Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 19 Μαρτίου 2018

Οι καθυστερήσεις των νέων έργων, που οφείλονται και γιατί είναι τόσο έντονες;

κείμενο από το ypodomes.com
Οι αργοί ρυθμοί με τους οποίους δείχνει να κινείται η υπόθεση της υλοποίησης των έργων νέας γενιάς έχει αρχίσει και προκαλεί ανησυχία στους κόλπους του τεχνικού κλάδου και οι περισσότεροι πλέον χτυπούν καμπανάκια κινδύνου για αυτό.
Είναι γεγονός ότι ενώ περιμέναμε τώρα αρχές της χρονιάς να ξεκινήσουν κάποια μεγάλα έργα όπως το Καστέλι, το νότιο τμήμα του Ε65 και κάποια μικρότερα έργα όπως o υποθαλάσσιος αγωγός νερού προς Αίγινα η γενικότερη εικόνα δείχνει ότι το 2018 θα έχει εκκινήσεις έργων αλλά όχι με την ορμή με την οποία θα τα θέλαμε.
Αυτό σημαίνει με τη σειρά του ότι ο κύκλος των νέων έργων της χώρας οδεύει και πάλι με χρονοκαθυστέρηση όπως τόσες φορές έχει συμβεί στο παρελθόν. Άλλωστε είναι κάτι που το έχουμε επισημάνει πολλές φορές στο παρελθόν, ότι το gap μεταξύ των έργων που τελειώνει κι των έργων που ξεκινούν δημιουργεί πάντα πρόβλημα στον τεχνικό κλάδο.
Ένα καλό ερώτημα είναι βέβαια, γιατί συμβαίνει αυτό; Δεν έχουμε φροντίσει όλα τα χρονιά να υπάρχει ένα "ρολάρισμα" στα έργα και αυτό προκαλεί και το συγκεκριμένο φαινόμενο. Μία άλλη αιτία είναι το ΕΣΠΑ. Τα περισσότερα έργα στη χώρα γίνονται κάτω από την ομπρέλα του ΕΣΠΑ οπότε ο χρόνος ολοκλήρωσης συνδέεται άμεσα με την λήξη χρηματοδότησης του εκάστοτε ΕΣΠΑ.
Εδώ βέβαια, έχουμε και τα έργα phasing που "σώζουν" την παρτίδα καθώς η συνέχεια έργων από το ένα ΕΣΠΑ στο άλλο δημιουργεί μία ροή χρήματος που κάπως μειώνει το πρόβλημα. Τώρα, ένα άλλο θέμα που προκαλεί καθυστερήσεις είναι το ίδιο το ΕΣΠΑ. Με το πέρασμα του χρόνου είναι γενική παραδοχή ότι όσο πάει γίνεται και πιο γραφειοκρατικό, πιο δύσκολα διαχειρίσιμο.
Για παράδειγμα το Λαμία-Ξυνιάδα έχει μεγάλες καθυστερήσεις οι οποίες είναι αποκλειστικά λόγω της ατελείωτης αλληλογραφίας Αθήνας-Βρυξελλών, ενώ παράγοντες του Υπουργείου μιλούν ακόμα και για εσωτερικές διαφωνίες στις υπηρεσίες της Κομισιόν κατά τη διάρκεια ελέγχου της ικανότητας χρηματοδότησης ενός έργου.
Το θέμα των καθυστερήσεων των δημόσιων έργων φυσικά είναι πιο έντονο λόγω και της γενικευμένης καθίζησης των ιδιωτικών έργων που μόνο τον τελευταίο χρόνο έχουν δείξει μία μεγαλύτερη κινητικότητα. Για όσο διάστημα η ζυγαριά δημόσιων-ιδιωτικών έργων θα είναι χωρίς την απαιτούμενη ισορροπία, τόσο πιο έντονο θα είναι το "πνίξιμο" του τεχνικού κλάδου σε περιόδους όπως αυτός που ζούμε τώρα.
Πάντως όσο και αν δεν θέλουμε να το κατανοήσουμε οι διαδικασίες πλέον και των ίδιων των έργων δεν βοηθά στο γρήγορο πέρασμα τους σε κατασκευή. Για παράδειγμα, το έργο για την Υποθαλάσσια Σαλαμίνας είναι σε δημοπράτηση από το 2016 και η κατασκευή θα αρχίσει το 2019. Η Γραμμή 4 δημοπρατήθηκε πέρυσι και όπως πάει το έργο θα ξεκινήσει το 2020. Ας μην πούμε βέβαια για το Πάτρα-Πύργος που είναι ειδική περίπτωση καθώς δημοπρατείται από το 2015...
Όλα αυτά μαζί με την κρίση που μας επηρεάζει, δημιουργεί ένα δύσκολο σκηνικό στο οποίο ο τεχνικός κλάδος καλείται να αντέξει, να πληρώνει εισφορές που χαρακτηρίζονται ως μη βιώσιμες και παράλληλα πολλές φορές να στηρίζει την οικονομία μιας και είναι από τους μεγαλύτερους κλάδους της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα