κείμενο από το ypodomes.com
Το μεγάλο συγκοινωνιακό-περιβαλλοντικό και πολιτιστικό έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι σε εξέλιξη εδώ και 7 χρόνια. Το έργο με τις καλύτερες προϋποθέσεις θα το δούμε να λειτουργεί σε περίπου 4 χρόνια αν και πολλοί πιστεύουν ότι θα χρειαστούν αρκετά περισσότερα.
Σχεδόν από το ξεκίνημα του έργου είδαμε ότι το έργο αυτό είναι προβληματικό. Ο τρόπος επιλογής της μεθόδου μελετό-κατασκευής, η χάραξη, ο τρόπος διοίκησης, η λύση των προβλημάτων που ανέκυπταν. Όλα λειτούργησαν με τον λάθος τρόπο και φυσικά την ζημιά την πληρώνουμε όλοι αλλά περισσότερο οι κάτοικοι της πόλης και οι επιχειρήσεις που έχουν την τύχη-ατυχία να είναι πάνω ή πέριξ των εργοταξίων.
Σε μία προσπάθειας ανάλυσης και κατάταξης των προβλημάτων έχω καταλήξει στο συμπέρασμα πως τελικά το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν είναι ούτε ο τρόπος κατασκευής, ούτε η λάθος χάραξη, ούτε τα προβλήματα του αναδόχου.
Είναι η πολυφωνία που υπάρχει στην λήψη αποφάσεων και τις αντιδράσεις για αυτό το έργο. Δεν μπορώ να πιστέψω πως π.χ η Αττικό Μετρό θέλει να «πετάξει» τα αρχαία που βρέθηκαν στον σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ή πως θα ήθελε προβλήματα με την λειτουργία ενός σταθμού λόγω κακής χωροθέτησης.
Στην Θεσσαλονίκη ανέκαθεν το μεγάλο πρόβλημα στα μεγάλα κυρίως έργα είναι οι πολλές διαφορετικές απόψεις και η διεκδίκηση εξουσιών και λόγου στην λήψη των αποφάσεων. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Όλοι προσπαθούν να αναδειχθούν μέσα από το έργο μετατρέποντας τελικά το έργο σε θύμα.
Δύο χρόνια σχεδόν κράτησε η κόντρα με τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης για τον σταθμό ΠΑΠΑΦΕΙΟ. Τελικά ο σταθμός θα γίνει όμως η αδιάλλακτη στάση όλων θα κοστίσει στον πολίτη άλλα 15εκ.ευρώ. Εδώ και σχεδόν ένα χρόνο κρατά η κόντρα για τα αρχαία στο σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ. Δήμος, Υπ.Πολιτισμού, Αρχαιολόγοι, αντιπολίτευση, Αττικό Μετρό έχουν γίνει πραγματικά μαλλιά κουβάρια για την τύχη των αρχαίων.
Σε άλλες περιπτώσεις αργούν δικαστικές αποφάσεις για την απελευθέρωση σταθμών (ΒΟΥΛΓΑΡΗ), επίσης ο Δήμος δεν μετακινεί εργοτάξιο του (σταθμός ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ) και η λίστα συνεχίζεται αν κάποιος την ψάξει.
Αυτό που χρειάζεται αυτό το μεγάλο έργο είναι αυτοτέλεια. Την στιγμή που φορέας υλοποίησης είναι η Αττικό Μετρό, πρέπει όλοι να την αφήσουν να κάνει την δουλειά της που τόσο καλά ξέρει εδώ και 20 χρόνια από το Μετρό της Αθήνας. Πρέπει όλοι να είναι συμπαραστάτες και συνοδοιπόροι καθώς τελικά το Μετρό Θεσσαλονίκης θα μείνει στην πόλη.
Αν συνεχιστεί επ`άπειρον αυτό το χρόνιο σκηνικό πολέμου θα δούμε νέα επεισόδια και στα νέα έργα. Μην ξεχνάμε πως υπογράφηκε και ξεκινά το μεγάλο έργο της επέκτασης προς Καλαμαριά. Φαντάζεστε να έχουμε μία από τα ίδια;
Όπως στην Αθήνα όλοι άφησαν την Αττικό Μετρό να κάνει αυτό που ξέρει κατά την διάρκεια των κατασκευών το ίδιο να γίνει και στη Θεσσαλονίκη. Ότι διαφωνία υπάρχει μπορεί να διευθετείται όταν το έργο είναι σε φάση διαβούλευσης, μελέτης, χρηματοδότησης. Όχι όταν κατασκευάζεται.
Ας μην συνεχίσουμε να καταστρέφουμε το μεγάλο αυτό έργο. Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας. Είναι κρίμα να καθυστερούμε να δούμε αυτό το έργο να λειτουργεί και να ευεργετεί την Θεσσαλονίκη. Η επανάσταση που θα φέρει στις μετακινήσεις της πόλης είναι δεδομένη και θα πυροδοτήσει ανάπτυξη. Αν το αφήσουμε να ολοκληρωθεί.
Καλή εβδομάδα σε όλους
21.10.2013
Νίκος Καραγιάννης
n.karagiannis@ypodomes.com
Το μεγάλο συγκοινωνιακό-περιβαλλοντικό και πολιτιστικό έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι σε εξέλιξη εδώ και 7 χρόνια. Το έργο με τις καλύτερες προϋποθέσεις θα το δούμε να λειτουργεί σε περίπου 4 χρόνια αν και πολλοί πιστεύουν ότι θα χρειαστούν αρκετά περισσότερα.
Σχεδόν από το ξεκίνημα του έργου είδαμε ότι το έργο αυτό είναι προβληματικό. Ο τρόπος επιλογής της μεθόδου μελετό-κατασκευής, η χάραξη, ο τρόπος διοίκησης, η λύση των προβλημάτων που ανέκυπταν. Όλα λειτούργησαν με τον λάθος τρόπο και φυσικά την ζημιά την πληρώνουμε όλοι αλλά περισσότερο οι κάτοικοι της πόλης και οι επιχειρήσεις που έχουν την τύχη-ατυχία να είναι πάνω ή πέριξ των εργοταξίων.
Σε μία προσπάθειας ανάλυσης και κατάταξης των προβλημάτων έχω καταλήξει στο συμπέρασμα πως τελικά το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν είναι ούτε ο τρόπος κατασκευής, ούτε η λάθος χάραξη, ούτε τα προβλήματα του αναδόχου.
Είναι η πολυφωνία που υπάρχει στην λήψη αποφάσεων και τις αντιδράσεις για αυτό το έργο. Δεν μπορώ να πιστέψω πως π.χ η Αττικό Μετρό θέλει να «πετάξει» τα αρχαία που βρέθηκαν στον σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ή πως θα ήθελε προβλήματα με την λειτουργία ενός σταθμού λόγω κακής χωροθέτησης.
Στην Θεσσαλονίκη ανέκαθεν το μεγάλο πρόβλημα στα μεγάλα κυρίως έργα είναι οι πολλές διαφορετικές απόψεις και η διεκδίκηση εξουσιών και λόγου στην λήψη των αποφάσεων. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Όλοι προσπαθούν να αναδειχθούν μέσα από το έργο μετατρέποντας τελικά το έργο σε θύμα.
Δύο χρόνια σχεδόν κράτησε η κόντρα με τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης για τον σταθμό ΠΑΠΑΦΕΙΟ. Τελικά ο σταθμός θα γίνει όμως η αδιάλλακτη στάση όλων θα κοστίσει στον πολίτη άλλα 15εκ.ευρώ. Εδώ και σχεδόν ένα χρόνο κρατά η κόντρα για τα αρχαία στο σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ. Δήμος, Υπ.Πολιτισμού, Αρχαιολόγοι, αντιπολίτευση, Αττικό Μετρό έχουν γίνει πραγματικά μαλλιά κουβάρια για την τύχη των αρχαίων.
Σε άλλες περιπτώσεις αργούν δικαστικές αποφάσεις για την απελευθέρωση σταθμών (ΒΟΥΛΓΑΡΗ), επίσης ο Δήμος δεν μετακινεί εργοτάξιο του (σταθμός ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ) και η λίστα συνεχίζεται αν κάποιος την ψάξει.
Αυτό που χρειάζεται αυτό το μεγάλο έργο είναι αυτοτέλεια. Την στιγμή που φορέας υλοποίησης είναι η Αττικό Μετρό, πρέπει όλοι να την αφήσουν να κάνει την δουλειά της που τόσο καλά ξέρει εδώ και 20 χρόνια από το Μετρό της Αθήνας. Πρέπει όλοι να είναι συμπαραστάτες και συνοδοιπόροι καθώς τελικά το Μετρό Θεσσαλονίκης θα μείνει στην πόλη.
Αν συνεχιστεί επ`άπειρον αυτό το χρόνιο σκηνικό πολέμου θα δούμε νέα επεισόδια και στα νέα έργα. Μην ξεχνάμε πως υπογράφηκε και ξεκινά το μεγάλο έργο της επέκτασης προς Καλαμαριά. Φαντάζεστε να έχουμε μία από τα ίδια;
Όπως στην Αθήνα όλοι άφησαν την Αττικό Μετρό να κάνει αυτό που ξέρει κατά την διάρκεια των κατασκευών το ίδιο να γίνει και στη Θεσσαλονίκη. Ότι διαφωνία υπάρχει μπορεί να διευθετείται όταν το έργο είναι σε φάση διαβούλευσης, μελέτης, χρηματοδότησης. Όχι όταν κατασκευάζεται.
Ας μην συνεχίσουμε να καταστρέφουμε το μεγάλο αυτό έργο. Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας. Είναι κρίμα να καθυστερούμε να δούμε αυτό το έργο να λειτουργεί και να ευεργετεί την Θεσσαλονίκη. Η επανάσταση που θα φέρει στις μετακινήσεις της πόλης είναι δεδομένη και θα πυροδοτήσει ανάπτυξη. Αν το αφήσουμε να ολοκληρωθεί.
Καλή εβδομάδα σε όλους
21.10.2013
Νίκος Καραγιάννης
n.karagiannis@ypodomes.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου