κείμενο από το ypodomes.com
Το 1992 όταν ξεκίνησαν μετά από πολλές παλινωδίες τα έργα Μετρό στην Αθήνα όλοι ήταν αισιόδοξοι. Σύμφωνα με τα αρχικά πλάνα της Αττικό Μετρό εκτός από το αρχικό έργο το 2004 το Μετρό θα έφτανε στη Γλυφάδα, στο Μαρούσι, στη Δ.Πλακεντίας ενώ το 2006 θα είχε φτάσει και στο Γαλάτσι.
Φυσικά πολλά άλλαξαν από τότε εκτός από την Ελληνική συνήθεια, αλλαγής των πάντων και κυρίως των καθυστερήσεων. Αναφορικά δε, με το Νέο Ρυθμιστικό της Αθήνας έχουμε δει αρκετά προσχέδια που δεν δίνουν την απαραίτητη προώθηση του Μετρό ως κύριου μέσου στην πόλη ενώ η επιμονή στους αυτοκινητόδρομους επιφέρει νέες μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις στα έργα μέσων σταθερής τροχιάς.
Στο Νέο Ρυθμιστικό που αναμένεται να το βγάλει πλέον η νέα εκλεγμένη Κυβέρνηση (βλέπε από Σεπτέμβριο και βάλε) τα έργα Μετρό αφορούν την κατασκευή της υπερ-γραμμής 4 και την ολοκλήρωση της γραμμής 2 προς δυτικά και νότια.
Ουσιαστικά δεν είναι λίγα τα έργα Μετρό καθώς η κατασκευή 29 σταθμών της γραμμής 4 και άλλων 5 της γραμμής 3 μας κάνουν συνολικά 34 νέους σταθμούς και περίπου ενώ υποθετικά θα κατασκευαστούν περίπου 40χλμ υπόγειας σήραγγας Μετρό στην πόλη. Όλα αυτά θα γίνουν -πάντα υποθετικά- σε διάστημα 10 ετών.
ΑΠΙΘΑΝΑ ΣΕΝΑΡΙΑ
Αυτό είναι απίθανο, κατασκευαστικά αν δούμε την προίστορία των έργων Μετρό στην πόλη που έπεσαν πάντα θύματα των κακών μελετών, των αστοχιών και της υπερκοστολόγησης των έργων. Το αποτέλεσμα είναι η πολύ μεγάλη χρονική απόκλιση στο σχεδιασμό, τη χάραξη , τη μελέτη, την κατασκευή και τελικά τη λειτουργία. Ας δούμε ένα μικρό παράδειγμα:
Η πρώτη δημοπράτηση τμήματος της γραμμής 4 αφορά την διαδρομή από το Άλσος Βείκου στον Ευαγγελισμό στο κέντρο της Αθήνας. Μιλάμε για ένα έργο 8χλμ με 9 σταθμούς. Το έργο σύμφωνα με πληροφορίες είναι ανώριμο ακόμα μελετητικά ενώ ακόμα και αν προκηρυχθεί τον επόμενο χρόνο τα έργα δεν θα μπορούν να ξεκινήσουν πριν το 2014. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η χρηματοδότηση καθώς πρόσφατα ελέχθη πως το έργο θα προχωρήσει με κονδύλια από το Ε`ΚΠΣ.
Αυτά ενώ ακόμα δεν έχουμε απορροφήσει ούτε το 1/3 από το Δ`ΚΠΣ (το γνωστό ΕΣΠΑ). Ας υποθέσουμε όμως ότι ξεπερνάμε και αυτό το σκόπελο. Ένα έργο Μετρό που θα διαπερνά τόσο κεντρικές περιοχές της πόλης με τόσο μεγάλη έκταση και τόσους πολλούς σταθμούς είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα απαιτήσει τουλάχιστον 6-7 χρόνια για να κατασκευαστεί οπότε για το πρώτο τμήμα και μόνο ακόμα και αν όλα προχωρήσουν άμεσα δεν θα το δούμε σε λειτουργία πριν το 2021-2022.
Για να συγκρίνουμε αντίστοιχα έργα Μετρό πρέπει να πούμε πως η επέκταση του Μετρό προς Πειραιά με 7,5 χλμ και 6 σταθμούς θα χρειαστεί 5 χρόνια, χωρίς τις γνωστές καθυστερήσεις. Και ιστορικά όμως αν το δούμε όλα τα έργα Μετρό εκτός από αυτά που έγινα με την πίεση του χρόνου για την Ολυμπιάδα της Αθήνας το 2004, θα ανακαλύψουμε πως είχαν από 2-4 χρόνια καθυστερήσεων.
Άρα είναι τουλάχιστον ανώφελο να μιλάμε για κατασκευή 29 σταθμών και 33χλμ γραμμής πως θα ολοκληρωθεί σε 10 χρόνια. Την στιγμή που οι μελέτες για τα υπόλοιπα τμήματα Ευαγγελισμός-Μαρούσι, Μαρούσι-Εθνική Οδός, Άλσος Βείκου- Περισσός και Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη είναι πρακτικά ανύπαρκτες.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ
Αυτό λοιπόν που πρακτικά χρειάζεται η Αθήνα για να μπορέσει να κάνει πραγματικότητα το παραπάνω σενάριο του Νέου Ρυθμιστικού της πόλης είναι :
- Να ενεργοποιηθούν οι μελέτες στα υπόλοιπα τμήματα της Γραμμής 4 άμεσα με στόχο να έχουν ολοκληρωθεί όλες μέχρι το 2014
- Να εξευρεθούν τα κεφάλαια για ένα τόσο μεγάλο έργο που θα ξεπεράσει τα 3 δις ευρώ σε κόστος, από τώρα και όχι να τα ψάχνουμε κατά περίπτωση
- Να μπαίνουν αυστηρά χρονοδιαγράμματα με ποινές στους αναδόχους των έργων και bonus για παραδόσεις σε χρόνο νωρίτερο.
- Τα χρήματα που θα συλλέγονται από τις εκπτώσεις (στις δημοπρατήσεις) των έργων Μετρό να διοχετεύονται σε άλλα έργα Μετρό για την ταχύτερη κατασκευή τους.
Αναφορικά με την ολοκλήρωση της γραμμής 2 προς Ίλιον και Γλυφάδα συνολικού μήκους 6 χλμ με 5 σταθμούς είναι εφικτή στο διάστημα των επόμενων 10 ετών να ολοκληρωθούν. Ήδη για την επέκταση προς Ίλιον έχουν ολοκληρωθεί οι προμελέτες και είμαστε στο στάδιο των μελετών. Για την επέκταση της Γλυφάδας είμαστε προς το παρόν σε μηδενικό σημείο.
2 σχόλια:
Εγώ προσωπικά θα είμαι ευχαριστημένος αν μέχρι το 2022 έχει τελειώσει το κομμάτι Άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός! Μην ξεχνάμε ότι το ρυθμιστικό σχέδιο είναι κατευθυντήριες γραμμές, χωρίς πολλές λεπτομέρειες ή προθεσμίες. Όπως ένα παιδάκι λέει "όταν μεγαλώσω θα γίνω γιατρός"!
Θα πρεπει να μπουν τροχαια υλικα σαν τα Hyandai Rotem στην Γραμμη 4 και οχι ελαφροτερα τροχαια υλικα γιατι αυτη η γραμμη θα εξυπηρετει εντονα πυκνοκατηκοιμενες περιοχες του λεκανοπεδιου οπως την Κυψελη για παραδειγμα.
Δημοσίευση σχολίου