Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 4 Ιουνίου 2024

Τα επτά ορόσημα που θα οδηγήσουν στην λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης

 κείμενο από το ypodomes.com

Επτά ορόσημα θα χρειαστούν μέχρι τον ερχόμενο Νοέμβριο για να φτάσει στην πολυπόθητη λειτουργία του το Μετρό Θεσσαλονίκης. Σήμερα είμαστε 18 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής της βασικής γραμμής του Μετρό και μετά από τα τόσα επεισόδια φτάνουμε επιτέλους στο τέλος αυτής της περιπετειώδους διαδρομής.

Σήμερα βρισκόμαστε στην αντίστροφη μέτρηση η οποία εκτιμάται σύμφωνα με τις δηλώσεις που έχουν γίνει, πως θα διαρκέσει 5 μήνες, δηλαδή μέχρι το τέλος Νοεμβρίου και μια σειρά από "κουτάκια" θα πρέπει να τσεκαριστούν.  Αυτό θα επιτρέψει στη βασική γραμμή και τους 13 σταθμούς της που έχουν κατασκευαστεί να λειτουργήσουν και θα δοθεί τέλος στην πολυετή αναμονή των Θεσσαλονικέων και των επισκεπτών της πόλης.

Στην πορεία αυτή θα πρέπει όλοι οι φορείς να λειτουργήσουν συνεργατικά για να ολοκληρωθούν οι τελευταίες εργασίες. Πρώτη στη γραμμή είναι η κοινοπραξία κατασκευής. ΑΚΤΩΡ-WEBUILD-HITACHI βρίσκονται σε πυρετώδεις εργασίες, όχι πολιτικού μηχανικού αλλά κυρίως συστημάτων.

Η Ελληνικό Μετρό είναι από πάνω ως η αναθέτουσα αρχή για να εποπτεύει, να εγκρίνει, να καθοδηγεί και να αξιολογεί. Επίσης είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ως το αρμόδιο υπουργείο για να οδεύσει ομαλά το έργο προς το τέλος του.

Νέος εμπλεκόμενος είναι η ΤΗΕΜΑ, η ιταλογαλλική εταιρεία που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του συστήματος. Μαζί με την κοινοπραξία κατασκευής ουσιαστικά είναι συμμέτοχος στην προσπάθεια καθώς πρέπει να γίνει γνώστης όλης αυτής της διαδικασίας μιας και θα παραλάβει αυτό το ολοκαίνουργιο σύστημα μετρό.

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να υπογραφεί και το σημαντικότερο συνοδό έργο της βασικής γραμμής του Μετρό που αφορά στην δημιουργία του σταθμού μετεπιβίβασης στον τερματικό σταθμό ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ.

Τα επτά ορόσημα

Ποια είναι όμως τα σημαντικότερα ορόσημα και με ποια χρονική σειρά θα τα δούμε να λαμβάνουν χώρα; Ας τα διατρέξουμε ένα προς ένα.

Ένα από τα σημαντικότερα ορόσημα είναι η ολοκλήρωση των αρχαιολογικών κυρίως συντήρησης, ανάδειξης των αρχαιοτήτων στο σταθμού Βενιζέλου. Ο συγκεκριμενος σταθμός μετά από τις πολυετείς περιπέτειες που πέρασε, έχει αναδειχθεί -όπως και ο σταθμός Αγία Σοφία- ως ένας σταθμός-μουσείο που φέρνει στο φως την αρχαία ιστορία της Θεσσαλονίκης.

Το δεύτερο ορόσημο είναι η ολοκλήρωση των δοκιμών όλων των συστημάτων, των σταθμών, των σηράγγων και της λειτουργίας των συρμών (software - hardware). Για να δώσουμε ένα παράδειγμα σε καθημερινή βάση γίνεται σε επανάληψη το ταυτόχρονο ανοιγμα των θυρών του συρμού και των θυρων ασφαλείας του σταθμού. Αυτό γίνεται σε όλους τους σταθμούς και προς τις δύο κατευθύνσεις. Αυτή η άσκηση γίνεται σε όλα τα συστήματα που συμβάλουν στην λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Γνώστης των συστημάτων πρέπει να είναι και η ΤΗΕΜΑ η οποία ουσιαστικά συμμετέχει σε αυτή τη διαδικασία. Όλο αυτό θα πρέπει να φτάσει στο ανώτατο επίπεδο επιτυχίας για να ολοκληρωθεί αυτό το σημαντικό ορόσημο.

Το τρίτο ορόσημο είναι η πιστοποίηση αυτού του νέου συστήματος Μετρό, του δεύτερου για τη χώρα μετά από εκείνο της Αθήνας. Σύμφωνα με πηγές στο ypodomes.com, σε καθε τεστ που ολοκληρώνεται η TUV Rheinland  που είναι ο ανεξάρτητος φορέας πιστοποίησης, πρέπει να κάνει και ο ίδιος, όλες τις δοκιμές συστημάτων όπως για παράδειγμα η σηματοδότηση ή το σύστημα CBTC που δείχνει με ακρίβεια που βρίσκεται ο κάθε συρμός. Στη συνέχεια ακολουθεί η έγγραφη πιστοποίηση για να προστεθεί στον όγκο πιστοποιήσεων που θα απαιτηθούν για την άδεια λειτουργίας.

Τέταρτο ορόσημο είναι να ολοκληρωθεί η εκπαίδευση, θεωρητική και πρακτική του προσωπικού της ΤΗΕΜΑ. Το προσωπικό της νεοσύστατης εταιρείας θα πρέπει μέχρι τον Νοέμβριο να είναι σε θέση να εκτελέσει το συγκοινωνιακό έργο της βασικής γραμμής αλλά και τις καθημερινές εργασίες συντήρησης. Αυτό το ορόσημο μπορεί να είναι το πιο αφανές αλλά είναι ίσως και το πιο κρίσιμο. Η κατασκευή ολοκληρώνεται και το στοίχημα θα μεταφερθεί στην εύρυθμη καθημερινή λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Σημαντικό στοιχείο είναι η εμπειρία που έχουν και οι δύο εταιρείες που απαρτίζουν την ΤΗΕΜΑ, η μια εκ των οποίων, η ΑΤΜ, λειτουργεί το "δίδυμο αδελφό" σύστημα του Μετρό της Κοπεγχάγης. Φυσικά όπως κάθε τελείως νέο σύστημα που ξεκινά, περνά και τις λεγόμενες "παιδικές ασθένειες" αλλά και αυτό είναι κάτι που το έχουμε ζήσει στην εκκίνηση και του Μετρό (για τις γραμμές 2 και 3) και του Τραμ στην Αθήνα.

Το πέμπτο ορόσημο είναι να ολοκληρωθούν τα δοκιμαστικά δρομολόγια μέχρι να φτάσουν στο 100% της ετοιμότητας και της αρτιότητας που χρειάζεται σε επίπεδο ασφάλειας και ικανότητας διεξαγωγής του συγκοινωνιακού έργου. Μόλις  οριστικοποιηθεί αυτό θα έχουμε φτάσει μια ανάσα πριν την λειτουργία.

Το έκτο ορόσημο είναι η διασύνδεση των εισιτηρίων του Μετρό και των λεωφορείων. Είναι μια διαδικασία που εκτελείται από τον ΟΣΕΘ που θα εξασφαλίσει την λεγόμενη "διαλειτουργικότητα". Ουσιαστικά είτε με κάθε εισιτήριο ανεξαρτήτως μέσου (λεωφορείου ή μετρό) τα μηχανήματα θα έχουν συμβατά software και ο επιβάτης θα κινείται με ένα εισιτήριο από μέσο σε μέσο.

Μπορεί να φαίνεται απλό αλλά είναι δύο διαφορετικά συστήματα τα οποία πρέπει να συντονιστούν. Παράλληλα θα πρέπει να οριστικοποιηθούν τα προϊόντα κομίστρου (χάρτινο - κάρτες- πιστωτικές - εκπτωτικά κλπ). Το κόστος του εισιτηρίου όπως έχει ανακοινωθεί είναι 90 λεπτά και θα έχει διάρκεια 70 λεπτά.

Εδώ  θα πρέπει να αναφέρουμε ότι έχει προχωρήσει και ο διαγωνισμός για το ηλεκτρονικό εισιτήριο στην επέκταση προς Καλαμαριά. Η Ελληνικό Μετρό που τρέχει τη διαδικασία (της δόθηκε τελος του 2023 νομοθετικά η  αρμοδιότητα για τον διαγωνισμό), έφτιαξε τα τεύχη δημοπράτησης, στον διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα και σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com υποβλήθηκε μια προσφορά από σχήμα με leader την ΑΚΤΩΡ και πλέον βρίσκεται σε φάση αξιολόγησης. H εκτίμηση που υπάρχει είναι πως θα ολοκληρωθεί μέσα στο καλοκαίρι. Επίσης και αυτό το σύστημα πρέπει να διασυνδεθεί το 2025 όταν λειτουργήσει η επέκταση Καλαμαριάς (ή η λεγόμενο Γραμμή 1β) με τα άλλα δύο συστήματα εισιτηρίων.

Το έβδομο ορόσημο είναι η άδεια λειτουργίας. Θα πρόκειται για το τελευταίο βήμα πριν δούμε το Μετρό να εγκαινιάζεται και στη συνέχεια να γεμίσει με κόσμο. Σύμφωνα με πηγές του ypodomes.com με γνώση στην διαδικασία, θα πρέπει με την ολοκλήρωση των πάντων η Ελληνικό Μετρό να αναλάβει με πρωτόκολλο παράδοσης-παραλαβής το σύστημα Μετρό από την κοινοπραξία κατασκευής.

Στη συνέχεια, ίσως και την ίδια ημέρα θα πρέπει πάλι με πρωτόκολλο παράδοσης-παραλαβής να το δώσει στη ΤΗΕΜΑ η οποία από εκείνη τη στιγμή θα αναλάβει πλέον το σύστημα για να το λειτουργήσει. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχοντας όλα τα απαραίτητα έγγραφα και πιστοποιήσεις θα εκδώσει την άδεια λειτουργίας.

Αυτή η χρονική στιγμή της έκδοσης της άδειας, θα είναι ίσως και η πιο ιστορική. Θα μας περάσει από το -ατελείωτο- στάδιο της κατασκευής, στο στάδιο της λειτουργίας. Η ΤΗΕΜΑ θα μπορεί με τις εντολές του υπουργείου να ξεκινήσει και επίσημα την εμπορική λειτουργία του νέου αυτού συστήματος, ένα από τα πιο σύγχρονα στην Ευρώπη.

Το +1 ορόσημο

Φυσικά έχουμε και ένα έξτρα ορόσημο, ας το ονομάσουμε το +1: είναι τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης. Αν σκεφτούμε ότι η σύμβαση κατασκευής υπεγράφη το 2006 και φέτος, το 2024 θα λειτουργήσει, θα λέγαμε αδιαμφισβήτητα είναι η μεγαλύτερη παράδοση έργου στην Ελλάδα μετά το 2004, στο ίδιο επίπεδο με εκείνη της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, νωρίτερα της Αττικής Οδού, νωρίτερα του αεροδρομίου Ελ.Βενιζέλος της Αθήνας και νωρίτερα, το 2000, των γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας. Μην ξεχνάμε πως για χρόνια το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελούσε το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας. Για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι με κάθε βεβαιότητα το μεγαλύτερο έργο υποδομής που παραδίδει προς χρήση στους πολίτεε εδώ και πολλά χρόνια.

Σε αυτά τα εγκαίνια που θα είναι και συναισθηματικά φορτισμένα, αναμένεται να υπάρξει μεγάλη κινητοποίηση για αυτή την πολυαναμενόμενη εκκίνηση και φυσικά η ομορφότερη ημέρα για την Θεσσαλονίκη, θα είναι -όπως είχε γίνει και στην Αθήνα- η πρώτη ημέρα λειτουργίας που θα αλλάξει για πάντα τον κυκλοφοριακό χάρτη της πόλης και τον τρόπο με τον οποίο μετακινούνται οι πολίτες και οι επισκέπτες της. Τότε θα έχουν όλοι την δυνατότητα να γεμίσουν τους σταθμούς και τους συρμούς, να δουν από κοντά το νέο αυτό μέσο που τόσο ταλαιπώρησε την πόλη αλλά και που τόσο θα την ομορφύνει και θα την κάνει καλύτερη.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Γεια σας αγαπητέ κ.Καραγιάννη!

Θυμάμαι πριν λίγο καιρό μας είχατε δείξει βίντεο με σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης που είναι σχεδόν έτοιμοι.
Πράγματι αυτοί οι σταθμοί είναι οι μόνοι έτοιμοι, αφού οι υπόλοιποι απέχουν πολύ στο να θεωρηθούν έτοιμοι. Σας είχαμε πει από πέρυσι ότι δεν γίνονται σχεδόν καθόλου εργασίες στους σταθμούς Ανάληψη και Βούλγαρη στην περιοχή που διαμενουμε... Αυτό συμβαίνει 5 χρόνια. Βλέπουμε μόνο 2-3 άτομα να εργάζονται... Δεν γίνονται έτσι σταθμοί του μετρό. Σας παρακαλούμε λοιπόν να δείξετε βίντεο με όλους τους σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα