κείμενο από το ypodomes.com
Η προσφώνηση του Προέδρου της COSCO για το λιμάνι του Πειραιά ως "μαργαριτάρι της Μεσογείου¨ ίσως ακούγεται υπερβολική στα αυτιά μας.
Στην ουσία η παραπάνω προσφώνηση δεν είναι κάτι άλλο από την απεικόνιση του τι σημαίνει για τον Κινεζικό κολοσσό το ελληνικό λιμάνι. Το ¨μαργαριτάρι" είναι κάτι σπάνιο, είναι κάτι που πρέπει να ψάξεις πολύ για να το βρεις.
Αυτό έκαναν οι Κινέζοι το 2009 και πέτυχαν διάνα. Είδαν ότι οι ανεκμετάλλευτες δυνατότητες του λιμανιού είναι τεράστιες γεγονός που καταγράφηκε από την αλματώδη αύξηση της εμπορικής κίνησης από 1,5 προβλήτα που διαχειρίζονται.
Τώρα με την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών η COSCO θα λειτουργήσει και τον (ελαφρώς προβληματικό και χρίζων ανακατασκευής) πρώτο προβλήτα, που μέχρι πρότινως είχε υπό την σκέπη του ο ΟΛΠ, τον Ιούνιο θα δοθεί προς χρήση ένα τμήμα του 3ου Προβλήτα ενώ το 2018 θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως όλος ο 3ος προβλήτας.
Η δυναμική αναπτυξιακή προοπτική που αναμένεται να αυξήσει ακόμα περισσότερο με την ορθόδοξη εκμετάλλευση και άλλων χώρων στα διοικητικά όρια του λιμανιού θα δώσει επίσης αποτελέσματα.
Εδώ πλέον εισέρχεται και φλέγον ζήτημα των υποστηρικτικών υποδομών για λειτουργήσει ομαλά το λιμάνι στην εκρηκτική άνοδο που θα έχει τα επόμενα χρόνια.
Οι σημερινές συνθήκες είναι μεν καλές αλλά δεν είναι αρκετές για να μπορέσουν να φέρουν εις πέρας το βαρύ έργο των μεταφορών όπως αυτές θα διαμορφωθούν στο μέλλον.
Πέρα από τη σιδηροδρομική γραμμή που υπάρχει σήμερα και που ενώνει το λιμάνι με το Θριάσιο και κατ` επέκταση με το σιδηροδρομικό δίκτυο, δεν υπάρχει κάτι άλλο που να μπορέσει να δεχθεί τους μεγάλους φόρτους των επόμενων ετών που θα είναι σταθερά αυξητικοί.
Εδώ, έρχεται ο σχεδιασμός για τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Θριάσιο-Θήβα που μπορεί να δώσει τη λύση καθώς θα υπάρχει πλέον χώρος για να μπορούν τα εμπορευματικά τρένα να διεξάγουν περισσότερα δρομολόγιο στην (μελλοντικά) κορεσμένη σιδηροδρομικά Αττική. Επιπλέον θα συντομεύσει την διαδρομή προς Θεσσαλονίκη και προς σύνορα κατά 30χλμ.
Ο σχεδιασμός μιλά για κατασκευή που θα τραβήξει χρηματοδότηση από το επόμενο ΕΣΠΑ (2021-2027) ή άλλο χρηματοδοτικό μείγμα αλλά είναι σοβαρή η πιθανότητα να επισπευθεί το project καθώς αν υπολογισθεί η αύξηση των φορτίων από εμπορευματοκιβώτια τα επόμενα χρόνια θα μας φέρει σε μία δύσκολη σιδηροδρομικά διαχείριση.
Αναφορικά με το οδικό δίκτυο της περιοχής είναι σαφέστατα καλό το ότι η Εθνική Οδός προς Πελοπόννησο αλλά και η Αττική Οδό είναι κοντά αλλά θα χρειαστουν ενισχύσεις και εδώ.
Οι φόρτοι που θα δεχθεί η Νέα Οδός (το τμήμα του ΠΑΘΕ από την Αθήνα μέχρι τη Φθιώτιδα) θα είναι εξαιρετικά μεγάλοι και το ίδιο και η Αττική Οδός. Τα βασικά έργα θέτουν σοβαρή υποψηφιότητα για να βοηθήσουν στην απρόσκοπτη ροή στη μεταφορική κίνηση είναι η σύνδεση της Λ.Σχιστού με την Αττική Οδό μέσω ενός πολυεπίπεδου ανισόπεδου κόμβου.
Το έργο αυτό έφτασε στο παρά πέντε να δημοπρατηθεί το 2013 αλλά τελικά το συγκεκριμένο έργο απεντάχθηκε από το ΕΣΠΑ.
Δεύτερο αλλά ανώριμο έργο είναι αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Υλίκη ο οποίος ήταν μέχρι και πέρυσι ένα από τα νέα έργα με παραχώρηση ωστόσο ακυρώθηκε λόγω πιθανής απαίτησης άλλου παραχωρησιούχου (Νέα Οδός).
Αυτός ο νέος οδικός άξονας επίσης θα πρόσφερε μία διαδρομή κατά 50χλμ συντομότερη αλλά και θα παρέκαμπτε όλη την Αττική άμεσα δίνοντας εναλλακτική όδευση για τα μεταφορικά δρομολόγια.
Οι γενικότερες υποδομές που θα χρειαστεί το λιμάνι θα πρέπει οπωσδήποτε να αποτιμηθούν με μία μελέτη, ένα master plan στο οποίο θα κινείται χρόνο με το χρόνο αυτή η μεγάλη επένδυση.
Άλλωστε δεν είναι τυχαίο αυτό που είπε ο Κινέζος επικεφαλής της COSCO Xu Lirong πως με την ολοκλήρωση της εξαγοράς, Cosco θα κεφαλαιοποιήσει τη στρατηγική ευκαιρία που παρουσιάζει η πρωτοβουλία “One Belt, One Road”, ξεκινώντας δυναμικά μια νέα σειρά επενδύσεων σε υποδομές και λειτουργίες, που θα εξορθολογίσουν πλήρως τις επιδόσεις του λιμανιού και θα βοηθήσουν τον ΟΛΠ να αξιοποιήσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του και να καταστεί ένα από τα κορυφαία λιμάνια στην Ευρώπη.
Ποιες θα είναι αυτές οι επενδύσεις και λειτουργίες; Δεν μένει παρά να το μάθουμε το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου