Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2023

Τα 30 μεγάλα έργα 4 δισ. ευρώ που δημοπρατήθηκαν το 2023

 κείμενο από το ypodomes.com

Τριάντα μεγάλα έργα προκηρύχθηκαν μέσα στο 2023 συνεχίζοντας την ανοδική πορεία των κατασκευών. Τώρα, φτάνοντας προς το τέλος του έτους μπορούμε να δούμε ποια ήταν αυτά τα έργα και ποιες εταιρείες προσέλκυσαν. Σχεδόν το σύνολο των έργων παραμένει υπό δημοπράτηση ενώ υπάρχει και ένα έργο το οποίο υπεγράφη.

Από τα τριάντα έργα, το μοναδικό που πλέον είναι υπό κατασκευή, είναι τα τρία νοσοκομεία σε Κομοτηνή, Θεσσαλονίκη και Σπάρτη, δωρεά του Ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου. Ανάδοχος είναι η ΑΒΑΞ με ένα κόστος που φτάνει τα 442 εκατ. ευρώ.

Ποια είναι όμως αυτά τα έργα; Θα τα κατηγοριοποιήσουμε σε έργα Μετρό, οδικά, Μονάδες απορριμμάτων, κτιριακά, αντιπλημμυρικά, αρδευτικά. Το σύνολο των έργων μας φτάνει σε ένα ποσό που ξεπερνά τα 2,5 δισ. ευρώ.

Έργα Μετρό

Εδώ έχουμε δύο έργα που αφορούν το Μετρό. Το πρώτο είναι κατασκευαστικό και αφορά την επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον. Το κόστος του έργου φτάνει με τον ΦΠΑ τα 680 εκατ. ευρώ και ο διαγωνισμός που ξεκίνησε φέτος στις 3 Μαϊου με την εκδήλωση ενδιαφέροντος προσέλκυσε συνολικά 4 σχήματα: ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM και ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Σε αυτή τη φάση ολοκληρώνονται οι διαδικασίες περιβαλλοντικών εγκρίσεων, ελέγχου των φακέλων των συμμετεχόντων προκειμένου να αποφασιστεί ποιοι είναι αυτοί που θα περάσουν στον Β` γύρο.

Το δεύτερο έργο δεν είναι κατασκευαστικό και αφορά την λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης. Ο διαγωνισμός επίσης ξεκίνησε στις αρχές του 2023. Ανάδοχος είναι ο ιταλογαλλικός όμιλος ΤΗΕΜΑ (αποτελούμενη από τις ATM και EGIS) ο οποίος κέρδισε το συμβόλαιο διάρκειας 11 ετών συνολικής οικονομικής αξίας 250 εκατομμυρίων ευρώ, είναι από τους κορυφαίους στην ευρωπαϊκή και διεθνή σκηνή αναφορικά με τη διαχείριση δικτύων Μετρό. Η σύμβαση είναι με το μοντέλο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Αμφότεροι οι διαγωνισμοί έγιναν από την Ελληνικό Μετρό.

Οδικά έργα

Εδώ το μενού περιλαμβάνει επίσης δύο έργα. Για αρχή έχουμε το οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά. Έγιναν δύο αποτυχημένες προσπάθειες να δημοπρατηθεί στο πρώτο πεντάμηνο και τώρα επιχειρείται μια τρίτη. Το κόστος του έργου φτάνει τα 310 εκατ. ευρώ και θα δημοπρατηθεί στις 5 Δεκεμβρίου.

Την ίδια ημέρα θα δημοπρατηθεί και το τμήμα Μακρακώνη-Τυμφρηστός του άξονα Λαμία-Καρπενήσι. Το κόστος του έργου φτάνει τα 200 εκατ. ευρώ. Και εδώ έγινε μια αποτυχημένη προσπάθεια και είμαστε στη φάση της επαναδημοπράτησης.

Μονάδες Απορριμμάτων

Στο πεδίο των μονάδων απορριμμάτων έχουμε περισσότερα έργα. Φέτος έχουν επιχειρηθεί να δημοπρατηθούν Μονάδες σε Λάρισα, Βόλο, Ύδρα, Νάξο, Άνδρο, Καβάλα αλλά προς το παρόν πάμε από παράταση σε παράταση των ημερομηνιών των διαγωνισμών. Επίσης τρέχει ο διαγωνισμός για την μονάδα ανατολικού τομεά της Κεντρικής Μακεδονίας όπου εκδήλωσαν ενδιαφέρον οι: πρόκειται για δύο κοινοπραξίες και ένα αυτόνομο σχήμα τα οποία είναι τα εξής: ΙΝΤRAKAT – WATT, TEΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, ΗΛΕΚΤΩΡ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ.

Αρδευτικά Έργα και ύδρευση

Εδώ επίσης έχουμε αρκετά έργα. Η χρονιά ξεκίνησε με τους διαγωνισμούς για την ύδρευση του νησιού της Κέρκυρας (ΣΔΙΤ) 255 εκατ. ευρώ και συνεχίστηκε με την ύδρευση της πόλης της Φλώρινας με 17 εκατ. ευρώ από το Φράγμα Τριανταφυλλιάς. Στο πρώτο έργο ο διαγωνισμός που βρίσκεται στην Β` φάση του έχει προσελκύσει τα εξής σχήματα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Χ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ. Στο δεύτερο έργο έχει αναδειχθεί ανάδοχος η εταιρεία ΤΕΝΑ. Οι διαγωνισμοί υλοποιούνται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Παράλληλα είχαμε πολλούς διαγωνισμούς από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Είχαμε τον διαγωνισμό για την υπογειοποίηση του ΤΟΕΒ Γαστούνης στην Ηλεία. Στη συνέχεια είχαμε τον διαγωνισμό για την λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων-Φράγμα Αγίου Ιωάννη Λασιθίου. Το κόστος του έργου-ΣΔΙΤ ανέρχεται σε ποσό με ΦΠΑ 69,31 εκατ. ευρώ. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος για το συγκεκριμένο έργο πραγματοποιήθηκε αρχές καλοκαιριού και συμμετείχαν τα εξής σχήματα: ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΘΑΛΗΣ-ΑΒΑΞ-ΓΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΣ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Σε διαγωνισμό είναι και άλλοι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ. Για έργα «Μεταφοράς και διανομής νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς», «Αρδευτικό Σύστημα Αλμωπαίου» και «Αρδευτικό δίκτυο Υπέρειας Ν. Λάρισας – Ορφανών, Ν. Καρδίτσας» συνεχίζουν τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Thalis E.S. – Άβαξ – Γκολιόπουλος, Μυτιληναίος – Μεσόγειος, Άκτωρ Παραχωρήσεις – Ιντρακατ. Σε δημοπράτηση είναι και το έργο για το Φράγμα Κελεφίνας Λακωνίας.

Έργα αποχέτευσης

Στα έργα αποχέτευσης έχουμε ως πιο μεγάλο τον διαγωνισμό για το ΚΕΛ Ραφήνας-Πικερμίου-Σπάτων. Στη διαδικασία των 110 εκατ. ευρώ που ξεκίνησε το καλοκαίρι συμμετέχουν οι ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-ΗΛΕΚΤΩΡ ΜΕΤΚΑ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ,, ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ENVITEC, ΤΕΡΝΑ-ΘΑΛΗΣ-ΗΛΙΟΧΩΡΑ, ΓΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΣ-ΕΡΓΟΤΕΜ.

Στο έργο αποχέτευσης του Δήμου Σπατών-Αρτέμιδας αξίας 92 εκατ. ευρώ που ξεκίνησε τον Μάιο είχαμε πολλές συμμετοχές. Πιο συγκεκριμένα στην κατάθεση φακέλων συμμετοχής συμμετείχαν: ΙΝΤΡΑΚΑΤ – ΑΚΤΩΡ, ΕΡΕΤΒΟ – ΕΚΤΕΡ – ΤΕ.ΝΑ., ΘΕΜΕΛΗ – ΧΡ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ – ΕΡΓΩ – ΕΛΤΕΡΓΑ – ΕΡΓΟΔΥΝΑΜΙΚΗ ΠΑΤΡΩΝ και ΕΡΓΟΡΟΗ – TΕΔΡΑ – ΧΩΡΟΤΕΧΝΙΚΗ – ΕΡΓΟΔΟΜΙΚΗ.

Σε δημοπράτηση βγήκε επίσης το έργο αποχέτευσης του Δήμου Μαραθώνα ύψους 17 εκατ. ευρώ και το αποχετευτικό δίκτυο του Δήμου Ευρωστίνης-Ξυλοκάστρου ύψους 31 εκατ. ευρώ.

Κτιριακά και αστικά έργα

Εδώ επίσης έχουμε αρκετούς διαγωνισμούς. Αρχικά έχουμε τον διαγωνισμό του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος που όπως αναφέραμε, ολοκληρώθηκε στις αρχές Αυγούστου με ανάδοχο την ΑΒΑΞ με 442 εκατ. ευρώ. Επίσης ξεκίνησε ο θηριώδης διαγωνισμός-ΣΔΙΤ των 765 εκατ. ευρώ για τις νέες φυλακές στον Ασπρόπυργο. Εδώ συμμετείχαν οι ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.

Παράλληλα έχουμε διαγωνισμούς και στο Ελληνικό. Εδώ τρέχουν οι διαγωνισμοί για τις αθλητικές εγκαταστάσεις, το Vouliagmenis Mall, το Riviera Galleria κ.α. Σε διαγωνισμό είναι και τα έργα υποδομών στο πρώην βασιλικό κτήμα στο Τατόι με 17 εκατ. ευρώ.

Λοιπά έργα

Έχουμε όμως και συνέχεια. Ο ΟΛΘ επαναδημοπράτησε το έργο επέκτασης του 6ου προβλήτα με κόστος με ΦΠΑ περίποιυ 160 εκατ. ευρώ, έχουμε επίσης τα αντιπλημμυρικά έργα Νέας Μάκρης όπου ο διαγωνισμός ακυρώθηκε. Τέλος έχουμε τις επεκτάσεις του δικτύου φυσικού αερίου. Το πρώτο έργο αφορά τις πόλις Άργος-Ναύπλιο και το δεύτερο τον διακρατικό αγωγό Νέα Μεσημβρία-Γευγελή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα