κείμενο από το ypodomes.com
Η ανακοίνωση του Νέου Ρυθμιστικού της Αθήνας έχει γίνει αφορμή για συζητήσεις σχετικά με την ανάπτυξη των μέσων σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας. Το μέσο το οποίο φαίνεται να κερδίζει τις εντυπώσεις και να δίδεται βάρος είναι ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος.
Η απόφαση είναι σωστή καθώς έχουν επενδυθεί εκατοντάδες εκατομμύρια για την ανάπτυξη του μέσου αλλά τα εμπορικά αποτελέσματα είναι πενιχρά. Μάλιστα είναι τόσο πενιχρά που εδώ και χρόνια δεν δημοσιεύεται κανένα στοιχείο της ετήσιας επιβατικής κίνησης του Προαστιακού.
Στο Ρυθμιστικό του 1999 προβλεπόταν πως σε πλήρη μορφή ο Προαστιακός θα διακινούσε 250.000 επιβάτες ημερησίως (μαζί με τις επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα και τις γραμμές προς Θήβα- Χαλκίδα).
Σύμφωνα με το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο οι γραμμές που προβλέπονται για τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο Αθηνών είναι :
1.Πειραιάς - Αθήνα - ΣΚΑ: Αναβάθμιση του κεντρικού αστικού κορμού του δικτύου ΟΣΕ
2.ΣΚΑ - Δουκ. Πλακεντίας - Κορωπί - Διεθνής Αερολιμένας Αθήνας - Λαύριο, με τη διακλάδωση 2Β. Δουκ. Πλακεντίας - Ραφήνα: Εξυπηρέτηση Ανατολικής Αττικής / Μεσογείων / Λαυρεωτικής. Ο διάδρομος της παλαιάς γραμμής Λαυρίου στο τμήμα ΣΣ Κάντζας-Παιανίας-Πόλης Κορωπίου διατηρείται για μελλοντική χρήση από μέσο σταθερής τροχιάς.
3.ΣΚΑ - Οινόη - Χαλκίδα / 3Β.Οινόη - Θήβα: Εξυπηρέτηση Βόρειας Αττικής / Βοιωτίας / Εύβοιας
4.ΣΚΑ - Κόρινθος - Κιάτο, με διακλάδωση 4Β.Ισθμός - Λουτράκι: Ταχεία εξυπηρέτηση Δυτικής Αττικής / Θριασίου / Κορινθίας μέσω ΣΓΥΤ
5.Αγ. Ανάργυροι - Ελευσίνα - Μέγαρα: Επαναλειτουργία παλαιάς γραμμής ΟΣΕ, για την εξυπηρέτηση Δυτικής Αττικής / Θριασίου Πεδίου (εναλλακτικά μπορεί να λειτουργήσει με Ελαφρύ Μετρό / Τραμ)
6.Ελληνικό - Βάρη - Διεθνές Αεροδρόμιο Αθήνας : Νέα σύνδεση που καταρχήν μπορεί να υλοποιηθεί με ταχύ λεωφορειόδρομο (BRT) ή Ελαφρύ Μετρό.
Ουσιαστικά πρόκειται για το ίδιο πακέτο γραμμών με το Ρυθμιστικό του 1999. Το μεγάλο νέο είναι η απόφαση για ανάπτυξη Γραμμής Προαστιακού Σιδηρόδρομου σύνδεσης των Νοτίων Προαστίων της Αθήνας και συγκεκριμένα του Ελληνικού (στο ύψος του Μητροπολιτικού πάρκου;) με την Βάρη και το Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.
Η Γραμμή αυτή θα λειτουργήσει ως το βασικό μέσο μεταφοράς από και προς το Αεροδρόμιο για τους κατοίκους και τους επισκέπτες των Νοτίων Προαστίων και θα «ελαφρύνει» τη βεβαρυμένη Γραμμή 3 που σήμερα είναι επιφορτισμένη με αυτή την αποστολή.
Το κέρδος χρόνου εξάλλου είναι τεράστιο καθώς κάποιος που ξεκινά από το σταθμό της Γραμμής 2 του Μετρό ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ για να φτάσει στο Αεροδρόμιο θα χρειαστεί 10 λεπτά μέχρι το Σύνταγμα και άλλα 45 λεπτά μέχρι το Αεροδρόμιο, συνολικά σχεδόν 1 ώρα. Με τη γραμμή του Προαστιακού από τον ίδιο σταθμό (ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ) θα χρειάζονται περίπου 6 λεπτά για να φτάσει στο σταθμό Ελληνικό και από εκεί το πολύ 15 λεπτά για να φτάσει στο Αεροδρόμιο. Συνολικός χρόνος 20-25 λεπτά.
Μειώνεται η χρονοαπόσταση κατά τουλάχιστον 35 λεπτά! Αυτό σημαίνει λιγότερες μετακινήσεις, με καλύτερη ποιότητα και μεγαλύτερη ποικιλία στον τρόπο μετακίνησης. Είναι μία γραμμή η οποία θα χρησιμεύσει και για την μετακίνηση προς τα λιμάνια Λαυρίου και Ραφήνας με μία μετεπιβίβαση στο σταθμό ΚΟΡΩΠΙ.
Το πιθανότερο σενάριο είναι αυτή η γραμμή να κατασκευαστεί στο μέσον της επέκτασης της Αττικής Οδού προς το Αεροδρόμιο, ενώ εξετάζεται προς το παρόν το σενάριο της υλοποίησης ενός ταχύ λεωφορειόδρομου (BRT) ή Ελαφρύ Μετρό (Τραμ ή monorail).
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΙ
Σήμερα το μεγαλύτερο μέρος του Προαστιακού Σιδηρόδρομου είναι έτοιμο και απομένουν οι επεκτάσεις του Νότιου μέρους του δικτύου. Με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης και της πρόσθεσης μερικών σταθμών ο βασικός κορμός ΠΕΙΡΑΙΑΣ- ΑΘΗΝΑ- ΣΚΑ θα είναι έτοιμος σε περίπου δύο χρόνια.
Οι επεκτάσεις που θα πρέπει να υλοποιηθούν είναι
Α. η επέκταση από το σταθμό ΚΟΡΩΠΙ στο λιμάνι και την πόλη του ΛΑΥΡΙΟΥ που θα εξυπηρετεί όλη την Νότια Αττική αλλά και το αναπτυσσόμενο λιμάνι του Λαυρίου. Η επέκταση αυτή είναι περίπου 31 χιλιόμετρα και θα περιλαμβάνει 8 νέους σταθμούς. Θεωρείται ως η πρώτη από τις επεκτάσεις που θα προγραμματιστούν. Σήμερα είναι σε επίπεδο μελέτης.
Β. ο νέος κλάδος- επέκταση ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ- ΡΑΦΗΝΑ είναι περίπου 12 χιλιόμετρα και θα εξυπηρετεί τα πυκνοκατοικημένα πλέον Μεσόγεια, την Ανατολική Ακτή της Αττικής που είναι τόπος παραθερισμού πολλών κατοίκων της Αθήνας και φυσικά το λιμάνι της Ραφήνας που παρουσιάζει αλματώδη ανάπτυξη. Εμπορικά θεωρείται ως η πιο σίγουρη γραμμή ενώ θα κατασκευαστούν περίπου 4 νέοι σταθμοί. Το δύσκολο σε αυτή την επέκταση είναι η χάραξη και χωροθέτηση των σταθμών καθώς είναι κατοικημένη. Σήμερα είναι σε φάση προμελέτης.
Γ. η νέα γραμμή ΕΛΛΗΝΙΚΟ- ΒΑΡΗ- ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ. Όπως είπαμε παραπάνω το πιθανότερο σενάριο είναι να κατασκευαστεί στο μέσον της επέκτασης της Αττικής Οδού. Είναι μία γραμμή περίπου 20 χιλιομέτρων η οποία θα φέρει τα πάνω - κάτω στις μεταφορές σταθερής τροχιάς της Αθήνας.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΤΕΙ
Η παλιά γραμμή του ΟΣΕ από τους Αγίους Αναργύρους προς Μέγαρα θα χρησιμεύσει τελικά ως μία ακόμα γραμμή Προαστιακού. Εδώ θα πρέπει η παλιά μονή και μετρική γραμμή να γίνει διπλή σύγχρονη για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις ανάγκες των δρομολογίων.
Άγνωστο παραμένει στο κέρδος από αυτή τη γραμμής καθώς από τις περιοχές του Ασπροπύργου, Νέας Περάμου και Μεγάρων ήδη λειτουργεί γραμμή Προαστιακού και είναι αμφίβολη η απόδοση μιας τέτοιας επένδυσης καθώς το μήκος αυτής της γραμμής είναι περίπου 45 χιλιόμετρα και απαιτούνται πολύ μεγάλα κεφάλαια για την ανακατασκευή της.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕΙ
Η γραμμή προς Θήβα και Χαλκίδα! Είναι έτοιμη και είναι άγνωστο γιατί εξακολουθεί σαν μέρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και δεν εντάσσεται επίσημα στα δρομολόγια του Προαστιακού Σιδηρόδρομου. Ειδικά η περίπτωση της γραμμής της Χαλκίδας «βγάζει μάτι» καθώς έχει φτάσει η ηλεκτροκίνηση εδώ και 1,5 χρόνο
Λαϊκές αγορές: Οι πωλητές δεν χρειάζονται αποδεικτικό φορολογικής και
ασφαλιστικής ενημερότητας για τις άδειες
-
Καταργείται με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, η
υποχρέωση των πωλητών λαϊκών αγορών να προσκομίζουν αποδεικτικό φορολογικής
και ασφαλ...
Πριν από 2 εβδομάδες
1 σχόλιο:
"Σήμερα το μεγαλύτερο μέρος του Προαστιακού Σιδηρόδρομου είναι έτοιμο και απομένουν οι επεκτάσεις του Νότιου μέρους του δικτύου. Με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης και της πρόσθεσης μερικών σταθμών ο βασικός κορμός ΠΕΙΡΑΙΑΣ- ΑΘΗΝΑ- ΣΚΑ θα είναι έτοιμος σε περίπου δύο χρόνια"
Το μεγαλύτερο μέρος του προαστιακού ΔΕΝ είναι κατασκευασμένο, σύμφωνα με όσα πολύ ωραία μας γράφετε! Το τμήμα Πειραιάς - ΣΚΑ δεν έχει ηλεκτροκινηθεί, όλο το τμήμα Πειραιάς - Κιάτο δεν έχει καν σηματοδότηση/τηλεδιοίκηση. Το τμήμα Σ.Κ.Α. - Οινόη ΔΕΝ έχει ηλεκτροκινηθεί διότι επί πολλά χρόνια διάφοροι τυχοδιώκτες αφαιρούσαν τα καλώδια με τους αρμοδίους να παρακολουθούν την καταλήστευση της δημόσιας περιουσίας σε πλήρη αφασία (και εγκληματική αδιαφορία). Στις Αφίδνες η σήραγγα καθόδου έχει καταρρεύσει και υπάρχει μονοδρόμηση, η σηματοδότηση/τηλεδιοίκηση εδώ και χρόνια είναι off και τα δρομολόγια προς Χαλκίδα ΔΕΝ εντάχθηκαν για ακόμα μία φορά στο δίκτυο του προαστιακού. Τα δρομολόγια προς Θήβα δεν έχουν καν ξεκινήσει, παρότι δεν υπάρχει κάποιο κόλλημα που απαγορεύουν την έναρξη δρομολογίων. Όσον αφορά την διακλάδωση προς Ισθμό - Λουτράκι: μέχρι αυτή να πραγματοποιηθεί είναι δυνατόν να δρομολογηθεί μια μετρική αυτοκινητάμαξα ΜΑΝ ως αστικό λεωφορείο (αντί της δρομολόγησης της αντίστοιχης λεωφορειακής) με το εξής δρομολόγιο: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός Κορίνθου - Παλαιός Σ.Σ. Κορίνθου (πόλη) - Ισθμός - Λουτράκι κι επιστροφή με κατάργηση των αντίστοιχων λεωφορειακών συνδέσεων του ΚΤΕΛ. Τα δρομολόγια θα είναι ανταποκρινόμενα με αυτά από και προς Αθήνα με δυνατότητα διασταυρώσεων είτε στον Παλαιό Σ.Σ. Κορίνθου (πόλη) είτε στον Σ.Σ. Ισθμού. Ο φορέας διαχείρισης μπορεί να είναι ένας οργανισμός στον οποίο μπορεί να μετάσχουν τα ΚΤΕΛ Κορινθίας, οι Δήμοι Κορίνθου και Λουτρακίου και ο Ο.Σ.Ε. ή ιδιώτες (λ.χ. Καζίνο Λουτρακίου) και τεχνική βάση είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί στον παλαιό Σ.Σ. Κορίνθου. Θα επιμείνω και στην διατήρηση του μετρικού δικτύων Άνω Λιοσίων - Ελευσίνας - Μεγάρων, αφού σχεδόν όλα είναι έτοιμα. Θα ήταν δυνατόν να ανακαινισθεί η επιδομή της σιδ/κης γραμμής στα πρότυπα της ανακαίνισης που έγινε στο ανατολικό σιδ/κο δίκτυο Πελοποννήσου, να γίνουν κάποιες βελτιώσεις στην χάραξη προκειμένου να μεγαλώσουν κάποιες ακτίνες καμπυλότητας σε καμπές του δικτύου, αλλά και να τοποθετηθεί σηματοδότηση/ηλεκτροκίνηση. Η τεχνική βάση δύναται να βρίσκεται στους Αγίους Αναργύρους. Όμοια και για περιορισμό του κόστους στο ελάχιστο δυνατό δύναται να επαναστρωθεί και η παλαιά μονή μετρική σιδηροδρομική γραμμή Σ.Σ. Κορωπίου - πόλη Κορωπίου - Μαρκόπουλο - Λαύριο με βελτιώσεις στην χάραξη και προσθήκη σηματοδότησης/τηλεδιοίκησης. Οι διακλαδώσεις δύναται να είναι σε πόλη Κορωπίου, Μαρκόπουλο, Κερατέα, Σπηλιαλέζα, ίσως και Θορικό και η τεχνική βάση στο Μαρκόπουλο. Το τροχαίο υλικό για τα ως άνω μετρικά δίκτυο υφίσταται και μπορεί να ανακατασκευαστεί ή στην ΕΛΒΟ ή στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά με προσθήκη λ.χ. κλιματισμού, συστημάτων ζεύξης τύπου schafeberg. Τέλος στο δίκτυο προαστιακού πρέπει να ενταχθεί και η μετρική σιδηροδρομική γραμμή Κόρινθος - Άργος - Ναύπλιο αφού επιτυγχάνονται χρόνοι καλύτερου του αυτοκινήτου. Κι εδώ θα ήταν δυνατόν να δημιουργηθεί φορέας που να περιλαμβάνει τα ΚΤΕΛ Κορίνθου - Αργολίδας, Ο.Σ.Ε. και τους δήμους Άργους και Ναυπλίου με ταυτόχρονο περιορισμό των δρομολογίων των λεωφορείων. Τέλος και άλλες πόλεις δικαιούνται προαστιακό σιδηρόδρομο, οι υποδομές και οι προϋποθέσεις υπάρχουν, το μόνο που δεν υπάρχει είναι η πολιτική βούληση. Ενώ στις Ευρωπαϊκές πόλεις (και όχι μόνο) σχεδιάζονται νέες υπερταχείες γραμμές, στην χώρα μας ο σιδηρόδρομος απαξιώνεται και υποβαθμίζεται, το τελευταίο καιρό με ταχυτάτους ρυθμούς. Μόνο οι τιμές των εισιτηρίων αυξάνουν δίχως βελτίωση της παρεχόμενης υπηρεσίας...
Δημοσίευση σχολίου