Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 12 Ιανουαρίου 2024

Έσπασε το φράγμα των 17 δισ. ευρώ το ανεκτέλεστο των κατασκευαστικών ομίλων - Oι προβλέψεις για το 2024

 κείμενο από το ypodomes.com

Καλημέρα στο 2024 με ακόμα μεγαλύτερες προσδοκίες για την αύξηση του κλάδου των κατασκευών, των εσόδων και φυσικά των κερδών για τις μεγάλες κατασκευαστικές της χώρας. Η χρονιά που μόλις ξεκίνησε έχει δημιουργήσει μεγάλες προσδοκίες από την γεωμετρική αύξηση της παραγωγής έργων σε υψηλή κλίμακα. Το γενικότερο κλίμα "ευφορίας" που καταγράφεται από παράγοντες της αγοράς εκτιμάται πως θα συνεχίσει και φέτος καθώς από το 2022 και μετά τα ανεκτέλεστα των Ομίλων σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.

Περιμένοντας τα τελικά οικονομικά αποτελέσματα του 2023, οι μεγάλοι των κατασκευών ήδη κατά το πρώτο εννιάμηνο του 2023 έχουν δημιουργήσει νέα ιστορικά ρεκόρ με το συνολικό τους ανεκτέλεστο να διαμορφώνεται πλέον σε πάνω από 17 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα επίσημα αποτελέσματα που έχουν ανακοινωθεί για κάθε έναν από τους ομίλους, συνολικά έχουν ανεκτέλεστο 17,1 δισ. ευρώ.

Σε επίπεδο πάντα ανεκτέλεστου εννιαμήνου, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έπιασε τα 5,5  δισ. ευρώ, ο Όμιλος INTRAKAT 5 δισ. ευρώ, η Μυτιληναίος 3,4 δισ. ευρώ, η ΑΒΑΞ 3,2 δισ. ευρώ.  Τα ποσά αυτά με την ολοκλήρωση του οικονομικού έτους εκτιμάται ότι θα αυξηθούν ελαφρώς προς τα 17,5 δισ. ευρώ. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι στα αποτελέσματα των ομίλων συνυπολογίζονται και τα έργα προς υπογραφή και όχι μόνο αυτά που είναι συμβασιοποιημένα.

Η αύξηση του 2023 - Η πρόβλεψη για το 2024

Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως σε σχέση με το 2022 έχουμε σε επίπεδο εννεαμήνου μια σωρευτική αύξηση περίπου 7 δισ. ευρώ αλλά αυτό έχει να κάνει με τον συνυπολογισμό και των προς υπογραφή έργων οπότε αυτή η σύγκριση δεν είναι δόκιμη. Σε κάθε περίπτωση όμως η αύξηση στο ανεκτέλεστο των Ομίλων είναι σημαντική και εκτιμάται πως θα συνεχιστεί. Αυτή η αυξητική τάση συνέβη σε μια περίοδο που είναι γεμάτη από έργα υπό δημοπράτηση. Τα έργα αυτά με την μελλοντική συμβασιοποίηση τους θα προσφέρουν νέα αύξηση στα παραπάνω στατιστικά. Μέσα στο 2024 περιμένουμε για παράδειγμα, την υπογραφή για το Vouliagmenis Hall (ΑΒΑΞ-Rizzani), πιθανόν του ΒΟΑΚ που ακόμα δεν έχει ανάδοχο, της επέκτασης της Λ.Κύμης (ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ) κ.α.

Επίσης μέσα στο 2024 περιμένουμε να υπογραφούν και άλλα μεγάλα έργα όπως τα οδικά Ιωάννινα-Κακαβιά (ΑΒΑΞ), Μακρακώμη-Τυμφρηστός, οι συμβάσεις παραχώρησης της Αττικής Οδού και της Εγνατίας Οδού, της επέκτασης του προβλήτα 6 στον ΟΛΘ, της παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας, κ.α.  Σύμφωνα με εκτιμήσεις προχωρήσουν όλα τα παραπάνω θα έχουμε υπογραφές έργων που θα αγγίξουν σε επίπεδο κατασκευστικού αντικειμένου τα 2,5 δισ. ευρώ.

Παράλληλα όμως θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και υπογραφές συμβάσεων των ομίλων σε άλλες δραστηριότητες (ιδιωτικά κτιριακά έργα, σε άλλα πεδία της οικονομίας όπως η ενέργεια και υπογραφές σε άλλες χώρες), για να δούμε πως το 2024 είναι μια χρονιά πολύ υψηλών προσδοκιών.

Οι εκτιμήσεις που βγαίνουν από την ίδια την αγορά είναι πως κινούμαστε πλέον φέτος στο να σπάσει το φράγμα των 19 δισ. ευρώ σε επίπεδο ανεκτέλεστου κατασκευών για τους μεγάλους ομίλους. Για παράδειγμα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει υπογραφές συμβάσεων 4 δισ. ευρώ (λόγω των συμβάσεων για Αττική Οδό-Εγνατία Οδό), ενώ η ΑΒΑΞ και η INTRAKAT αναμένουν πρόσθεση έργων 1 δισ. ευρω. ευρώ η κάθε μια. Τις ίδιες θετικές προοπτικές καταγράφουν και οι άλλοι μεγάλοι όμιλοι.

Ο ρόλος των ΣΔΙΤ και του Ελληνικού

Μέσα στο 2024 πέρα από τα αναφερθέντα έργα, θα ωριμάσουν και άλλοι διαγωνισμοί, οι συμβάσεις των οποίων όμως θα πραγματοποιηθούν μετά τις εθνικές εκλογές, δηλαδή μετά το πρώτο εξάμηνο του έτους. Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη των ανεκτέλεστων των εταιρειών θα παίξει αν κάποιοι από τους πολλούς διαγωνισμούς ΣΔΙΤ μπορέσουν να υπογραφούν.

Σήμερα είναι σε διαγωνιστική διαδικασία σχεδόν 40 έργα με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Κάποια από αυτά ενδέχεται να τα δούμε να ολοκληρώνονται, ωστόσο είναι γεγονός πως γενικά οι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ δεν διακρίνονται για την ταχύτητα τους. Υπάρχουν διαγωνισμοί που έχουν ξεκινήσει ακόμα και από το 2000 (όπως οι φοιτητικές εστίες σε Κρήτη, Θράκη, Θεσσαλία) που δεν έχουν φτάσει στο σημείο της συμβασιοποίησης.

Τον δικό του ρόλο στις επιδόσεις της φετινής χρονιάς στις εταιρείας 7ης τάξης, θα παίξει και η προώθηση των έργων στο Ελληνικό. Από το καζίνο, μέχρι τους Πύργους, τις ανοιχτές υποδομές και τα Malls, το Ελληνικό θα δώσει επιπρόσθετο και πολύ σημαντικό ανεκτέλεστο στις μεγάλες ελληνικές εταιρείες.

Ο πήχης έχει τεθεί πολύ ψηλά για τα πολυάριθμα projects της Lamda καθώς περνά σιγά-σιγά στην ωρίμανση των έργων της Α` φάσης και θέλει να τα δει να υλοποιούνται.

Στους κινδύνους του 2024 για τους BIG 5 είναι το αυξημένο κόστος ενέργειας, οι τιμές πρώτων υλών που εξακολουθούν να κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα αλλά και  η έλλειψη προσωπικού σε όλα τα επίπεδα της κατασκευής που τείνει να γίνει το κυρίαρχο πρόβλημα. Επίσης σε αυτά δεν πρέπει να ξεχνάμε την χρηματοδότηση η οποία αυτή την περίοδο δεν είναι σε ιδανικά επίπεδα και δημιουργεί και αυτή με τη σειρά της προκλήσεις για τον κλάδο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα