Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2018

Μέχρι που πρέπει να φτάσει το σύγχρονο ηλεκτροκίνητο τρένο; ΠΑΘΕΠ ή σιδηροδρομικό δίκτυο;

κείμενο από το ypodomes.com
Ο σχεδιασμός των βασικών συγκοινωνιακών δικτύων της χώρας, τουλάχιστον όπως δομήθηκε τη δεκαετία του 1990 δημιούργησε κάποια δεδομένα και κάποια στεγανά που σήμερα τα βλέπουμε μπροστά μας και μοιάζουν λίγο ως αναπτυξιακά "αναχώματα". Για παράδειγμα ο κύριος αυτοκινητόδρομος της χώρας ονομάστηκε ΠΑΘΕ, ακρωνύμιο από τις πόλεις Πάτρα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Εύζωνοι. Ο δε κύριος σιδηροδρομικός διάδρομος ΠΑΘΕΠ, με τις ίδιες πόλεις προσθέτωντας και τον κλάδο προς Προμαχώνα.
Όταν το 2001 ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κώστας Λαλιώτης έβαλε μπρος το πλάνο των 5 αυτοκινητόδρομων, φάνταζε τότε ως ένα κολοσσιαίο έργο που το έβαλε σε τροχιά υλοποίησης (με όλα τα προβλήματα που είδαμε στη συνέχεια) ο επόμενος Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς. Στην πραγματικότητα αυτό που έκαναν αυτοί οι δύο Υπουργοί ήταν (για καλό όλων τελικά) ήταν να ακυρώσουν τον περίφημο ΠΑΘΕ δηλαδή ένα αυτοκινητόδρομο και να δημιουργήσουν αυτό που η χώρα μας έχει σήμερα, το δίκτυο αυτοκινητόδρομων. Χάρις σε αυτό το τότε Φαραωνικό όπως φάνταζε σχέδιο η Ελλάδα μπορεί να στηριχθεί και να αναπτύξει απεριόριστα τις οδικές και συνδυασμένες μεταφορές από το μεγαλύτερο τμήμα της χώρας, συνδεόμενη με μεγάλα αστικά κέντρα, ΒΙΠΕ, λιμάνια και αεροδρόμια.
Όπως βλέπουμε το δίκτυο αυτό θα μεγαλώσει με προσθήκες σε νέες περιοχές της χώρας. Αυτή η μεγάλη παρακαταθήκη, έγινε δυνατή γιατί ξεπεράστηκαν αντιλήψεις που ήθελαν τη χώρα καθηλωμένη με ένα μικρό δίκτυο δρόμων "που βγαίνει οικονομικά". Παρά τις αδυναμίες του υπάρχοντος συστήματος λειτουργίας που συμπυκνώνεται στα πολύ αλμυρά διόδια που με τις παρούσες οικονομικές συνθήκες δεν επιτρέπουν μεγάλες αυξήσεις στις ροές αυτών των αξόνων, η αξία αυτών των δρόμων ανακαλύπτεται μέρα με τη μέρα και το μέλλον τους συνδέεται άρρηκτα πλέον με την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
Κάπου σε αυτό το σταυροδρόμι, με 20 χρόνια καθυστέρηση είμαστε και στο σιδηρόδρομο. Οι ομοιότητες είναι συγκλονιστικά ίδιες. Πασχίζουμε να ολοκληρώσουμε τον ΠΑΘΕΠ. Με τις καλύτερες συνθήκες στο τέλος του χρόνου θα ολοκληρωθεί το τμήμα από τον Πειραιά μέχρι την Ειδομένη και τμηματικά μέχρι το 2025 μέχρι τον Προμαχώνα και μέχρι την Πάτρα.
Η αντίληψη που επικρατεί σήμερα είναι πως αυτό είναι το βασικό δίκτυο της χώρας και πως ο σιδηρόδρομος δεν μπορεί να πάει παντού. Αυτό με τη σειρά του αποκλείει πολύ μεγάλα τμήματα της χώρας όπως σχεδόν όλη δυτική, κεντρική και νότια Πελοπόννησος, μεγάλα τμήματα της Δυτικής Στερεάς Ελλάδας, όλη την Ήπειρο και μεγάλο τμήμα της Δυτικής Μακεδονίας. Αν το δούμε γεωγραφικά είναι αποκλεισμένο σχεδόν όλο το δυτικό τμήμα της χώρας με εξαίρεση τη γραμμη που θα φτάσει μέχρι την Πάτρα.
Εδώ λοιπόν ίσως είναι μία καλή ευκαιρία να δούμε αν το -επιτυχημένο- σενάριο θα μπορούσε να βγάλει τη χώρα απο αυτή την ιδεολογία και να της δώσει την ευκαιρία να αποκτήσει σιδηροδρομικό δίκτυο. Άλλωστε μία πικρή πραγματικότητα είναι πως η Ελλάδα ακόμα και σε αντιστοιχία με άλλες χώρες ιδίου γεωγραφικού ή πληθυσμιακού μεγέθους έχει συγκριτικά πολύ μικρότερο δίκτυο.
Στο βορρά ένα ελπιδοφόρο μήνυμα αποτελεί η τροχοδρόμηση του ανατολικού τμήματος της σιδηροδρομικής Εγνατίας (μέσω του Sea2Sea). Από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αλεξανδρούπολη και το Ορμένιο μπαίνουν οι βάσεις να δούμε τη γραμμή αυτή να εκσυγχρονίζεται και να αναβαθίζεται μέσα στα επόμενα χρόνια. Ένα πλάνο που έβαλε στο τραπέζι ο νυν Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.
Αυτή η καλή αρχή ίσως είναι μία ευκαιρία να ξαναδούμε το θέμα των σιδηροδρόμων, νέων γραμμών και επαναλειτουργίας με αναβάθμιση όπου χρειάζεται δημιουργώντας ένα ικανό σιδηροδρομικό δίκτυο στο μεγαλύτερο τμήμα της χώρας. Η κουβέντα δεν είναι αν θα δημιουργήσουμε μονή ή διπλή γραμμή αλλά να υπάρχει γραμμή.
Έχουμε και πάλι στο βόρειο τμήμα της χώρας το δυτικό τμήμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας με τη δημιουργία νέας γραμμής που θα φτάσει μέσω Βέροιας, Κοζάνης και Καλαμπάκας τα Ιωάννινα και την Ηγουμενίτσα και επιπρόσθετα θα μπορέσει με δύο νέους κλάδους να φτάσει στο Αλβανικό και Σκοπιανό δίκτυο.
Στην Πελοπόννησο επίσης έχουμε το αξεπέραστο όριο της Πάτρας που όπως και με τους αυτοκινητόδρομους μπορεί άνετα να επεκταθεί μέχρι τον Πύργο. Η λογική της αναβάθμισης μόνο, της υφιστάμενης μετρικής γραμμής, στερεί τη δυνατότητα στο να φτάσει το ηλεκτροκίνητο τρένο μέχρι την πρωτεύουσα της Ηλείας. Επίσης να μην ξεχνάμε το πλάνο για να ξαναζωντανέψει η γραμμή που από την Κόρινθο φτάνει μέσω Ναυπλίου μέχρι την Τρίπολη.
Μιλώντας για νέες γραμμές δεν πρέπει να ξεχνάμε το σχέδιο για την μεγάλη παράκαμψη Αττικής (οδικής και σιδηροδρομικής) Θριάσιο-Θήβα, τις επεκτάσεις προς τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου αλλά και τη δημιουργία ενός Προαστιακού στη Θεσσαλονίκη με νέα γραμμή στα δυτικά της πόλης.
Διαβάζοντας τα παραπάνω ίσως πολλοί πουν για Φαραωνικά σχέδια που η χώρα δεν αντέχει, για υπερβολές που τελικά δεν εξυπηρετούν (άραγε ποιον δεν), για αχρείαστα έργα, για έργα μόνο για τους "εργολάβους". Σε όλους εκείνους λοιπόν θα πω να ρίξουν μία ματιά στο οραματικό πλάνο των οδικών αξόνων του 2001 και 2005 και την σημερινή πραγματικότητα, στο γεγονός ότι οι υποδομές λειτουργούν ως χαλί για την ανάπτυξη και πως οι ανεπτυγμένες χώρες στηρίχθηκαν σε αυτές για να να προοδεύσουν και πως αχρείαστα έργα υπάρχουν όταν δεν τα εκμεταλλευόμαστε με σχέδιο και πλάνο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα