Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 19 Ιουνίου 2024

Νέα "γενιά" μεγάλων οδικών έργων 4,2 δισ. ευρώ - Ποια είναι σε εξέλιξη και σε ποιες περιοχές βρίσκονται

 κείμενο από το ypodomes.com

Μια νέα γενιά σε οδικά έργα είναι σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Μετά την παράδοση του Ε65, της Αμβρακίας Οδού και της επικείμενης παράδοσης του Πάτρα-Πύργος το 2025, έρχονται νέοι δρόμοι που θα προστεθούν στο "ροστερ" της χώρας.

Αυτοί στην παρούσα χρονική στιγμή χωρίζονται στα έργα που είναι ήδη σε εξέλιξη και στα έργα που είναι υπό δημοπράτηση. Στην πρώτη κατηγορία μπορούμε να διακρίνουμε ως κορυφαία, τα 2 τμήματα του ΒΟΑΚ από τη Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, το οδικό τμήμα Μπράλος-Άμφισσα, την παράκαμψη Χαλκίδας, το flyover στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης.

Στην δεύτερη κατηγορία μπορούμε να διακρίνουμε τέσσερα μεγάλα έργα που βρίσκονται υπό δημοπράτηση. Κορυφαίο όλων είναι το κεντρικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά-Χερσόνησος ενώ πολύ σημαντικά είναι τα έργα για το Ιωάννινα-Κακαβιά, το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και το Δράμα-Αμφίπολη.

Αυτά τα συνολικά εννιά οδικά έργα είναι εν πολλοίς η άμεση νέα γενιά που θα δούμε στη χώρα να ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Σε αυτά υπάρχουν και κάποια πιο τοπικής αξίας έργα, όπως ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά που θεωρείται η μεγαλύτερη παρέμβαση στη Δυτική Αττική.

Τα έργα που υλοποιούνται

Συνολικά μπορούμε να ξεχωρίσουμε πέντε μεγάλα οδικά έργα που το υπουργείο ΥΠΟΜΕ έχει υπό εκτέλεση. Τα δύο αφορούν το ανατολικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος-Άγιος Νικόλαος. Το πρώτο είναι το έργο Χερσόνησος-Νεάπολη που έχει αναλάβει το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-INTRAKAT. Εδώ είμαστε σε φάση ολοκλήρωσης των μελετών προκειμένου να ξεκινήοσυν μέσα στο έτος οι πρώτες εργασίες. Το έργο υλοποιείται ως Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. To κόστος του έργου είναι 360 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Το δεύτερο αφορά στο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος. Το έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ και η σύμβαση έχει υπογραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2022. Τα έργα είναι σε πρώιμο στάδιο και αναμένεται να επιταχυνθούν μέχρι τα τέλη του έτους. Η χρηματοδότηση των 186 εκατ. ευρώ του έργου καλύπτεται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ακόμα ένα σημαντικό έργο είναι το τμήμα Μπράλος-Άμφισσα. Αποτελεί μέρος του λεγόμενου διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο. Το έργο εκτελεί η AVAX και αυτή την εποχή η κατασκευή βρίσκεται σε ανάπτυξη με χωματουργικά και θεμελιώσεις. Το κόστος του έργου είναι 286 εκατ. ευρώ.

Συνολικά αυτή την εποχή αναβαθμίζονται 31 χιλιόμετρα καθώς πέρα από τα 24 χιλιόμετρα του Μπράλος-Άμφισσα, κατασκευάζεται από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας το τμήμα Παράκαμψη Γραβιάς-Μεταλλεία Βωξίτη μήκους 5 χιλιομέτρων ενώ υπάρχει και η Παράκαμψη Γραβιάς μήκους 2 χιλιομέτρων.

Επόμενο έργο είναι η Παράκαμψη Χαλκίδας. Το έργο εκτελεί η ΜΕΤΚΑ. Το έργο που υπεγράφη πέρυσι είναι σε πρώιμη φάση καθώς έπρεπε αρχικά να ολοκληρωθούν οι μελέτες εφαρμογής. Εκτιμάται ότι τα έργα θα επιταχυνθούν και θα είναι σε πλήρη ανάπτυξη μέσα στο 2024. Το κόστος του έργου είναι 210 εκατ. ευρώ.

Τα μεγάλα υπο κατασκευή έργα συμπληρώνει το Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Το έργο εκτελεί το σχήμα ΑΒΑΞ-ΜΕΤΚΑ και είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο στην πόλη εδώ και αρκετά χρόνια. Η υλοποίηση του έργου έχει βρεθεί αντιμέτωπη με προσφυγές στο ΣτΕ αλλά παρά ταύτα οι εργασίες συνεχίζονται. Το κόστος του έργου είναι 462 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Τα υπό δημοπράτηση νέα μεγάλα οδικά έργα

Στα υπό δημοπράτηση έργα ως το πλέον σημαντικό είναι το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά-Χερσόνησος. Ο αυτοκινητόδρομος θα περνά από τις 3 μεγάλες πόλεις της Κρήτης, Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Στον διαγωνισμό του υπουργείου ΥΠΟΜΕ έχει επικρατήσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και αυτή την εποχή προχωρά η προσυμβατική περίοδος. Ωστόσο και εδώ υπάρχουν κάποιες προσφυγές (για τις παρακάμψεις των πόλεων) και εκτιμάται πως η σύμβαση θα υπογραφεί το 2025. Το κόστος εκτιμάται σε 1,7 δισ. ευρώ

Σε διαγωνισμό βρίσκονται και οι δύο άξονες της Βόρειας Ελλάδας, Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη. Αμφότερα τα δύο έργα έχουν δημοπρατηθεί με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Αυτή την εποχή είμαστε στην Β` φάση του διαγωνισμού και σύμφωνα με εκτιμήσεις η ολοκλήρωση τους, εφόσον δεν παρουσιαστούν καθυστερήσεις, θα μπορεί να επιτευχθεί το 2025. Το κόστος των έργων είναι 444 εκατ. και 248 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Τέλος, προς υπογραφή βρίσκεται το μεγάλο οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά ο διαγωνισμός του οποίου ανέδειξη την ΑΒΑΞ ως ανάδοχο. Τις επόμενες ημέρες θα περάσει από την Βουλή και στη συνέχεια περιμένουμε να πέσουν οι υπογραφές για να ξεκινήσει η υλοποίηση του σημαντικού αυτού έργου. Θεωρειται ως η βόρεια επέκταση και ολοκλήρωση του άξονα της Ιόνιας Οδού. Το κόστος του είναι 310 εκατ. ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα