Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 12 Μαρτίου 2018

Αναγκαία η αποφασιστική επέκταση του δικτύου Μετρό της Αθήνας

κείμενο από το ypodomes.com
Η ανάγκη διεύρυνσης του δικτύου Μετρό στην Αθήνα είναι μία πραγματικότητα η οποία δεν νομίζω ότι αμφισβητείται. Το γεγονός ότι σήμερα η πόλη διαθέτει 3 γραμμές είναι αξιοσημείωτη μιας και 18 χρόνια πριν είχαμε μόλις 1 γραμμή με 24 σταθμούς. Σήμερα ο αριθμός των σταθμών είναι 65.
Αυτό το άλμα μπορεί να είναι σημαντικό, όχι όμως ικανοποιητικό για μία πόλη στο μέγεθος της Αθήνας. Αξίζει για παράδειγμα να αναφέρουμε ότι η Βιέννη, πόλη με 1,8εκατ.κατοίκους έχει 5 γραμμές με μήκος 78,5χλμ και 104 σταθμούς ενώ το Μιλάνο που έχει περίπου παρόμοιο πληθυσμό έχει 4 γραμμές με 101χλμ μήκος, 113 σταθμούς και μία νέα υπό κατασκευή Μετρό.
Αυτό σημαίνει πως η Αθήνα των 4εκατ.κατοίκων έχει ένα αξιοπρεπές δίκτυο Μετρό αλλά συγκριτικά με άλλες Ευρωπαϊκές πόλεις, υστερεί σημαντικά. Κάποιοι από εσάς θα θυμάστε εκείνο το περιβόητο σχέδιο Σουφλιά των 8 γραμμών που κάλυπτε την πόλη και το οποίο από πολλούς χαρακτηρίστηκε Φαραωνικό.
Η Αθήνα ίσως να μην έχει ανάγκη 8 γραμμές και τόσο πυκνή κάλυψη όμως σίγουρα χρειάζεται εκτεταμένες επεκτάσεις και νέες γραμμές για να μπορεί να καλύψει τις αυξανόμενε ανάγκες μετακίνησεις μέσα στην πόλη, ιδιαίτερα στην μετά-κρίση εποχή.
Τι έχουμε όμως σήμερα; την επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά που θα δώσει 6 νέους σταθμούς μέχρι το 2021 και θα αυξήσει το σύνολο στους 72 και μία 4η γραμμή η οποία θα δώσει μέχρι τα τέλη της ερχόμενης δεκαετίας ακόμα 15 σταθμούς και θα ανεβάσει τον αριθμό στους 87.
Είναι φανερό ότι ο αριθμός αυτός και μάλιστα σε ορίζοντα δεκαετίας είναι μάλλον μικρός και σε αυτό συνετέλεσε δυστυχώς η κρίση που φρενάρισε τις όποιες προσπάθειες στο πρώτο μισό της τρέχουσας δεκαετίας.
Αυτό που προέχει να γίνει και μάλιστα με όσο το δυνατόν πιο γρήγορους ρυθμούς είναι να βρεθεί το μοντέλο και η χρηματοδότηση για την υλοποίηση και των επόμενων φάσεων της Γραμμής 4 δηλαδή την επέκταση προς Κηφισίας για να φτάσει μέχρι την Εθνική Οδό στη Λυκόβρυση και την επέκταση μέχρι Περισσό για να κουμπώσει με τη Γραμμή 1. Πρόκειται για ένα σύνολο 13 επιπλέον σταθμών που θα φτάσει την Αθήνα στους 100 σταθμούς.
Επιπλέον είναι ανάγκη να επεκταθεί η Γραμμή 2 προς το Ίλιον αλλά και εκεί πρέπει να εξευρεθούν τα κεφάλαια ενώ χρειάζεται και ο κλάδος της Γραμμής 4 (ή μήπως η νέα Γραμμή 5) από τον Ευαγγελισμό μέχρι την Άνω Ηλιούπολη. Είναι επιπλέον 6 σταθμοί που θα φτάσουν συνολικά το δίκτυο της Αθήνας στους 106 σταθμούς.
Τα κεφάλαια που απαιτούνται για αυτά τα 4 projects εκτιμώνται σε περίπου 2,5δισ.ευρώ, ποσό σημαντικά μεγάλο για να "αλιευθεί" μέσα από τα ολοένα και συρρικνούμενα κοινοτικά κεφάλαια των ΕΣΠΑ. Εδώ λοιπόν είναι που η κουβέντα πρέπει να ανοίξει και να δούμε αν στα επόμενα έργα Μετρό μπορούμε να έχουμε blending χρηματοδότησης προκειμένου να μπορέσει να καλυφθεί πιο αποτελεσματικά η πόλη και μαζί με το δίκτυο Προαστιακού και Τραμ να σηκώσει αποτελεσματικά το βάρος της καθημερινής μετακίνησης στην Μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας.
Πέρα από την ΕΤΕπ η οποία είναι μόνιμος σύμμαχος της Αττικό Μετρό (και συνολικά της χώρας) στα έργα Μετρό, από που αλλού θα μπορούσαν να αναζητηθούν και τελικά να αντληθούν κεφάλαια; Είναι η περίπτωση του λεγόμενου "Πακέτου Γιουνκέρ" ενδιαφέρουσα; Η απάντηση είναι ναι, εφόσον δοθούν στους επενδυτές κίνητρα. Για να μπορέσουν να συγκεντρωθούν κεφάλαια 2,5 και πλέον δισ.ευρώ, θα χρειαστεί να συμπράξουν τα κεφάλαια της ΕΕ, της χώρας, της ΕΤΕπ και επενδυτών και τότε θα μπορέσει να γίνει πραγματικότητα η πληρέστερη κάλυψη της Αθήνας σε Μετρό.
Η κουβέντα για το blending χρηματοδότησης έχει ήδη ανοίξει και στο Υπουργείο Υποδομών και θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε αν τελικά κατευθυνθούμε σε μία τέτοια λύση που θα εξυπηρετούσε πρώτα απ`όλα την ίδια την Αθήνα ενώ και σε κατασκευαστικό επίπεδο μαζί με το 1,8δισ.ευρώ της πρώτης φάσης της Γραμμής 4 θα έδινε νέο αίμα στον τομέα που πλέον έχει σημαντική εμπειρία από παρόμοια έργα και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Το σημαντικό στην υπόθεση των νέων έργων Μετρό δεν είναι βέβαια μόνο η χρηματοδότηση αλλά και η κατανόηση ότι με τον σημερινό ρυθμό επέκτασης του δικτύου η Αθήνα πάντα θα κυνηγά την στατιστική και ότι κάποια στιγμή πρέπει να γίνει η υπέρβαση, η πόλη να καλύψει τις ανάγκες της και από εκεί και έπειτα να δούμε σε βάθος χρόνου συμπληρωματικές παρεμβάσεις στην επέκταση του δικτύου.
Το κρίσιμο όμως σημείο, ο παράγοντας Χ, είναι η πολιτική βούληση για να προχωρήσει ένα τέτοιο φιλόδοξο σχέδιο (που ενδεχομένως να συμπεριελάμβανε και τις 3 επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης κόστους περίπου 1,5δισ.ευρώ) που παρόμοιο της μπορούμε να βρούμε μόνο στην περίπτωση της υλοποίησης των αυτοκινητόδρομων που μπορεί να διήρκησε σχεδόν 17 χρόνια από την πρώτη εξαγγελία τους, άφησε όμως μία μεγάλη κληρονομιά για τη χώρα και το δικαίωμα σήμερα να πανηγυρίζει ότι έχει από τα πιο πυκνά δίκτυα αυτοκινητόδρομων στην Ευρώπη, κάνοντας το με blending χρηματοδότησης σε μία εποχή που ήταν πολλή πιο άγουρη από τη σημερινή. Άρα, δεν ανακαλύπτουμε Ατλαντίδα, κοιτάμε συνταγές του παρελθόντος, διορθώνουμε, εκσυγχρονίζουμε και προχωράμε.
Οι επεκτάσεις του Μετρό σε όλη την Ευρώπη, όπου δεν υπάρχει πυκνό δίκτυο είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση από την Κομισιόν, την ΕΤΕπ και επενδυτές και θεωρείτα το αγαπημένο "παιδί" των κατασκευών. Μήπως ήρθε η ώρα να το δούμε πιο αποφασιστικά;
Καλή Εβδομάδα σε όλους

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα