Κείμενο από το ypodomes.com
Με όχι και τόσο θεαματικά νούμερα θα υλοποιηθεί όπως φαίνεται τελικά το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020. Οι πολύ περιορισμένοι πόροι θα προκαλέσουν το μεγαλύτερο πρόβλημα για την υλοποίηση των μεγάλων έργων της επόμενης επταετίας.
Σύμφωνα με την παρουσίαση που έγινε προχθές από τον Υπουργό Ανάπτυξης κο Χατζηδάκη για το νέο τομεακό πρόγραμμα ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ προβλέπονται πόροι 3,7 δις ευρώ.
Σύμφωνα με το σχεδιάγραμμα σε αυτό περιλαμβάνονται η ολοκλήρωση έργων από το ΕΣΠΑ 2007-2013 αλλά και νέες υποδομές σε σχέση με βασικές υποδομές και αναγκαία έργα για την προστασία του περιβάλλοντος εκπληρώνουν την εναρμόνιση με τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς.
Φυσικά αν κάποιος πάρει σαν απόλυτο νούμερο το 3,7 δις ευρώ είναι ένα μεγάλο χρηματικό ποσό. Αν όμως δούμε τι πρέπει να χωρέσει σε αυτό το σακούλι τότε η αρχική χαρά μετατρέπεται σε απορία:
-Ολοκλήρωση διευρωπαϊκού οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου
-Μετρό Αθήνας
-Μετρό Θεσσαλονίκης
-Λιμενικά Έργα
-Έργα Αεροδρομίων
-Διαχείριση Αποβλήτων
-Φύση και βιοποικιλότητα
Σε όλες αυτές τις κατηγορίες υπάρχουν έργα με εντυπωσιακά μεγάλους προύπολογισμούς οι οποίοι είναι σχεδόν αδύνατο να πραγματοποιηθούν με αυτά τα χρήματα. Έτσι θα πρέπει να κάνουμε κάποιους πρόχειρους υπολογισμούς για να δούμε τελικά τι πρόκειται να δούμε να κατασκευάζεται τα επόμενα χρόνια.
Αν λοιπόν υποθέσουμε ότι η Κοινοτική συνδρομή σε αυτά τα έργα φτάσει στο 50% τότε το ποσό ανεβαίνει από τα 3,7 δις στα 7,4 δις ευρώ (50-50 Ελληνικοί και Κοινοτικοί Πόροι). Έτσι μπορούμε να δούμε πως:
Όσον αφορά την ολοκλήρωση του διευρωπαϊκού οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου τα πράγματα είναι πιο εύκολα καθώς δεν απομένουν τρομερές εκκρεμότητες στο βασικό δίκτυο. Θα δούμε να ολοκληρώνονται τα έργα και να φτάνει το ηλεκτροκίνητο τρένο στην Πάτρα. Στα οδικά θα δούμε το Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα και το νότιο τμήμα του Ε65 Λαμία-(Καρπενήσι)-Ξυνιάδα. Να σημειώνουμε πως θα υπάρχουν σημαντικές εκκρεμότητες από έργα του παρόντος ΕΣΠΑ όπως το σιδηροδρομικό Τιθορέα-Δομοκός και Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος.
Τώρα για το Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης αν βάλουμε ότι μένουν ως έργα γέφυρες τα έργα επέκτασης προς Πειραιά, της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά δεν φαίνεται να υπάρχουν πολλά περιθώρια για πολλά νέα έργα. Υποψήφια είναι η επέκταση προς Ίλιον, το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 και η επέκταση προς Ευκαρπία. Καμία κουβέντα δεν λέχθηκε για το Τραμ.
Στα λιμενικά έργα δεν έχει γίνει σαφές ποια μεγάλα έργα θα δούμε αλλά σίγουρα θα έχουμε την ολοκλήρωση των νεών λιμένων Πάτρας, Ηγουμενίτσας και από εκεί και έπειτα όλα είναι ανοιχτά.
Σε έργα Αεροδρομίων δεν περιμένουμε σημαντικά έργα εκτός ίσως από κάποιες περιορισμένες αναβαθμίσεις.
Στη Διαχείριση Αποβλήτων θα δούμε ένα σημαντικό ποσό να κατευθύνεται μιας και η Ελλάδα βρίσκεται στα πρώτα στάδια αξιοποίησης των αποβλήτων της και σε πολλές Περιφέρειες είμαστε ακόμα σε φάση σχεδιασμού.
Ερώτημα είναι ο τομές Φύση και Βιοποικιλότητα που είναι ένας εντελώς νέος τομέας, όμως πολύ ελπιδοφόρος. Εδώ πολύ πιθανό είναι η ελληνική εφευρετικότητα να χωρέσει πολλές από τις αστικές της αναπλάσεις που πραγματικά χρειάζονται πολλές περιοχές της χώρας.
Συμπερασματικά ακόμα και με ένα προϋπολογισμό 7,4 δις ευρώ λόγω των μεγάλων εκκρεμοτήτων από το παρών ΕΣΠΑ δεν πρέπει να περιμένουμε πολλά νέα μεγάλα έργα αλλά περιορισμένες παρεμβάσεις στις βασικές υποδομές της χώρας και αυτό είναι ένα μεγάλο κόστος που πληρώνουμε λόγω της κρίσης.
Με όχι και τόσο θεαματικά νούμερα θα υλοποιηθεί όπως φαίνεται τελικά το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020. Οι πολύ περιορισμένοι πόροι θα προκαλέσουν το μεγαλύτερο πρόβλημα για την υλοποίηση των μεγάλων έργων της επόμενης επταετίας.
Σύμφωνα με την παρουσίαση που έγινε προχθές από τον Υπουργό Ανάπτυξης κο Χατζηδάκη για το νέο τομεακό πρόγραμμα ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ προβλέπονται πόροι 3,7 δις ευρώ.
Σύμφωνα με το σχεδιάγραμμα σε αυτό περιλαμβάνονται η ολοκλήρωση έργων από το ΕΣΠΑ 2007-2013 αλλά και νέες υποδομές σε σχέση με βασικές υποδομές και αναγκαία έργα για την προστασία του περιβάλλοντος εκπληρώνουν την εναρμόνιση με τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς.
Φυσικά αν κάποιος πάρει σαν απόλυτο νούμερο το 3,7 δις ευρώ είναι ένα μεγάλο χρηματικό ποσό. Αν όμως δούμε τι πρέπει να χωρέσει σε αυτό το σακούλι τότε η αρχική χαρά μετατρέπεται σε απορία:
-Ολοκλήρωση διευρωπαϊκού οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου
-Μετρό Αθήνας
-Μετρό Θεσσαλονίκης
-Λιμενικά Έργα
-Έργα Αεροδρομίων
-Διαχείριση Αποβλήτων
-Φύση και βιοποικιλότητα
Σε όλες αυτές τις κατηγορίες υπάρχουν έργα με εντυπωσιακά μεγάλους προύπολογισμούς οι οποίοι είναι σχεδόν αδύνατο να πραγματοποιηθούν με αυτά τα χρήματα. Έτσι θα πρέπει να κάνουμε κάποιους πρόχειρους υπολογισμούς για να δούμε τελικά τι πρόκειται να δούμε να κατασκευάζεται τα επόμενα χρόνια.
Αν λοιπόν υποθέσουμε ότι η Κοινοτική συνδρομή σε αυτά τα έργα φτάσει στο 50% τότε το ποσό ανεβαίνει από τα 3,7 δις στα 7,4 δις ευρώ (50-50 Ελληνικοί και Κοινοτικοί Πόροι). Έτσι μπορούμε να δούμε πως:
Όσον αφορά την ολοκλήρωση του διευρωπαϊκού οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου τα πράγματα είναι πιο εύκολα καθώς δεν απομένουν τρομερές εκκρεμότητες στο βασικό δίκτυο. Θα δούμε να ολοκληρώνονται τα έργα και να φτάνει το ηλεκτροκίνητο τρένο στην Πάτρα. Στα οδικά θα δούμε το Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα και το νότιο τμήμα του Ε65 Λαμία-(Καρπενήσι)-Ξυνιάδα. Να σημειώνουμε πως θα υπάρχουν σημαντικές εκκρεμότητες από έργα του παρόντος ΕΣΠΑ όπως το σιδηροδρομικό Τιθορέα-Δομοκός και Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος.
Τώρα για το Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης αν βάλουμε ότι μένουν ως έργα γέφυρες τα έργα επέκτασης προς Πειραιά, της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά δεν φαίνεται να υπάρχουν πολλά περιθώρια για πολλά νέα έργα. Υποψήφια είναι η επέκταση προς Ίλιον, το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 και η επέκταση προς Ευκαρπία. Καμία κουβέντα δεν λέχθηκε για το Τραμ.
Στα λιμενικά έργα δεν έχει γίνει σαφές ποια μεγάλα έργα θα δούμε αλλά σίγουρα θα έχουμε την ολοκλήρωση των νεών λιμένων Πάτρας, Ηγουμενίτσας και από εκεί και έπειτα όλα είναι ανοιχτά.
Σε έργα Αεροδρομίων δεν περιμένουμε σημαντικά έργα εκτός ίσως από κάποιες περιορισμένες αναβαθμίσεις.
Στη Διαχείριση Αποβλήτων θα δούμε ένα σημαντικό ποσό να κατευθύνεται μιας και η Ελλάδα βρίσκεται στα πρώτα στάδια αξιοποίησης των αποβλήτων της και σε πολλές Περιφέρειες είμαστε ακόμα σε φάση σχεδιασμού.
Ερώτημα είναι ο τομές Φύση και Βιοποικιλότητα που είναι ένας εντελώς νέος τομέας, όμως πολύ ελπιδοφόρος. Εδώ πολύ πιθανό είναι η ελληνική εφευρετικότητα να χωρέσει πολλές από τις αστικές της αναπλάσεις που πραγματικά χρειάζονται πολλές περιοχές της χώρας.
Συμπερασματικά ακόμα και με ένα προϋπολογισμό 7,4 δις ευρώ λόγω των μεγάλων εκκρεμοτήτων από το παρών ΕΣΠΑ δεν πρέπει να περιμένουμε πολλά νέα μεγάλα έργα αλλά περιορισμένες παρεμβάσεις στις βασικές υποδομές της χώρας και αυτό είναι ένα μεγάλο κόστος που πληρώνουμε λόγω της κρίσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου