κείμενο από το ypodomes.com
Με τα μάτια στραμμένα στη Θεσσαλονίκη λόγω της ετήσιας ΔΕΘ και των αντίστοιχων πολιτικών εξαγγελιών είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να δούμε τι συμβαίνει στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας.
Στην ουσία σήμερα η Θεσσαλονίκη είναι σε μία φάση μετεξέλιξης. Περνά από το στάδιο της μεγάλης περιφερειακής πόλης της Ελλάδας και της Ευρώπης και γίνεται Μητρόπολη. Αυτή η μετεξέλιξη δεν είναι ανώδυνη και μικρή χρονική.
Θα χρειαστούν αρκετά χρόνια και μεγάλη υπομονή από τους κατοίκους για να αρχίσει να αποδίδει καρπούς αυτό που συμβαίνει στην πόλη και που πρόκειται να της αλλάξει φυσιογνωμία αλλά την πορεία της στο μέλλον.
Δεν είναι τα έργα εκείνα που θα την αλλάξουν, είναι οι άνθρωποι που μέσα από αυτά τα νέα έργα θα δουν μία νέα πόλη, φιλικότερη, ανεκτικότερη, ανώτερη, μια Μητρόπολη για όλους. Αν μπορούσα να φανταστώ τη Θεσσαλονίκη στα τέλη της δεκαετίας νομίζω ότι θα έβλεπα μία καλύτερη πόλη με περισσότερη ζωντάνια, και με νέο αέρα.
Το μεγαλύτερο σύμπλεγμα συγκοινωνιακών έργων στην Ελλάδα για αυτή τη δεκαετία εξελίσσεται στη Θεσσαλονίκη. Μία βασική γραμμή και ένας κλάδος με συνολικά 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 18 σταθμούς είναι σε πλήρη εξέλιξη αυτή τη στιγμή.
Δεν είμαστε κοντά στη λειτουργία αλλά έχουμε πολλά θετικά. Τα έργα της βασικής γραμμής έχουν ξεπεράσει τις «παιδικές ασθένειες» και κινούνται με θετικούς ρυθμούς. Τα έργα της επέκτασης δείχνουν να έχουν μια δική τους ανεξάρτητη και σταθερή πορεία.
Θα έλεγα πως με τη λειτουργία αυτών των πρώτων έργων Μετρό στην πόλη το 2018 θα γίνει μία μεγάλη επανάσταση κυκλοφοριακή στην πόλη, όπως αντίστοιχα έγινε στην Αθήνα το 2000, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Ευρώπης με την εκκίνηση ενός συστήματος Μετρό.
Σε εξέλιξη έχουμε και τα έργα αναβάθμισης της Περιφερειακής στο δυτικό της τμήμα. Στις αρχές του 2016 όλη η Περιφερειακή θα μπορεί να διασχίζεται με άνεση σε περίπου 15 λεπτά. Θα ενώνει τα δύο άκρα της πόλης (στα δυτικά όχι τελείως) και θα φέρει πιο κοντά το Αεροδρόμιο και τη Χαλκιδική. Σημαντικό είναι και το οδικό έργο σύνδεσης του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ που ολοκληρώνεται τους επόμενους μήνες.
Σε εξέλιξη είναι τα έργα αναβάθμισης του διαδρόμου προσαπογειώσεων στο Αεροδρόμιο Μακεδονία και αν δεν έχουμε άλλες καθυστερήσεις σε 1,5 χρόνο θα λειτουργεί ενώ μικρότερα έργα του Δήμου που περιλαμβάνουν μεγάλες αναπλάσεις στο κέντρο είναι σε φάση υλοποίησης. Αυτές θα είναι έτοιμες σε περίπου 2 χρόνια από σήμερα.
Η πόλη όμως έχει στα σκαριά και άλλα μεγάλα έργα που θα ξεδιπλώνονται τα επόμενα χρόνια. Θα αποκτήσει το city train (ένα δίκτυο προαστιακού για τα δυτικά κυρίως προάστια), γραμμή τραμ, ίσως μία γραμμή τελεφερίκ από το κέντρο στο Σέιχ Σου. Υπάρχει και το πλάνο για την Εξωτερική Περιφερειακή, τη νέα Μαρίνα στο κέντρο της πόλης, την επέκταση του 6ου προβλήτα, τις νέες επεκτάσεις του Μετρό προς Ευκαρπία, Εύοσμο, Αεροδρόμιο.
Όλα αυτά δεν γίνονται σε μία μέρα, αλλά το σπουδαίο είναι ότι έχουμε ένα σαφές πλάνο. Η ασάφεια και η αερολογία παλαιότερων δεκαετιών έχει πλέον –ευτυχώς- παρέλθει για την πόλη και αν βάλουμε ένα πιο μακρύ χρονοδιάγραμμα, για το 2025 πιθανότατα, θα βλέπαμε όλα τα παραπάνω ολοκληρωμένα και τη Θεσσαλονίκη πλήρως μεταμορφωμένη.
Βέβαια, η ταλαιπωρία και η αστοχία στο βασικό έργο του Μετρό έχουν φέρει πολλές –δίκαιες- γκρίνιες για την πορεία της πόλης, όμως αυτή η έξτρα αναμονή τελικά θα φέρει και το πρώτο απτό αποτέλεσμα της αλλαγής της αιώνιας πόλης της Μακεδονίας.
Αξίζει λοιπόν τον κόπο να περιμένουμε; Φυσικά, θα έλεγα η Θεσσαλονίκη αρχίζει και «βλέπει» το μέλλον της, που είναι καλύτερο, φωτεινότερο και πιο αισιόδοξο.
Με τα μάτια στραμμένα στη Θεσσαλονίκη λόγω της ετήσιας ΔΕΘ και των αντίστοιχων πολιτικών εξαγγελιών είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να δούμε τι συμβαίνει στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας.
Στην ουσία σήμερα η Θεσσαλονίκη είναι σε μία φάση μετεξέλιξης. Περνά από το στάδιο της μεγάλης περιφερειακής πόλης της Ελλάδας και της Ευρώπης και γίνεται Μητρόπολη. Αυτή η μετεξέλιξη δεν είναι ανώδυνη και μικρή χρονική.
Θα χρειαστούν αρκετά χρόνια και μεγάλη υπομονή από τους κατοίκους για να αρχίσει να αποδίδει καρπούς αυτό που συμβαίνει στην πόλη και που πρόκειται να της αλλάξει φυσιογνωμία αλλά την πορεία της στο μέλλον.
Δεν είναι τα έργα εκείνα που θα την αλλάξουν, είναι οι άνθρωποι που μέσα από αυτά τα νέα έργα θα δουν μία νέα πόλη, φιλικότερη, ανεκτικότερη, ανώτερη, μια Μητρόπολη για όλους. Αν μπορούσα να φανταστώ τη Θεσσαλονίκη στα τέλη της δεκαετίας νομίζω ότι θα έβλεπα μία καλύτερη πόλη με περισσότερη ζωντάνια, και με νέο αέρα.
Το μεγαλύτερο σύμπλεγμα συγκοινωνιακών έργων στην Ελλάδα για αυτή τη δεκαετία εξελίσσεται στη Θεσσαλονίκη. Μία βασική γραμμή και ένας κλάδος με συνολικά 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 18 σταθμούς είναι σε πλήρη εξέλιξη αυτή τη στιγμή.
Δεν είμαστε κοντά στη λειτουργία αλλά έχουμε πολλά θετικά. Τα έργα της βασικής γραμμής έχουν ξεπεράσει τις «παιδικές ασθένειες» και κινούνται με θετικούς ρυθμούς. Τα έργα της επέκτασης δείχνουν να έχουν μια δική τους ανεξάρτητη και σταθερή πορεία.
Θα έλεγα πως με τη λειτουργία αυτών των πρώτων έργων Μετρό στην πόλη το 2018 θα γίνει μία μεγάλη επανάσταση κυκλοφοριακή στην πόλη, όπως αντίστοιχα έγινε στην Αθήνα το 2000, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Ευρώπης με την εκκίνηση ενός συστήματος Μετρό.
Σε εξέλιξη έχουμε και τα έργα αναβάθμισης της Περιφερειακής στο δυτικό της τμήμα. Στις αρχές του 2016 όλη η Περιφερειακή θα μπορεί να διασχίζεται με άνεση σε περίπου 15 λεπτά. Θα ενώνει τα δύο άκρα της πόλης (στα δυτικά όχι τελείως) και θα φέρει πιο κοντά το Αεροδρόμιο και τη Χαλκιδική. Σημαντικό είναι και το οδικό έργο σύνδεσης του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ που ολοκληρώνεται τους επόμενους μήνες.
Σε εξέλιξη είναι τα έργα αναβάθμισης του διαδρόμου προσαπογειώσεων στο Αεροδρόμιο Μακεδονία και αν δεν έχουμε άλλες καθυστερήσεις σε 1,5 χρόνο θα λειτουργεί ενώ μικρότερα έργα του Δήμου που περιλαμβάνουν μεγάλες αναπλάσεις στο κέντρο είναι σε φάση υλοποίησης. Αυτές θα είναι έτοιμες σε περίπου 2 χρόνια από σήμερα.
Η πόλη όμως έχει στα σκαριά και άλλα μεγάλα έργα που θα ξεδιπλώνονται τα επόμενα χρόνια. Θα αποκτήσει το city train (ένα δίκτυο προαστιακού για τα δυτικά κυρίως προάστια), γραμμή τραμ, ίσως μία γραμμή τελεφερίκ από το κέντρο στο Σέιχ Σου. Υπάρχει και το πλάνο για την Εξωτερική Περιφερειακή, τη νέα Μαρίνα στο κέντρο της πόλης, την επέκταση του 6ου προβλήτα, τις νέες επεκτάσεις του Μετρό προς Ευκαρπία, Εύοσμο, Αεροδρόμιο.
Όλα αυτά δεν γίνονται σε μία μέρα, αλλά το σπουδαίο είναι ότι έχουμε ένα σαφές πλάνο. Η ασάφεια και η αερολογία παλαιότερων δεκαετιών έχει πλέον –ευτυχώς- παρέλθει για την πόλη και αν βάλουμε ένα πιο μακρύ χρονοδιάγραμμα, για το 2025 πιθανότατα, θα βλέπαμε όλα τα παραπάνω ολοκληρωμένα και τη Θεσσαλονίκη πλήρως μεταμορφωμένη.
Βέβαια, η ταλαιπωρία και η αστοχία στο βασικό έργο του Μετρό έχουν φέρει πολλές –δίκαιες- γκρίνιες για την πορεία της πόλης, όμως αυτή η έξτρα αναμονή τελικά θα φέρει και το πρώτο απτό αποτέλεσμα της αλλαγής της αιώνιας πόλης της Μακεδονίας.
Αξίζει λοιπόν τον κόπο να περιμένουμε; Φυσικά, θα έλεγα η Θεσσαλονίκη αρχίζει και «βλέπει» το μέλλον της, που είναι καλύτερο, φωτεινότερο και πιο αισιόδοξο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου