Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 9 Αυγούστου 2011

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ: Η 'πράσινη' Γραμμή 1

κείμενο από το ypodomes.com
Μετρό Αθήνας: Γραμμή 1: Πειραιάς-Κηφισιά:
Μήκος: 25,6χλμ, Σταθμοί σε λειτουργία: 24, Σταθμοί υπό μελέτη:10

ΠΕΙΡΑΙΑΣ, Καμίνια (μελλοντικός), ΦΑΛΗΡΟ (ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΡΑΜ), ΜΟΣΧΑΤΟ, Ιλισός (μελλοντικός), ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΤΑΥΡΟΣ, ΠΕΤΡΑΛΩΝΑ, ΘΗΣΕΙΟ, ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 3), ΟΜΟΝΟΙΑ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 2), ΒΙΚΤΩΡΙΑ, ΑΤΤΙΚΗ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 2), ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΚΑΤΩ ΠΑΤΗΣΙΑ, ΑΓΙΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ, ΑΝΩ ΠΑΤΗΣΙΑ, ΠΕΡΙΣΣΟΣ, ΠΕΥΚΑΚΙΑ, ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ, ΗΡΑΚΛΕΙΟ, Ψαλίδι (μελλοντικός), ΕΙΡΗΝΗ, ΝΕΡΑΤΖΙΩΤΙΣΣΑ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟ), ΜΑΡΟΥΣΙ, ΚΑΤ, ΚΗΦΙΣΙΑ, Νέα Ερυθραία (μελλοντικός)

Ιστορικό- Στοιχεία
Η Γραμμή 1 του Μετρό είναι και η πιο παλιά αφού έχει ξεκινήσει τη λειτουργία της από το 1869. Συγκεκριμένα στις 27-02-1869 άνοιξε το τμήμα Πειραιάς?Θησείο (χωρίς ενδιάμεσες στάσεις). Το 1882 προστέθηκε ο Σταθμός Μοσχάτο, το 1887 ο Σταθμός Φάληρο, στις 17-05-1895 η επέκταση από Θησείο-Μοναστηράκι-Ομόνοια, το 1904 έγινε μετατροπή τρένου από ατμοκίνητο σε ηλεκτροκίνητο ενώ το 1928 εγκαινιάστηκε ο Σταθμός Πειραιάς (σημερινή θέση), στις 01-07-1928 προστέθηκε ο Σταθμός Καλλιθέα, στις 21-07-1930 ο υπόγειος Σταθμός Ομόνοια, στις 01-03-1948 επέκταση από Ομόνοια- Βικτώρια, στις 30-06-1949 επέκταση Βικτώρια - Αττική, στις 12-02-1956 επέκταση Αττική- Άνω Πατήσια με 3 Σταθμούς, στις 14-03-1956 επέκταση Άνω Πατήσια-Νέα Ιωνία με 2 Σταθμούς, στις 05-07-1956 Σταθμός Πευκάκια, στις 04-03-1957 επέκταση Νέα Ιωνία-Ηράκλειο, στις 10-08-1957 επέκταση Ηράκλειο- Κηφισιά, στις 01-09-1957 Σταθμός Μαρούσι, στις 04-08-1961 Σταθμός Άγιος Ελευθέριος, στις 03-09-1982 Σταθμός Ειρήνη, στις 06-02-1989 Σταθμός Ταύρος, στις 27-03-1989: Σταθμός KAT και στις 06-08-2004 Σταθμός Νερατζιότισσα.

Σήμερα έχει μήκος 25,6 χιλιόμετρα, διαθέτει 24 Σταθμούς και είναι η μεγαλύτερη γραμμή του Αθηναϊκού Δικτύου Μετρό.

Επεκτάσεις- Κατασκευές
Αυτή την εποχή δεν υπάρχει καμία επέκταση αλλά σε φάση κατασκευής βρίσκεται η ανακαίνιση του τούνελ Μοναστηράκι- Αττική και των σιδηρογραμμών. Πρόσφατα υπήρξε εμπλοκή στην ολοκλήρωση των εργασιών λόγω αρχαιολογικού ευρήματος στο τμήμα Θησείο- Μοναστηράκι. Αναμένεται η δικαστική απόφαση για την ολοκλήρωση του έργου και την απόδοση της ανακαινισμένης γραμμής αλλά και της σήραγγας μεταξύ του σταθμού Μοναστηρακίου και του σταθμού Αττική.

Μελλοντικά Σχέδια
Για μελλοντικά σχέδια και επεκτάσεις έχουν ακουστεί διάφορα τα τελευταία χρόνια χωρίς όμως να υπάρχει καμία σοβαρή εξέλιξη. Μετά την ανακοίνωση του Νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου για την Αθήνα, ναυάγησε η σχεδιαζόμενη επέκταση προς τον Άγιο Στέφανο. Πλέον η επέκταση που επιλέχθηκε είναι από την Κηφισιά στη Νέα Ερυθραία με ένα σταθμό.

Η υλοποίηση είναι άγνωστη προς το παρόν καθώς η ρευστή κατάσταση δεν επιτρέπει προς το παρόν τον ακριβή σχεδιασμό των επόμενων επεκτάσεων.

Σε αναμονή είμαστε και για το μεγάλο έργο της υπογειοποίησης της γραμμής από το σταθμό Φάληρο ο οποίος θα υπογειοποιηθεί μέχρι τον τερματικό σταθμό Πειραιά προκειμένου να δημιουργηθεί χώρος για την επέκταση του Τραμ προς το κέντρο του Πειραιά και στο μέσο της διαδρομής (συγκεκριμένα στο ύψος του Κεράνη) θα κατασκευαστεί και ένας επιπλέον σταθμός που θα ονομάζεται ΚΑΜΙΝΙΑ. Προς το παρόν το έργο είναι σε φάση έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Πλήρης σκοτάδι υπάρχει για την επικείμενη προσθήκη 2 σταθμών στην υπάρχουσα γραμμή που είχε εξαγγελθεί το 2008. Ο πρώτος σταθμός θα ονομάζεται ΙΛΙΣΟΣ και θα βρίσκεται μεταξύ των σταθμών Μοσχάτο και Καλλιθέα και η δεύτερος σταθμός θα ονομάζεται ΨΑΛΙΔΙ και θα κατασκευαστεί μεταξύ των σταθμών Ειρήνη και Ηράκλειο. Δεν υπάρχουν νέα για την εξέλιξη αυτών των 2 σταθμών.

2 σχόλια:

τρενομανής είπε...

Η γραμμή "1" οφείλει να συγχρονιστεί απολύτως με το υπόλοιπο δίκτυο του μετρό, ακολουθώντας ένα συγκεκριμένο "οδικό χάρτη" για την επίτευξη αυτού του σκοπού:
α.Να μετονομαστεί σε Αττικό Μετρό - Γραμμή "1" από ΗΣΑΠ, ΕΗΣ ή ΣΑΠ που ονομάζονταν παλαιότερα ώστε να μην μοιάζει με φτωχό συγγενή του ΗΣΑΠ,
β.Οι συρμοί του απαιτούν ή άμεση αντικατάσταση ή εκ βάθρων ανακαίνιση (στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά ή στην ΕΛΒΟ) στην αισθητική και την λειτουργικότητα τουλάχιστον των συρμών πρώτης παραλαβής του Μετρό ώστε και εκεί να εξαλειφθεί η όποια διαφοροποίηση,
γ.Να αποδοθούν στο κοινό τα "απτά" αποτελέσματα της ανακαινισμένης σιδ/κης γραμμής Φάληρο - Κατ. Οι αρμόδιοι που έλαβαν την απόφαση ανακαίνισης μας είχαν υποσχεθεί ότι παρά την προσθήκη 3 Σ. Σταθμών (Καμίνια, Ιλισός, Ψαλίδι) ο χρόνος διαδρομής θα έπεφτε κατά 5 min, καθώς η μεγίστη ταχύτητα θα έφτανε αυτή του Μετρό (80 km/h). Η ανακαίνιση της γραμμής δεν έγινε προκειμένου να εξαλειφθούν τα διάκενα και οι αμφιδέτες, αλλά για να αυξηθεί η ασφάλεια και η ταχύτητα στο δίκτυο. Αν δεν αυξηθεί η ταχύτητα στο δίκτυο αυτοί που αποφάσισαν και εκτέλεσαν τα έργα ανακαίνισης πρέπει να οδηγηθούν στην δικαιοσύνη για διασπάθιση δημοσίου χρήματος. Οι διοικούντες του ΗΣΑΠ και οι εργολάβοι υλοποίησης της ανακαίνισης οφείλουν να μας δώσουν ένα χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων. Η πρακτική έργα εις το διηνεκές πρέπει να παύσει και να διαγραφεί επιτέλους από την ελληνική πραγματικότητα...
δ. Είμαι απόλυτα σύμφωνος με την επέκταση της γραμμής προς την Νέα Ερυθραία και αντίθετος με την επέκταση προς τον Άγιο Στέφανο (αφού ο Άγιος Στέφανος μπορεί να εξυπηρετηθεί πολύ πιο γρήγορα και αποτελεσματικά από το προαστιακό ο οποίος κάκιστα δεν έχει επεκταθεί βόρεια του ΣΚΑ). Αντίθετα η γραμμή "1" οφείλει να επεκταθεί δυτικά του Πειραιά (ή του Νέου Φαλήρου) προς Δραπετσώνα - Ταμπούρια - Κερατσίνι - Πέραμα αφού στην δικαιοδοσία της ΕΗΣ (μετέπειτα ΗΣΑΠ) ανήκε η λειτουργία και η εκμετάλλευση του ελαφρύ προαστιακού ηλεκτροκίνητου σιδηροδρόμου Πειραιώς - Περάματος μήκους 10 χιλιομέτρων, ο οποίος αντί να εκσυγχρονιστεί, να αυξήσει την ταχύτητά του, να αυξηθεί η δυνατότητα του μεταφορικού του έργου και να επεκταθεί όπως αρχικά προβλέπονταν έως τον Σ.Σ. Ελευσίνας παραλιακά, χωρίς κανένα αιτιολογικό η ΕΗΣ προέβη στην απρόκλητη και απροειδοποίητη κατάργηση του. Σήμερα η τόσο πυκνοκατοικημένη περιοχή του Κερατσινίου - Περάματος ΑΠΑΙΤΕΊ όχι ψευτολύσεις Τραμ και τα τοιαύτα αλλά γρήγορο, αξιόπιστο μέσο σταθερής τροχιάς, που δεν είναι άλλο εκτός από το Μετρό. Πολύ ρηξικέλευθη και επαναστατική είναι και η πρόταση επέκτασης αυτής της γραμμής έως την "χώρα" της Σαλαμίνας, πρόταση με την οποία συντάσσομαι και υποστηρίζω αναφανδόν και απόλυτα. Μια τέτοια επέκταση θα άλλαζε άρδην το τοπίο στην αστική μετακίνηση των κατοίκων και επισκεπτών της Σαλαμίνας καθώς και στην αξία γης της περιοχής! Με αυτές τις λύσεις η γραμμή "1" θα εξακολουθεί να παραμένει η κορωνίδα και η ραχοκοκαλιά της αστικής μετακίνησης σταθερής τροχιάς γύρω από την οποία θα κινούνται τα υπόλοιπα Μ.Μ.Μ. διατηρώντας στο ακέραιο τον τίτλο της 1ης γραμμής του Μετρό Αττικής…

Νίκος Καραγιάννης είπε...

Αγαπητέ τρενομανή, αν και δεν συνηθίζω να σχολιάζω σχόλια επισκεπτών οφείλω να πω, πως συμφωνώ και επαυξάνω σε ότι έγραψες.

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα