Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2018

Αλλάζουν οι προδιαγραφές στις μελέτες ύδρευσης, αποχέτευσης

κείμενο από το ypodomes.com
Το ότι οι ΣΔΙΤ που έχουν πραγματοποιηθεί στη χώρα είναι επιτυχημένες και έχουν αναχθεί σε ένα νέο μοντέλο υλοποίησης σοβαρών υποδομών το έχουμε εμπεδώσει εδώ και καιρό και μάλιστα βλέπουμε και τα αποτελέσματα τους. Σχολεία, Πυροσβεστικοί Σταθμοί, Συστήματα Συγκοινωνιών, Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων κ.α. συνθέτουν μία νέα λογική στο πως συνεργάζεται το κράτος με τον ιδιωτικό τομέα, σε μία χώρα που οι σχέσεις των δύο αυτών μερών μόνο αρμονικές δεν είναι.
Οι ΣΔΙΤ πλέον έπαψαν να είναι ένα "δεκανίκι" για έργα που αλλιώς δεν θα πραγματοποιούνταν ποτέ και στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ αυτό μπορούν να το υπερηφανεύονται. Τα έργα ΣΔΙΤ είναι επιλογή και όλο και περισσότεροι φορείς κατευθύνονται σε αυτή τη λύση που εξασφαλίζει ποιοτικότερα έργα, καλύτερη χρηματοδότηση, συντήρηση τους κατά την περίοδο λειτουργίας και μία εξασφάλιση ότι στο σύνολο του το project θα διατηρηθεί σε ένα υψηλό επίπεδο σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.
Αυτό όμως που μέχρι σήμερα δεν είχαμε δει, είναι την -θριαμβευτική όπως αποδείχθηκε- είσοδο των ΣΔΙΤ στον τομέα υλοποίησης έργων αυτοκινητόδρομων. Όταν ανακοινώθηκε το διπλό πακέτο διαγωνισμών για τον ΒΟΑΚ με το δεύτερο τμήμα των 22χλμ να υλοποιείται με ΣΔΙΤ, υπήρξε μία συγκρατημένη στάση αναφορικά με την ικανότητα της διαδικασίας να φτάσει μέχρι το τέλος, δηλαδή την υπογραφή της σύμβασης.
Επειδή όλα τελικά κρίνονται εκ του (πρώτου μέχρι τώρα) αποτελέσματος, οφείλουμε να πούμε ότι έχουμε μία εντυπωσιακή αποδοχή της αγοράς σε αυτό το έργο, ένα μήνυμα εμπιστοσύνης σε ένα βαρύ έργο υποδομής με πολύ μεγάλο κόστος. Τα περίπου 250εκατ.ευρώ που αφορά την κατασκευή του, τοποθετούν αυτό το ΣΔΙΤ ως το μεγαλύτερο όλων των εποχών στην βραχεία πορεία τους μέχρι τώρα στη χώρα και το πλέον πετυχημένο, τουλάχιστον στην πρώτη του φάση.
Η συμμετοχή 5 πολύ μεγάλων ομίλων, με τους 3 "μεγάλους" (ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ-Marguerite) την Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ACCIONA-INTERTOLL και την Ισραηλινή δύναμη Shikun&Binui σχεδόν προεξοφλεί (με την ελπίδα ότι δεν βιαζόμαστε να το πούμε) την επιτυχία του διαγωνισμού. To ότι κατέβηκε ένα από τα μεγαλύτερα Ευρωπαϊκά επενδυτικά fund (για πρώτη φορά σε διαγωνισμό έργου υποδομής), μία μεγάλη Ισπανική και μία μεγάλη Ισραηλινή εταιρεία μαζί με τις κλασσικές δυνάμεις της χώρας, είναι μία μεγάλη επιτυχία. Αν προσπαθήσουμε κάπως να αποκωδικοποιήσουμε αυτό που συνέβη θα τολμούσα να πω, ότι οι ΣΔΙΤ "κλείνουν το μάτι" και στα μεγάλα έργα, αρκεί οι διαγωνισμοί να είναι ελκυστικοί για την αγορά.
Αν τελικά όλα πάνε καλά και οδηγηθούμε στην υπογραφή αυτού του οδικού ΣΔΙΤ, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα γίνει πιλότος για άλλα παρόμοια έργα, όχι απαραίτητα μόνο οδικά (γιατί όχι σιδηροδρομικά ή Μετρό) που μπορεί να βγάλει στην επιφάνεια μία ολοκλήρη νέα γενιά έργων που για πρώτη φορά μετά από σχεδόν 40 χρόνια δεν θα χρειάζονται την σχεδόν αποκλειστική χρηματοδότηση από ΕΣΠΑ και ΠΔΕ και θα μπορέσει να "παρασύρει" νέους επενδυτές σε νέους επενδυτικούς προορισμούς.
Αυτό που έχει μεγάλη σημασία αυτή τη στιγμή είναι να διαφυλαχθεί η επιτυχία αυτού του διαγωνισμού-πιλότου και να ολοκληρωθεί. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα σε αυτό το "υβριδικό" διπλό έργο. Σε αυτό το διάστημα θα μπορέσει και να γίνει περισσότερο κατανοητό μέχρι που μπορούν να φτάσουν οι ΣΔΙΤ (μέχρι πριν 1-2 χρόνια λέγαμε ότι έχουν όρια και απευθύνονται κυρίως σε μικρά και μεσαία έργα) και να δοκιμαστεί η εφαρμογή τους και σε άλλα πεδία έργων βαριάς υποδομής δηλαδή να έχουμε και το "μήνυμα ελήφθη" από την Πολιτεία.
Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένας βασικός παράγοντας επιτυχίας των ΣΔΙΤ που έχουν πολλαπλή χρηματοδότηση είναι η επενδυτική σταθερότητα και η διάθεση για την προσέλκυση επενδυτών. Αυτό είναι μία άλλη συνιστώσα που πάντα βοηθά ή τορπιλίζει ένα έργο υπό δημοπράτηση. Αν λοιπόν βρισκόμαστε σε μία νέα ευκαιρία στο χώρο των έργων, θα το διαπιστώσουμε το επόμενο χρονικό διάστημα, όμως οι ΣΔΙΤ μας κλείνουν το μάτι και ο ικανός κ.Μαντζούφας τελικά πάντα βρίσκει τον τρόπο να μας ξαφνιάζει ευχάριστα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα