κείμενο από το ypodomes.com
To Φθινόπωρο του 2013 είναι στο μέσον του και πλέον το βλέμμα είναι στα μεγάλα έργα. Αν και αυτή την εποχή έχουμε τις σημαντικές εξελίξεις στο θέμα των αυτοκινητόδρομων να κυριαρχεί, έχουμε πολλά έργα τα οποία είναι σε κατασκευή σε όλη τη χώρα.
Στην Αθήνα, στο Υπουργείο Υποδομών σχεδιάζονται τα επόμενα μεγάλα έργα τα οποία θα μας απασχολήσουν και είναι πολλά. Είναι η ανάπλαση Φαλήρου, η νέα γενιά έργων με παραχώρηση, το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 που θα ολοκληρώσει προσπάθειες 30 και πλέον ετών.
Θα πρέπει να επισημάνω πως η αίσθηση που υπάρχει για τα κατασκευαστικά δρώμενα είναι πως είναι σε καλύτερη κατάσταση από ότι ήταν ένα χρόνο πριν. Αυτό είναι μία κατάκτηση που είχαμε πολλά χρόνια να την ακούσουμε. Τα μεγάλα έργα από το 2004 και μετά ήταν σε συνεχή φθίνουσα πορεία.
9 χρόνια μετά έχουμε την πρώτη ένδειξη ότι ο τροχός, επιτέλους αντιστρέφεται και θα δούμε καλύτερες μέρες. Το 2014 αναμένεται να είναι ακόμα καλύτερη χρονιά καθώς πιστεύεται ότι τα ξεκινήσουν και τα έργα των αυτοκινητόδρομων αλλά σειρά από άλλα έργα θα πυκνώσουν.
Αυτή η μεγάλη επιτυχία θα πρέπει να διαφυλαχθεί ως κόρη οφθαλμού καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι τεχνικές μας εταιρείες έχουν περάσει δια πυρός και σιδήρου εδώ και μία δεκαετία. Η αναβάπτιση αυτού του κλάδου-γίγαντα για την Ελλάδα θα φέρει σημαντικά πολλές νέες θέσεις εργασίας και καθώς το νερό κυλά στο αυλάκι θα περιμένουμε να δούμε και άλλο ένα σημαντικό λιθαράκι που λείπει εδώ και χρόνια από την Ελληνική κατασκευή.
Μιλάμε για τα μεγάλα ιδιωτικά έργα που εδώ και χρόνια είναι σχεδόν μηδενικά. Η νέα ανάπτυξη του τουρισμού, οι επενδύσεις που περιμένουμε να έρθουν θα δώσουν στην ιδιωτική πρωτοβουλία την ευθύνη να συμβάλει και εκείνη με την σειρά στην βελτίωση της εικόνας της κατασκευής στην χώρα.
Είμαι απόλυτα σίγουρος πως τα χειρότερα πέρασαν, οι εταιρείες που άντεξαν ως σήμερα θα μπορέσουν άλλες αργά άλλες γρηγορότερα να ανακάμψουν και θα δώσουν και πάλι τον απαραίτητο βηματισμό.
Στον τελευταίο 6μηνιαίο κατάλογο του ypodomes.com για τα υπό κατασκευή έργα στην Ελλάδα είδαμε μία δραματική βελτίωση στην εικόνα των έργων. Τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά τα έργα είναι πιο ενεργά, ενώ έχουν προστεθεί και πολλά νέα.
Το αρνητικό που έχουμε επισημάνει και άλλες φορές είναι πως τα έργα της χώρας παραμένουν «αιώνια». Τα χρονοδιαγράμματα δεν τηρούνται σχεδόν σε κανένα έργο και γενικώς δείχνει πως πλέον πάσχει το σύστημα και όχι οι εταιρείες ή η κρίση.
Αργές διαδικασίες κρατάνε όμηρους τους κατασκευαστές. Πρόσφατο παράδειγμα το έργο παράκαμψης Λαμίας που ξεκίνησε με 1,5 χρόνο καθυστέρησης λόγω αργής διαδικασίας έγκρισης μελετών από διάφορους δημόσιους φορείς. Το ίδιο τώρα συμβαίνει με την επέκταση του Τραμ στον Πειραιά.
Έχουμε ένα Δημόσιο με δύο πρόσωπα. Το ένα που παράγει έργα μέσω Υπουργείων, Περιφερειών, Δήμων, ΔΕΚΟ κλπ και ένα δεύτερο πρόσωπο όπου Υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι, ΔΕΚΟ κλπ καθυστερούν να εγκρίνουν μελέτες, να πράξουν διάφορες κινήσεις για να διευκολύνουν την εκτέλεση ενός έργου. Μιλάμε για τον απόλυτο διχασμό.
Αυτό το διφορούμενο πρόσωπο προκαλεί εκτός από χρονικές καθυστερήσεις σημαντικά άλλα προβλήματα. Αργή πρόοδο του έργου, μικρή απορρόφηση του ΕΣΠΑ, μικρότερη απασχόληση στα εργοτάξια και μία διαρκή σύγχυση.
Τα έργα είναι κινητήριος μοχλός και θα πρέπει όλοι να συμβάλουν έτσι ώστε αυτό που σήμερα φαίνεται ως χαραμάδα στο τούνελ να γίνει διάπλατο φως. Δεν έχει κανείς το δικαίωμα να στερεί το δικαίωμα στην ανάπτυξη πόσο μάλλον ο ίδιο ο Δημόσιος Τομέας που μιλά για αναβάπτιση μέσα από τις στάχτες της.
Έτσι λοιπόν, δίνουμε τα εύσημα για αυτά τα πρώτα αποτελέσματα που είχε χρόνια να δει ο τεχνικός κόσμος, εφιστουμε την προσοχή στον ίδιο μας τον εαυτό έτσι ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε με καλύτερους βηματισμούς και προσπαθούμε για το καλύτερο.
Καλή εβδομάδα σε όλους
14.10.2013
Νίκος Καραγιάννης
n.karagiannis@ypodomes.com
To Φθινόπωρο του 2013 είναι στο μέσον του και πλέον το βλέμμα είναι στα μεγάλα έργα. Αν και αυτή την εποχή έχουμε τις σημαντικές εξελίξεις στο θέμα των αυτοκινητόδρομων να κυριαρχεί, έχουμε πολλά έργα τα οποία είναι σε κατασκευή σε όλη τη χώρα.
Στην Αθήνα, στο Υπουργείο Υποδομών σχεδιάζονται τα επόμενα μεγάλα έργα τα οποία θα μας απασχολήσουν και είναι πολλά. Είναι η ανάπλαση Φαλήρου, η νέα γενιά έργων με παραχώρηση, το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 που θα ολοκληρώσει προσπάθειες 30 και πλέον ετών.
Θα πρέπει να επισημάνω πως η αίσθηση που υπάρχει για τα κατασκευαστικά δρώμενα είναι πως είναι σε καλύτερη κατάσταση από ότι ήταν ένα χρόνο πριν. Αυτό είναι μία κατάκτηση που είχαμε πολλά χρόνια να την ακούσουμε. Τα μεγάλα έργα από το 2004 και μετά ήταν σε συνεχή φθίνουσα πορεία.
9 χρόνια μετά έχουμε την πρώτη ένδειξη ότι ο τροχός, επιτέλους αντιστρέφεται και θα δούμε καλύτερες μέρες. Το 2014 αναμένεται να είναι ακόμα καλύτερη χρονιά καθώς πιστεύεται ότι τα ξεκινήσουν και τα έργα των αυτοκινητόδρομων αλλά σειρά από άλλα έργα θα πυκνώσουν.
Αυτή η μεγάλη επιτυχία θα πρέπει να διαφυλαχθεί ως κόρη οφθαλμού καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι τεχνικές μας εταιρείες έχουν περάσει δια πυρός και σιδήρου εδώ και μία δεκαετία. Η αναβάπτιση αυτού του κλάδου-γίγαντα για την Ελλάδα θα φέρει σημαντικά πολλές νέες θέσεις εργασίας και καθώς το νερό κυλά στο αυλάκι θα περιμένουμε να δούμε και άλλο ένα σημαντικό λιθαράκι που λείπει εδώ και χρόνια από την Ελληνική κατασκευή.
Μιλάμε για τα μεγάλα ιδιωτικά έργα που εδώ και χρόνια είναι σχεδόν μηδενικά. Η νέα ανάπτυξη του τουρισμού, οι επενδύσεις που περιμένουμε να έρθουν θα δώσουν στην ιδιωτική πρωτοβουλία την ευθύνη να συμβάλει και εκείνη με την σειρά στην βελτίωση της εικόνας της κατασκευής στην χώρα.
Είμαι απόλυτα σίγουρος πως τα χειρότερα πέρασαν, οι εταιρείες που άντεξαν ως σήμερα θα μπορέσουν άλλες αργά άλλες γρηγορότερα να ανακάμψουν και θα δώσουν και πάλι τον απαραίτητο βηματισμό.
Στον τελευταίο 6μηνιαίο κατάλογο του ypodomes.com για τα υπό κατασκευή έργα στην Ελλάδα είδαμε μία δραματική βελτίωση στην εικόνα των έργων. Τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά τα έργα είναι πιο ενεργά, ενώ έχουν προστεθεί και πολλά νέα.
Το αρνητικό που έχουμε επισημάνει και άλλες φορές είναι πως τα έργα της χώρας παραμένουν «αιώνια». Τα χρονοδιαγράμματα δεν τηρούνται σχεδόν σε κανένα έργο και γενικώς δείχνει πως πλέον πάσχει το σύστημα και όχι οι εταιρείες ή η κρίση.
Αργές διαδικασίες κρατάνε όμηρους τους κατασκευαστές. Πρόσφατο παράδειγμα το έργο παράκαμψης Λαμίας που ξεκίνησε με 1,5 χρόνο καθυστέρησης λόγω αργής διαδικασίας έγκρισης μελετών από διάφορους δημόσιους φορείς. Το ίδιο τώρα συμβαίνει με την επέκταση του Τραμ στον Πειραιά.
Έχουμε ένα Δημόσιο με δύο πρόσωπα. Το ένα που παράγει έργα μέσω Υπουργείων, Περιφερειών, Δήμων, ΔΕΚΟ κλπ και ένα δεύτερο πρόσωπο όπου Υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι, ΔΕΚΟ κλπ καθυστερούν να εγκρίνουν μελέτες, να πράξουν διάφορες κινήσεις για να διευκολύνουν την εκτέλεση ενός έργου. Μιλάμε για τον απόλυτο διχασμό.
Αυτό το διφορούμενο πρόσωπο προκαλεί εκτός από χρονικές καθυστερήσεις σημαντικά άλλα προβλήματα. Αργή πρόοδο του έργου, μικρή απορρόφηση του ΕΣΠΑ, μικρότερη απασχόληση στα εργοτάξια και μία διαρκή σύγχυση.
Τα έργα είναι κινητήριος μοχλός και θα πρέπει όλοι να συμβάλουν έτσι ώστε αυτό που σήμερα φαίνεται ως χαραμάδα στο τούνελ να γίνει διάπλατο φως. Δεν έχει κανείς το δικαίωμα να στερεί το δικαίωμα στην ανάπτυξη πόσο μάλλον ο ίδιο ο Δημόσιος Τομέας που μιλά για αναβάπτιση μέσα από τις στάχτες της.
Έτσι λοιπόν, δίνουμε τα εύσημα για αυτά τα πρώτα αποτελέσματα που είχε χρόνια να δει ο τεχνικός κόσμος, εφιστουμε την προσοχή στον ίδιο μας τον εαυτό έτσι ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε με καλύτερους βηματισμούς και προσπαθούμε για το καλύτερο.
Καλή εβδομάδα σε όλους
14.10.2013
Νίκος Καραγιάννης
n.karagiannis@ypodomes.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου