Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 11 Ιουνίου 2024

Τα νέα στοιχήματα για τα μεγάλα έργα υποδομών - Ποιες είναι οι επόμενες ανάγκες σε δρόμους, Μετρό και σιδηρόδρομο

 κείμενο από το ypodomes.com

Σε νέα στοιχήματα οδηγείται η Ελλάδα αναφορικά με την ανάπτυξη νέων υποδομών. Στην χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες έχουν δημιουργηθεί σημαντικές υποδομές που στόχο είχαν τόσο την μείωση της απόστασης από άλλες χώρες της Ευρώπης όσο και την βελτίωση δεικτών όπως τα θανατηφόρα δυστυχήματα, την μείωση των αέριων ρύπων, την βελτίωση του κυκλοφοριακού, την βελτίωση της ποιότητας της ζωής των πολιτών κ.α.

Από το 1990 μέχρι και σήμερα έχουμε δει πολλά μεγάλα έργα να κατασκευάζονται και να λειτουργούν. Τα πιο σημαντικά από αυτά είναι οι γραμμές 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας και οι επεκτάσεις τους, η Αττική Οδός, το αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος, η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, η Εγνατία Οδός, το σύμπλεγμα αυτοκινητοδρόμων, το Τραμ στην Αθήνα, η μεγάλη ανακαίνιση 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων, η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας-Θεσσαλονίκης που εξηλεκτρίστηκε κ.α.

Αυτή την χρονική περίοδο συμπληρώνονται υποδομές όπως η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήναςμ τμήματα στην Ολυμπία Οδό (Πάτρα-Πύργος), το βόρειο και νότιο τμήμα του Ε65 (το οποίο παραδόθηκε πρόσφατα), ο ΒΟΑΚ, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, το flyover, η νέα σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Αίγιο-Ρίο ενώ προς παράδοση οδεύει η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης και το 2025 της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Τα νέα στοιχήματα

Για την επόμενη ημέρα η χώρα φαίνεται να αλλάζει ρότα καθώς τα μεγάλα οδικά έργα φαίνεται πως θα περιοριστούν στην Αττική και θα έχουμε κάποιες συμπληρώσεις στην περιφέρεια. Αυτό που δείχνει πως θα μας απασχολήσει είναι μια νέα γενιά έργων που θα περιλαμβάνει τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού (προς Ραφήνα, προς Λαύριο και την Σήραγγα Ηλιούπολης), η προτεινόμενη παράκαμψη Αττικής με τον άξονα Ελευσίνα-Οινόφυτα, οι παρεμβάσεις στην περιοχή Σχιστού-Ασπροπύργου.

Στην περιφέρεια πέρα από το Ιωάννινα-Κακαβιά και την αναβάθμιση του άξονα Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, ίσως κάποια στιγμή να δούμε και το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα. Το κεφάλαιο οδικά έργα δεν φαίνεται να χρειάζεται περαιτέρω έργα.

Αντίθετα στον τομέα του Μετρό, οι ανάγκες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη φαίνεται να μεγαλώνουν. Σύμφωνα με τις εξαγγελίες που έχουν γίνει απαιτούνται περίπου 7-8 δισ. ευρώ. Είναι για τις επεκτάσεις στην Αθήνα της γραμμής 4 (προς Πετρούπολη, Μαρούσι-Λυκόβρυση, προς Ηλιούπολη), της γραμμής 2 προς Ίλιον (είναι σε δημοπράτηση), Μενίδι και Γλυφάδα, της γραμμής 1 προς Καλλιθέα (νέος κλάδος από το Θησείο) και Βαρυμπόμπη.

Στην Θεσσαλονίκη αντίστοιχα έχουμε την επέκταση προς τα βόρειοδυτικά (Σταυρούπολη-Ευκαρπία-Ν.Παπαγεωργίου), προς Αεροδρόμιο Μακεδονία και την νέα γραμμή 2 που θα έχει σχήμα διχάλας καθώς θα έχει δύο κλάδους στα δυτικά (ξεκινά απο Κορδελιό και Εύοσμο) και μέσω Τσιμισκή θα φτάνει Χαριλάου και Τούμπα.

Στον τομέα των αστικών συγκοινωνιών όμως δεν έχει ανοίξει καθόλου το θέμα Τραμ στην περιφέρεια αλλά και οι επεκτάσεις του Τραμ στην Αθήνα. Δυστυχώς στην Ελλάδα το Τραμ παραμένει παρεξηγημένο μέσο και δεν γίνονται επαρκείς προσπάθειες ούτε σε τοπικό επίπεδο για να δούμε κάποιο δίκτυο σε κάποια από τις μεγάλες πόλεις της χώρας.

Στην Αθήνα επίσης δεν υπάρχει κάποιο ενεργό μέτωπο επεκτάσεων και ούτε κάποιο βραχυπρόθεσμο ή μακροπρόθεσμο πλάνο επεκτάσεων. Αντίθετα το θέμα των αστικών λεωφορείων έχει μεγάλη κινητικότητα μιας και προετοιμάζεται νέος διαγωνισμός για 700+100 λεωφορεία για Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Στο κομμάτι του Σιδηρόδρομου μετά τις περυσινές τραγωδίες με τα Τέμπη και τον Daniel ανακοινώθηκε ένας νέος 20ετής σχεδιασμός που έχει 3 σκέλη. Πενταετίας, δεκαετίας και εικοσαετίας. Παρά του ότι είναι ιδιαίτερα διευρυμένο το έργο με έργα που φτάνουν το τρένο μέχρι την Ηγουμενίτσα, φαίνεται πως στην τρέχουσα και μεσοπρόθεσμη περίοδο θα δούμε έργα όπως η αποκατάσταση των γραμμών στη Θεσσαλία, την αναβάθμιση της γραμμής ΣΚΑ-Οινόη και στη Βόρεια Ελλάδα την νέα γραμμή Καβάλα-Ξάνθη και την αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο.

Στον τομέα των αερομεταφορών δεν περιμένουμε ιδιαίτερες επενδύσεις σε νέες υποδομές. Το 2027 υπολογίζεται να λειτουργήσει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και να αναβαθμιστούν μέσω ενός νέου διαγωνισμού παραχώρησης 22 Περιφερειακά Αεροδρόμια.

Αυτό που θα δούμε όμως σε επίπεδο πενταετίας θα είναι την επέκταση του αεροδρομίου της Αθήνας "Ελ.Βενιζέλος" πιθανόν σε δύο φάσεις. Ήδη για την πρώτη φάση της επέκτασης προετοιμάζεται διαγωνισμός 650 εκατ. ευρώ ενώ λόγω της ραγδαίας αύξησης της επιβατικής κίνησης φαίνεται πως σύντομα θα ακολουθήσει και η δεύτερη φάση της επέκτασης του, παρότι ο σχεδιασμός αναφέρεται στα μέσα της επόμενης δεκαετίας.

Στον τομέα των λιμενικών υποδομών επικρατεί ...νηνεμία. Μετά τις μεγάλες επενδύσεις της περασμένης δεκαετίας (νεοι προβλήτες ΟΛΠ, Ηγουμενίτσα, Πάτρα κλπ), στην τρέχουσα δεκαετία φαίνεται πως θα περιοριστούμε στο έργο επέκτασης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ.

Στον Πειραιά η κουβέντα για την ανάπτυξη ενός τέταρτου προβλήτα είναι υπαρκτή εδώ και 2-3 χρόνια και αν συνεχιστεί η αύξηση της κίνησης στο κεντρικό λιμάνι της χώρας δεν θα είναι απίθανο να δούμε να δούμε να παίρνει τον δρόμο της υλοποίησης.

Πέρα από αυτά τα μεγάλα συγκοινωνιακά έργα υποδομών υπάρχουν και οι υποδομές, ύδρευσης, άρδευσης, φράγματα κλπ που προχωρούν με έργα τοπικού χαρακτήρα, δημόσια ή ΣΔΙΤ. Σημαντικά έργα είναι τα έργα για το Φράγμα Τσικνιά, τον Ταυρωπό, την ύδρευση Πρέβεζας-Άρτας-Λευκάδας κ.α.

Τέλος τα τελευταία χρόνια έχουμε και τα κτιριακά έργα που αυτή την περίοδο αφορούν φοιτητικές εστίες, σχολικά συγκροτήματα, Δικαστικά και Αστυνομικά Μέγαρα, Διοικητικά Κτίρια, Φυλακές κ.α. Ανάλογα έργα είναι πιθανόν να δούμε και στο μέλλον καθώς προσφέρονται για υλοποίηση κυρίως μέσω ΣΔΙΤ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα