κείμενο από το ypodomes.com
Οι σημαντικές εξελίξεις που είχαμε τις μέρες που πέρασαν για τους 4 παγωμένους αυτοκινητόδρομους κυριολεκτικά μονοπώλησαν τον ενδιαφέρον στον χώρο των υποδομών. Με αυτό το θέμα ασχολούμαστε εδώ και 2 σχεδόν χρόνια και η σεναριολογία ήταν πραγματικά απίστευτη.
Από τον Σεπτέμβριο και μετά ήταν αντιληπτό ότι το θέμα της επανεκκίνησης των οδικών έργων στους άξονες με παραχώρηση είχε για πρώτη φορά σημαντική θέση στην ατζέντα του αρμόδιου Υπουργείου. Την ίδια στιγμή ο Πρωθυπουργός θέλοντας να δείξει την βαρύτητα με την οποία αντιμετωπίζει την κατάσταση τοποθέτησε ειδικό διαπραγματευτή.
Οι εταιρείες από την άλλη βλέποντας την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων άρχισαν τις διαρροές προς τα έξω. Άλλωστε στην ιστορία θα μείνει η δήλωση από το «αφεντικό» της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ πως η Κυβέρνηση σχεδιάζει την συνολική κατάργηση του Ε65.
Φήμες άρχισαν να διαδίδονται και για την Ολυμπία Οδό όταν το θέμα του πόσο θα κουρευτεί ο δρόμος γινόταν αντιληπτό πως η Πάτρα μάλλον θα ήταν ο τερματισμός του δρόμου. Επιβεβαίωση ουσιαστικά στις παραπάνω φήμες έδωσε η ανακοίνωση του Υπουργείου πριν δύο εβδομάδες με την οποία γινόταν γνωστό πως δόθηκαν 650εκ.ευρώ από την ΕΤΕπ για την κάλυψη της κρατική συμμετοχής ΜΟΝΟ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΘΕ.
Αυτό ήταν και η συντριπτική επιβεβαίωση ότι το κούρεμα θα ήταν μεγάλο. Με τις ανακοινώσεις τις προηγούμενης εβδομάδας σχετικά με την πρόθεση του ΥΠΑΝΥΠ δύο πράγματα τελικά μας αιφνιδίασαν.
Το πρώτο ήταν πως η Ιόνια Οδός θα κατασκευαστεί τελικά αυτούσια , ανακουφίζοντας όλη την Δυτική Στερεά και Ήπειρο. Κάνοντας μία πιο προσεκτική ανάλυση της απόφασης γίνεται σαφές πως η Ιόνια Οδός θα γίνει πραγματικότητα λόγω «Σουφλιά». Στην σύμβαση της Ιόνιας Οδού είχε προβλεφθεί πως από μόνος του ο δρόμος θα παρουσίαζε ζημιά.
Η πρόβλεψη αυτή είχε γίνει ενόσω η οικονομία μας ήταν ανθηρή και η κρίση ήταν ακόμα πολύ μακριά. Κόλλησαν στο τμήμα Αντίρριο-Ιωάννινα και το τμήμα από την Μεταμόρφωση Αττικής μέχρι τα Σκάρφεια, λίγο πριν τον Μαλιακό. Το τμήμα αυτό θεωρείται ως το πιο εμπορικό σε όλο το Εθνικό δίκτυο. Με αυτόν τον τρόπο η Ιόνια εξασφάλισε την κατασκευή της.
Το δεύτερο πράγμα που μας αιφνιδίασε ήταν η καρατόμηση του νότιου τμήματος του Ε65 (Κεντρική Οδός). Μετά τις ανακοινώσεις του Υπουργείου τρέξαμε στον χάρτη να δούμε ποιο τμήμα αναφερόταν και με έκπληξη είδαμε ότι ήταν το τμήμα που συνδέει τον ΠΑΘΕ με τον Ε65.
Η απάντηση ήταν πως η απαραίτητη κατασκευή σήραγγας στο τμήμα Λαμία-Δομοκός ήταν αυτή που τελικά έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο κούρεμα του τμήματος. Το εύλογο ερώτημα που τέθηκε άμεσα είναι πως θα καταφέρει ο Ε65 εμπορικά την στιγμή που δεν θα έχει πρόσβαση ούτε από τον ΠΑΘΕ ούτε από την Εγνατία.
Ακόμα πιο εντυπωσιακή ήταν η ασθενική αντίδραση από τις Περιφέρειες Στερεάς και Θεσσαλίας που δεν έβγαλαν καμία ανακοίνωση για τον δρόμο που χάνει το 50% του συνολικού του μήκους.
Βέβαια ο Κωστής Χατζηδάκης είπε πως δεν μιλάμε για κούρεμα αλλά για τμήματα που θα κατασκευαστούν 2-3 χρόνια μετά. Μετά από τι όμως; Από την ολοκλήρωση των τμημάτων που σήμερα προχωρούν; Από σήμερα που μιλάμε; Και με ποια χρηματοδότηση; Πως θα εξασφαλιστεί αυτή;
Τα αναπάντητα ερωτήματα περιμένουμε να απαντηθούν όχι για λόγους σχολιασμού αλλά για λόγους πραγματικά που έχουν να κάνουν με το μέλλον συγκεκριμένων περιοχών της χώρας που η ανάπτυξη είναι αμφίβολο αν θα φτάσει εκεί.
Μιλάμε για την Δυτική Θεσσαλία, για τον Νομό Ηλείας και έμμεσα για την Δυτική Μακεδονία και την Νότιο-Ανατολική Πελοπόννησο. Αυτές οι περιοχές πλήττονται από αυτές τις αποφάσεις όχι με τραγικό βαθμό αλλά χάνοντας μία μοναδική ευκαιρία να αποκτήσουν σοβαρές οδικές υποδομές πάνω στις οποίες μπορούν να αναπτυχθούν εμπορικοί κλάδοι άρα και η απασχόληση.
Το θέμα των ημερών λοιπόν δεν είναι το γιατί (δεν κατασκευάζονται τα τμήματα αυτά) αλλά το πότε (θα κατασκευαστούν). Και όσο πιο σύντομα αντιληφθούμε πως το δίκτυο αυτοκινητόδρομων που κυοφορείται στη χώρα πρέπει να είναι οικουμενικό και να περιλαμβάνει το σύνολο της ηπειρωτικής Ελλάδας τόσο πιο γρήγορα θα ληφθούν και οι σωστές αποφάσεις.
Οι σημαντικές εξελίξεις που είχαμε τις μέρες που πέρασαν για τους 4 παγωμένους αυτοκινητόδρομους κυριολεκτικά μονοπώλησαν τον ενδιαφέρον στον χώρο των υποδομών. Με αυτό το θέμα ασχολούμαστε εδώ και 2 σχεδόν χρόνια και η σεναριολογία ήταν πραγματικά απίστευτη.
Από τον Σεπτέμβριο και μετά ήταν αντιληπτό ότι το θέμα της επανεκκίνησης των οδικών έργων στους άξονες με παραχώρηση είχε για πρώτη φορά σημαντική θέση στην ατζέντα του αρμόδιου Υπουργείου. Την ίδια στιγμή ο Πρωθυπουργός θέλοντας να δείξει την βαρύτητα με την οποία αντιμετωπίζει την κατάσταση τοποθέτησε ειδικό διαπραγματευτή.
Οι εταιρείες από την άλλη βλέποντας την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων άρχισαν τις διαρροές προς τα έξω. Άλλωστε στην ιστορία θα μείνει η δήλωση από το «αφεντικό» της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ πως η Κυβέρνηση σχεδιάζει την συνολική κατάργηση του Ε65.
Φήμες άρχισαν να διαδίδονται και για την Ολυμπία Οδό όταν το θέμα του πόσο θα κουρευτεί ο δρόμος γινόταν αντιληπτό πως η Πάτρα μάλλον θα ήταν ο τερματισμός του δρόμου. Επιβεβαίωση ουσιαστικά στις παραπάνω φήμες έδωσε η ανακοίνωση του Υπουργείου πριν δύο εβδομάδες με την οποία γινόταν γνωστό πως δόθηκαν 650εκ.ευρώ από την ΕΤΕπ για την κάλυψη της κρατική συμμετοχής ΜΟΝΟ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΘΕ.
Αυτό ήταν και η συντριπτική επιβεβαίωση ότι το κούρεμα θα ήταν μεγάλο. Με τις ανακοινώσεις τις προηγούμενης εβδομάδας σχετικά με την πρόθεση του ΥΠΑΝΥΠ δύο πράγματα τελικά μας αιφνιδίασαν.
Το πρώτο ήταν πως η Ιόνια Οδός θα κατασκευαστεί τελικά αυτούσια , ανακουφίζοντας όλη την Δυτική Στερεά και Ήπειρο. Κάνοντας μία πιο προσεκτική ανάλυση της απόφασης γίνεται σαφές πως η Ιόνια Οδός θα γίνει πραγματικότητα λόγω «Σουφλιά». Στην σύμβαση της Ιόνιας Οδού είχε προβλεφθεί πως από μόνος του ο δρόμος θα παρουσίαζε ζημιά.
Η πρόβλεψη αυτή είχε γίνει ενόσω η οικονομία μας ήταν ανθηρή και η κρίση ήταν ακόμα πολύ μακριά. Κόλλησαν στο τμήμα Αντίρριο-Ιωάννινα και το τμήμα από την Μεταμόρφωση Αττικής μέχρι τα Σκάρφεια, λίγο πριν τον Μαλιακό. Το τμήμα αυτό θεωρείται ως το πιο εμπορικό σε όλο το Εθνικό δίκτυο. Με αυτόν τον τρόπο η Ιόνια εξασφάλισε την κατασκευή της.
Το δεύτερο πράγμα που μας αιφνιδίασε ήταν η καρατόμηση του νότιου τμήματος του Ε65 (Κεντρική Οδός). Μετά τις ανακοινώσεις του Υπουργείου τρέξαμε στον χάρτη να δούμε ποιο τμήμα αναφερόταν και με έκπληξη είδαμε ότι ήταν το τμήμα που συνδέει τον ΠΑΘΕ με τον Ε65.
Η απάντηση ήταν πως η απαραίτητη κατασκευή σήραγγας στο τμήμα Λαμία-Δομοκός ήταν αυτή που τελικά έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο κούρεμα του τμήματος. Το εύλογο ερώτημα που τέθηκε άμεσα είναι πως θα καταφέρει ο Ε65 εμπορικά την στιγμή που δεν θα έχει πρόσβαση ούτε από τον ΠΑΘΕ ούτε από την Εγνατία.
Ακόμα πιο εντυπωσιακή ήταν η ασθενική αντίδραση από τις Περιφέρειες Στερεάς και Θεσσαλίας που δεν έβγαλαν καμία ανακοίνωση για τον δρόμο που χάνει το 50% του συνολικού του μήκους.
Βέβαια ο Κωστής Χατζηδάκης είπε πως δεν μιλάμε για κούρεμα αλλά για τμήματα που θα κατασκευαστούν 2-3 χρόνια μετά. Μετά από τι όμως; Από την ολοκλήρωση των τμημάτων που σήμερα προχωρούν; Από σήμερα που μιλάμε; Και με ποια χρηματοδότηση; Πως θα εξασφαλιστεί αυτή;
Τα αναπάντητα ερωτήματα περιμένουμε να απαντηθούν όχι για λόγους σχολιασμού αλλά για λόγους πραγματικά που έχουν να κάνουν με το μέλλον συγκεκριμένων περιοχών της χώρας που η ανάπτυξη είναι αμφίβολο αν θα φτάσει εκεί.
Μιλάμε για την Δυτική Θεσσαλία, για τον Νομό Ηλείας και έμμεσα για την Δυτική Μακεδονία και την Νότιο-Ανατολική Πελοπόννησο. Αυτές οι περιοχές πλήττονται από αυτές τις αποφάσεις όχι με τραγικό βαθμό αλλά χάνοντας μία μοναδική ευκαιρία να αποκτήσουν σοβαρές οδικές υποδομές πάνω στις οποίες μπορούν να αναπτυχθούν εμπορικοί κλάδοι άρα και η απασχόληση.
Το θέμα των ημερών λοιπόν δεν είναι το γιατί (δεν κατασκευάζονται τα τμήματα αυτά) αλλά το πότε (θα κατασκευαστούν). Και όσο πιο σύντομα αντιληφθούμε πως το δίκτυο αυτοκινητόδρομων που κυοφορείται στη χώρα πρέπει να είναι οικουμενικό και να περιλαμβάνει το σύνολο της ηπειρωτικής Ελλάδας τόσο πιο γρήγορα θα ληφθούν και οι σωστές αποφάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου