναι στα 4 λεπτά. Στόχος είναι να καλυφθεί η αυξανόμενη κίνηση του δικτύου Μετρό της πόλης τόσο από καθημερινούς επιβάτες όσο και από το τουριστικό ρεύμα που δείχνει να έχει μεγάλη δυναμική.

Τον μεγαλύτερο φόρτο όπως είναι κατανοητό λαμβάνει η "αεροδρομιακή" γραμμή 3 που εξυπηρετεί τις μεγάλες πύλες του αεροδρομίου, του λιμανιού και φυσικά του κέντρου της πόλης.

Η ανάγκη για προμήθεια νέων συρμών γίνεται πιο επιτακτική καθώς όπως όλα δείχνουν η προσπάθεια για την εύρεση τεχνικής λύσης για τους περίπου 20 συρμούς πρώτης γενιάς των γραμμών 2 και 3 δεν έχει ευοδωθεί μέχρι σήμερα. Η δυσκολία έγκειται στο γεγονός πως πρέπει ουσιαστικά γίνει μεγάλη παρέμβαση στους συρμούς για να περαστεί κλιματισμός και ο χώρος που διατίθεται φαίνεται πως καθιστά σπαζοκεφαλιά τον τρόπο εγκατάστασης.

Το πρόβλημα με τους συγκεκριμένους συρμούς, πέραν του γεγονότος ότι πλέον έχουν κλείσει 25 χρόνια ζωής είναι πως λόγω της απουσίας κλιματισμού, τους καλοκαιρινούς μήνες κυριαρχούν δύσκολες συνθήκες στην μετακίνηση των επιβατών. Παράλληλα και λόγω ηλικίας θα χρειαστούν και πέρα από την εγκατάσταση κλιματισμού και την αναβάθμιση-ανακαίνιση και άλλων στοιχείων των συρμών αυτών.

Τι γίνεται με τους συρμούς της γραμμής 1

Παράλληλα όπως έχει γίνει γνωστό, μέσα στο 2025 θα είναι είναι έτοιμος στην Ισπανία ο πρωτότυπος συρμός, και πως μέχρι το τέλος του 2016 αρχές του 2027, θα έχει ολοκληρωθεί η ανακαίνιση των συνολικά 14 συρμών της 10ης γενιάς της γραμμής 1 του Μετρό της Αθήνας. Το μηχανοστάσιο που θα ανακατασκευαστούν οι συρμοί βρίσκεται στο Βόλο.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το πρωτότυπο τρένο θα έρθει στην Ελλάδα, θα ξεκινήσουν οι δοκιμές του πάνω στη γραμμή και μόλις πιστοποιηθεί θα μπορεί να ξεκινήσει η εργασία της ανακατασκευής.  Από εκεί και έπειτα θα υπάρχει η δυνατότητα ανά ένα μήνα να ανακατασκευάζεται και ένας σύρμος. Ακολούθως αφού θα γίνουν οι απαραίτητες δοκιμές και εγκρίσης ο κάθε συρμός θα βγαίνει σε κυκλοφορία εντασσόμενος στον στόλο της γραμμής.

Την προμήθεια την έχει αναλάβει η ισπανική CAF από την ΣΤΑΣΥ. Το έργο της ανακαίνισης άργησε να ξεκινήσει καθώς υπήρξαν διαπραγματεύσεις με την ισπανική εταιρεία για το ύψος των απαραίτητων εργασιών για την αναβάθμισης των συρμών.

Η σύμβαση ύψους 65,5 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) υπεγράφη στις 15 Δεκεμβρίου 2022. Στις παρεμβάσεις περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η αντικατάσταση των παλαιών και ενεργοβόρων DC κινητήρων έλξης με σύγχρονους κινητήρες AC. Η αντικατάσταση του συστήματος έλξης, της περιστρεφόμενης γεννήτριας, των αεροσυμπιεστών και του πνευματικού συστήματος. Η αναβάθμιση του συστήματος κλιματισμού, διευκολύνσεις των επιβατών ΑμεΑ αλλά και ένα συνολικό και ουσιαστικό αισθητικό «λίφτινγκ» των συρμών.

Οι συρμοί θα δρομολογηθούν σταδιακά στην γραμμή 1 και στόχος είναι να αναβαθμίσουν την εμπειρία μετακίνησης του επιβάτη και να προσομοιώσει με εκείνη των γραμμών 2 και 3. Με τους 14 ανακαινισμένους συρμούς θα μπορούν να βελτιωθούν οι συχνότητες των δρομολογίων ειδικά τις ώρες αιχμής καθώς θα υπάρχουν περισσότερα διαθέσιμα τρένα, ενώ θα μπορούν να επιστραφούν και οι 4 "δανεικοί" συρμοί των γραμμών 2 και 3 που σήμερα αποτελούν μεγάλη προσθήκη για την καθημερινή εξυπηρέτηση του κοινού της γραμμής 1 του Μετρό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα