κείμενο από το ypodomes.com
Με ενδιαφέρον παρακολουθούμε την επιτέλους όψιμη κινητικότητα που παρουσιάζεται μετά από πολλά χρόνια στον Σιδηρόδρομο. Ας κάνουμε μια προσπάθεια να αποτυπώσουμε την κατάσταση στο Ελληνικό Σιδηροδρομικό σύστημα και τις υποδομές του.
Ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας της Ελλάδας είναι σχετικά μικρός. Αποτελείται από δύο μεγάλα και ένα μικρό τμήμα και είναι τα παρακάτω:
1.ΠΑΤΡΑ-ΑΘΗΝΑ
2.ΑΘΗΝΑ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
3.ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΕΙΔΟΜΕΝΗ-ΠΡΟΜΑΧΩΝΑΣ
Για να πούμε ότι υπάρχει σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή Ευρωπαϊκών Προδιαγραφών πρέπει να διαθέτει διπλή γραμμή (δυο ξεχωριστές κατευθύνσεις) και να έχει λειτουργία ηλεκτροκίνησης. Αυτό ξεχωρίζει τις εκσυγχρονισμένες γραμμές από τις παλιές μονές γραμμές ή τις νέες που δεν έχουν ηλεκτροκίνηση.
Η επιμονή στην ηλεκτροκίνηση στον Σιδηρόδρομο είναι γιατί με τη χρήση της το κόστος πέφτει κατακόρυφα, οι ταχύτητες είναι πολύ μεγαλύτερες και φυσικά η λειτουργία του τρένου είναι πολύ πιο φιλική στο περιβάλλον. Η ηλεκτροκίνηση είναι παρόμοια με αυτή που συναντά κανείς στο δίκτυο του Τραμ καθώς η παροχή ηλεκτρισμού γίνεται από εναέρια καλώδια και όχι όπως στο Μετρό που η παροχή ηλεκτρισμού γίνεται από τις ράγες.
Η κατάσταση στο Ελληνικό Σιδηροδρομικό δίκτυο του ΠΑΘΕΠ είναι περίεργη καθώς μόνο κάποια τμήματα λειτουργούν με ηλεκτροκίνηση και αυτό δυσκολεύει τη συνολική πολιτική για τον Σιδηρόδρομο στην Ελλάδα. Ας δούμε ανά τμήματα την σημερινή κατάσταση:
ΠΑΤΡΑ-ΑΘΗΝΑ
Ξεκινώντας από τα δυτικά το πρώτο τμήμα είναι το Πάτρα -Αθήνα 215χλμ περίπου. Πρόκειται για ένα δύσκολο τμήμα καθώς μέχρι πρότινος υπήρχε παλιά μονή γραμμή σε όλη τη Βόρεια Πελοπόννησο. Το ολοκληρωμένο τμήμα είναι από την Αθήνα μέχρι το Κιάτο δηλαδή σε μήκος 104χλμ που διαθέτει και ηλεκτροκίνηση. Επιπρόσθετα στο δίκτυο της Αθήνας υπάρχει ηλεκτροκίνηση και στο τμήμα Άνω Λιόσια-Αεροδρόμιο μήκους περίπου 35χλμ.
Στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο (περιοχή Ροδοδάφνης) μήκους 74χλμ περίπου, υπάρχουν σε εξέλιξη 4 εργολαβίες για την μετατροπή της γραμμής από μονή σε διπλή. Τα έργα θα ολοκληρωθούν σταδιακά από το 2014 μέχρι το 2016.
Το τμήμα από το Αίγιο μέχρι την Πάτρα χωρίζεται σε 3 κατηγορίες:
Αίγιο-Ψαθόπυργος 19χλμ: σε δημοπράτηση (χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης 2016)
Ψαθόπυργος-Ρίο 10χλμ: υπό μελέτη (υπολογίζεται δημοπράτηση μέχρι το 2013)
Ρίο-Πάτρα 8χλμ: υπό μελέτη (σε διαδικασία διαβούλευσης)
Σε όλο το τμήμα από το Κιάτο μέχρι το Ρίο δεν υπάρχει ηλεκτροκίνηση. Αναμένουμε (πιθανόν το 2013) να δημοπρατηθεί και το έργο της εγκατάστασης της ηλεκτροκίνησης το οποίο με τους πιο αισιόδοξους υπολογισμούς θα ολοκληρωθεί το 2017.
ΑΘΗΝΑ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Εδώ έχουμε το παράδοξο, η πρωτεύουσα να μην έχει εγκατεστημένη ηλεκτροκίνηση αλλά μόνο επί της Αττικής Οδού και ο κεντρικός σταθμός της Αθήνας αλλά και του Πειραιά να παραμένουν με πετρελαιοκίνητα τρένα! Το πλήρως ολοκληρωμένο τμήμα είναι από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τον Δομοκό μήκους 225χλμ με διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή.
Το νότιο τμήμα από την Αθήνα μέχρι την Τιθορέα μήκους 165χλμ είναι επίσης ολοκληρωμένο με διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση η οποία όμως δεν λειτουργεί λόγω της συνεχούς κλοπής των καλωδίων! Εδώ αναμένουμε μία δημοπράτηση κόστους 25.000.000 για την ανάταση της ηλεκτροκίνησης προκειμένου να λειτουργήσει σε εύλογο χρονικό διάστημα.
Το ενδιάμεσο τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός μήκους 106 χλμ είναι σε κατασκευή εδώ και πολλά χρόνια. Περιλαμβάνει δύο πολύ μεγάλες σήραγγες (Καλλιδρόμου 9χλμ, Όθρυς 7χλμ). Τα έργα έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί και απομένει μία δημοπράτηση κόστους περίπου 320.000.000 ευρώ για την εγκατάσταση της ηλεκτροκίνησης και της κατασκευής των σταθμών σε όλο το παραπάνω τμήμα. Με πολύ συγκρατημένες προβλέψεις και εφόσον υπάρξει μέσα στο 2012 ανάδοχος τα έργα μπορεί να έχουν ολοκληρωθεί το 2015-2016.
Με την ολοκλήρωση της εγκατάστασης της ηλεκτροκίνησης το ταξίδι από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη θα διεξάγεται σε περίπου 3 ώρες και 15 λεπτά κάνοντας το τρένο ευθέως ανταγωνιστικό στο αεροπλάνο καθώς θα μεταφέρει τους επιβάτες από το κέντρο της μίας πόλης στο κέντρο της άλλης.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΕΙΔΟΜΕΝΗ-ΠΡΟΜΑΧΩΝΑΣ
Το τμήμα Θεσσαλονίκη -Ειδόμενη είναι ολοκληρωμένο μόνο κατά τμήματα ενώ δεν έχει και ολοκληρωμένη ηλεκτροκίνηση. Το τμήμα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας είναι βελτιωμένο αλλά δεν έχει ολοκληρωμένο δίκτυο ηλεκτροκίνησης. Πρόκειται για ένα έργο κόστους περίπου 40.000.000 ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου