κείμενο από το ypodomes.com
Με την Ανάπλαση Πανεπιστημίου και τη σχεδιαζόμενη επέκταση του Τραμ για πρώτη φορά προς τη Βόρεια Αθήνα και συγκεκριμένα στην Πατησίων έχουμε ένα επαναστατικό για την Αθήνα έργο. Η ανάπλαση Πανεπιστημίου, ακολουθώντας παραδείγματα άλλων Ευρωπαϊκών πόλεων, όπως το Παρίσι η Βιέννη, η Βαρκελώνη και άλλες πολλές, παίρνει μία στρατηγική απόφαση: Τέρμα το προβάδισμα στο αυτοκίνητο, προηγούνται οι πεζοί, το ποδήλατο και τα μέσα σταθερής τροχιάς.
Αυτή η τάση στην Ευρώπη όσο πάει μεγαλώνει ενώ την ίδια ώρα η Αθήνα προσπαθεί αγκομαχώντας και πολεμώντας σε μία διαρκή έριδα μεταξύ εκείνων που επιμένουν στο ι.χ και εκείνων που λένε όχι άλλη κυριαρχία στο αυτοκίνητο.
Ένα από τα σοβαρά ερωτήματα που προκύπτουν από την Ανάπλαση Πανεπιστημίου δεν είναι τι θα γίνει με την κίνηση των οχημάτων. Είναι αν αυτή η ανάπλαση θα έχει συνέχεια. Τη στιγμή που στην καρδιά της πόλης κάνουμε μία στρατηγική επιλογή, τότε θα πρέπει και να την υποστηρίξουμε αλλά κυρίως να υπάρχει και το μετά. Έχω την αίσθηση ότι αυτή η ανάπλαση με όλα τα καλά που θα φέρει θα είναι ατελής.
Ένα δεύτερο εξίσου σοβαρό θέμα είναι πως αλλάζουμε μία καθημερινή συνήθεια πολλών γενεών. Η Αθήνα είναι κάτω από την πλήρη κυριαρχία των αυτοκινήτων εδώ και δεκαετίες και οι γενιές των τελευταίων 50 ετών έχουν μεγαλώσει με αυτή την κυριαρχία. Έτσι μία ανάπλαση-πεζοδρόμηση όπως αυτή που ξεκινά από το Σύνταγμα και καταλήγει στην Ομόνοια φαντάζει τρομακτική.
Έχουμε λοιπόν 2 σημαντικά σημεία στα οποία πρέπει να επενδυθεί χρόνος και χρήμα. Στο πρώτο ερώτημα πρέπει να δούμε πως αυτή η μεγάλη αλλαγή θα συνεχιστεί. Θα πρέπει να έχουμε μία μεγάλη παρέμβαση σε Λεωφόρο Συγγρού και Πατησίων με επέκταση ποδηλατοδρόμων, Τραμ και πεζοδρόμων; Νομίζω πως ναι.
Θα πρέπει να σχεδιαστεί γύρω από την ανάπλαση ένα μεγάλο δίκτυο κοινόχρηστων ποδηλάτων που θα κινούνται άνετα και θα μπορούν και με τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς να εφαρμοστεί ένα μαζικό σύστημα συνδυαστικής (ή πολυτροπικής αν θέλετε) συγκοινωνίας; Νομίζω πως ναι.
Πως αλλάζουμε τη συνήθεια δεκαετιών; Δίνουμε κίνητρα για τη χρήση ποδηλάτων και μέσων μαζικής μεταφοράς; Πριμοδοτούμε ίσως τη χρήση ποδηλάτου αντί αυτοκινήτου με ένα ανταποδοτικό τέλος από το κράτος;
Ένα μεγάλο βήμα έγινε πριν από λίγες εβδομάδες από το Υπουργείο Υποδομών που σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ μείωσαν σημαντικά τις τιμές τόσο στα απλά εισιτήρια, όσο και στα πακέτα. Είναι ένα πρώτο αποφασιστικό βήμα στην επιλογή της Πολιτείας να πει, ελάτε να χρησιμοποιήσετε το δίκτυο μεταφορών που έχουμε, είναι σημαντικά φθηνότερο και γρηγορότερο από το ι.χ σας.
Είναι επίσης παρήγορο πως ο Δήμος Αθηναίων, ο μεγαλύτερος Δήμος της χώρας έχει πολύ προχωρημένες αντιλήψεις και έχει δώσει τη μάξιμουμ υποστήριξη του σε αυτό το πλάνο, καθώς γνωρίζει από την εφαρμογή του σε άλλες μεγαλουπόλεις ότι θα βοηθήσει την Αθήνα να βελτιώσει και όχι να υποβαθμίσει την εικόνα της .
Τα δισεκατομμύρια ευρώ που έχουμε επενδύσει ως χώρα στις μαζικές μεταφορές της Αθήνας, πρέπει να αποδώσουν, όχι γιατί το λέει κάποιος οικονομικός δείκτης αλλά γιατί είναι χρήματα που έχουν δοθεί από όλους μας και αυτά τα χρήματα πρέπει να πιάσουν τόπο.
Η Ανάπλαση Πανεπιστημίου θα αλλάξει την Αθήνα, είναι βέβαιο, προς το καλύτερο. Είναι στο δικό μας χέρι αν την κίνηση αυτή την αγκαλιάσουμε ή την διώξουμε. Αλλά κυρίως αυτό που θα φέρει είναι και ένα ντόμινο εξελίξεων στους δρόμους της πόλης που θα δώσουν ένα σαφές μήνυμα: ΤΕΡΜΑ ΣΤΗΝ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ, ΠΡΟΗΓΕΙΤΑΙ Ο ΠΕΖΟΣ.
Με την Ανάπλαση Πανεπιστημίου και τη σχεδιαζόμενη επέκταση του Τραμ για πρώτη φορά προς τη Βόρεια Αθήνα και συγκεκριμένα στην Πατησίων έχουμε ένα επαναστατικό για την Αθήνα έργο. Η ανάπλαση Πανεπιστημίου, ακολουθώντας παραδείγματα άλλων Ευρωπαϊκών πόλεων, όπως το Παρίσι η Βιέννη, η Βαρκελώνη και άλλες πολλές, παίρνει μία στρατηγική απόφαση: Τέρμα το προβάδισμα στο αυτοκίνητο, προηγούνται οι πεζοί, το ποδήλατο και τα μέσα σταθερής τροχιάς.
Αυτή η τάση στην Ευρώπη όσο πάει μεγαλώνει ενώ την ίδια ώρα η Αθήνα προσπαθεί αγκομαχώντας και πολεμώντας σε μία διαρκή έριδα μεταξύ εκείνων που επιμένουν στο ι.χ και εκείνων που λένε όχι άλλη κυριαρχία στο αυτοκίνητο.
Ένα από τα σοβαρά ερωτήματα που προκύπτουν από την Ανάπλαση Πανεπιστημίου δεν είναι τι θα γίνει με την κίνηση των οχημάτων. Είναι αν αυτή η ανάπλαση θα έχει συνέχεια. Τη στιγμή που στην καρδιά της πόλης κάνουμε μία στρατηγική επιλογή, τότε θα πρέπει και να την υποστηρίξουμε αλλά κυρίως να υπάρχει και το μετά. Έχω την αίσθηση ότι αυτή η ανάπλαση με όλα τα καλά που θα φέρει θα είναι ατελής.
Ένα δεύτερο εξίσου σοβαρό θέμα είναι πως αλλάζουμε μία καθημερινή συνήθεια πολλών γενεών. Η Αθήνα είναι κάτω από την πλήρη κυριαρχία των αυτοκινήτων εδώ και δεκαετίες και οι γενιές των τελευταίων 50 ετών έχουν μεγαλώσει με αυτή την κυριαρχία. Έτσι μία ανάπλαση-πεζοδρόμηση όπως αυτή που ξεκινά από το Σύνταγμα και καταλήγει στην Ομόνοια φαντάζει τρομακτική.
Έχουμε λοιπόν 2 σημαντικά σημεία στα οποία πρέπει να επενδυθεί χρόνος και χρήμα. Στο πρώτο ερώτημα πρέπει να δούμε πως αυτή η μεγάλη αλλαγή θα συνεχιστεί. Θα πρέπει να έχουμε μία μεγάλη παρέμβαση σε Λεωφόρο Συγγρού και Πατησίων με επέκταση ποδηλατοδρόμων, Τραμ και πεζοδρόμων; Νομίζω πως ναι.
Θα πρέπει να σχεδιαστεί γύρω από την ανάπλαση ένα μεγάλο δίκτυο κοινόχρηστων ποδηλάτων που θα κινούνται άνετα και θα μπορούν και με τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς να εφαρμοστεί ένα μαζικό σύστημα συνδυαστικής (ή πολυτροπικής αν θέλετε) συγκοινωνίας; Νομίζω πως ναι.
Πως αλλάζουμε τη συνήθεια δεκαετιών; Δίνουμε κίνητρα για τη χρήση ποδηλάτων και μέσων μαζικής μεταφοράς; Πριμοδοτούμε ίσως τη χρήση ποδηλάτου αντί αυτοκινήτου με ένα ανταποδοτικό τέλος από το κράτος;
Ένα μεγάλο βήμα έγινε πριν από λίγες εβδομάδες από το Υπουργείο Υποδομών που σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ μείωσαν σημαντικά τις τιμές τόσο στα απλά εισιτήρια, όσο και στα πακέτα. Είναι ένα πρώτο αποφασιστικό βήμα στην επιλογή της Πολιτείας να πει, ελάτε να χρησιμοποιήσετε το δίκτυο μεταφορών που έχουμε, είναι σημαντικά φθηνότερο και γρηγορότερο από το ι.χ σας.
Είναι επίσης παρήγορο πως ο Δήμος Αθηναίων, ο μεγαλύτερος Δήμος της χώρας έχει πολύ προχωρημένες αντιλήψεις και έχει δώσει τη μάξιμουμ υποστήριξη του σε αυτό το πλάνο, καθώς γνωρίζει από την εφαρμογή του σε άλλες μεγαλουπόλεις ότι θα βοηθήσει την Αθήνα να βελτιώσει και όχι να υποβαθμίσει την εικόνα της .
Τα δισεκατομμύρια ευρώ που έχουμε επενδύσει ως χώρα στις μαζικές μεταφορές της Αθήνας, πρέπει να αποδώσουν, όχι γιατί το λέει κάποιος οικονομικός δείκτης αλλά γιατί είναι χρήματα που έχουν δοθεί από όλους μας και αυτά τα χρήματα πρέπει να πιάσουν τόπο.
Η Ανάπλαση Πανεπιστημίου θα αλλάξει την Αθήνα, είναι βέβαιο, προς το καλύτερο. Είναι στο δικό μας χέρι αν την κίνηση αυτή την αγκαλιάσουμε ή την διώξουμε. Αλλά κυρίως αυτό που θα φέρει είναι και ένα ντόμινο εξελίξεων στους δρόμους της πόλης που θα δώσουν ένα σαφές μήνυμα: ΤΕΡΜΑ ΣΤΗΝ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ, ΠΡΟΗΓΕΙΤΑΙ Ο ΠΕΖΟΣ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου