Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 26 Μαρτίου 2021

Τα έργα που μπαίνουν στο Ταμείο Ανάκαμψης από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

 κείμενο από τo ypodomes.com

Ποσό που ξεπερνά τα 2,5 δισ. ευρώ αγγίζουν τα έργα που πέρασαν την πόρτα του Ταμείου Ανάκαμψης για το Υπουργείο Υποδομών, δηλαδή σχεδόν το 15% του συνολικού πακέτου που θα λάβει η χώρα.

Σύμφωνα με πολύ καλά πληροφορημένες πηγές, πρόκειται για μία μεγάλη επιτυχία καθώς οι όροι που είχε θέσει το Τ.Α. για την χρηματοδότηση έργων είναι ιδιαίτερα αυστηροί και αφορά έργα τα οποία όχι μόνο είναι ώριμα μελετητικά, αλλά που μπορούν άμεσα να υπεραποδόσουν στην ελληνική οικονομία.

Ποια είναι τα 3 μεγαλύτερα έργα που χρηματοδοτούνται

Με ένα μεγάλο εύρος έργων, όπως οδικά, αντιπλημμυρικά, φράγματα, σιδηροδρομικά και συγκοινωνικά, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, φιλοδοξεί να ξεκινήσει η ταυτόχρονη υλοποίηση πολλών projects και να τηρήσει τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί.

Σύμφωνα με ασφαλείς πηγές η χρηματοδότηση για τα οδικά έργα ξεπερνά τα 1,15 δισ. ευρώ. Περίπου 450 εκατ. ευρώ θα κατεθυνθούν για το βόρειο τμήμα του Ε65, Τρίκαλα-Εγνατία. Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει το καλοκαίρι, αφού πρώτα κυρωθεί η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης από τη Βουλή.

Όπως μαθαίνει το ypodomes.com, ένα ποσό 455 εκατ. ευρώ θα οδεύσει για τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ, ποσό που εξασφαλίζει και την βιωσιμότητα του έργου αλλά το κάνει και “bankable” (χρηματοδοτήσιμο). Από αυτά, περί τα 200 εκατ. ευρώ θα πάνε στο τμήμα της παραχώρησης (Χανιά-Χερσόνησος), 90 εκατ. ευρώ στο ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη) και τα άλλα 165 εκατ. για να ξεκινήσει άμεσα η δημοπράτηση του δημόσιου έργου-τμήματος του ΒΟΑΚ (Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος).

Ένα μεγάλο ποσό της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ εξασφαλίστηκε για το πολύ μεγάλο έργο που αφορά την παρέμβαση σε 7.000 σημεία του οδικού δικτύου της χώρας, συνολικού κόστους 450 εκατ. ευρώ. Το έργο καλύπτει και η ΕΤΕπ. Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com οι σχετικοί διαγωνισμοί είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν.

Μέσα η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου – λεωφορεία

Ακόμα ένα πολύ μεγάλο έργο που εξασφάλισε χρηματοδότηση το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, είναι αυτό της πολυαναμενόμης ολικής συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας που σήμερα παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις. Το ποσό από το Ταμείο Ανάκαμψης αγγίζει τα 150 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 500 εκατ. ευρώ που απαιτούνται, δηλαδή εξασφαλίστηκε το 30% της συνολικής χρηματοδότησης. Πρόκειται για ένα απαραίτητο έργο για να μπορέσει η χώρα να φτάσει στο ίδιο επίπεδο δικτύου με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Ο διαγωνισμός αναμένεται να βγει στον αέρα άμεσα.

Στα συγκοινωνιακά έργα, εξασφαλίστηκε επίσης ένα ποσό που φτάνει τα 100 εκατ. ευρώ το οποίο θα συμπεριληφθεί στον πολύκροτο διαγωνισμό για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ήδη ο διαγωνισμός για την προμήθεια 800 λεωφορείων είναι σε διαβούλευση και αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι.

Αντιπλημμυρικά έργα & φράγματα

Ποσό που ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ κλείδωσε για την υλοποίηση σειράς αντιπλημμυρικών έργων και φραγμάτων. Σημαντικά ωφελημένη είναι η Κρήτη όπου παρουσιάζεται και η μεγαλύτερη υστέρηση, αλλά και σε άλλες περιοχές όπως η Κέρκυρα, η Αττική κ.α. Τα χρήματα εδώ θα χρησιμοποιηθούν για να καλύψουν τα όποια χρηματοδοτικά κενά σε έργα που προγραμματίζονται και θεωρείται δεδομένο ότι θα απορροφηθούν μέσα στην τρέχουσα πενταετία που θα διαρκέσει το Ταμείο Ανάκαμψης.

Λοιπά έργα

Ένα ποσό εξασφαλίστηκε και για την αναβάθμιση αεροδρομίων σε μικρά νησιά για να μπορέσουν να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες και να αυξηθεί το τουριστικό ρεύμα σε αυτές. Επίσης πολλά άλλα διάσπαρτα ποσά εξασφαλίστηκαν για μικρότερες δράσεις του υπουργείου ΥΠΟΜΕ που έχουν σχέση με την ψηφιοποίηση και την πράσινη ανάπτυξη.

Η λογική του Ταμείου Ανάκαμψης

Το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργήθηκε το 2020 με αφορμή την πανδημία του κορωνοϊού για να βοηθήσει τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να ορθοποδήσουν όσο πιο γρήγορα γίνεται. Πρόκειται για ένα χρηματοδοτικό εργαλείο που δεν είναι σαν το ΕΣΠΑ. Αφορά κατά 70% έργα περιβαλλοντικά και ψηφιακής μετάβασης, αυτό σημαίνει πως από τα 16 δισ. ευρώ που θα λάβει η Ελλάδα, περίπου τα 11 δισ. ευρώ.

Με το Ταμείο Ανάκαμψης επιδιώκεται να προωθηθούν έργα που θα έχουν εμπροσθοβαρή αποτέλεσμα στις οικονομίες, θα έχουν ένα μεγάλο πολλαπλασιαστή. Είναι έργα που έχουν τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος. Μέσω των χρημάτων αυτών, συγχρηματοδοτούνται έργα που μπορεί επίσης να λαμβάνουν χρηματοδότηση από άλλα κανάλια όπως το ΕΣΠΑ, το CEF ή να υλοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ ή παραχώρησης.

Για παράδειγμα το έργο του βόρειου τμήματος του Ε65, χρηματοδοτείται στο 100%, ενώ στα υπόλοιπα έργα καλύπτεται μέρος της απαραίτητης χρηματοδότησης (π.χ. για τον ΒΟΑΚ ή την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων).

Αυτός ο συνδυασμος χρηματοδοτικών εργαλείων, εξασφαλίζει την υλοποίηση έργων, επιταχύνει την υλοποίηση τους που διαφορετικά θα δυσκολεύονταν να εξασφαλίσουν την 100% χρηματοδότηση projects ή αυτά θα τραβούσαν πολύ περισσότερο σε χρόνο.

Η διελκυνστίδα του Ταμείου

Η μεγάλη διελκυνστίδα του Τ.Α. είναι ο διαθέσιμος χρόνος. Η υποχρέωση της κάθε Αναθέτουσας Αρχής να ολοκληρώσει τα έργα που παίρνουν χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης, δημιουργεί ένα νέο δεδομένο, πολύ αυστηρότερο από αυτό του ΕΣΠΑ.

Όπως σημειώνουν στο ypodomes πηγές με γνώση στο θέμα, αν οι απορροφήσεις δείχνουν ότι το έργο “δεν τραβάει”, τότε θα διακόπτεται η χρηματοδότηση και θα απαιτείται η επιστροφή των κονδυλίων που έχουν διατεθεί.

Από την άλλη, για χώρες σαν την Ελλάδα που δεν φημίζεται για την ταχύτητα υλοποίησης, αλλα και για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων στα έργα, είναι μία νέα πρόκληση που μπορεί να τη βοηθήσει να περάσει σε μία βελτίωση της παραγωγής και εκτέλεσης δημόσιων έργων.

Εδώ μπορεί να βοηθήσει σημαντικά ο τροποποιημένος νόμος 4412/2016 που δίνει κατεύθυνσεις επιτάχυνσης των έργων με διάφορους τρόπους, όπως η συνδρομή του ιδιωτικού τομέα στην επίβλεψη των έργων.

Αναφορικά με οδικά έργα που δεν θα συνεχίσουν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, αυτά θα συνεχίσουν μέσω ΕΣΠΑ ή ΣΔΙΤ (Σέρρες-Αμφίπολη, Παράκαμψη Χαλκίδας, Παράκαμψη Χαλκηδόνας).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα