κείμενο από το ypodomes.com
Η σταθεροποίηση της οικονομικής κατάστασης της Ελλάδας με την ενεργοποίηση του PSI, αλλά και οι σημαντικές ζυμώσεις στα Ευρωπαϊκά όργανα, καθιστούν την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης ζήτημα μηνών, ανοίγοντας έτσι εκ νέου μία χαραμάδα φωτός στην ύφεση της χώρας.
Αυτό υπογράμμισε την Πέμπτη ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ι. Μαγκριώτης, ο οποίος έκανε έναν σύντομο απολογισμό της δουλειάς που έχει γίνει στο χαρτοφυλάκιο των Δημοσίων Έργων, έχοντας στο πλάι του τους αρμόδιους γενικούς γραμματείς, κ.κ. Ι. Οικονομίδη και Σ.Λαμπρόπουλο.
Ο κ. Μαγκριώτης γνωστοποίησε ότι βρίσκεται υπό εξέταση στο υπουργείο Οικονομικών πρόταση του υπουργείου Υποδομών για την δημιουργία ενός νέου Αναπτυξιακού Ταμείου που θα αντλήσει ρευστότητα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), την Ευρωπαϊκή Ένωση, το δημόσιο και ιδιωτικά κεφάλαια και θα ρίξει χρήμα στην αγορά για την επανεκκίνηση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και την κατασκευή δημοσίων έργων.
Παράλληλα, ο υφυπουργός Υποδομών ανέλυσε τον προγραμματισμό των δημοσίων έργων για τα επόμενα χρόνια, τα οποία μόνο το 2012 θα αγγίξουν τα 2,4 δισ. ευρώ, ενώ αναφέρθηκε και στις αλλαγές στο θεσμικό και οργανωτικό πλαίσιο του χαρτοφυλακίου που εποπτεύει.
Ζήτημα μηνών τα μεγάλα οδικά έργα
Με την εξαίρεση του Μωρέα, που προχωράει κανονικά και βαίνει προς ολοκλήρωση, στις συμβάσεις παραχώρησης έχουν αποφασιστεί οι αλλαγές του φυσικού αντικειμένου που θα γίνουν για περιβαλλοντικούς και νομικούς λόγους.
«Η χρηματοοικονομική πλευρά είναι ένα γενικότερο ζήτημα» είπε ο υφυπουργός και τόνισε ότι μόνο εάν σταθεροποιηθούν οι τράπεζες, θα καταστεί εφικτή η επανεκκίνηση των έργων. Ο κ. Μαγκριώτης σημείωσε ότι το δημόσιο έχει διευθετήσει τις υποχρέωσεις του και εκκρεμούν πια ελάχιστα ζητήματα.
Επίσης, σημείωσε ότι υπάρχουν, βέβαια, οι απαιτήσεις τόσο του δημοσίου όσο και των παραχωρησιούχων, οι οποίες θα πάρουν τον δρόμο της διαιτησίας, όταν αιτιολογηθούν.
«Κάποιοι έλεγαν ότι είμαστε σοσιαλίζοντες» είπε ο κ. Μαγκριώτης και υπογράμμισε ότι τελικά «έγινε δεκτό το μοντέλο βιωσιμότητας που προτείναμε εμείς», σχολιάζοντας ότι «οι στέρεες βάσεις θα τεθούν μόλις ολοκληρωθεί το PSI».
«Χθες, ο νέος πρόεδρος της ΕΤΕπ υιοθέτησε και την πρότασή μας» είπε, αναφερόμενος στην πρόταση για εγγυοδοσία της αναπτυξιακής τράπεζας, με χρήση πόρων του ΕΣΠΑ, στην προώθηση της οποίας βοηθούν ενεργά οι Έλληνες ευρωβουλευτές, αφού για να προχωρήσει απαιτείται η αλλαγή των κανονισμών χρηματοδότησης.
Ο κ. Μαγκριώτης αναφέρθηκε στην ανάγκη ενός «Σχεδίου Μάρσαλ» για τους αυτοκινητοδρόμους με ευρωομόλογα, ευρωπαϊκούς πόρους και χαμηλότοκα δάνεια για την χρηματοδότησης της ανάπτυξης, θέματα, τα οποία, όπως είπε, έχει θέσει τόσο ο κ. Λ. Παπαδήμος όσο και ο κ. Γ. Παπανδρέου, νωρίτερα.
Σχετικά με το εργαλείο χρηματοοικονομικού κινδύνου (risk sharing instrument) συνεχίζονται οι συζητήσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, ούτως ώστε να αναχρηματοδοτηθούν τα μεγάλα οδικά έργα, ενώ παράλληλα εξελίσσεται ο διάλογος για αλλαγή των κοινοτικών κανονισμών, με στόχο την εγγυοδοσία από την ΕΤΕπ με κεφάλαια από το ΕΣΠΑ, προκειμένου η αναπτυξιακή τράπεζα να δανείσει πολλαπλάσια χρήματα.
Ο γενικός γραμματέας συγχρηματοδοτούμενων έργων τόνισε ότι προέχει η τροποποίηση του κανονισμού χρηματοδότησης της Ε.Ε και ανέλυσε τις δύο «συνταγές» για να επαναχρηματοδοτηθούν τα έργα.
Η πρώτη είναι να τεθούν ως εγγυητικό κεφάλαιο πόροι του ΕΣΠΑ στην ΕΤΕπ, η οποία στη συνέχεια θα δανείσει ένα πολλαπλάσιο ποσό. Αυτό το σενάριο εξετάζεται από τα Ευρωπαϊκά όργανα με διαφορετικές απόψεις από την κάθε μεριά και η μεγάλη μάχη θα δοθεί στο Ευρωκοινοβούλιο και στο Συμβούλιο.
Η δεύτερη «συνταγή» είναι να δώσει η ΕΤΕπ απ'ευθείας χρήματα στη χώρα μας, προκειμένου να καλυφθούν πρόσθετες ανάγκες που δεν υπήρχαν στον αρχικό σχεδιασμό των έργων. «Αυτά είναι υπό συζήτηση. Πρόκειται για περιπλοκα θέματα, που δεν αφορούν μόνο την Ελλάδα, αλλά και άλλα κράτη μέλη» τόνισε ο κ. Λαμπρόπουλος, ξεκαθαρίζοντας, πάντως, ότι η επανέναρξη των έργων είναι ζήτημα μηνών.
Δειλά - δειλά ξαναρχίζουν τα έργα
Όπως εξήγησε ο κ. Μαγκριώτης, στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου υπάρχει η δυνατότητα να ξεκινήσουν εργασίες στις σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα, καθώς και σε ορισμένα οδικά τμήματα για λόγους ασφαλείας.
Έμφαση θα δοθεί στην σήραγγα του Πλαταμώνα, η οποία αντιμετωπίζει πρόβλημα συγκλίσεων, αλλά σε εξωτερικές εργασίες, όπως οι θεμελιώσεις γεφυρών, προκειμένου να εξοικονομηθεί χρόνος. Σύμφωνα με τον κ. Λαμπρόπουλο θα δοθούν περίπου 20-25 εκατ. ερυώ από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους για τις συγκεκριμένες εργασίες.
Η σταθεροποίηση της οικονομικής κατάστασης της Ελλάδας με την ενεργοποίηση του PSI, αλλά και οι σημαντικές ζυμώσεις στα Ευρωπαϊκά όργανα, καθιστούν την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης ζήτημα μηνών, ανοίγοντας έτσι εκ νέου μία χαραμάδα φωτός στην ύφεση της χώρας.
Αυτό υπογράμμισε την Πέμπτη ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ι. Μαγκριώτης, ο οποίος έκανε έναν σύντομο απολογισμό της δουλειάς που έχει γίνει στο χαρτοφυλάκιο των Δημοσίων Έργων, έχοντας στο πλάι του τους αρμόδιους γενικούς γραμματείς, κ.κ. Ι. Οικονομίδη και Σ.Λαμπρόπουλο.
Ο κ. Μαγκριώτης γνωστοποίησε ότι βρίσκεται υπό εξέταση στο υπουργείο Οικονομικών πρόταση του υπουργείου Υποδομών για την δημιουργία ενός νέου Αναπτυξιακού Ταμείου που θα αντλήσει ρευστότητα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), την Ευρωπαϊκή Ένωση, το δημόσιο και ιδιωτικά κεφάλαια και θα ρίξει χρήμα στην αγορά για την επανεκκίνηση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και την κατασκευή δημοσίων έργων.
Παράλληλα, ο υφυπουργός Υποδομών ανέλυσε τον προγραμματισμό των δημοσίων έργων για τα επόμενα χρόνια, τα οποία μόνο το 2012 θα αγγίξουν τα 2,4 δισ. ευρώ, ενώ αναφέρθηκε και στις αλλαγές στο θεσμικό και οργανωτικό πλαίσιο του χαρτοφυλακίου που εποπτεύει.
Ζήτημα μηνών τα μεγάλα οδικά έργα
Με την εξαίρεση του Μωρέα, που προχωράει κανονικά και βαίνει προς ολοκλήρωση, στις συμβάσεις παραχώρησης έχουν αποφασιστεί οι αλλαγές του φυσικού αντικειμένου που θα γίνουν για περιβαλλοντικούς και νομικούς λόγους.
«Η χρηματοοικονομική πλευρά είναι ένα γενικότερο ζήτημα» είπε ο υφυπουργός και τόνισε ότι μόνο εάν σταθεροποιηθούν οι τράπεζες, θα καταστεί εφικτή η επανεκκίνηση των έργων. Ο κ. Μαγκριώτης σημείωσε ότι το δημόσιο έχει διευθετήσει τις υποχρέωσεις του και εκκρεμούν πια ελάχιστα ζητήματα.
Επίσης, σημείωσε ότι υπάρχουν, βέβαια, οι απαιτήσεις τόσο του δημοσίου όσο και των παραχωρησιούχων, οι οποίες θα πάρουν τον δρόμο της διαιτησίας, όταν αιτιολογηθούν.
«Κάποιοι έλεγαν ότι είμαστε σοσιαλίζοντες» είπε ο κ. Μαγκριώτης και υπογράμμισε ότι τελικά «έγινε δεκτό το μοντέλο βιωσιμότητας που προτείναμε εμείς», σχολιάζοντας ότι «οι στέρεες βάσεις θα τεθούν μόλις ολοκληρωθεί το PSI».
«Χθες, ο νέος πρόεδρος της ΕΤΕπ υιοθέτησε και την πρότασή μας» είπε, αναφερόμενος στην πρόταση για εγγυοδοσία της αναπτυξιακής τράπεζας, με χρήση πόρων του ΕΣΠΑ, στην προώθηση της οποίας βοηθούν ενεργά οι Έλληνες ευρωβουλευτές, αφού για να προχωρήσει απαιτείται η αλλαγή των κανονισμών χρηματοδότησης.
Ο κ. Μαγκριώτης αναφέρθηκε στην ανάγκη ενός «Σχεδίου Μάρσαλ» για τους αυτοκινητοδρόμους με ευρωομόλογα, ευρωπαϊκούς πόρους και χαμηλότοκα δάνεια για την χρηματοδότησης της ανάπτυξης, θέματα, τα οποία, όπως είπε, έχει θέσει τόσο ο κ. Λ. Παπαδήμος όσο και ο κ. Γ. Παπανδρέου, νωρίτερα.
Σχετικά με το εργαλείο χρηματοοικονομικού κινδύνου (risk sharing instrument) συνεχίζονται οι συζητήσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, ούτως ώστε να αναχρηματοδοτηθούν τα μεγάλα οδικά έργα, ενώ παράλληλα εξελίσσεται ο διάλογος για αλλαγή των κοινοτικών κανονισμών, με στόχο την εγγυοδοσία από την ΕΤΕπ με κεφάλαια από το ΕΣΠΑ, προκειμένου η αναπτυξιακή τράπεζα να δανείσει πολλαπλάσια χρήματα.
Ο γενικός γραμματέας συγχρηματοδοτούμενων έργων τόνισε ότι προέχει η τροποποίηση του κανονισμού χρηματοδότησης της Ε.Ε και ανέλυσε τις δύο «συνταγές» για να επαναχρηματοδοτηθούν τα έργα.
Η πρώτη είναι να τεθούν ως εγγυητικό κεφάλαιο πόροι του ΕΣΠΑ στην ΕΤΕπ, η οποία στη συνέχεια θα δανείσει ένα πολλαπλάσιο ποσό. Αυτό το σενάριο εξετάζεται από τα Ευρωπαϊκά όργανα με διαφορετικές απόψεις από την κάθε μεριά και η μεγάλη μάχη θα δοθεί στο Ευρωκοινοβούλιο και στο Συμβούλιο.
Η δεύτερη «συνταγή» είναι να δώσει η ΕΤΕπ απ'ευθείας χρήματα στη χώρα μας, προκειμένου να καλυφθούν πρόσθετες ανάγκες που δεν υπήρχαν στον αρχικό σχεδιασμό των έργων. «Αυτά είναι υπό συζήτηση. Πρόκειται για περιπλοκα θέματα, που δεν αφορούν μόνο την Ελλάδα, αλλά και άλλα κράτη μέλη» τόνισε ο κ. Λαμπρόπουλος, ξεκαθαρίζοντας, πάντως, ότι η επανέναρξη των έργων είναι ζήτημα μηνών.
Δειλά - δειλά ξαναρχίζουν τα έργα
Όπως εξήγησε ο κ. Μαγκριώτης, στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου υπάρχει η δυνατότητα να ξεκινήσουν εργασίες στις σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα, καθώς και σε ορισμένα οδικά τμήματα για λόγους ασφαλείας.
Έμφαση θα δοθεί στην σήραγγα του Πλαταμώνα, η οποία αντιμετωπίζει πρόβλημα συγκλίσεων, αλλά σε εξωτερικές εργασίες, όπως οι θεμελιώσεις γεφυρών, προκειμένου να εξοικονομηθεί χρόνος. Σύμφωνα με τον κ. Λαμπρόπουλο θα δοθούν περίπου 20-25 εκατ. ερυώ από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους για τις συγκεκριμένες εργασίες.
1 σχόλιο:
ΦΙΛΕ ΝΙΚΟ ΜΗΝ ΕΙΣΑΙ ΑΙΣΙΟΔΟΞΟΣ - ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΣ...
Δημοσίευση σχολίου