Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 4 Ιουλίου 2011

Ανάπλαση Φαληρικού Όρμου: παρουσίαση της μελέτης, η παραλιακή θα μετατοπιστεί 100 μέτρα!

κείμενο από το ypodomes.com
Τη μελέτη του για την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου παρουσίασε σήμερα στους δημοσιογράφους ο Renzo Piano, στο Γυάλινο Κτήριο της Πλατείας Νερού του σταδίου tae kwo do. Ο διεθνούς φήμης αρχιτέκτονας αναφέρθηκε σε όλα τα στοιχεία που συνθέτουν την πρόταση και είχε την ευκαιρία να απαντήσει σε ερωτήσεις.

Είχε προηγηθεί συνάντηση εργασίας του με όλους τους Έλληνες μελετητές που θα ολοκληρώσουν το σχεδιασμό για τη δημοπράτηση του έργου.

Ο Renzo Piano που σαν αρχιτέκτονας τυγχάνει αναγνώρισης όχι μόνο για το έργο του, αλλά και για την οικολογική του συνείδηση, μελέτησε σχολαστικά τα προβλήματα και τις συνθήκες της παρέμβασης και τα αντιμετώπισε σε βάθος. Μεγαλύτερη έμφαση έδωσε στο όραμα που διαπνέει το σχεδιασμό του masterplan και στην αντιπλημμυρική προστασία που παρέχεται στους Δήμους της ευρύτερης περιοχής.

Το όραμα αναφέρεται στη σύνδεση της πόλης με τη θάλασσα και την ανάκτηση του θαλάσσιου μετώπου και προτείνεται η διείσδυση του πάρκου προς την πόλη με φυτεύσεις όλων των διαθέσιμων χώρων. Οι δρόμοι αντίστοιχα εκτείνονται προς τη θάλασσα ως πεζόδρομοι και καταλήγουν σε προκυμαίες.

Το Πάρκο αποτελεί φίλτρο ανάμεσα στην πόλη και τη θάλασσα και ένα απόλυτα φυσικό τοπίο. Καταργείται ο σημερινός αυτοκινητόδρομος της λεωφόρου Ποσειδώνος και δημιουργείται νέος σε νέα θέση προς τη θάλασσα που απέχει περίπου εκατό μέτρα από τη σημερινή του θέση, υπογειοποιείται και δεν είναι ορατός διότι περνάει από πάνω του το Πάρκο. Έτσι ο πεζός δεν συναντάει κανένα εμπόδιο και μπορεί να περάσει από οποιοδήποτε σημείο της πόλης στο Πάρκο και να φτάσει έως τη θάλασσα.

Η πρόταση επιλύει τα πλημμυρικά προβλήματα της περιοχής με υδραυλικά έργα και αντιπλημμυρική προστασία, την πρόσβαση και τις κυκλοφοριακές εξυπηρετήσεις, θέτει τις πρώτες προτάσεις για τον τρόπο χρήσης του πάρκου και δίνει τις κατευθύνσεις του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού και της επιθυμητής φυσιογνωμίας του τοπίου.

Στα ενδιαφέροντα στοιχεία περιλαμβάνονται παράκτιες πισίνες με θαλασσινό νερό σε συνέχεια της θάλασσας, χώροι για αθλητισμό και αναψυχή, άλση, πεζόδρομοι και ποδηλατόδρομοι, περιοχές με θεματικές ενότητες δραστηριοτήτων, προβλήτες και καταδυτικό πάρκο. Προβλέπεται η προκήρυξη εθνικού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού από το ΥΠΕΚΑ για τη μελέτη της κεντρικής προκυμαίας με το μικρό κτήριο στην απόληξή της στη θάλασσα, που θα υποδεχτεί εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης και αναψυχής.

Για την περιοχή ανάπλασης ο νόμος «Ταυτότητα κτηρίων, υπερβάσεις δόμησης και αλλαγής χρήσης, Μητροπολιτικές αναπλάσεις και άλλες διατάξεις» (3843/2010) ρυθμίζει μεταξύ άλλων τις χρήσεις γης και δεν επιτρέπει τη δόμηση νέων κτηρίων, παρά μόνο για 2.500 μ2 περίπου που θα καλύψουν και τις εξυπηρετήσεις για τη χρήση του πάρκου. Όπως προβλέπεται, τα συναρμόδια Υπουργεία Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής - Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων - Πολιτισμού και Τουρισμού με KYA των 3 Υπουργών θα συγκροτήσουν επιτροπή παρακολούθησης, εγκρίσεων και παραλαβής των μελετών.

Έχει ήδη ανατεθεί από το ΥΠΠΟΤ και εκπονηθεί η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και η Πολεοδομική θεώρηση του Προγράμματος. Στο πλαίσιο της διαδικασίας ψήφισης Προεδρικού Διατάγματος, προβλέπεται διαβούλευση με τους αρμόδιους ΟΤΑ, φορείς και οργανώσεις.

Το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, μετά από συμφωνία με το Ελληνικό δημόσιο, χορηγεί όλες τις μελέτες που απαιτούνται για την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου. Στο πρόγραμμα ανάπλασης εντάσσεται και ο διαγωνισμός παραχώρησης για τη μετασκευή και εκμετάλλευση του Συνεδριακού Κέντρου (Τae Kwon Do) και της ζώνης ανάπλασης ΙΙΙ του Φαληρικού Όρμου, οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος για το οποίο αναμένονται, μετά από την έγκριση σχετικής παράτασης, στις 21 Ιουλίου.

Με την έκταση των 760 στρεμμάτων του Φαληρικού Όρμου και την περιοχή των 245 στρεμμάτων του παλαιού Ιπποδρόμου (από τα οποία μόνο τα 32 καλύπτονται με δόμηση) προκύπτουν σχεδόν 1000 στρέμματα που μετατρέπονται σε Πάρκο ελεύθερο στους πολίτες, δίνοντας τον πρώτο από τους νέους μεγάλους πνεύμονες πρασίνου.

Η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου περιλαμβάνεται στις παρεμβάσεις του Προγράμματος ΑΘΗΝΑ 2014 του ΥΠΕΚΑ και τις στρατηγικές της κυβέρνησης για την αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, την ανάδειξη της θαλάσσιας σχέσης, την απόκτηση ανταγωνιστικής σύγχρονης ταυτότητας και την ενίσχυση της Αθήνας ως τουριστικού πόλου.

Υπενθυμίζονται επίσης τα παρακάτω:

Χρονοδιάγραμμα:

Η Στρατηγική Μελέτη περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχει διαβιβαστεί στην αρμόδια υπηρεσία για την έναρξη της διαδικασίας δημοσιότητας.

Έναρξη Β φάσης των μελετών: 31.07.2011.

Ψήφιση του Προεδρικού Διατάγματος σχεδιασμού: 15.03.2012

Ολοκλήρωση της Περιβαλλοντικής αδειοδότησης: 15.04.2012.

Ολοκλήρωση των τεχνικών προμελετών για την υποβολή πρότασης ένταξης στο ΕΣΠΑ: 30.11.2011

Ολοκλήρωση τεχνικών μελετών: 31.05.2012

Δημοπράτηση του έργου 1.9.2012

Ανάδειξη αναδόχου για την κατασκευή του έργου 1.1.2013

Κόστος: Το κόστος προεκτιμάται σε 215 εκ. ευρώ και θα ορισθεί ακριβέστερα τον Νοέμβριο, σε σχέση με την ωριμότητα των μελετών. Η χρηματοδότηση προέρχεται από το ΠΕΠ Αττικής, ενώ το Υπουργείο Περιβάλλοντος θα συμμετάσχει με πόρους από το Πράσινο Ταμείο και πιθανά θα συμμετάσχει το πρόγραμμα JESSICA.

Μελετητές: Στην φάση του masterplan συμμετείχαν ως σύμβουλοι τα ελληνικά μελετητικά γραφεία που είχαν επιλεγεί προ των Ολυμπιακών Αγώνων για τη μελέτη ανάπλασης της περιοχής: Θ. Παπαγιάννης & Συνεργάτες, DENCO Consulting Engineers, Εξάρχου-Νικολόπουλος-Μπενσασσων Consulting Engineers SA, DROMOS Consulting Ltd., Tekem Consulting SA, Δ. Μπαϊρακτάρης και Συνεργάτες, Έ. Παγκάλου και Συνεργάτες, τα οποία θα συνεχίσουν ως μελετητές για την ολοκλήρωση των επιμέρους μελετών.

Στην επόμενη φάση μελετών επελέγησαν από το Renzo Piano και θα συμμετάσχουν επιπλέον: για την εκπόνηση της αρχιτεκτονικής μελέτης ομάδα γραφείων με εκπρόσωπο τον Κ. Πανηγύρη, ο Θ. Σπυρόπουλος για τη μελέτη φωτισμού και οι Λ. Καλλιπολίτη και Ν. Γκατένιο για το σχεδιασμό δύο εφήμερων κατασκευών-γλυπτών.

Όσον αφορά στην άρδευση του πάρκου, αυτή προβλέπεται να καλυφθεί με την επανάχρηση μέρους των επεξεργασμένων λυμάτων της Ψυττάλειας. Το ΥΠΕΚΑ έβγαλε ήδη την πρόσκληση για χρηματοδότηση των απαιτούμενων έργων που περιλαμβάνουν την πρόσθετη επεξεργασία των λυμάτων καθώς και δίκτυο διανομής του ανακτημένου νερού. Προβλέπεται πως η ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου της άρδευσης θα προηγηθεί της ολοκλήρωσης της ανάπλασης και της φύτευσης του πάρκου.

Τέλος είναι σημαντικό να αναζητηθεί ο καταλληλότερος τρόπος παραγωγής εσόδων για τη συντήρηση του Πάρκου με την ένταξη σε αυτό δραστηριοτήτων συμβατών με τη φυσιογνωμία του. Για να διατηρηθεί η ποιότητά του και να είναι βιώσιμο κατά τη λειτουργία του, προβλέπονται δραστηριότητες αναψυχής και αθλητισμού που θα το καθιστούν ζωντανό κατά το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα