κείμενο από το ypodomes.com
Σε κινήσεις της Αττικό Μετρό και του αναδόχου πλέον έχουνε περιοριστεί οι εξελίξεις στο έργο κατασκευής της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η Αττικό Μετρό ζητά τη συνέχιση των εργασιών από την ανάδοχο κοινοπραξία η οποία δεν φαίνεται να είναι διατεθειμένη να συνεχίσει.
Αυτό όμως που είναι ίσως το κυριότερο ζήτημα (πέραν της ασφυξίας που έχει προκαλέσει η παύση των εργασιών) είναι η απόφαση της διαιτησίας. Γνώστες του ζητήματος μίλησαν στο ypodomes.com χαρακτηρίζοντας ύψιστης σημασίας τις αποφάσεις της διαιτησίας που μπορεί εν πολλοίς να κρίνουν το μέλλον του έργου.
Όπως είπαν «μία θετική απάντηση στις οικονομικές απαιτήσεις της κοινοπραξίας που σε αυτή τη διαιτησία αγγίζουν τα 200εκ.ευρώ (από τα συνολικά 560εκ.ευρώ απαιτήσεων) ουσιαστικά θα έλυνε το πρόβλημα ρευστότητας στο ίδιο το έργο».
Η εξέταση των θεμάτων έγινε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Στην πραγματικότητα η απόφαση της διαιτησίας για το χρονοδιάγραμμα του έργου στα τέλη Νοεμβρίου ήταν μέρος 3 θεμάτων που εξετάστηκαν. Το δεύτερο είναι το οικονομικό σκέλος και το τρίτο είναι ο καταλογισμός της ευθύνης για κάποιες αποκλειστικές προθεσμίες που δεν τηρήθηκαν.
Η καθυστέρηση στην δημοσίευση της απόφασης, ανεβάζει την ένταση ακόμα περισσότερο την ώρα που η Α.Μ γίνεται όλο και πιο πιεστική, ζητώντας με αλλεπάλληλες επιστολές να πραγματοποιηθούν εργασίες. Το έργο συνεχίζει να παραμένει όμηρος των επιδιώξεων για περισσότερο χρήμα και η πόλη είναι στα όρια της.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΑΝΟΧΥΡΩΤΟΣ ΣΤΙΣ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ
Πηγές της Αττικό Μετρό είπαν στο ypodomes.com ότι μπορεί στα πρόσφατα καιρικά φαινόμενα να μην είχαμε προβλήματα στα εργοτάξια του Μετρό, όμως μέσα στο 2014 ο σταθμός ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ πλημμύρισε 3 φορές από έντονες βροχές (ιδιαίτερα τον περασμένο Ιούλιο) αναδεικνύοντας ότι οι αρχαιότητες μένουν εκτεθειμένες στον καιρό, βάζοντας σε κίνδυνο την ίδια την ύπαρξη τους. Μάλιστα όπως επισημαίνουν αν δεν υπήρχε το στέγαστρο που μπήκε με απόφαση της Α.Μ ίσως να είχαμε χειρότερες καταστάσεις.
Στα τρέχοντα, το πρόβλημα του σταθμού ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ λύεται μετά από 2 χρόνια. Στις 23 Δεκεμβρίου ανέβηκε στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ η απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού όπου περιγράφεται η λύση. Θα γίνει 3D αποτύπωση με λέιζερ όλου του αρχαιολογικού χώρου, μία εργασία που γίνεται μετά από απαίτηση του Δήμου Θεσσαλονίκης για να μην χαθούν τμήματα κατά τη μεταφορά. Την ανάληψη των απαραίτητων ενεργειών έχει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το ΑΠΘ. Έπειτα (εφόσον το έργο προχωρήσει σύντομα) θα ξεκινήσει η διαδικασία όπως έχει συμφωνηθεί.
ΛΥΣΗ ή ΕΠΑΝΑΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ
Πέρα από τη σκακιέρα των κινήσεων το πρόβλημα με το έργο υπάρχει. Αυτή τη στιγμή σε όλο το έργο υπάρχουν 120 εργαζόμενοι στα αρχαιολογικά και άλλοι τόσοι στο κύριο έργο που δεν έχουν απολυθεί λόγω της πρόσφατης απόφασης του Υπουργού Εργασίας που προσωρινά τους προφυλάσσει.
Όπως είναι γνωστό η λύση για το έργο δεν είναι μακριά και ο μαγικός μήνας είναι ο Μάρτιος με την παρέλευση του διμήνου. Αν δεν βρεθεί λύση, έστω και με πολιτικά κριτήρια για να μην ξεσηκωθεί η πόλη θα έχουμε τη λύση της επαναδημοπράτησης.
Η Αττικό Μετρό έχει διαμηνύσει εδώ και καιρό πως έχει ήδη έτοιμη τη λύση της επαναδημοπράτησης με τις εναπομείνασες εργασίες. Το κόστος σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com ξεπερνά τα 500εκ.ευρώ, ποσό που όμως δεν γνωστό αν είναι 100% εξασφαλισμένο χρηματοδοτικά.
Η ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ: Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΧΡΗΜΑ
Εδώ έχουμε το παράδοξο η επέκταση να πηγαίνει καλά και το βασικό έργο να είναι σταματημένο. Το γεγονός της απόκτησης των 2 μετροπόντικων από τον ΑΚΤΩΡ για την επέκταση προς Καλαμαριά βάζει άλλη μία δυσκολία στα έργα καθώς αν δεν ολοκληρωθεί η διάνοιξη του τμήματος ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ-ΑΝΑΛΗΨΗ δεν μπορούν τα 2 ΤΒΜ να αποσυναρμολογηθούν και να πάνε για τη διάνοιξη της επέκταση των 5χλμ. Η Αττικό Μετρό απορρίπτει κάθε τέτοια κίνηση.
Όσο αργεί η λύση, τόσο θα αργεί πλέον και το μέχρι σήμερα ανεπηρέαστο έργο της επέκτασης προς Καλαμαριά. Όσο θα αργεί η επέκταση τόσο θα μεγαλώνει και η αποζημίωση που θα καλεστεί το κράτος να πληρώσει από την καθυστέρηση της βασικής γραμμής.
Άρα η ανάγκη εξεύρεσης λύσης είναι υπεραπαραίτητη όχι μόνο για πολιτικούς και κατασκευαστικούς λόγους αλλά και για οικονομικούς καθώς μετά την απαίτηση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από τη κοινοπραξία της ΑΕΓΕΚ μπορεί να ακολουθήσει και ο ανάδοχος της πρώτης επέκτασης του δικτύου.
Πέραν του βασικού προβλήματος εδώ περιμένουμε τα δικαστήρια για τις απαλλοτριώσεις σε τμήμα του σταθμούΜΙΚΡΑ στον επίσταθμο αλλά και στον σταθμό ΑΡΕΤΣΟΥ. Αποφάσεις που μπορεί να κρίνουν αν στο μέλλον μας απασχολήσει και η μέχρι στιγμής ανέφελη επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Σε κινήσεις της Αττικό Μετρό και του αναδόχου πλέον έχουνε περιοριστεί οι εξελίξεις στο έργο κατασκευής της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η Αττικό Μετρό ζητά τη συνέχιση των εργασιών από την ανάδοχο κοινοπραξία η οποία δεν φαίνεται να είναι διατεθειμένη να συνεχίσει.
Αυτό όμως που είναι ίσως το κυριότερο ζήτημα (πέραν της ασφυξίας που έχει προκαλέσει η παύση των εργασιών) είναι η απόφαση της διαιτησίας. Γνώστες του ζητήματος μίλησαν στο ypodomes.com χαρακτηρίζοντας ύψιστης σημασίας τις αποφάσεις της διαιτησίας που μπορεί εν πολλοίς να κρίνουν το μέλλον του έργου.
Όπως είπαν «μία θετική απάντηση στις οικονομικές απαιτήσεις της κοινοπραξίας που σε αυτή τη διαιτησία αγγίζουν τα 200εκ.ευρώ (από τα συνολικά 560εκ.ευρώ απαιτήσεων) ουσιαστικά θα έλυνε το πρόβλημα ρευστότητας στο ίδιο το έργο».
Η εξέταση των θεμάτων έγινε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Στην πραγματικότητα η απόφαση της διαιτησίας για το χρονοδιάγραμμα του έργου στα τέλη Νοεμβρίου ήταν μέρος 3 θεμάτων που εξετάστηκαν. Το δεύτερο είναι το οικονομικό σκέλος και το τρίτο είναι ο καταλογισμός της ευθύνης για κάποιες αποκλειστικές προθεσμίες που δεν τηρήθηκαν.
Η καθυστέρηση στην δημοσίευση της απόφασης, ανεβάζει την ένταση ακόμα περισσότερο την ώρα που η Α.Μ γίνεται όλο και πιο πιεστική, ζητώντας με αλλεπάλληλες επιστολές να πραγματοποιηθούν εργασίες. Το έργο συνεχίζει να παραμένει όμηρος των επιδιώξεων για περισσότερο χρήμα και η πόλη είναι στα όρια της.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΑΝΟΧΥΡΩΤΟΣ ΣΤΙΣ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ
Πηγές της Αττικό Μετρό είπαν στο ypodomes.com ότι μπορεί στα πρόσφατα καιρικά φαινόμενα να μην είχαμε προβλήματα στα εργοτάξια του Μετρό, όμως μέσα στο 2014 ο σταθμός ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ πλημμύρισε 3 φορές από έντονες βροχές (ιδιαίτερα τον περασμένο Ιούλιο) αναδεικνύοντας ότι οι αρχαιότητες μένουν εκτεθειμένες στον καιρό, βάζοντας σε κίνδυνο την ίδια την ύπαρξη τους. Μάλιστα όπως επισημαίνουν αν δεν υπήρχε το στέγαστρο που μπήκε με απόφαση της Α.Μ ίσως να είχαμε χειρότερες καταστάσεις.
Στα τρέχοντα, το πρόβλημα του σταθμού ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ λύεται μετά από 2 χρόνια. Στις 23 Δεκεμβρίου ανέβηκε στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ η απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού όπου περιγράφεται η λύση. Θα γίνει 3D αποτύπωση με λέιζερ όλου του αρχαιολογικού χώρου, μία εργασία που γίνεται μετά από απαίτηση του Δήμου Θεσσαλονίκης για να μην χαθούν τμήματα κατά τη μεταφορά. Την ανάληψη των απαραίτητων ενεργειών έχει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το ΑΠΘ. Έπειτα (εφόσον το έργο προχωρήσει σύντομα) θα ξεκινήσει η διαδικασία όπως έχει συμφωνηθεί.
ΛΥΣΗ ή ΕΠΑΝΑΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ
Πέρα από τη σκακιέρα των κινήσεων το πρόβλημα με το έργο υπάρχει. Αυτή τη στιγμή σε όλο το έργο υπάρχουν 120 εργαζόμενοι στα αρχαιολογικά και άλλοι τόσοι στο κύριο έργο που δεν έχουν απολυθεί λόγω της πρόσφατης απόφασης του Υπουργού Εργασίας που προσωρινά τους προφυλάσσει.
Όπως είναι γνωστό η λύση για το έργο δεν είναι μακριά και ο μαγικός μήνας είναι ο Μάρτιος με την παρέλευση του διμήνου. Αν δεν βρεθεί λύση, έστω και με πολιτικά κριτήρια για να μην ξεσηκωθεί η πόλη θα έχουμε τη λύση της επαναδημοπράτησης.
Η Αττικό Μετρό έχει διαμηνύσει εδώ και καιρό πως έχει ήδη έτοιμη τη λύση της επαναδημοπράτησης με τις εναπομείνασες εργασίες. Το κόστος σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com ξεπερνά τα 500εκ.ευρώ, ποσό που όμως δεν γνωστό αν είναι 100% εξασφαλισμένο χρηματοδοτικά.
Η ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ: Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΧΡΗΜΑ
Εδώ έχουμε το παράδοξο η επέκταση να πηγαίνει καλά και το βασικό έργο να είναι σταματημένο. Το γεγονός της απόκτησης των 2 μετροπόντικων από τον ΑΚΤΩΡ για την επέκταση προς Καλαμαριά βάζει άλλη μία δυσκολία στα έργα καθώς αν δεν ολοκληρωθεί η διάνοιξη του τμήματος ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ-ΑΝΑΛΗΨΗ δεν μπορούν τα 2 ΤΒΜ να αποσυναρμολογηθούν και να πάνε για τη διάνοιξη της επέκταση των 5χλμ. Η Αττικό Μετρό απορρίπτει κάθε τέτοια κίνηση.
Όσο αργεί η λύση, τόσο θα αργεί πλέον και το μέχρι σήμερα ανεπηρέαστο έργο της επέκτασης προς Καλαμαριά. Όσο θα αργεί η επέκταση τόσο θα μεγαλώνει και η αποζημίωση που θα καλεστεί το κράτος να πληρώσει από την καθυστέρηση της βασικής γραμμής.
Άρα η ανάγκη εξεύρεσης λύσης είναι υπεραπαραίτητη όχι μόνο για πολιτικούς και κατασκευαστικούς λόγους αλλά και για οικονομικούς καθώς μετά την απαίτηση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από τη κοινοπραξία της ΑΕΓΕΚ μπορεί να ακολουθήσει και ο ανάδοχος της πρώτης επέκτασης του δικτύου.
Πέραν του βασικού προβλήματος εδώ περιμένουμε τα δικαστήρια για τις απαλλοτριώσεις σε τμήμα του σταθμούΜΙΚΡΑ στον επίσταθμο αλλά και στον σταθμό ΑΡΕΤΣΟΥ. Αποφάσεις που μπορεί να κρίνουν αν στο μέλλον μας απασχολήσει και η μέχρι στιγμής ανέφελη επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου