κείμενο από το ypodomes.com
Ο ΟΑΣΑ έβγαλε τα οικονομικά αποτελέσματα της επιβατικής κίνησης για το 2011. Τα αποτελέσματα ήταν αυτά που όλοι φανταζόμαστε: μεγαλύτερα έσοδα μετά την αύξηση στις τιμές κατά 40% αλλά μείωση της επιβατικής κίνησης. Παρότι η μείωση στην κίνηση ήταν αναμενόμενη η ισχυρή μείωση κατά 20% στα λεωφορεία είναι αυτή που προβληματίζει περισσότερο.
Γιατί, στα υπόλοιπα μέσα η μείωση είναι περίπου η ίδια ενώ στα λεωφορεία και στα τρόλεϊ κινήθηκε σε ποσοστά 18-20%; Υποθετικά μπορούμε να πούμε πως η λαθρεπιβίβαση είναι ο μεγάλος παράγοντας μείωσης στην επιβατική κίνηση λεωφορείων και τρόλεϊ.
ΜΕΓΑΛΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Το καθεστώς της λαθρεπιβίβασης τείνει να πάρει γιγαντιαίες διαστάσεις καθώς οι λάθος πολιτικές ακύρωσης και ελέγχου των εισιτηρίων έχει δημιουργήσει ένα διάτρητο σύστημα όπου ο καθένας μπορεί να ρισκάρει να ταξιδέψει με τα μέσα μαζικής μεταφοράς δωρεάν σε βάρος των ευσυνείδητων πολιτών που πληρώνουν το ακριβό εισιτήριο για να μετακινηθούν.
Στην Αθήνα υπάρχει το θλιβερό προνόμιο η λαθρεπιβίβαση να υπολογίζεται σε περίπου 40%, νούμερα δυσθεώρητο αν φανταστούμε ότι πέρυσι επίσημα μετακινήθηκαν με όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (με ακύρωση εισιτηρίου) 150.000.000 επιβάτες. Η επιβάρυνση στα οικονομική επιφέρει μία σειρά από ανωμαλίες, τόσο στη λειτουργία των γραμμών όσο και στην μελλοντική τους διεύρυνση.
ΣΧΕΔΙΟ ΛΥΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΑΣΑ
Εδώ και περίπου ένα χρόνο ο ΟΑΣΑ έχει στον αέρα διαγωνισμό για την εγκατάσταση και λειτουργία του λεγόμενου «έξυπνου» εισιτηρίου και την κατάργηση εν πολλοίς του απλού χάρτινου εισιτηρίου. Το έξυπνο εισιτήριο θα είναι σαν μία πιστωτική κάρτα με την δυνατότητα να «γεμίζει» με εισιτήρια, να φορτώνει αυτόματα μηνιαία συνδρομή κλπ.
Αυτό θα διευκολύνει κατά πολύ την πάταξη της λαθρεπιβίβασης. Μαζί με το σύστημα των καρτών θα τοποθετηθούν και ειδικά μηχανήματα ακύρωσης των εισιτηρίων όπου ο επιβάτης με ένα πέρασμα της κάρτας του θα μπορεί να εισέρχεται στους σταθμούς του Μετρό για να πραγματοποιήσει την μετακίνηση του.
Αναφορικά με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ υπάρχει ακόμα το ερώτημα, πως θα λειτουργεί το σύστημα με τις έξυπνες κάρτες αλλά και τον έλεγχο των εισιτηρίων. Κάποτε στην Αθήνα η είσοδος γίνονταν μόνο από την μπροστινή πόρτα, μηδενίζοντας έτσι την «δωρεάν» επιβίβαση. Εδώ και αρκετά χρόνια όχι μόνο αυτό δεν γίνεται αλλά είναι σχεδόν κατεστημένο η λαθρεπιβίβαση στερώντας από τον ΟΑΣΑ πολύτιμα έσοδα και λειτουργώντας εις βάρος των επιβατών που ακυρώνουν το εισιτήριο τους.
Το ίδιο παλιό και δοκιμασμένο σύστημα στην Αθήνα ακολουθείται στο εξωτερικό σε πολλές μεγάλες Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως το Λονδίνο και η Στοκχόλμη όπου η είσοδος και η ακύρωση του εισιτηρίου (ή η επίδειξη της κάρτας) γίνεται μόνο από την μπροστινή πόρτα και η έξοδος από τις υπόλοιπες. Αυτό διευκολύνει τόσο την εσωτερική κίνηση των επιβατών αλλά κυρίως πατάσσει για τα καλά την λαθρεπιβίβαση.
Ο οδηγός επίσης πρέπει να είναι εφοδιασμένος με εισιτήρια καθώς με αυτό τον τρόπο διευκολύνει τόσο την αγορά των εισιτηρίων όσο και την έλλειψη που παρατηρείται ειδικά στα προάστια σε σημεία αγοράς χάρτινων εισιτηρίων αλλά και την είσοδο πολλών πλαστών εισιτηρίων.
Με το σημερινό σύστημα «μπάτε σκύλοι αλέστε» δεν υπάρχει κανενός είδους έλεγχος εισιτηρίων, υπάρχει ελεύθερη είσοδος σε κάθε μορφής επαίτες ή περιθωριακά στοιχεία, δεν μπορεί να υπάρχει ακριβής αριθμός των επιβατών που διακινούνται με τα μέσα και επιβραβεύεται τελικά η λαθρεπιβίβαση.
Η δημιουργία ενός αποτελεσματικού δικτύου ελέγχου σε συνδυασμός με την είσοδος του έξυπνου εισιτηρίου θα μεταμορφώσει τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας που μαραζώνουν μέρα με την μέρα και τα φέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα στα οικονομικά των εταιρειών του ΟΑΣΑ , ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ. Θα υπάρξει βούληση για να γίνει αυτό σύντομα;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου