κείμενο από το ypodomes.com
Αυτό το καλοκαίρι συμπληρώνονται 10 χρόνια από την πρώτη προκήρυξη για την κατασκευή των 5 αυτοκινητόδρομων που σήμερα απασχολούν την κοινή γνώμη με την μη κατασκευή τους.
Ήταν το 2001 όταν ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κος Λαλιώτης ανακοίνωνε την ενάρξη των διαγωνισμών για τους αυτοκινητόδρομους Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), Ιόνιας Οδού, Ολυμπίας Οδού, Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, Ανατολικής Οδού Πελοποννήσου. Μαζί με αυτούς είχαν δημοπρατηθεί με την ίδια μέθοδο, η υποθαλάσσια σήραγγα Θεσσαλονίκης που τελικά ακυρώθηκε πριν 2 χρόνια με κόστος 70 εκ. ευρώ για την τσέπη των φορολογούμενων και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού που ακόμα και σήμερα τις ψάχνουμε.
Η πρώτη αυτή απόπειρα για την αναβάθμιση των κυριότερων Εθνικών Οδών της χώρας κατέληξε σε αποτυχία καθώς παρά την μεγάλη ανταπόκριση του τεχνικού κόσμου το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν κατάφερε να προωθήσει τους διαγωνισμούς με αποτέλεσμα να βαλτώσουν.
Τέσσερα χρόνια αργότερα, το 2005, ήρθε ο πρώην Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κος Σουφλιάς να ξαναβάλει μπρος τους αυτοκινητόδρομους τους οποίους ουσιαστικά επαναδημοπράτησε και συμβασιοποίησε μέχρι τα τέλη του 2007.
Τελικά η κατασκευή τους άρχισε δειλά το 2008 αλλά η ανωριμότητα των μελετών, τα πρώτα οικονομικά προβλήματα της χώρας και η αδυναμία του Δημοσίου να ολοκληρώσει τις απαλλοτριώσεις έφεραν τα πρώτα σύννεφα στους αυτοκινητόδρομους.
Η επιβολή διοδίων σε μεγάλη συχνότητα και η συνεχόμενη αύξηση της τιμής τους σε συνδυασμό με την κρίση που έπληξε τα κοινωνικά στρώματα έφερε ένα ακόμα μεγάλο πρόβλημα στην κατασκευή των 5 μεγάλων αυτοκινητόδρομων της χώρας, δημιουργώντας παράλληλα ένα από τα πιο μαχητικά κινήματα των τελευταίων δεκαετιών με τον τίτλο «Δεν Πληρώνω».
Η μελετητική προχειρότητα σε πολλά σημεία αποτέλεσε άλλο ένα πρόβλημα με αποτέλεσμα οι προσφυγές να πλήξουν σημαντικά τμήματα των υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομων όπως το βόρειο τμήμα του Ε65 (από την Καλαμπάκα μέχρι την σύνδεση με την Εγνατία Οδό) και το νότιο τμήμα της Ολυμπίας Οδού (από την Ζαχάρω και κάτω).
Το τελειωτικό χτύπημα ήρθε το 2010 όπου σχεδόν μέχρι τα τέλη του έτους η χρηματοδότηση από τις τράπεζες «κόπηκε» με αποτέλεσμα τα έργα ένα- ένα να σταματούν. Σήμερα οι εργασίες είναι ελάχιστες και αφορούν κυρίως έργα σε σήραγγες.
Η σημερινή κατάσταση είναι ενδεικτική της προχειρότητας με την οποία διαχειριζόμαστε τεράστια έργα όπως αυτά της κατασκευής των μεγάλων αυτοκινητόδρομων της χώρας. 10 χρόνια μετά την πρώτη προκήρυξη των παραχωρήσεων έχουν παραδοθεί περίπου 15 χιλιόμετρα νέου αυτοκινητόδρομου.
Αυτό έγινε δυνατό μόνο στην περίπτωση της Ανατολικής Οδού Πελοποννήσου (Κόρινθος- Τρίπολη ?Καλαμάτα και κλάδος για Σπάρτη) που ουσιαστικά «πρόλαβε» τις εξελίξεις ξεκινώντας τις κατασκευαστικές εργασίες όταν ακόμα τα σύννεφα της κρίσης ήταν πολύ μακριά.
Αυτός ο δρόμος αποτελεί και τη μοναδική εξαίρεση αφού προχωρά με σχετικά ικανοποιητικούς ρυθμούς. Στους υπόλοιπους δρόμους η κατάσταση είναι από μέτρια μέχρι τραγική.
Πριν από περίπου ένα μήνα ανακοινώθηκε η καταρχήν συμφωνία μεταξύ Υπουργείου και παραχωρησιούχων δίνοντας αρκετές ελπίδες για την επανεκκίνηση των έργων. Με την αλλαγή ηγεσίας το σκηνικό άλλαξε και πλέον ζητείται «διακομματική συναίνεση» για να προχωρήσουν τα έργα!
Με αυτά και με άλλα το μεγαλύτερο έργο ανάπτυξης για την Ελληνική Περιφέρεια παραμένει όνειρο θερινής νυκτός με τα έργα να σέρνονται και να θυμίζουν ότι ..κάποια μελλοντική στιγμή θα ολοκληρωθούν.
Λαϊκές αγορές: Οι πωλητές δεν χρειάζονται αποδεικτικό φορολογικής και
ασφαλιστικής ενημερότητας για τις άδειες
-
Καταργείται με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, η
υποχρέωση των πωλητών λαϊκών αγορών να προσκομίζουν αποδεικτικό φορολογικής
και ασφαλ...
Πριν από 2 εβδομάδες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου