Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2011

Μετρό Αθήνας:οι μελέτες για την Γραμμή 4 δημοπρατούνται, όμως άγνωστη η προώθηση των πρώτων τμημάτων

κείμενο από το ypodomes.com
Υπό τις παρούσες συνθήκες, η δημιουργία νέας γραμμής μετρό στην Αθήνα, όπως άλλωστε και οποιοδήποτε άλλο μεγάλο έργο, φαντάζει σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Η «Αττικό Μετρό», όμως, δεν εγκαταλείπει το... όνειρο και προετοιμάζει το έδαφος ώστε αν οι καταστάσεις το επιτρέψουν, να προκηρύξει το έργο στα τέλη του 2012. Και μάλιστα, δεν φείδεται χρημάτων: ανέθεσε με κόστος 8,5 εκατ. ευρώ υπηρεσίες τεχνικών συμβούλων για τα μελλοντικά έργα του μετρό, αν και όποτε γίνουν.

Ο διαγωνισμός
Τη στιγμή, λοιπόν, που η κυβέρνηση αναζητεί εναγωνίως τρόπους περιορισμού του ελλείμματος, η «Αττικό Μετρό Α.Ε.» αποφάσισε να διαθέσει 8.516.914 ευρώ (χωρίς να συμπεριληφθεί ο ΦΠΑ!) σε εξωτερικούς συμβούλους, οι οποίοι θα γνωμοδοτήσουν επί των έργων, που είναι λίαν αμφίβολο αν και πότε θα ξεκινήσουν. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε (προφανώς υπό αρκετά διαφορετικές συνθήκες) στις αρχές του 2007 και επί τρία χρόνια είχε κολλήσει λόγω προσφυγών των συμμετεχόντων.

Τελικά, μετά την εκδίκαση των προσφυγών, η ηγεσία της «Αττικό Μετρό Α.Ε.» κατοχύρωσε στις 14 Οκτωβρίου το αποτέλεσμα, με την ανάθεση του έργου στην υπό σύσταση σύμπραξη εταιρειών Cowi A/S - The Louis Gerger Group, Inc. - ΝΑΜΑ Σύμβουλοι Μηχανικοί και Μελετητές Α.Ε. - Δ.Κ. Αρώνης - Δρέττας - Καρλαύτης και έστειλε τη σύμβαση για έλεγχο νομιμότητας στο Ελεγκτικό Συνέδριο προκειμένου να υπογραφεί.

Ολα αυτά δεδομένης της κακής συγκυρίας και παρ? ότι η «Αττικό Μετρό Α.Ε.» θα μπορούσε απλώς να αξιοποιήσει τους περίπου 400 μηχανικούς που διαθέτει στο προσωπικό της με 20 χρόνια εμπειρίας (σ.σ. η εταιρεία ιδρύθηκε το 1991) και οι οποίοι έφεραν εις πέρας το έργο μέχρι σήμερα.

Ταυτόχρονα με αυτήν την απόφαση, η «Αττικό Μετρό» προχωρεί και σε άλλες, ανάλογης λογικής, κινήσεις. Πρόσφατα η εταιρεία αποφάσισε τη διεξαγωγή διαγωνισμού για δύο έργα: την ανάθεση γεωλογικών και γεωτεχνικών ερευνών και μελετών για το τμήμα Ευαγγελισμός - Βύρωνας - Ηλιούπολη (προϋπολογισμού 2.385.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ) και τοπογραφικών μελετών για τα τμήματα Περισσός - Αλσος Βεΐκου και Μαρούσι - Εθνική Οδός (προϋπολογισμού 192.246 ευρώ χωρίς ΦΠΑ).

Στο μέλλον
Με την εξαίρεση του τμήματος Περισσού - Αλσους Βεΐκου, τα υπόλοιπα τμήματα έχουν συμπεριληφθεί στον προγραμματισμό του υπουργείου Υποδομών στην τρίτη και τέταρτη φάση του έργου αντίστοιχα, δηλαδή... στο απώτερο μέλλον.

Αλλά ας δούμε συνοπτικά τα χαρακτηριστικά της γραμμής 4 του μετρό. Σε πλήρη ανάπτυξη, η γραμμή ξεκινάει από τον σταθμό του ηλεκτρικού στον Περισσό (και όχι στο Αλσος Βεΐκου, όπως αρχικά είχε αποφασιστεί) και καταλήγει στη Λυκόβρυση. Το συνολικό μήκος της γραμμής είναι 55 χιλιόμετρα και ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός 3,3 δισ. ευρώ. Εφ? όσον υλοποιηθεί, είναι προφανές ότι θα προσφέρει τα μάλα στη μετακίνηση των Αθηναίων, εξυπηρετώντας περίπου μισό εκατομμύριο επιβάτες καθημερινά.

Λόγω του μεγέθους του έργου, το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε το «σπάσιμο» του έργου σε τέσσερα τμήματα και τη σταδιακή του υλοποίηση. Η αλλαγή αυτή περιλαμβάνεται στις προτάσεις του υπουργείου προς τον Οργανισμό Αθήνας, εν όψει νέου ρυθμιστικού της Αθήνας:

- Α΄ φάση, Περισσός - Ευαγγελισμός (11 σταθμοί - 11,3 χλμ.), με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ. Εκτιμάται ότι αν βρεθούν χρήματα, θα μπορούσε να προκηρυχθεί στα τέλη του 2012.

- Β΄ φάση, Ευαγγελισμός - Μαρούσι (12 σταθμοί - 13,1 χλμ.). Με προϋπολογισμό 1,35 δισ. ευρώ. Φιλόδοξος ορίζοντας δημοπράτησης, το καλοκαίρι του 2013.

- Γ΄ φάση, Ευαγγελισμός - Βύρωνας (2 σταθμοί, 3 χλμ.), περίπου 250 εκατ. ευρώ.

- Δ΄ φάση Μαρούσι - Λυκόβρυση (2 σταθμοί, 3,5 χλμ.), περίπου 300 εκατ. ευρώ.

Το «όνειρο»
Αυτά τα έργα το υπουργείο εκτιμά ότι θα μπορεί να φέρει εις πέρας σε βάθος 10-15 ετών. Υπό μελέτη, επίσης, βρίσκεται η επέκταση της γραμμής 2 από Ανθούπολη προς Ιλιον, για την οποία πρόσφατα ολοκληρώθηκε η ειδική γεωφυσική έρευνα, λόγω της ύπαρξης παλαιών λιγνιτωρυχείων.

Η επέκταση αυτή, ωστόσο, δεν αποτυπώνεται στους στόχους του υπουργείου, επομένως βρίσκεται εκτός προτεραιοτήτων. Το απόλυτο «όνειρο» αποτυπώνεται στην ιστοσελίδα της «Αττικό Μετρό»: δημιουργία ενός δικτύου 8 γραμμών και 200(!) σταθμών, που θα καλύπτει το 85% της ευρύτερης περιοχής του Λεκανοπεδίου...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα