Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 16 Μαρτίου 2012

Απίθανο σενάριο η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό μέχρι το 2022

κείμενο από το ypodomes.com

Το 1992 όταν ξεκίνησαν μετά από πολλές παλινωδίες τα έργα Μετρό στην Αθήνα όλοι ήταν αισιόδοξοι. Σύμφωνα με τα αρχικά πλάνα της Αττικό Μετρό εκτός από το αρχικό έργο το 2004 το Μετρό θα έφτανε στη Γλυφάδα, στο Μαρούσι, στη Δ.Πλακεντίας ενώ το 2006 θα είχε φτάσει και στο Γαλάτσι.

Φυσικά πολλά άλλαξαν από τότε εκτός από την Ελληνική συνήθεια, αλλαγής των πάντων και κυρίως των καθυστερήσεων. Αναφορικά δε, με το Νέο Ρυθμιστικό της Αθήνας έχουμε δει αρκετά προσχέδια που δεν δίνουν την απαραίτητη προώθηση του Μετρό ως κύριου μέσου στην πόλη ενώ η επιμονή στους αυτοκινητόδρομους επιφέρει νέες μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις στα έργα μέσων σταθερής τροχιάς.

Στο Νέο Ρυθμιστικό που αναμένεται να το βγάλει πλέον η νέα εκλεγμένη Κυβέρνηση (βλέπε από Σεπτέμβριο και βάλε) τα έργα Μετρό αφορούν την κατασκευή της υπερ-γραμμής 4 και την ολοκλήρωση της γραμμής 2 προς δυτικά και νότια.

Ουσιαστικά δεν είναι λίγα τα έργα Μετρό καθώς η κατασκευή 29 σταθμών της γραμμής 4 και άλλων 5 της γραμμής 3 μας κάνουν συνολικά 34 νέους σταθμούς και περίπου ενώ υποθετικά θα κατασκευαστούν περίπου 40χλμ υπόγειας σήραγγας Μετρό στην πόλη. Όλα αυτά θα γίνουν -πάντα υποθετικά- σε διάστημα 10 ετών.

ΑΠΙΘΑΝΑ ΣΕΝΑΡΙΑ
Αυτό είναι απίθανο, κατασκευαστικά αν δούμε την προίστορία των έργων Μετρό στην πόλη που έπεσαν πάντα θύματα των κακών μελετών, των αστοχιών και της υπερκοστολόγησης των έργων. Το αποτέλεσμα είναι η πολύ μεγάλη χρονική απόκλιση στο σχεδιασμό, τη χάραξη , τη μελέτη, την κατασκευή και τελικά τη λειτουργία. Ας δούμε ένα μικρό παράδειγμα:

Η πρώτη δημοπράτηση τμήματος της γραμμής 4 αφορά την διαδρομή από το Άλσος Βείκου στον Ευαγγελισμό στο κέντρο της Αθήνας. Μιλάμε για ένα έργο 8χλμ με 9 σταθμούς. Το έργο σύμφωνα με πληροφορίες είναι ανώριμο ακόμα μελετητικά ενώ ακόμα και αν προκηρυχθεί τον επόμενο χρόνο τα έργα δεν θα μπορούν να ξεκινήσουν πριν το 2014. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η χρηματοδότηση καθώς πρόσφατα ελέχθη πως το έργο θα προχωρήσει με κονδύλια από το Ε`ΚΠΣ.

Αυτά ενώ ακόμα δεν έχουμε απορροφήσει ούτε το 1/3 από το Δ`ΚΠΣ (το γνωστό ΕΣΠΑ). Ας υποθέσουμε όμως ότι ξεπερνάμε και αυτό το σκόπελο. Ένα έργο Μετρό που θα διαπερνά τόσο κεντρικές περιοχές της πόλης με τόσο μεγάλη έκταση και τόσους πολλούς σταθμούς είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα απαιτήσει τουλάχιστον 6-7 χρόνια για να κατασκευαστεί οπότε για το πρώτο τμήμα και μόνο ακόμα και αν όλα προχωρήσουν άμεσα δεν θα το δούμε σε λειτουργία πριν το 2021-2022.

Για να συγκρίνουμε αντίστοιχα έργα Μετρό πρέπει να πούμε πως η επέκταση του Μετρό προς Πειραιά με 7,5 χλμ και 6 σταθμούς θα χρειαστεί 5 χρόνια, χωρίς τις γνωστές καθυστερήσεις. Και ιστορικά όμως αν το δούμε όλα τα έργα Μετρό εκτός από αυτά που έγινα με την πίεση του χρόνου για την Ολυμπιάδα της Αθήνας το 2004, θα ανακαλύψουμε πως είχαν από 2-4 χρόνια καθυστερήσεων.

Άρα είναι τουλάχιστον ανώφελο να μιλάμε για κατασκευή 29 σταθμών και 33χλμ γραμμής πως θα ολοκληρωθεί σε 10 χρόνια. Την στιγμή που οι μελέτες για τα υπόλοιπα τμήματα Ευαγγελισμός-Μαρούσι, Μαρούσι-Εθνική Οδός, Άλσος Βείκου- Περισσός και Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη είναι πρακτικά ανύπαρκτες.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ
Αυτό λοιπόν που πρακτικά χρειάζεται η Αθήνα για να μπορέσει να κάνει πραγματικότητα το παραπάνω σενάριο του Νέου Ρυθμιστικού της πόλης είναι :
  • Να ενεργοποιηθούν οι μελέτες στα υπόλοιπα τμήματα της Γραμμής 4 άμεσα με στόχο να έχουν ολοκληρωθεί όλες μέχρι το 2014
  • Να εξευρεθούν τα κεφάλαια για ένα τόσο μεγάλο έργο που θα ξεπεράσει τα 3 δις ευρώ σε κόστος, από τώρα και όχι να τα ψάχνουμε κατά περίπτωση
  • Να μπαίνουν αυστηρά χρονοδιαγράμματα με ποινές στους αναδόχους των έργων και bonus για παραδόσεις σε χρόνο νωρίτερο.
  • Τα χρήματα που θα συλλέγονται από τις εκπτώσεις (στις δημοπρατήσεις) των έργων Μετρό να διοχετεύονται σε άλλα έργα Μετρό για την ταχύτερη κατασκευή τους.


Αναφορικά με την ολοκλήρωση της γραμμής 2 προς Ίλιον και Γλυφάδα συνολικού μήκους 6 χλμ με 5 σταθμούς είναι εφικτή στο διάστημα των επόμενων 10 ετών να ολοκληρωθούν. Ήδη για την επέκταση προς Ίλιον έχουν ολοκληρωθεί οι προμελέτες και είμαστε στο στάδιο των μελετών. Για την επέκταση της Γλυφάδας είμαστε προς το παρόν σε μηδενικό σημείο.

2 σχόλια:

Μετρόφιλος είπε...

Εγώ προσωπικά θα είμαι ευχαριστημένος αν μέχρι το 2022 έχει τελειώσει το κομμάτι Άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός! Μην ξεχνάμε ότι το ρυθμιστικό σχέδιο είναι κατευθυντήριες γραμμές, χωρίς πολλές λεπτομέρειες ή προθεσμίες. Όπως ένα παιδάκι λέει "όταν μεγαλώσω θα γίνω γιατρός"!

Ανώνυμος είπε...

Θα πρεπει να μπουν τροχαια υλικα σαν τα Hyandai Rotem στην Γραμμη 4 και οχι ελαφροτερα τροχαια υλικα γιατι αυτη η γραμμη θα εξυπηρετει εντονα πυκνοκατηκοιμενες περιοχες του λεκανοπεδιου οπως την Κυψελη για παραδειγμα.

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα