κείμενο από το ypodomes.com
Με αφορμή την όλη ιστορία που έχει δημιουργηθεί γύρω από τους αυτοκινητόδρομους θα ήθελα να εκφράσω την γνώμη αλλά και την απορία μου. Σε μία εποχή που είναι γενικώς παραδεκτό ότι το πετρέλαιο και η βενζίνη είναι ιδιαίτερα ακριβά για την μετακίνηση, την στιγμή που το μισό εργατικό δυναμικό της χώρας είναι σε κατάσταση ανεργίας και ανέχειας, την ίδια στιγμή που η φοροκαταιγίδα όσο πάει και μεγαλώνει είχαμε την έμπνευση να ανακοινώσουμε ότι τα διόδια των εθνικών μας δρόμων όχι μόνο δεν μειώνονται αλλά αντίθετα αυξάνονται και μάλιστα σε μερικές περιπτώσεις δραματικά.
Σαν άνθρωπος που ασχολείται εδώ και αρκετά χρόνια με τα έργα και τις ανάγκες τους, συζητώντας ατελείωτες ώρες με ανθρώπους που ασχολούνται έμπρακτα αλλά και έχοντας επίγνωση της σημερινής κατάστασης, έχω πραγματικά εκπλαγεί από τον τρόπο με τον οποίο εξελίχθηκε το θέμα των διοδίων.
Ας το θέσω λίγο πιο απλά. Σε μία πτωχευμένη χώρα με συμπτώματα κατακερματισμού και 1,5 εκατομμύριο ανέργους δεν βάζεις διόδια στο υψηλότερο δυνατό σημείο με την άνω τελεία πως θα υπάγονται σε τιμαριθμική αναπροσαρμογή, δηλαδή όσο αυξάνεται ο πληθωρισμός θα αυξάνονται και οι τιμές των διοδίων.
Σήμερα το κόστος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα με διόδια είναι κοντά στα 60 ευρώ. Αυτό το νούμερο δεν είναι τελικό γιατί δεν έχει λειτουργήσει ένας ακόμα σταθμός διοδίων στο βόρειο τμήμα του Μαλιακού Κόλπου ενώ δεν έχουν τελειώσει και τα έργα στα Τέμπη για να δούμε τις τελικές τιμές διοδίων. Έτσι περιμένουμε να δούμε τους δρόμους να γεμίζουν;;;
Εκτός βέβαια αν θέλουμε στα επόμενα χρόνια να βλέπουμε άδειους εθνικούς δρόμους και να χαιρόμαστε που έχουμε επιτέλους ασφαλείς οδικούς άξονες. Με τις συνθήκες που διαμορφώνονται σήμερα, δηλαδή με μισθούς Ανατολικής Ευρώπης και τιμές διοδίων Δυτικής Ευρώπης δεν υπάρχει περίπτωση να δούμε να αυξάνεται η κυκλοφορία τους.
Νομίζω ότι έχει γίνει ένα λάθος και αυτό είναι πως δεν υπάρχει μέριμνα για το σήμερα. Κατά την ταπεινή μου γνώμη θα έπρεπε να υπάρχει γενναία συντονισμένη μείωση σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της τάξεως του 30-50% από σήμερα και για τα επόμενα 5 χρόνια με μία χρονική ρήτρα για την επαναφορά των τιμών στα επίπεδα που ορίζεται από τις συμβάσεις και όταν η εθνική οικονομία θα είναι σε καλύτερα επίπεδα.
Μπορεί σε απόλυτους αριθμούς τα χρήματα που θα λάμβαναν ανά ι.χ να έπεφταν από τα 60 στα 30 ευρώ για το Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα αλλά η ημερήσια αύξηση των ι.χ θα ήταν τέτοια που θα απέφερε ίσως και μεγαλύτερη κέρδη από την σημερινή κατάσταση αλλά θα λειτουργούσε και γενικότερα το σύστημα της μετακίνησης (κατανάλωση καυσίμων, μεγαλύτερη εσωτερική κινητικότητα, τόνωση του εσωτερικού τουρισμού, μεγαλύτερη κατανάλωση κλπ).
Αυτό κατά την άποψη μου θα οδηγούσε σε αύξηση της μετακίνησης σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αντί για αυτό ανακοινώθηκε ότι θα δίνουν κίνητρα στους συχνούς χρήστες. Τι εστί συχνός χρήστης σε ένα εθνικό δρόμο; Δεν μιλάμε για την Αττική Οδό που οι συχνοί χρήστες μπορεί να είναι πολλές δεκάδες χιλιάδες καθημερινά. Η απόλυτη αβλεψία.
Εγώ, συμφωνώ απόλυτα πως ο χρήστης πρέπει να αποπληρώνει τον δρόμο που χρησιμοποιεί καθώς είναι πιο δίκαιο να μην κατανέμεται το βάρος σε όλους τους πολίτες για δρόμους που δεν χρησιμοποιούν. Αλλά πρέπει να υπάρχουν κάποια όρια. Έτσι δεν είναι;
Φυσικά υπάρχει και η μέθοδος του να βάψουμε το μαύρο άσπρο και να χαιρόμαστε για αυτό που καταφέραμε να κάνουμε. Μέχρι που η πραγματικότητα θα αρχίσει να το γκριζάρει…
Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους
Νίκος Καραγιάννης
n.karagiannis@ypodomes.com
Με αφορμή την όλη ιστορία που έχει δημιουργηθεί γύρω από τους αυτοκινητόδρομους θα ήθελα να εκφράσω την γνώμη αλλά και την απορία μου. Σε μία εποχή που είναι γενικώς παραδεκτό ότι το πετρέλαιο και η βενζίνη είναι ιδιαίτερα ακριβά για την μετακίνηση, την στιγμή που το μισό εργατικό δυναμικό της χώρας είναι σε κατάσταση ανεργίας και ανέχειας, την ίδια στιγμή που η φοροκαταιγίδα όσο πάει και μεγαλώνει είχαμε την έμπνευση να ανακοινώσουμε ότι τα διόδια των εθνικών μας δρόμων όχι μόνο δεν μειώνονται αλλά αντίθετα αυξάνονται και μάλιστα σε μερικές περιπτώσεις δραματικά.
Σαν άνθρωπος που ασχολείται εδώ και αρκετά χρόνια με τα έργα και τις ανάγκες τους, συζητώντας ατελείωτες ώρες με ανθρώπους που ασχολούνται έμπρακτα αλλά και έχοντας επίγνωση της σημερινής κατάστασης, έχω πραγματικά εκπλαγεί από τον τρόπο με τον οποίο εξελίχθηκε το θέμα των διοδίων.
Ας το θέσω λίγο πιο απλά. Σε μία πτωχευμένη χώρα με συμπτώματα κατακερματισμού και 1,5 εκατομμύριο ανέργους δεν βάζεις διόδια στο υψηλότερο δυνατό σημείο με την άνω τελεία πως θα υπάγονται σε τιμαριθμική αναπροσαρμογή, δηλαδή όσο αυξάνεται ο πληθωρισμός θα αυξάνονται και οι τιμές των διοδίων.
Σήμερα το κόστος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα με διόδια είναι κοντά στα 60 ευρώ. Αυτό το νούμερο δεν είναι τελικό γιατί δεν έχει λειτουργήσει ένας ακόμα σταθμός διοδίων στο βόρειο τμήμα του Μαλιακού Κόλπου ενώ δεν έχουν τελειώσει και τα έργα στα Τέμπη για να δούμε τις τελικές τιμές διοδίων. Έτσι περιμένουμε να δούμε τους δρόμους να γεμίζουν;;;
Εκτός βέβαια αν θέλουμε στα επόμενα χρόνια να βλέπουμε άδειους εθνικούς δρόμους και να χαιρόμαστε που έχουμε επιτέλους ασφαλείς οδικούς άξονες. Με τις συνθήκες που διαμορφώνονται σήμερα, δηλαδή με μισθούς Ανατολικής Ευρώπης και τιμές διοδίων Δυτικής Ευρώπης δεν υπάρχει περίπτωση να δούμε να αυξάνεται η κυκλοφορία τους.
Νομίζω ότι έχει γίνει ένα λάθος και αυτό είναι πως δεν υπάρχει μέριμνα για το σήμερα. Κατά την ταπεινή μου γνώμη θα έπρεπε να υπάρχει γενναία συντονισμένη μείωση σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της τάξεως του 30-50% από σήμερα και για τα επόμενα 5 χρόνια με μία χρονική ρήτρα για την επαναφορά των τιμών στα επίπεδα που ορίζεται από τις συμβάσεις και όταν η εθνική οικονομία θα είναι σε καλύτερα επίπεδα.
Μπορεί σε απόλυτους αριθμούς τα χρήματα που θα λάμβαναν ανά ι.χ να έπεφταν από τα 60 στα 30 ευρώ για το Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα αλλά η ημερήσια αύξηση των ι.χ θα ήταν τέτοια που θα απέφερε ίσως και μεγαλύτερη κέρδη από την σημερινή κατάσταση αλλά θα λειτουργούσε και γενικότερα το σύστημα της μετακίνησης (κατανάλωση καυσίμων, μεγαλύτερη εσωτερική κινητικότητα, τόνωση του εσωτερικού τουρισμού, μεγαλύτερη κατανάλωση κλπ).
Αυτό κατά την άποψη μου θα οδηγούσε σε αύξηση της μετακίνησης σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αντί για αυτό ανακοινώθηκε ότι θα δίνουν κίνητρα στους συχνούς χρήστες. Τι εστί συχνός χρήστης σε ένα εθνικό δρόμο; Δεν μιλάμε για την Αττική Οδό που οι συχνοί χρήστες μπορεί να είναι πολλές δεκάδες χιλιάδες καθημερινά. Η απόλυτη αβλεψία.
Εγώ, συμφωνώ απόλυτα πως ο χρήστης πρέπει να αποπληρώνει τον δρόμο που χρησιμοποιεί καθώς είναι πιο δίκαιο να μην κατανέμεται το βάρος σε όλους τους πολίτες για δρόμους που δεν χρησιμοποιούν. Αλλά πρέπει να υπάρχουν κάποια όρια. Έτσι δεν είναι;
Φυσικά υπάρχει και η μέθοδος του να βάψουμε το μαύρο άσπρο και να χαιρόμαστε για αυτό που καταφέραμε να κάνουμε. Μέχρι που η πραγματικότητα θα αρχίσει να το γκριζάρει…
Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους
Νίκος Καραγιάννης
n.karagiannis@ypodomes.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου