Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2019

Θεσσαλονίκη και μεγάλα έργα: Ώρα για ρεαλισμό

κείμενο από το ypodomes.com
Την ώρα που η πόλη ετοιμάζεται να γιορτάσει την 84η ΔΕΘ, το θέμα των μεγάλων έργων στην πόλη μοιάζει και πάλι να κυριαρχεί στην ατζέντα. Τα συγκοινωνιακά έργα που θα αλλάξουν την πόλη είναι συνεχώς στο επίκεντρο και πραγματικα αρχίζει και παίρνει μυθικές διαστάσεις.
Στα μάτια μου η Θεσσαλονίκη μου θυμίζει λίγο την Αθήνα πριν τους Ολυμπιακούς Αγωνές τυ 2004, όπου η πόλη έμοιαζε με ένα μεγάλο εργοτάξιο. Είναι αυτό που πολλές φορές λέμε πως «έφτασα στην πηγή αλλά δεν ήπια νερό», μόνο που η πόλη είναι κοντά στην πηγή, χρειάζεται λίγο υπομονή ακόμα για να βάλει το χέρι της και να πάρει το νερό που χρειάζεται.
Αλήθεια, έχει σκεφτεί κανείς πως θα ήταν σήμερα η Αθήνα χωρίς την συμβολή των μεγάλων συγκοινωνιακών έργων, χωρίς ένα όμορφο αεροδρόμιο, ένα λειτουργικό λιμάνι, ένα ανεμπόδιστο περιφερειακό άξονα. Αυτό που εμείς οι Αθηναίοι, το εκφράζουμε σαν υπόθεση, στη Θεσσαλονίκη το ζουν ως πραγματικότητα. Μία αιωνιότητα ως η πόλη που περιμένει τη δική της «μετάλλαξη» από μία δύσκολη, κορεσμένη από την κίνηση, γεμάτη καυσαέριο πόλη που βάζει συνεχώς τους πολίτες της να περιμένουν και να περιμένουν.
Η 84η ΔΕΘ, θα βρει τη Θεσσαλονίκη και πάλι σε αναμονή για να τελειώσουν τα μεγάλα έργα. Το Μετρό συνεχίζει να κατασκευάζεται για 13η χρονιά, τα έργα στο αεροδρόμιο μπορεί να τέλειωσαν για τον αεροδιάδρομο, είναι όμως σε πλήρη εξέλιξη για το νέο αεροσταθμό (ή τέρμιναλ αν θέλετε), τα έργα στο εμπορευματικό κομμάτι του λιμανιού είναι πολύ κοντά στην εκκίνηση, ο περιφερειακός στο δυτικό του τμήμα επίσης για 7η χρονιά συνεχίζει να κατασκευάζεται. «Νέα είσοδος» στα μεγάλα έργα της πόλης αποτελεί το όραμα της κατασκευής μίας νέας σιδηροδρομικής γραμμής, από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Καβάλα και την Ξάνθη και η αξιοποίηση του σιδηροδρομικού σταθμού. Στις «αιώνιες μακέτες» μπορούμε να κατατάξουμε το σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ που και αυτό συνεχίζει να μεταλλάσσεται σχεδιαστικά αλλά δεν υλοποιείται. Το μόνο από τα μεγάλα έργα που ολοκληρώθηκε είναι η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Ακόμα μία έλλειψη; Η καθημερινή πραγματικότητα των συγκοινωνιών της πόλης. Σήμερα ούτε ο μισός στόλος λεωφορείων δεν είναι στους δρόμους της πόλης.
Αυτό που προφανώς έχει κουράσει την πόλη είναι η αναμονή για την «μετάλλαξη». Το Μετρό προφανώς δεν θα είναι έτοιμο το 2020, η δε γραμμή Καλαμαριάς κάτι μου λέει πως δεν θα τη δούμε να λειτουργεί το 2021, τα νέα λεωφορεία δεν θα τα δούμε πριν το 2021, το αεροδρόμιο στην πλήρη νέα του μορφή θα το δούμε σε δόσεις το 2020 και το 2021. Το δε λιμάνι και ο 6ος προβλήτας νομίζω θα χρειαστεί να περιμένουμε το 2022 αν όχι αργότερα. Αν και η Αθήνα ταλαιπωρείται συγκοινωνιακά, σίγουρα δεν μπορεί να συγκριθεί με την καθημερινή πραγματικότητα που βιώνουν οι Θεσσαλονικείς.
Είναι φανερό ότι σήμερα είμαστε στο σημείο που χρειάζεται ρεαλισμός για τα μεγάλα έργα της πόλης. Περιμένουμε από το βήμα της ΔΕΘ, να ακούσουμε το σχέδιο για την λειτουργία όλων αυτών μέσων που πραγματικά θα αλλάξουν την πόλη. Ένα ρεαλιστικό αλλά δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό και γραμμής Καλαμαριάς, τα σχέδια για την ανανέωση του στόλου λεωφορείων αλλά και βραχυπρόθεσμα μέτρα για την ανακούφιση της σημερινής απελπιστικής κατάστασης.
Περιμένουμε την εξαγγελία για την επέκταση του Μετρό τόσο δυτικά, όσο και προς το Αεροδρόμιο. Όπως και στην Αθήνα, η προστιθέμενη αξία του μέσου έρχεται κυρίως στην συνδεσιμότητα του με άλλους συγκοινωνιακούς κόμβους (τον σιδηροδρομικό σταθμό, το αεροδρόμιο, τα ΚΤΕΛ κ.α.). Περιμένουμε την εξαγγελία για την δρομολόγηση των έργων για τον Προαστιακό στα δυτικά προάστια, το λεγόμενο και city train. Αυτά μπορούν να αναπτύξουν ακόμα περισσότερο το συγκοινωνιακό δίκτυο της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης.
Να υπενθυμίσω ότι η Θεσσαλονίκη έχει την θλιβερή πρωτιά σε όλη την Ευρώπη ως η μοναδική πόλη με πληθυσμό που ξεπερνά το 1 εκατομύριο κατοίκους, με μεγάλο τουριστικό ρεύμα που εξακολουθεί να εξυπηρετείται συγκοινωνιακά μόνο από λεωφορεία…
Μιλώντας για τα έργα δεν πρέπει να ξεχνάμε και εκείνα τα οποία μπορουν να κάνουν τη Θεσσαλονίκη ως μητρόπολη και στα Βαλκάνια. Η ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών συστημάτων, προτίστως τη Θεσσαλονίκη θα αναβαθμίσει και θα βοηθήσει στη σύνδεση της με άλλες μεγάλες Βαλκανικές πόλεις και την περαιτέρω σύνδεση της με την Κεντρική Ευρώπη.
Φέτος από αυτή τη ΔΕΘ, από τη νέα κυβέρνηση δεν θέλουμε να ακούσουμε μόνο εξαγγελίες, θέλουμε ένα σχέδιο που όχι μόνο θα μας οδηγήσει στην βρύση αλλά θα μας επιτρέψει να πιούμε και νερό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα